Politik iFokus

Politik

Etikettutrikespolitik
Läst 5282 ggr
Staffan
0

Israel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här kommer jag ha svårt att förlåta Israel för:

---
Den 4 januari såg Sabah Abu Halima sin man och fyra av sina barn brinna upp. Själv överlevde hon den israeliska fosforbombningen, trots svåra brännskador. Efter tre månader av intensiv behandling, bland annat i Kairo, är hon på väg att bli någorlunda återställd. Fysiskt. Även om såren ännu fortfarande kliar fruktansvärt. De själsliga skador hon åsamkades kommer kanske aldrig att läka ut.

Länk till artikeln på DN.se

Namyn
0

Ja det är fruktansvärt hur israel får hålla på och så här har dom hållit på i över femtio år.

Själv har jag pratat med människor som jobbat som frivilliga i lägren i Libanon då Israel med hjälp av den kristna milisen massmördade civila kvinnor o barn och en svensk sjuksköterska  förlorade sin ena arm.

Tyvärr så klarar sig Israel säkert från detta brott med fosforbomberna eftersom USA alltid skyddar dom och så kan dom fortsätta att strunta i vad FN säger vilket dom alltid gjort.

Man hoppas ju att folket i Israel ska ta sitt förnuft till fånga som dom gjorde i Sydafrika men tyvärr så röstade Israelerna för ännu hårdare tag i valet.

Jag har länge följt denna konflikt och jag tror att Israel aldrig varit så här illa ute som dom är nu för fredensförhandlingarna är helt döda och israelerna verkar skita i det och verkar ha valt våldet som sin enda väg.

Våldets väg kommer bara att leda till Israel undergång.

gortor
0

Israel som stat är ett faktum. Vad som är förkastligt är erövringspolitiken modell treje riket. Israel skall tillbaka innanför 1967 års gränser och skrota bosättningspolitiken ( sagda politik tillhör det förgångna, modell Stalin, Hitler, och andra potentater).

Oriel
0

-' Rebecca Johansson

WiktZac
0

#3 Att en kriminell terrororganisation (bl a enligt EU) spränger oskyldiga? Jämför du verkligen det (dessutom en gammal nyhet från 2003) med att en demokratisk stat begår krigsbrott genom att bl a använda sig av fosforbombningar?

//Zac

Bertil
0

Att Israel beter sig som de gör kanske man kan förstå (men inte acceptera) p.g.a. deras utsatta läge. Felet begicks väl redan när röken skingrades efter 2:a Världskriget, när judarna fick peka ut var de ville bo för att sedan exekveras av Storbrittannien och USA. Givetvis var det helt galet.

Jag förväntar mig ansvar för dessa tre inblandade att föra konstruktiva samtal med de inblandade. USA försöker till viss del, men har många rika judar som styr deras aktionsradie. Britterna bryr sig nästan inte alls och Israelerna har nerverna utanpå…. och vem skulle inte ha det…

mvh
Bertil

Bertil
0

Tänk om det fanns ett FN värd namnet, då kanske det fanns möjlighet till bredare överenskommelser. Spm det är nu, kan man väl närmast betrakta regionen som en krutdurk.

mvh
Bertil

WiktZac
0

Staten Israel är på mångt och mycket från början byggd på judisk terrorism. De judiska aktivister som sprängde och terroriserade området under 1930-40-talet hade nog utan tvekan klassificerats som terrorister i dag. De är f ö nationalhjältar i Israel för deras "frihetskamp". Så som det brukligt brukar vara så är den enas frihetskämpe den andras terrorist och bandit.

Det är en enormt komplex situation som dessvärre har satt sig i mångt och mycket efter lamslagningen efter andra världskriget. Det finns ingen part i detta som är oskyldig eller har så mycket mer rätt än den andra. FN:s grundtanke har nog varit god, men omständigheterna har inte varit direkt gynnsamma, vilket har förvärrat situationen rejält.

Ren och skär krigströtthet är nog dessvärre det enda som kan stoppa vansinnet därnere…

//Zac

Vassna
0

Ge ordentliga vapen till Hamas och Hizbollah istället, för dom vet mycket bättre hur man använder dom än vad judarna görSkrattande

blombuketten
0

#8. Det ena utesluter ju inte det andra. Att Hamas inte är det bästa alternativet utesluter inte att det är förbaskat otäckt med foforbombningen som Israel bedriver.

