Jobben framför allt
De röd-gröna skrev ett inlägg i går på DN Debatt där de presenterar sin jobbpolitik.
Dels sågar de allinsens jobblinje, bl.a. med hjälp av en undersökning man gjort hos väljarna.
"Regeringen satsar allt på ett kort: sänkta skatter som leder till ökade klyftor. Men ökade klyftor skapar inte jobb. Nu behövs en riktig jobbpolitik."
Man presenterar också hur man själv vill arbeta med jobben i sex olika punkter.
"Vi har i riksdagen föreslagit insatser som innebär cirka 100?000 nya jobb, praktik- och utbildningsplatser. Mot regeringens enda kort - ökade klyftor - ställer vi rödgröna en jobbpolitik som vilar på sex huvudpunkter."
---
I dagens ledare kommenterar Sydsvenskans ledare detta debattinlägg:
"I början av veckan kom ny statistik från Arbetsförmedlingen: andelen öppet arbetslösa har ökat från 7,2 till 8,5 procent det senaste året. Men det sker parallellt med att nyanställningarna och de lediga platserna blir fler - antalet personer på arbetsmarknaden har ökat kraftigt.
Till saken hör att världsekonomin under mandatperioden drabbats av sin värsta kris sedan 1930-talet och just nu härjar statsfinansiell skuldfrossa i Europa. Mot sådan bakgrund har de rödgröna svårt att projicera sin bild av fiasko för regeringens arbetsmarknadspolitik."
Länk till Sydsvenskans ledare som avslutas:
"Jobbfrågan kan bli het i dagens partiledardebatt i riksdagen - och i valrörelsen. Och de rödgröna kommer att framhärda i bilden av att regeringen har misslyckats kapitalt.
Hur trovärdigt blir det i ett läge då det runt om i Europa riktas avundsfyllda blickar mot den svenska utvecklingen?"
Jag gissar att olika statistikuppgifter som kommer under sommaren kommar att vändas i det oändliga. Alliansen kommer att hävda att jobblinjen fungerar och varit framgångsrik, medan de rödgröna kommer att hävda att det enda alliansen åstadkommit är ökade klyftor.
Det kommer mycket att handla om vem som kan föra fram sina argument med störst trovärdighet.
Tror jag. Vad tror ni?
Idag skriver två "fil.dr" från SCB på DN debatt.
Det handlar mest om att "problemet med arbetslösa ungdomar är överdrivet", men även om hur finanskrisen egentligen påverkade Sverige. De inledande omfattande varslen chockade Sverige, men:
"Det mest anmärkningsvärda i utvecklingen är att sysselsättningen och än mer antalet personer i arbete har upprätthållits så bra. Antalet sysselsatta är högre i dag än våren 2006."
Samtidigt har antalet arbetslösa dock ökat. Det förklaras dels av en befolkningsökning, men också av att siffrorna för ungdomsarbetslösheten är kraftigt missvisande.
En kort ledare på DN visar hur även enkla jobb är viktiga.
- Några funktionshindrade fick på egen begäran en uppgift att hålla stigar upptrampade
- En man fick som jobb att mata kommunens guldfiskar
Det finns så många sätt att bidra.
Sen har ledaren en knorr om Ylva Johanssons föraktfulla syn på sådana bidrag i samhället…
Jag kommer osökt att tänka på debatten här inne om "olika arbetens olika eller lika värde"
men då hamnar jag OT som vanligt.
/Maria
#4 Jo, men att jobb har lägre värde än något annat behöver inte betyda att det är utan värde.