Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1974 ggr
Maria
0

Äkta intresse

Efter artikeln om Almedalsveckan så ska jag livligt erkänna att jag kanske inte har det genuina politiska intresset som många har.Skäms

Däremot känner jag en slags medborgelig plikt att försöka att hålla mig uppdaterad så gott det går.

Hur känner ni andra?

Hur pass stort är ert politiska intresse om det nu går att mäta?Obestämd

/Maria

AndersE
0

Det går nog inte att mäta. Jag är intresserad och har länge tyckt det är kul att läsa t.ex. ledare och debattinlägg. Däremot har jag aldrig varit medlem i något politiskt parti, eller arbetat politiskt.

Sedan jag blev värd här lägger jag ju mer tid än tidigare på att "hänga med" och söka intressant information som jag kan lyfta fram här.

AndersE
0

#0 Det är inte helt lätt att svara på frågan. Det finns olika "nivåer" och "vinklar".

Dels tycker jag hela "spelet" är intressant. Alla taktiska finter, olika utspel och uttalanden - bra och klantiga. Hur allianser byggs och spricker, hur man väljer att prioritera frågor och hur man anpassar sig efter opinioner.

Sen finns det också ett intresse för det viktiga. Ideologi och visioner. Att försöka förstå hur de olika alternativen ser på människor och hur de fungerar. Och så känna efter vad jag själv tror på.

Politik och ideologi kan ju vara fruktansvärt - som nazism, fascism och kommunism - som lett till ofrihet, terror och storskaligt dödande.

Men politik kan ju också vara kraftfullt positivt. Som när man ser hur frihet och demokrati kan vinna taget om nya delar av världen och ge förutsättningar för människors skaparkraft och därmed bygga välfärd och lycka.

Så jag tycker att det är viktigt att tänka efter innan man väljer hur man ska lägga sin röst på valdagen.

Maria
0

Detta är OT.

Jag var på Ikea nu på morgonen då de öppnade och besökte bl.a damtoaletten. Därinne var det två kvinnor som hett diskuterade politik och då framför allt Almedalsveckan och vad som skulle komma ut av detta.

De fortsatte att diskutera medan de satt på varsin toalett.Förvånad

Jag kunde inte med att stanna kvar och lyssna men det kallar jag äkta intresseFlörtSkrattande

/Maria

AndersE
0

#3 Beundransvärt!

Skrattande

Maria
0

Ja, faktiskt har jag aldrig hört politik diskuteras på en damtoalett, hahaSkrattande

/Maria