Tycker hon om sitt jobb?
Jag brukar inte vara här och skriva, men efter att ha tittat på en bild på Mona Sahlin, en bild tagen igår någonstans i Almedalen på Gotland.
Och den bilden bekräftade det som jag känt, ungefär sedan ett år tillbaka. Jag visste inte vad det var , men idag insåg jag.
Ni har väl säkert också haft frågan i huvudet oavsett vilken partifärg ni har, om vad det är för "fel" på Mona Sahlin. Vad är det som inte stämmer?
En undersökning idag på Expressen så tyckte nästan 100 procent att de var missnöjda med henne.
Mona Sahlin tycker inte om sitt jobb!
Hennes kroppspråk talar tydligt om detta. Hela kroppen, från ansiktet till tårna, hennes hållning, hennes blickar, ja hela hennes utstrålning säger detta.
Den Mona som vi kommer ihåg från förr, hon finns inte mera. Denna härliga tjej som kom in som en frisk fläkt och hade friska idéer och åsikter. Det bästa var att hon stod för det hon sa, även om en och annan kunde få sig en känga ibland.
Hon har förlorat sig själv på vägen till toppen. Varför?

Jag kan tänka mig att man kan tröttna på det där… Det kan nog bli för mycket helt enkelt. Alla jobb går ju att tröttna på…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#1 Ja, men då är det dags att lämna politiken. Problemet är när politiker blir beroende av politiken, när de inte har kompetens eller möjlighet att göra något annat. Mona har ju försökt, men det gick ju inte så bra…

Det är möjligt att Mona är i en svacka och vi får hoppas att hon hittar gnistan igen.
Lite lustigt är att Reinfeldt aldrig har haft varken pondus, gnista eller varit en frisk fläkt med friska idéer och åsikter, men det verkar gå ganska bra för honom ändå. Kanske beror det på att man nästan aldrig ser honom

#3.
.
# 3 - He he.
#3 Jag tror att det beror på att man ser på honom på olika sätt, beroende på vad man sympatiserar med ideologiskt. Jag tycker att han alla de egenskaper som du nämnde och Mona har säkert också attraktiva egenskaper, för de som sympatiserar med henne.
Men jag vidhåller att jag tycker det är dåligt när politiker blir beroende av politiken. Många har aldrig gjort något annat. Men Göran Persson tex är ett exempel på person som faktiskt lyckats i en annan kärriär också, efter politiken.
För min del kan jag inte se något som helst tilldragande i Reinfeldts person. Men han är en väldigt skicklig politiker, naturligtvis.
Sen tror jag att han blir "uppburen" av de andra ministrarna från alliansen. Sahlin blir inte uppburen av vare sig MP eller V. Språkrör och partiledare där vill själva stå i ljuset.
Sen tror jag inte det är så lyckat att man enbart är politiker och inte får uppleva verkligheten.
#6 Fel! persson utnyttjade sin tidigare ställning för att få en annan välavlönad syssla. Om han är framgångsrik? Tveksamt.

Angående Mona Sahlin så tror jag precis som #0 att hon börjar bli "trött". Tror hon skulle behöva göra nåt annat ett tag för att få tillbaka gnistan.
Vad jag förstår så är det inte så många som tycker hon är rätt person för posten. Och jag håller med om det. Känns som hon inte är rätt ansikte för partiet just nu faktiskt.
Men vem som skulle vara rätt frontfigur för partiet vete f-n. Finns det någon som skulle kunna kännas bättre???
Vad tycker ni?

