Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1257 ggr
Magnuz
0

Kosovo

Tänkte bara skicka en hälsning från Kosovo. Här har vi haft 15 grader varmt och solsken, men det skall visst bli sämre framåt veckan.

Så om ni undrar varför jag inte skriver så mycket här nu så är det för att jag är utomlands och agerar enligt min övertygelse att det är i "flyktingarnas" hemländer vi skall lägga kraften. På tal om mångkultur och rasism så är detta land ett klockrent exempel på hur det kan gå… Oftast är en by 100% serbisk, eller 100% Albansk, och är den multietisk så är det förknippat med mycket problem, stora som små.

Nu hoppas vi bara att Ahtisaaris förslag inte skall leda till några större demonstrationer och kravaller.

Känns mycket bra att vara här och göra nytta istället för att bara sitta hemma och spela god på andras bekostnad.

deia
0

Welcome back…

People use to lock the door after the robbery…

Be careful and let's hope it's only the temperature that is warm there.

deia
0

AndersE
0

Jo, Magnuz du är på ett ställe som är ett utmärkt och tragiskt exempel på hur det går när människor får makten som tror att lösningen på alla problem är etnisk och kulturell rensning.

Se och lär!

Magnuz
0

Så du menar att just vita västeuropeiska svenskar är mindre benägna att vilja värna om de sina och sin kulturella samhörighet med sina landsmän än albaner och serber? Jag tycker att du har en väldigt rasistisk människosyn om du tror att vi svenskar är bättre än "medelmänniskan" på den punkten.

AndersE
0

Om du tror att etnisk rensning är något som kännetecknar "medelmänniskan" så tror jag du har fel.

Jag är väldigt mån om traditioner och kultur. Det innebär inte att jag inte kan stå ut med att min granne vårdar andra traditioner.

I Jugoslavien levde "olika folk" fredligt sida vid sida i många, många år. Sedan lyckades människor med (sd)-lika värderingar få fotfäste för ett annat synsätt.

Inget efterföljansvärt…

Magnuz
0

De levde fredligt under en diktator som med en stor och lojal poliskår och hot om våld höll folket i schack, precis som i Irak, och Tjetjenien m.fl…. Efter att han försvann gick det som det gick. Då syftar jag inte enbart på Kosovo och Bosnien utan även på Slovenien som bröt sig ur fredligt, men av samma anledning, man ville ha en självständig stat där Slovenerna var "herrar". Man kan även nämna Kroatien, Tjeckien och Slovakien, samma sak där. Att vi då går i rakt motsatt håll, med exempelvis ett allt större muslimskt inslag och ett allt mer segregerat samhälle, i Sverige är inte speciellt insiktsfullt. Snarare är det ett bevis för att vi inte lärt oss att lära av historien.

AndersE
0

#6 Jag är väldigt glad att jag inte läser historia som du gör.

Vill du tycka att länder som sysslar med etnisk rensing är historiska föredömen så har du ju åtminstone valt rätt parti att rösta på.

Själv lever jag i uppfattningen att demokratiska länder med en öppen attityd och en uppriktig ambition att samverka med andra länder och folk är de framgångsrika - och sympatiska!

Magnuz
0

Jag är väldigt glad att jag inte tolkar andras inlägg som du gör.

Jag har inte skrivit att t.ex. Kosovo eller Bosnien är ett historiskt föredöme. Snarare är det så att de är avskräckande exempel på vad som händer när påtvingad mångkultur inom ett och samma land går överstyr.

Jag nämner ju också länder som vill bevara sin särprägel och sin självständighet på ett fredligt sätt, men du fokuserar hela tiden på det negativa och hemska. Har etnisk rensning förekommit i t.ex Tjeckien? Eller är det bara så att man på ett naturligt sätt vill bevara sin nation, sin kulturhistoria och sin särart på ett helt naturligt och mänskligt sätt? Det är först när diktatorer och andra vill påtvinga dessa människor sin vilja och med tvång fösa ihop olika folkgrupper inom samma gränser som det går åt skogen.

AndersE
0

#8 Ja tvång vill vi inte ha. Vad sägs om att man umgås trots olikheter - och av fri vilja?

precis
0

Jag skulle vilja göra en kombinerad kommentar till denna diskussion och till tråden "Utanförskap": i Sverige umgås man inte heller av fri vilja… Se på de områden i varje stad och större ort där man tar emot invandrare… svenskarna flyr från det bostadsområdet, till villa eller radhus på andra sidan stan… så det blir skitsvårt att integrera främlingarna o flyktingarna om inte någon sida har viljan…

Hanna--
0

# 10 Visst, precis så är det precis!

Den som kan "friköper" sig. Och hur skall man lösa det?

Som man gjorde i USA på 50-talet genom att bussa elever mellanolika skolor? Kvotera boendet? Införa en planekonomi som löser boendesegregationen?

Undrar hur många som diskuterar här inne som själva bor i ett invandrartätt bostadsområde….Fundersam

precis
0

#11 Jag bor på andra sidan gatan från ett stort bostadsområde med 70-90% invandrare, har aldrig upplevt något problem. En kompis bodde 4-5 år i hyreslägenhet i det kvarteret, när han till slut flyttade så var det inte själva områdets skull, utan att han inte orkade med gliringar på jobbet om var han hade valt att bo.

swebat
0

Du Magnuz som tjänstgör i KOSOVO, det verkar som att du har fel på det du säger att det handlar om rasism, det har handlat om makt att serberna ville styra hela Jugoslavien.

Efter kriget  kan allt hända (hat, rasism etc),  man skall vara glad att man har fred. Att underskatta nån är inte svårt, men vill man bli underskattad själv? Så som "flyktingarnas" hemstad. Alla i Europa är i stort sätt  flyktingar, t.o.m svenskarna som på 1800- talet var tvungna att flytta till USA av olika skäl.

Jag hoppas verkligen att du trivs där för svenskar är omtyckta av Kosovo-albanerna, de är ett väldigt generöst folk och oerhört gästvänliga som t.ex. Moder Teresa  som var albansk.

Inget folk är perfekt.