Vassna
0

Men Blombuketten jag menar att om dom ledande palestinerna hade haft tillgång till "bättre" vapen hade dom gladeligen utrotat varenda jude i Israel.

blombuketten
0

#10. Jo då, jag förstod rätt exakt (märker jag) hur du resonerade och då svarade jag att det ena inte utesluter det andra. Alltså att Hamas inte är det bästa alternativet men det utesluter, som sagt, inte att det är förbaskat otäckt med fosforbombningar som Israel bedriver……mot det palestinska folket.

Låt mig omformulera mig så kanske poletten trillar ner. Bara för att Hamas, om de fick tillgång till bättre vapen (som du skriver), skulle gladligen utrota alla judar, så är det inte "finare" av Israel att använda sig av fosforbomber för att bränna upp det palestinska folket.

Sara
0

Krig är krig.. Låter krasst men de lär ju använda det material de har. Tycker det är ganska naivt att tro att de låter bli för att de inte vill skada.

I ett krig så vill man skada även om man så snällt säger att inga civila ska komma till skada. Annars så hade de inte bombat överhuvudtaget då det i princip alltid kommer att skada civila iaf.

Jag tycker det är otroligt tragiskt och sorgligt att det finns krig och att oskyldiga kommer till skada oavsätt vad som används.

Atombomber, fosforbomber, barnsoldater, våldtäkter eller lemlästning. Gräsligt!

Sara

blombuketten
0

#12. Ja exakt.

Vassna
0

När påstod jag att det är bra med krig? Vad jag vill ha fram är att Hamas är mer till skada än nytta för sitt folk. Dom hindrar utvecklingen och att lura egna medborgare att bli själmordsbombare är lika illa det med.

blombuketten
0

#14. Ja som sagt, det ena utesluter inte det andra.

Sara
0

# 14 Oja, den delen av Hamas förtrycker sitt eget folk och är terrorister.

Sara

gortor
0

Som sagt…. Israel tillbaka till 1967 års gränser. Riv bosättningarna på ockuperad mark!

WiktZac
0

FN har nu tydligen slagit fast i en rapport att Israel verkligen använde sig av vit fosfor under bombningarna av FN-skolan i Jabaliya (användes som skyddsrum för civila) och när Israel brände ner Unrwas (FN-organ) livsmedelslager i Gaza.

Men man tar inte upp eventuell bombning av civila, som det påståtts av Human Rights Watch - men det är inte heller FN:s syfte med rapporten.

//Zac

Ijin
0

Även om dom två kandidaterna där nere båda två är goda kålsupare så håller jag nog ändå mer på israel, för om det vore fred skulle dom klara sig bättre än Hamas… Och jag gillar helt enkelt inte Terrorregimer..:p

Sen är det som tidigare talare har sagt, krig är krig, man tar det man har…

blombuketten
0

Det finns ju en sak att ha i åtanke…….Hamas är inte lika med det palestinska folket. Jag tycker nästan det låter så när man skriver om Israel och Hamas, som om Hamas vore ett land.

WiktZac
0

#20 Samma sak gäller givetvis en militärisk och hämdgirig regering kontra det israeliska folket.

#19 En del diskuterar utifrån att Israel är en terrorregim…

//Zac

blombuketten
0

#21. Ja självklart.

Ijin
0

#21 Man kan inte diskutera utifrån det eftersom dom är folkvalda, eller har jag fel?

WiktZac
0

#23 Både Israeler och Palestiner har valt i "fria" val och i det ena valet så vann faktiskt Hamas. Ett ganska stort problem för oss andra när en terrorstämplad organisation väljs i ett demokratiskt va, men folkvalda är de.

//Zac

Ijin
0

#24 I så fall har väl palestina valt sitt öde själv?

Vassna
0

Vem har skrivit att Hamas är ett land?

blombuketten
0

#26. Ja, klura ut det om du kan, eller så ta och läs om mitt inlägg så kanske poletten trillar ner.

[John-Weinerhall]
0

Jag tror att den enda lösningen är ett självständigt Palestina!

Mvh John Weinerhall

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[StaffanM]
0

*** Borttaget av sajtvärd***

Mossad reser omkring och mördar folk till höger och vänster och är inblandade i mycket av det onda som händer i världen.

ljushuvudet08
0

Israelerna anser tydligen att de själva är den svagare parten i konflikten, trots att det är de som har satt upp bosättningar på palestinsk mark och dödat mångdubbelt fler palestinier än vad palestinierna har dödat israeler.