#10 Hua! Från en totalt visionslös partiledare till en som har visionen om det totalt övervakningssamhället framför ögonen…
Låter livsfarligt tror jag!
//Zac

Det är inte för intet att vi använder oss av uttrycket 'Bodströmssamhället' när man pratar om det totala övervakningssamhället numera…
Oscar Swartz har skrivit en utmärkt översikt kring detta, obligatorisk läsning för alla som tror på frihet och demokrati.
//Zac
Jag skulle också se trött och sliten ut om jag var Mona S, att det
var turerna runt mp och v som knäckte henne är jag ganska
övertygad om, kan inte vara så kul att upptäcka att man är
en partiledare med så lite makt att man tvingas bjuda in v i en
ev, blivande regering.
Kan inte annat än att hålla med…
Jag tror att Mona är trött och jag tror att det kommer ligga sossarna till last i det kommande valet.., hur mycket vet jag inte, men men 

Hon siktar ganska klart på gruppen deltidsarbetande, offentliganställda ensamstående mammor. Låter det spännande - näe, trodde väl det. Förutsägbart och föga uppmuntrande när det gäller att ta sverige helskinnat ur den brutala ekonomiska krisen…
Sahlins svaga och darriga strategi kommer nog utnyttjas brutalt av Ohly, som lär skjuta in sig för att fånga missnöjda vänstersossar med klassiska vänsterfrågor.
Förhoppningen står till att de (S) gör ett riktigt uselt val och tvingar omvärdera bilden av sig själva och sin politik. Ett oppositionsparti med en politik för 2000-talet är bra för oss alla! Så är det dessvärre inte idag… Sahlin är knappast kvinnan att leda S in i den moderna världen, riktigt usel och det syns eftersom hon bara får ökade opinionssiffror om hon håller sig borta från debatten…
//Zac
Mona gillar sitt jobb det är väljarna som hon är missnöjd med.

Hon kom fram som en käck ung tjej. Det var hennes stora tillgång. Jag tror nog att hon är lika trogen sina ideal idag som då, men ung och käck är man ju inte i evighet. En ung tjej som slår gubbsen på fingrarna vinner sympatier. Det vill vi se. En sådan kan ju t.o.m. få ha dialekt och låta lite osäker, men får en vuxen politiker låta så? Mona är nog densamma, det är vi som förväntar oss något annat.
Jag får erkänna att jag i början upplevde både Fredrik R. och Anders B. som ovanligt vettiga (Speciellt för att vara Moderater), men nu. Fredrik framstår som grälsjuk, och Anders rodnar mest och ser rent rädd ut.
Det kanske är så att politiker har ett bäst före datum?
Jag är övertygad om att Mona är desillusionerad över den korruption hon får bevittna från sin position.
Hon fick vara med på ett Bilderbergmöte. Jag hörde henne säga i en intervju att det var en obehaglig upplevelse.
Media vägrar att följa de årliga Bildebergmötena mellan världens rikaste och mäktigaste personer med topppolitiker….där planer smids utan insyn.
Jag tror att hon hade/har en god själ…och att hon nu tvingas blunda för agendor hon egentligen hatar.
Där besluten tas… Har du någon länk om vilka svenska politiker som deltar? Det är visst några…
Jag vet att Carl Bildt är ständig medlem
Wallenberg var där i år…Wallenbergarna är nog ständiga medlemmar
Maud Olofsson var där på gästspel i år….
http://www.nyapolitiken.biz/bilderberg/bilderberg_index.html
#21 Tack! :) Något för alla att ta en funderare över. Möten där planer smids utan medias insyn. Politiker=lakejer?
Vad anser ni om länken " i #21?
Möten där media inte har någon insyn….
Även om Mona S ser trött, sliten och oengagerad ut; Vad kan hon göra när det gäller en politik för Sverige? Enligt mig; Inte ett dugg.
Alla partier har sgt ja till EU och Lissabonfördraget, vilket innebär att alla vägar bär till EU. Oavset skattehöjning eller skattesänkning, är det EU:s diriktiv som gäller. Alliansens och oppositionens politik skiljer sig till en del, och vägen till målet är därför lite olika, men målet är det samma, EU med Lissabonfördraget.
Det Mona och övriga politiker kan ägna sig åt; Är att föra "Rättfärdigt krig" mot den elit som dikterar villkoren t.ex. Bildebergruppens elit. Det kan vi bara hoppas på; För då är det flera av politikerna, som sågar av den "gren", som ser till att de får sitta med vid det dukade bordet!
#24 EU och olika fördrag är medel, inte mål.

