Folkrätt my ass!
GUD vad jag skäms att vara svensk idag, gud vad jag skäms över vårt sk. Folkhem. Skulle förklara för en icke svensk vad som har hänt i den kända "Salladsbaren" i Sverige. Ni vet den som en kvinna startade och anställde några personer utan kollektivavtal. Där ingen av de anställda ville ha kollektivavtal och en utomstående advokatbyrå konstaterat att på de allra flesta punkterna utom EN överträffade det befintliga kollektivavtalet. Och på den punkten hade arbetsgivaren rättat till de anställdas avtal så att det låg i linje med kollektivatalet.
Vårt kära Hotell och Restaurang fack satte igång en blockad som bla annat stoppade sophämtningen på restaurangen. Posterade blockadvakter som trakasserade kunder och annhöriga. Allt i meningen att skydda Svenska folket från obstinata arbetsgivare som inte vill ge en andel av de anställdas lön i deras fickor.
Frågan jag fick av min vän:
- So why didn't the police put the union guys in jail?
Mitt svar var:
- Well, it is because it is totaly leagal for an arbitrary blockade of an enterprise by the union when they don't have 'kollektivavtal'
- Well, it was my understanding that Sweden had signed the UN human rights treaty?
Jag lyckades inte förklara för min vän att kollektivavtal tydligen är viktigare än individens rättighet att själv välja. Så själva svaret vart hängandes, tills dess att min kinesiske vän sa att det var sent i Shanghai nu. Tydligen så begriper sig en Kines på något som ett 'demokratiskt' land i över hundra år har lagstiftat sig själv ifrån…
Nu undrar jag bara hur drar jag Sverige inför EU-domstolen?
---
Det är inte lätt att skämmas över att vara Svensk när Anja grejade en guldmedalj!
För övrigt skäms jag aldrig över mitt land. Då skulle jag inte driva Sverigesurfen.com :)
Sedan har väl alla länder alldeles för mycket byråkrater och förståsigpåare….
//CarlS

Nu vet jag inte ifall du ville vara ironisk, men om du tycker att Anjas guldmedalj väger upp våra lagar som begränsar våra ividuella rättigheter så undrar jag ifall du möjligen vurmar för DDR?
---
Jag tycker detta (#0) var ett störtskönt inlägg som verkligen belyser vår insnöade "svenska modell" som alla värnar om utan att fatta vad det innebär. Det är som sagt helt ofattbart att man i en demokrati som Sverige stöder en maffiamodell likt fackets blockadutspel. Själv skulle jag gå ur det där facket i ren protest om jag vore medlem. Jag skulle vara djupt besviken att mina medlemspengar gick till stenåldersmänniskor som inte har bättre för sig än att stå och motarbeta människor som försöker göra rätt för sig själv och dessutom skapa arbete till andra.
Ja du… ägnar sig inte facken åt att trakassera balter som kommer hit för att försörja sig så trakasserar de småföretagare istället. Jag är inte emot fackförbund som sådant, däremot AVSKYR jag den maktfullkomlighet som facket har i Sverige.
Kontakta de andra restaurangerna och butikerna i samma galleria, de fick ju också sin sophämtning och transporter "förstoppade". De går nog gärna ihop med dig (och mig) i en första anmälan mot Restaurang-facket.
LO påstår skenheligt att dom bara vill "skydda" de svenska arbetarna. Resultatet här blir väl att några anställda blir arbetslösa.
När både företagaren och de anställda är överens så vill facket ändå gå in och hålla dom under armarna för att hålla uppe stenhårda krav på höga löner och kostnader, plus att ta hutlöst betalt för kollektivavtalet. (jämför Cosa Nostras "protection-money")
Så företagarens rätt till fria konkurrensmedel och prissättning rubbas. Alltså blir det en oligopol-liknande marknad med helt onödig inflation.
Varför kostar t.ex. alla olika modeller av byxor, i alla olika butiker, i centrala Gävle 695:-??? Dagens Lunch 69:- på nästan alla ställen??? fri marknad???