Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 2575 ggr
AndersE
0

Privat vård - inte effektiv

Jag hittade ett intressant debattinlägg på SVT. Det kommenterar privat vård från ett annat perspektiv.

"Om sjukvårdens främsta uppgift är att hålla kostnaderna nere så finns det givetvis inget alternativ till en politiskt hårt styrd sjukvård såsom den svenska.

Men sjukvård ska inte bedrivas "effektivt". Läkarnas och sjuksköterskornas främsta uppgift ska inte vara att hålla kostnaderna nere åt sina arbetsgivare, politikerna. De ska leverera den sjukvård patienterna efterfrågar och behöver."

Jag har faktiskt inte tänkt så innan. Jag vet att jag ofta hört de sägas att vi får mycket sjukvård för våra pengar och att det är ett argument emot privat vård.

Men jag har inte ställt frågan om vi får den vård vi efterfrågar. Debattören - Sven R Larsson - skriver bl.a:

"Sverige har den sämsta tillgängligheten till sjukvård i hela Europa, längre vårdköer än OECD-genomsnittet och mer än 40 procent högre dödlighet inom sjukvården än det amerikanska sjukvårdssystemet."

Läs gärna hela inlägget

Debattinlägget är ett svar på ett inlägg av Martin Villner som man kan läsa först om man vill - länk

elyse
0

Ja, jag håller med Larsson! Jag söker mig till den vård jag vill ha; främst det bemötande jag vill ha. Det får jag i privat vård.

[drummer]
0

Jag har själv gått ifrån den allmäna vården till privat för länge sedan. Jag vet var jag får bäst vård och är beredd att betala för den.

Det är löjligt att en ha en diskussion om privatvård. Naturligtvis så måste alla få välja vad man vill göra med sina högt beskattade pengar.

AndersE
0

Ett citat från debattplats idag:

"Det viktiga är inte vem som driver din vårdcentral, det viktiga är att du får snabb hjälp, rätt behandling och ett bra bemötande."

Vem tror ni jag citerat?

AndersE
0

Jo,Ylva Johansson, välfärdspolitisk talesperson för Socialdemokraterna. Flört

Det finns klokhet även på den sidan!

AndersE
0

Däremot skriver hon också:

"På så sätt har den officiella köstatistiken förbättrats men totalt sett står fler i kö än innan regeringen tillträdde."

Läs hela inlägget

Hägglund själv har sagt:

"67 procent färre väntar på vård"

Enligt SvD:s faktakollen får han "gult" ljus på det uttalandet:

"Göran Hägglund får gult ljus på sitt påstående. Det är 67 procent färre som väntar längre än vad vårdgarantin anger efter ett och ett halvt år med kömiljarden. Inte efter ett år, som han uppger i sitt påstående. Siffrorna stämmer men han anger fel mätperiod."

Läs faktakollen

AndersE
0

Faktakollen hade även faktiska siffror:

Typ av vård:   September 2008   April 2010   Procentuell nedgång
Besök               97 908               33 490            66 procent
Operation            29 648            9 649               67 procent
Snittnedgång:     66,5 procent