[John-Weinerhall]
0

Tänk på vilka förföljanden och vilket förtryck judarna har fått utstå från palestinerna under större delen av de två senaste årtusendena. Och judarna har inget eget land där dom kan leva med likasinnade och leva i fred. Vilket araber och judar har väldigt svårt med.

Sen försvarar jag inte israelernas bosättningar i Palestina, tvärtom! Jag anser att ett självständigt Palestina är en självklarhet likaså att israelerna ska dra sig tillbaka från Gaza och Västbanken.

Jag är för en tvåstatslösning. Som även EU, FN och USA står bakom. Denna lösning innebär att Gaza och Västbanken blir till ett självständigt Palestina, Israelerna drar tillbaks alla sina trupper och lämnar sina bosättningar.

Sen även ett delat Jerusalem där kristna, muslimer och judar kan leva i fred.

Mvh John Weinerhall

WiktZac
0

#33 "Sen även ett delat Jerusalem där kristna, muslimer och judar kan leva i fred."

Rätta mig om jag har fel, men det är väl enbart under muslimt styre som det varit relativ fred i Jerusalem? Dels under Saladin och sedan under Suleiman?

Iofs kan man resa flera betänkligheter mot detta, men som avskild fakta är det både intressant och ganska ironiskt.

//Zac

[John-Weinerhall]
0

#34 Fred i Jreusalem? Isånna fall pga att alla jusar kördes ut där ifrån (även kristna) så då hade dom inga att strida med…

Vassna1
0

#35 Ska det vara sharialagar som gäller i så fall som vissa av dom vill ha det.

[StaffanM]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ett mycket informativt telefonsamtal

[StaffanM]
0

Del 2

[GunillaR]
0

Ja det är märkligt att Israel har fått hålla på sådaär sedan 1948 då staten Israel bildades. Staten Israel bildades av FN för "som plåster på såren" för "Förintelsen", då 6 miljoner judar inkl kommunister, romer och självtänkare dödades i dödsfabriker av nazisterna. Detta var FN:s dåliga samvete.

Och vad har hänt sedan 1948?

Mordet på Folke Bernadotte av en sionistisk organisation. Om Folke Bernadotte och hans insats under 2:a världskriget samt om mordet på honom i Israel finns att läsa på denna länk:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte#Bernadottes_sista_timmar_i_livet

Under 6-dagars kriget i juni månad 1967 så tog Israel bla a Gazaremsan. Jag har försökt få tag på information om 6-dagars kriget men hittar ingen som är opartisk i dessa fråga.

Men då startades i alla fall konflikten mellan Israel och Palestina, denna konflikt som pågår än idag.

WiktZac
0

#39 Nej, FN "bildade" inte staten Israel. Engelsmännen lovade judarna ett "nationellt hem" i Balfourdeklerationen redan 1926. Det var långt innan den galna mustachprydda clownen från Österrike fått grepp om det tyska landet och över europa…

Det var också engelsmännen som tröttnade på israelisk terrorism och släppte taget 1948 när FN-mandatet löpte ut, vilket gjorde att nationalhjälten (och terroristen) David Ben-Gurion utropade staten Israel samma dag.

Förmera så började också konfiikten mycket tidigare än sexdagarskriget. För att göra saker och ting ännu lättare(!) så kallades all befolkning i området för palestiner från början; judar, muslimer, araber, kristna m fl. Araberna själva var inte glada åt att klumpas ihop med judarna så de ville hellre bli kallade för just araber… :o)

F ö är det faktiskt så att det är, rent historiskt, enbart under muslimskt styre som det varit fred i Jerusalem, mellan alla folk. Alla andra har ägnat en mycket stor del av sin kraft för att driva ut och mörda andra folkslag. En spännande tanke tycker jag.

//Zac

[GunillaR]
0

# 40 - Intressant! Jag visste inte att detta hade diskuterats innan "förintelsen".

Och du har nog rätt i att det har varit fred i Mellanöstern under muslimskt styre. Det var ju kristna som anföll Saladin, dvs korsriddarna. Man vet ju inte riktigt vem dessa var, korsriddarna. Och om de fick tag på "den heliga graal" - men det är en annan historia.

Men för övrigt så har ju krista och muslimer levt sida vid sida i Palestina under många hundra år.

