Politik iFokus

Politik

Etikettarbetsmarknad
Läst 2573 ggr
AndersE
0

A-kassan statlig

En obligatorisk a-kassa har varit uppe tidigare. Idag läste jag i DN - länk:

"Staten måste ta över a-kassorna och alla löntagare ska ha en arbetslöshetsförsäkring. Det föreslår nu Folkpartiet och går därmed i direkt konfrontation med stora delar av fackföreningsrörelsen."

AndersE
0

Bakgrunden är att alliansen länge varit inne på att a-kassan skulle vara obligatorisk. Motiven är väl dels att alla kan behöva den och dels att alla då skulle vara med och betala till den.

Alliansen har tillsatt en parlamentarisk utredning om arbetslöshets- och sjukförsäkringarna, för att försöka få till stånd ett förslag till 2013.

Nu föregår folkpartiet detta och säger:

"-?Ska det vara en allmän arbetslöshetsförsäkring ska den vara statlig. Det är väldigt ologiskt att ha det i facklig regi, säger Jan Björklund till DN.

-?Alla andra socialförsäkringar är ju statliga, så det är konstigt att en privaträttslig institution som facken skulle ha hand om en obligatorisk försäkring."

Jag tycker Björklund har en poäng här. Vad trycker ni?

korseett
0

jag tycker att man kan låta a-kassa och fackförening gå skilda vägar. Är inte så insatt i det här ämnet men resonemanget verkar vettigt

[GunillaR]
0

Min åsikt är att det borde vara en statlig a-kassa och att alla arbetstagare är försäkrade. Det där har jag tyckt länge.

Facket kan tyckas förlora på detta, men det behöver inte vara så. Den typ av fackföreningar som finns nu är uppbyggd kring tanken att "pampighet ger respekt", dvs man ville visa storföretagen att man kunde blåsa upp sig lika mycket som dem. Men dessa tider är förbi.

Facket behövs och borde ändra och förnya sitt arbete och arbeta utifrån ett helt annat sätt. Det är ändå så att fack-pamparna sällan har kontakt med den vanliga löntagaren.

Men det blir ju naturligtvis ett motstånd från fack-pamparna om löntagarorganisationerna skulle börja jobba på ett annat sätt, kanske till och med nära arbetsgivareorganisationerna och inte mot dem som stridande parter.

Tilläggas ska att jag varit aktiv i facket under många år.

Maria
0

Detta har jag också tyckt är en bra idé ganska länge.

/Maria