Vore väl iofs inte så konstigt om hon tycker att arbetet är jobbigt, själv längtar jag till varje helg…
Jag tror att Mona Sahlin hade hoppats på en högre post mycket tidigare och att hon skulle ha ansetts vara mer populär när hon väl blev tilltänkt. Att bli omotiverad av undersökningar som visar hur lite förtroende folk har är inget konstigt, tycker jag.
#23 Här kan du läsa lite mer om det:
Bilderberggruppen samlar världens toppolitiker och ekonomiska grädda, kungar och drottningar, ambassadörer och utrikesministrar, rika industrimän, mediemagnater och andra med stor makt men är långt ifrån en homogen grupp. Den har beskrivits som en kringresande cirkus där världens rika och mäktiga diskuterar hur de ska bli ännu rikare och mäktigare. Den har också kallats "Västvärldens verkliga regering". Här har makthavare så olika som Jimmy Carter och George Bush den äldre varit med men också bankmän som David Rockefeller och Baron de Rotschild. Andra som varit med länge är USAs försvarsminister Donald Rumsfeld som inbjöds redan 1976 (då som försvarsminister under Gerald Ford). Sedan 2001 är Donald Rumsfeld åter försvarsminister, nu under George W Bush.
Kritiken mot gruppen har kommit lika mycket från höger som från vänster. Ledande serber har anklagat gruppen för att ha startat kriget som slog sönder Jugoslavien medan såväl Osama bin Laden som Oklahomabombaren Tim McVeigh menade att Bilderberggruppen styr i princip all västerländsk politik. Andra menar att gruppen i det tysta arbetar för att införa en världsarmé och i en krönika 1996 oroades skribenten för att gruppen var ute efter att ta bort småmynten eftersom detta skulle göra att priserna kunde avrundas uppåt och öka vinsten för storföretagen. "Bara Walgreens skulle tjäna 3,3 miljoner dollar per år på ett sådant system", skrev Joe Spear i en krönika som publicerades i en rad amerikanska tidningar.
Den förre brittiske utrikesministern och liberaldemokraten Denis Healy var en av de fyra som bildade gruppen 1954. I olika intervjuer har han alltid avfärdat påståendet att gruppen skulle påverka den globala politiken: "Vi har aldrig strävat efter att uppnå enighet inom gruppen. I själva verket är det bara en plattform för diskussion", brukade han säga när någon journalist frågade.
Sådana uttalanden har inte imponerat på kritikerna som ser svaret som en fasad. Andra frågar sig varför ledare som svurit att arbeta i demokratisk anda ändå deltar i möten som uppenbarligen inte tål att se dagens ljus. Kanske är svaret enkelt. Människor har alltid dragits till hemlighetsmakerier och den känsla av makt som finns i att vara en av få som känner till en hemlighet.
Om vi ska tro den officiella historieskrivningen så var idén bakom bildandet av Bilderberggruppen att förhindra framtida krig mellan USA och Europa. Informella samtal mellan de båda makternas beslutsfattare skulle göra det svårare för någondera sidan att se motparten som ett möjligt mål för anfall. Men fredsduvor har aldrig imponerat på Konspirationsteoretiker och kritiken från framför allt höger har varit hård. Som så ofta tidigare har grupper med personer som representerar stora ekonomiska värden kommit att anklagas för att gå "den judiska världskonspirationens" ärenden. Att en stor del av säkerheten kring gruppens möten sköts av den amerikanska spionorganisationen CIA har också gjort sitt för att späda på rykten och teorier.
Medan gruppmedlemmarna själva ofta beskriver mötena som ett enda stort minglande cocktailparty där vänner möts under opretentiösa omständigheter och där inga beslut tas så ser utomstående betraktare istället möjligheter till vänskapskorruption och förhandlingar utan insyn av rådgivare eller media. Mötena är alltid "off the record", inga regelrätta protokoll förs, inga omröstningar sker och inga slutsatser dras. Korta sammandrag av det som avhandlats distribueras sedan till deltagarna av gruppens sekretariat i New York. Bilderberggruppen, de rikas hemliga mötesplats