Men detta med att FN godkände staten Israel 1948 beror säkert på det dåliga samvetet pga "förintelsen"

Jag känner att jag vill ta reda på lite mera om Palestinas histora.

AndersE
0

#41 Vad menar du med att "man vet ju inte vem dessa var, korsriddarna"?

[GunillaR]
0

# 42 - Jag har läst om detta, att man egentligen inte vet vem de var.

Jag har dock inte någon källa att hänvisa till. Det kan ha varit i någon bok, det kan ha varit på internet. Jag läser väldigt mycket och glömmer för det mesta bort var jag läste om en specifik fråga.

AndersE
0

#43 Jag är ingen expert, men nog är väl åtminstone de största korsriddarordnarna väl kända och dokumenterade?

WiktZac
0

Däremot har man kunna komma till kyrkan, få förlåtelse och sedan kunnat lämna sitt gamla liv bakom sig. Men jag tror också att i alla fall namn och datum är ganska bra dokumenterade, det handlar nog mer om mytbildning än något annat att de var krista, okända korsriddare.

En intressant detalj är att vi svenskar har organiserat tre stycken korståg, eller korståg och korståg - regelrätt plundringståg handlade det nog mest om. De lärda tvistar om det verkligen motiverades av religiös nit.

//Zac

AndersE
0

#45 Fast de rent svenska korstågen gick väl inte till Palestina? Utan mer till typ Baltikum?

[GunillaR]
0

Saxat ur wikipedia, om korstågen

Huvudartikel: De svenska korstågen

Enligt traditionen skall ett svenskt korståg riktat mot Finland ägt rum år 1157, under kung Erik och biskop Henrik. Året efter skulle korståget vara över, med resultatet att kristendomen börjat införas i Finland och att finnarna i Åbotrakten döpts. Detta korståg saknar dock samtida belägg.[

Erikskrönikan berättar om två senare krigståg mot Finland, med oklar tidsangivelse. Under det första av dessa (1249), lett av av Birger jarl och biskop Thomas, skall en del av Finland i linje från Tavastehus fram till Kymmene älv lagts under svenskt styre. Det andra, som leddes av Torgils Knutsson, erövrade Karelen och började anlägga fästningen Viborg inne i Viborgska viken. Den blev Sveriges främsta utpost i öster fram till 1700-talet. När korståget avslutades nästan två år senare hade Sverige förlorat Kexholm till ryssarna. Dessa båda är mer sannolika än det första, men omtalas inte i Erikskrönikan som korståg.

På 1240-talet inleddes ett korståg mot Ryssland, i vilket svenska trupper deltog. I den svenska attacken, som riktades mot floden Neva, deltog även norrmän, finnar och tavaster. Den ryske fursten Alexander Nevskij slog dock tillbaka attacken. Under tiden hade Tyska Orden anfallit Pskov, och besatt stora delar av Ingermanland. 1242 ägde Slaget på sjön Peipus rum, och Tyska Orden stoppades. Alexander Nevskij blev sedermera helgonförklarad av rysk-ortodoxa kyrkan, och Stalin utnämnde honom till nationell hjälte under den tyska invasionen under andra världskriget.

År 1300 påbörjades det femte svenska korståget. Det gick mot Finland och floden Neva. Borgen Landskrona anlades vid flodens mynning.

Medlem
0

#43 Rätta mig om jag har fel, men det är väl enbart under muslimt styre som det varit relativ fred i Jerusalem?

Sant. Det kan tom judar som bott där före landet erövrades av sionister bevittna om det

Rabbi Daud Salah

Rabbi Weiss

En rabbi född och har sitt ursprung i Palestina

Vassna1
0

#48 Och vilken tidsperiod pratar du om nu?

Medlem
0

Läs frågan i #43.

[GunillaR]
0

En mycket intressant fråga är vem som egentligen flyttade till den nybildade staten Israel 1948. Var dessa judar eller sionister? Förmodligen både och.

Vad jag har kunnat utröna är det skillnad på judar och sionister. Judar är religösa och sionister är politiska. Det är sionisterna som styr Israel och inte judarna. Det är sionisterna som för krig mot Palestina och inte judarna.

WiktZac
0

Sionister har som yttersta målet en judisk stat - vilket är uppfyllt, så jag antar att det handlar om att utöka och skydda den nuvarande som är huvudmålen numera.

En jude kan givetvis vara politisk utan att vara sionist.

