Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 2032 ggr
AndersE
0

Svenskarnas drömregering

Bland alla undersökningar kom idag en om svenskarnas drömregering. Alltså inte om partier utan om personer…

Vilka av följande personer vill du se i din drömregering?

1. Fredrik Reinfeldt (M), 52 procent
2. Anders Borg (M), 47 procent
3. Margot Wallström (S), 40 procent
4. Maria Wetterstrand (MP), 38 procent
8. Jan Björklund, (FP), 22 procent
9. Maud Olofsson, (C), 20 procent
10. Gudrun Schyman (Fi), 18 procent
11. Mona Sahlin (S), 17 procent
12. Göran Hägglund (KD), 15 procent
14. Lars Ohly (V), 12 procent
I botten av listan finns Rikard Falkvinge (PP) med 2 procent och Jimmie Åkesson (SD) med 4 procent.

Källa: svt.se

AndersE
0

Att det är "hål" i listan beror tydligen på att man bara tagit med partiledare plus de tre "övriga" som kom i topp.

Maria
0

Vilken svår fråga. Får jag välja helt fritt så blir det nog:

Givet från början är Maria Wetterstrand och hon får gärna ha med sig unge Gustav Fridolin vid sin sida.

Anders Borg är en oerhört kompetent finansminister som jag gärna vill ha kvar och Fredrik Reinfeldt är en duktig politiker som verkar ödmjuk.

Duktiga politiker behövs i en regering så där borde Margot Wallström också sitta.

Sedan så är det ytterligare en person som inte finns med på listan som jag tycker skulle varit en frisk fläkt i en regering och det är den ende "äkta" socialdemokrat jag känner till och det är Göteborgs Göran Johansson

Det blev en gles skara och förmodligen en omöjlig regeringFlört

/Maria

Maria
0

Fast egentligen kanske det skulle bli braGlad

2 moderater, 2 miljöpartister och två socialdemokrater. Två från varje block och två från mittenFlört (som jag ser det)

/Maria

AndersE
0

Skulle (sd) komma in i riksdagen kan det ju bli aktuellt att bryta blockgränser för att skapa en regering…

Just Wallström är ju intressant. För åtminstone två partier anses partiledaren vara en belastning - (s) och (v). Tänk er att Sahlin på torsdag kännetecknar sin avgång och att Wallström accepterar att efterträda. Jag tror opinionsmätningarna skulle fått fnatt.

Maria
0

#4 Det tror jag också.

Detta vore väl en mardröm för alla "ickesocialdemokrater"Obestämd

/Maria

AndersE
0

#5 Ja visst vore det.

Jag tror inte att Wallström skulle göra den stora skillnaden, men det skulle väljarna inte upptäcka förrän efter valet…

elyse
0

I min drömregering så ingår i alla fall Carl Bildt, Nyamko Sabuni, Jan Björklund och Anders Borg. Sedan tror jag på Fredrik Federley också. Och Niklas Wykman, MUF:s ordförande.

Oskar
0

Tanken med en regering baserad på personer istället för partier är kanske inte så dum. Även om jag röstar blått så skulle jag hellre se en duktig sosse än en kass moderat i regeringen.

AndersE
0

Vem är en duktig sosse, enligt dig…

;-)

Oskar
0

#9 Nja kan hända att det inte finns någon. :)