#28 Tack! Har läst en hel del om Bilderberggruppen. Min förhoppning med mina inlägg var att fler skulle bli intresserade.
Åtminstonde reagera på "minglande cocktailparty" där alkohol bjuds och politiska sakfrågor diskuteras….kanske tas beslut i dimman…media har ingen insyn…
Visst börjar en och annan fundera…?
Ja Lisbeth det är svårt att låta bli…..och särskilt när det man läser bekräftas av det man ser ute i samhället. Tänkte på bl.a småpengarna de tagit bort vareftersom nu då det även är aktuellt att ta bort 50-öringen: I en krönika 1996 oroades skribenten för att gruppen var ute efter att ta bort småmynten eftersom detta skulle göra att priserna kunde avrundas uppåt och öka vinsten för storföretagen. "Bara Walgreens skulle tjäna 3,3 miljoner dollar per år på ett sådant system", skrev Joe Spear i en krönika som publicerades i en rad amerikanska tidningar.
Ja är kanske därför som politikerna ser alltmer trötta och luttrade ut när de vet hur det egentligen går till? Att de endast får inställa sig i ledet de med?
#30 Gahella det är som du säger svårt att låta bli när det man läser bekräftas ute i samhället. Detta med småpengar t.ex. Storföretagen tjänar inga pengar på att vi hamstrar småpengar. De mynt och småpengar vi sparar i våra plånböcker är dessutom utan ränta. Allt går ut på konsumtion och att våra pengar är i omlopp. Har själv personer i min nära bekantskap som använder sedlar och slänger småmynten åt sidan.
Givetvis är det bättre att småmynt tas bort så att priserna kan rundas uppåt om storföretagen ska öka sina vinster.
Tror heller inte att politikerna har det så lätt.
#31 "Tror heller inte att politiker har det så lätt."
Den som har varit med i "karusellen" vet hur det går till. Hur det nu är, var och en gör sina egna val. Den som vill sitta med vid det "dukade bordet", måste spela med i spelet, annars är det, over and out. Den som ändå försöker hålla sig kvar får finna sig i att spela en undanskymd roll, utan möjlighet att komma till tals.
Undra hur många politiker det finns som sitter med och jobbar mot sin inre övertygelse? Det vore intressant att få insikt i. Ett förfaringssätt som går emot eget självförverkligande. Kanske en anledning till varför Mona ser trött och sliten ut (spekulation).
Allt fler människor vill ha sanningen (fakta) på bordet, något som visar sig när allt fler tar avstånd från politiska partiers- och kristendomens dogmer.
#32 Ja det undrar jag med hur många politiker finns det som jobbar mot sin inre övertygelse? Det är svårt att få reda på. Vi bär masker utåt. Egon Frid vänsterpartisten fick rätta sig i ledet. Hans namn stod på en upprorslista som gällde en ny utredning kring 11 september. Kalla fakta körde med förhörsliknande metoder och försökte tvinga honom att ange partikamrater. Tyckte för egen del att det var väldigt obehagligt och upprörande! Partiledningen tyckte också han skulle erkänna den vanliga utredningen.
Han är ett ypperligt exempel på ett politiskt partis och medias dogmer. Men det blir kanske som med miljödebatten ingen (nästan) tror att vi behöver förändra oss. Vi ska istället förändra tekniken. Plötsligt vaknar alla och politikerna tror plötsligt att de kan styra klimatet. De blandar ihop klimat och miljöfrågor. Koncentrerar sig på grad antalet och pratar nästan enbart koldioxidutsläpp. Som om vi inte har andra problem med gifter i vår föda m.m.
TROR de att de kan styra naturlagarna? Eller är det ett spel? Vädras det kosing?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hittade videon där Mona talar om Bilderbergmötet,
Hon var f.ö. inbjuden av Percy Barnevik.