//Zac

[GunillaR]
0

# 42 - AndersE!

Äntligen kan jag ge ett svar på din fråga. Det jag avsåg var Tempelriddarorden och som vi idag inte vet vad det egentliga syftet var, att denna orden skapades. Den skulle i alla fall skydda de pilgrimer som besökte Jerusalem i början på 1100 talet, men det finns vissa efterforskningar som säger att Tempelriddarna var grunden till Prieure de Sion.

Källan är en bok som jag har "Heligt Blod - Helig Gral". Jag har aldrig läst ut boken så jag ska åta mig detta projekt ganska snart. Denna bok är förlaga till Dan Browns bok "Da Vinci Koden"

Det var alltsåledes inte Korsriddarna utan Tempelriddarna

AndersE
0

#53 OK, jag blir tyvärr lite skeptisk när jag hör Dan Browns namn nämnas…

WiktZac
0

#53 Tempelriddarna var korsriddare… :o)

De var väl den största orden, med skydd uppifrån och enorma rikedomar - något som til slut blev den utlösande faktorn till deras fall. De var krigande munkar som skyddade pilgrimer - såvitt jag vet så är det ett mycket tydligt syfte? Men, del spelar ingen roll - det var säkert de du tänkte på.

//Zac

gortor
0

#46 O ja, och där var man livligt sysselsatt med att bränna, plundra och roffa åt sig! Allt i Jesu namn. Som seden var, att men sedan berikade sig kom som grädde på moset.

AndersE
0

#56 Ja, förmodligen var det det hemskaste man var med om i de trakterna. Tills kommunismen…

asvensso
0

Fred i Jerusalem under muslimskt styre. Jovisst. Men den toleranta regimen hade val absolut INGET med religionen att gora utan med dess ledares personlighet och traditioner. Pa den tiden fanns t ex regelbunden debatt om tolkningen av skrifterna. Detta var langt innan wahhabi-larorna tog over och eggade till Jihad. Da var det slut med debatten. Sedan kan ju ocksa diskutera om en helt fredlig regim tar over kyrkor och gor om dem till moskeer…hursomhelst fick The Church of the Holy Sepulchre vara kvar och nyckeln till kyrkan forvaras sedan den tiden hos en muslimsk familj som har haft fortroendet i generationer. Skulle Hamas fa den nyckeln - aldrig!

Muslimer ar inte en homogen grupp och det ar naivt att tro att Hamas skulle inratta en hogt kulturellt staende och tolerant stat bara for att de ar muslimer. Hamas medlemmar har inte den intellektuella kapaciteten eller det intresset. Inget av det de uttalar sig om liknar den kultur och oppenhet som jag respekterar i kalifatet som styrde i Jerusalem for decennier sedan. Om de hade mer hedervarda ambitioner skulle de ocksa ha mer internationellt stod. De har sjalva kontroll over vilka talesman de valjer och hur de uppfor sig i internationella media.

Hamas, al Fatah, Hizbollah, Muslim Brotherhood…ska inte jamforas med den toleranta regimen i kalifatet. Dessa organisationer ar forvisso folkvalda, men det satt de opererar pa har mer gemensamt med terrorister.

Har nagon t ex sett en mycket intressant BBC dokumentar om den korruption och gangland mentalitet som forekommer ibland de familjer som dominerar Gaza? Vanliga palestinier ar styrda av vad man annars brukar kalla gangsters, men som gommer sig bakom tackmanteln att vara politiska fredsaktivister. Eller trodde nagon att det bara ar barnmat och filtar som transporteras i tunnlarna?

Det finns en anledning till att arabstaterna sjalva inte hjalper till…vi har t ex i Skandinavien manga fler palestinska flyktingar and i Gulf-staterna..hrmm. Ibland ar det mycket langt till Mecca.

Detta om de palestinska organisationerna. De forrader och exploaterar sitt eget folk om och om igen och en av anledningarna till att forhandlingarna inte gar framat ar att faktiskt att dessa organisationer inte ar trovardiga, inte det palestinska folket. Ta t ex Arafat och hans familj och de miljarder de forskingrade till schweiziska bankkonton. Alla dessa pengar insamlade varlden over i form a bistand och privata donationer gar till hennes handvaskor och dylikt. Jag skulle personligen ha svart att lita pa ett handslag fran Hamas. De kontrollerar for ovrigt inte alla aspekter av den palestinska frihetskampen. Aven ett fredsavtal kan kastas omkull av detta.

