Statligt spritmonopol i Ryssland?
Varje dag dör 115 personer i Ryssland av dålig sprit. Andra förlorar synen eller får andra åkommor av den dåliga spriten som man dricker delvis med anledning av priset, men även pga "vodkabrist" i butikerna som resultat strängare alkohollagstiftning.
Nu vill man eventuellt införa ett statligt spritmonopol för att reglera detta.
Vad tror ni om det, kommer det att funka i Ryssland och avhjälpa dessa problem?
(källa: Rapport 2007-02-19 kl 19.30)

Jag hoppas att det skulle kunna göra det, jag är nämligen en av de få som är för systembolagets monopol (bara mot att den är statlig..)
Skulle vi ha mer lättillgänglig alkohol så skulle fler hamna i riskzonen och de som redan är det hamna grövre.
Alkohol ska inte vara gratis så är det bara och självklart ska vi ha en alkohol skatt eftersom skadorna och vården efter de som inte kan hantera det kostar multum.
-Men vi borde ändra våran insyn.
Alkohol debatten måste diskuteras, fortfarande tror folk att det är gubbarna på bänken som är problemet, så lätt och enkelt är det inte.
Våldsrelaterade brott i hemmet etc etc.
Ja nu drog jag från ämnet men givetvis tror jag att det är enda raka för Ryssland som är ett fattigt land.
Vänligen/Linda
#1 Bra kommentar! Det är verkligen inte så enkelt som det kan verka och som du säger är det någon som måste betala för de skador som alkoholen orsakar.
Skrämmande siffra 115!

"Gubbarna på bänken" utgör ca 5% av sveriges alla alkoholister, så de är nog inte de största problemet. Håller helt med Linda!