Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 2287 ggr
AndersE
2010-08-01 11:39
0

Anders Borg

SvD har en lång artikel om Anders Borg idag där en rad personer uttalar sig om honom. Intressant!

Men Klas Eklund menar att Anders Borg har klarat sig bra. Klas Eklund känner igen sig själv i Anders Borg. Klas Eklund tillhörde den yttersta vänstern som ung men ingick sedan i den socialdemokratiska kanslihushögern som på 1980-talet ville dra det egna partiet mot mitten.

Anders Borg har gjort samma resa, en rörelse in mot mitten. Skillnaden är att Anders Borg kommer från den libertarianska högerkanten och har försökt föra sitt parti, moderaterna, in mot mitten från höger."

-Han var egentligen orutinerad som politiker, åtminstone på nationell nivå, säger Stig-Björn Ljunggren, statsvetare och debattör (S).

Han pekar på att Anders Borg fortfarande är en tämligen svag debattör men i övrigt har han slagit de flesta med överraskning.

-Sanningen är att han klarat sig ohyggligt bra som finansminister. Det är hans förtjänst att det är ordning på svensk ekonomi, säger Stig-Björn Ljunggren."

Läs om Anders Borg på DN

blombuketten
2010-08-01 18:16
0

Det tycker jag var intressant och dessutom riktigt. Jag kommer ihåg att det, för rätt länge sedan, fanns en tråd som handlade om politiker man tror på, och där skrev jag just om Anders Borg. Det är en politiker som jag känner respekt för, fast vi inte delar ideologi.

När man läser artikeln och Eklund menar att Borg, när han tillträdde, inte var "tillräckligt politiskt slipad", förstår jag varför det alltid varit så lätt att hänga med när han pratar, även för "vanligt" folk.

Man ser ju också att han får gott betyg även från vänsterkanten. Intressant. Bra artikel om Borg.

AndersE
2010-08-01 19:17
0

#1 Jo, artikeln har rubriken "Reinfeldts starkaste kort" och det ligger nog en del i det.

Det är inte helt vanligt med politiker som möts med respekt av "alla" men det har funnits några genom åren. Spontant kommer jag att tänka på socialdemokraternas försvarsminister 1983-85, Anders Thunborg som jag uppfattade som väldigt kunnig och seriös.