Jag tror pa en rattvis tvastats-losning. Jag litar pa vanliga palestinier, att de vill ha fred och leva i lugn och ro.Jag har samma fortroende for vanliga judiska innevanare i Israel. Jag litar definitivt inte pa de organisationer som sager representera palestinierna. Det ar en mycket olycklig situation dar jag tycker jag att palestinierna forlorat sin rost …igen.

Detta om de palestinska organisationerna. Darmed inte sagt att jag forsvarar Israels beteende heller. Men jag tycker det saknas en oppen debatt om kvaliteten pa de organisationer som for palestiniernas talan.

gortor
0

#57 Det är slut med kommunismen, den existerar inte längre. Möjligtvis som propagandamaterial enligt känd Mc Carthymodell.

AndersE
0

#59 Kommunism har väl aldrig funnits?

Däremot har det funnits kommunistiska partier och det finns det fortfarande. Liksom det försökts åstadkomma kommunism i en lång rad länder, alla med förfärande resultat. Och det finns ännu länder som är i klorna på dessa försök.

blombuketten
0

Alltså, nu handlar väl inte den här tråden (också) om kommunismen?

#58. Tack för ytterligare ett välskrivet och tänkvärt inlägg.

[GunillaR]
0

# 58 - Tack för ett välskrivet inlägg!

AndersE
0

#58 Längden på din kommentar var lite avskräckande. Nu tog jag mig tid att läsa den och tycker det var intressant. Jag tror också det ligger mycket i dina åsikter.

[StaffanM]
0

Israels attack i Gaza 2009 talar sitt tydliga språk vad det är för slags kvalitét på människorna i den regeringen.

Filmen "Gaza in Plain Language " belyser detta med stor tydlighet

KamratRakel
0

Vidrigt. Jag är absolut palestinavän, israelerna har ingen rätt att ta ifrån dem deras land.

elyse
0

#58 Jag har också tänkt på varför andra arabstater inte verkar hjälpa Palestina. En del svar har jag fått från en vän från Libanon. Exakt vad hon anser vill jag inte skriva här, men rent generellt är man väl inte så glad åt lägren i södra Libanon.

Tycker som flera andra här att en två-stats-lösning där Israels gränser blir detsamma som innan 1967 vore en början.

asvensso
0

Elyse - du har helt ratt. Som Skandinav sa bidrar du mer ar den genomsnittlige invanaren i arabvarlden till Palestinska staten genom uhjalp och donationer. Sa jag tycker att sjalvrannsakan ar pa sin plats inom arabstaterna.

[StaffanM]
0

#31 Varför är kommentaren delvis borttagen.

Varför är en lösning där Tyskland är inblandad förbjuden ?

[StaffanM]
0

Ska Palestinierna ha rätt till vatten.

Nää…knappast, enl. Israelerna.

Medlem
0

Palestinierna är goiym, har inte rätt till ett värdigt liv, enligt israelerna.

WiktZac
0

#70 Jag tror att du generaliserar en hel del här… ;o)

//Zac

Medlem
0

#71 Kanske det av en enkel anledning, nämligen att majoriteten av israelerna inte höjer sin röst och begär en bättre behandling för dessa goyim av sin regering. Det sägs att det råder demokrati där, men mänskliga rättigheterna där inkluderar inte palestinierna.

asvensso
0

Om inte palestiinierna fatt nagot vatten sa skulle det ha fatt mycket trakiga konsekvenser. Sjalvklart far de vatten. Men varfor tar inte Saudierna och reser sig ur sidensoffan i palatset och bidrar med lite pengar, ingenjorer och bistand….hrrm. Darfor att palestinierna inte ar valkomna i den delen av varlden heller. Hur manga palestinska flyktingar far soka fristad i sitt religiosa hemland? Sa problemet ar inte bara religiost betingat. Det ar faktiskt mer paradoxalt att de muslimska landerna inte hjalper mer.

Medlem
0

1. Landet ockuperats, dvs tagits ifrån palestinierna. Palestinier har rätt till sitt hemland och vatten.
  2. Palestinierna får pengar från flera håll, bla. från Sverige, men så fort de bygger upp något jämnar israel det med marken.
  3. Israel har drivit palestinierna att lämna sina hem och byar sedan1947. 5 miljoner palestinier lever nu utanför sitt hemlenad och får INTE åka tillbaka ditt.
  4. Saudiarabien bidrar med mycket, men eftersom Palestina är ockuperat och palestinierna lever under de judiska sionisternas förtryck och förföljelser kommer de inte att få det bättre.
  5. Du bör ha kontakt med palestinier för att kunna se läget från ett annat perspektiv.
gortor
0

Israel bedriver expansionspolitik enligt gammalt känt mönster. Tillbaka till 1967 års gränser är ett mycket blygsamt krav.

Oriel
0

Vem säger att det är palestinernas land? Judarna var de som byggde upp Jerusalem innan de blev bortjagade av romarna. När de kom tillbaka på 1900-talet bodde det folk med olika ursprung, judar, turkar, palestiner samt andra nomadfolk. Judarna köpte land och började försöka att odla den. De som de köpte landet av tyckte att de var dumma i huvudet som ville köpa den värdelösa marken. Så varför är det palestinernas land? Det kan ju lika gärna tillhöra turkiet, eller judarna som också blev fördrivna.

-' Rebecca Johansson

WiktZac
0

Jag citarar mig själv: "För att göra saker och ting ännu lättare(!) så kallades all befolkning i området för palestiner från början; judar, muslimer, araber, kristna m fl. Araberna själva var inte glada åt att klumpas ihop med judarna så de ville hellre bli kallade för just araber… :o)"

Således så borde kanske Jerusalem tillhöra just palestinerna - i den ursprungliga bemärkelsen. Det är en religiös stad för flera av världsreligionerna som tyvärr i regionen blivit allt mer sekteristiska och militanta. De enda som historiskt hanterat trakten i en fredlig och för sin tid öppet sätt är muslimer(under Saladin och sedan under Suleiman).

Ingen, upprepar, ingen kan med vettet i behåll ställa sig bakom Israels ockupationspolitik. Men är Israel ensamma idioter i konflikten - givetvis inte. Men att det är en demokrati, ett ganska "västerländskt" land med enorma bidrag från USA gör det rent av kränkande att de oavbrutet bryter mot mänskilga rättigheter, FN och vanligt enkelt hyfs. Det är precis som om de har helt egna värderingar som går på tvärs med resterande världen.

Förresten har jag för mig att området låg under egyptiskt styre när Jerusalem grundades? Ytterligare en spelare som kan hävda äganderätt till staden således?

//Zac

Oriel
0

Jerusalem grundades utav kung David år 990 fKr. Judarna blev bortförda till babylonien och templet förstördes år  587 fKr. De fick senare komma tillbaka till Israel av den persiske kungen som erövrat babylonien och de byggde upp templet igen år ca 480 fkr. Därefter kom romarna och förstörde templet och förbjöd judarna att bo i staden. De ändrade även namn på marken från Judéen till Palestina efter Filisterna (Palestiner) var ett folk som bodde i området.

-' Rebecca Johansson

WiktZac
0

Jag tror du läser bibeln som en historiebok?? Vilket är fel på så många sätt att jag inte riktigt vet var jag skall börja.

Jerusalem grundades i alla fall någonstans på 1900-1800 f kr. Däremot har människor bott i regionen i flera tusen år innan dess.

//Zac

Maria
0

En länk från NE Jerusalem

En länk från Wikipedia Korsfararstaterna

/Maria

Oriel
0

Tänk om Danmark kräver tillbaka skåne, ska vi då lämna tillbaka det eller? :)

-' Rebecca Johansson

Maria
0

Skåne kan vi väl vara utanFlört

/Maria

Oriel
0

Jag håller med Flört

-' Rebecca Johansson

gortor
0

Skåne kan vara utan ockupanterna…………………

[John-Weinerhall]
0

Tänk vad mycket vi skulle förlora om Skåne skulle tas ifrån oss!!! All denna bördiga mark! En stor del av Sveriges lantbruk är samlat i skåne. All kärnkraft som står för 50% av Sveriges energiförsörjning…

Litte OT kanske men änså…

Maria
0

#85 Jag tänkte inte på marken och naturtillgångarna utan invånarnaFlört

/Maria

WiktZac
0

Å andra sidan blir det skitbilligt med en resan till Danmark för att köpa god öl - man slipper också broavgiften! ;o)

//Zac

Maria
0

#87 Haha, ja det hade jag inte tänkt på.

/Maria

Oriel
0

Vad säger ni skåningar då? :D

-' Rebecca Johansson

gortor
0

Det finns ingenting som säger att judarna har ensamrätt till det land där de fn bor. Bar religiösa galenpannor……………

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.