Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 2640 ggr
Staffan
0

Carin Jämtin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Med anledning av dagens förslag om butlers i tunnelbanan tittade jag förbi på Carin Jämtins blogg.

Det första som slog mig var sidhuvudet.

Vad får det er att tänka?

// Staffan

AndersE
0

Hon ser inte helt öppen ut…

Staffan
0

Nej, kanske inte.

Det som först slog mig var att det säkert finns en annan sida som bara är tillgänglig för den innersta kretsen, eller tom bara henne själv…

"Carins dolda agenda."

Varför annars försöka göra en poäng av att den är öppen? Tror minsann att det är Freud som varit framme… :)

// Staffan

AndersE
0

#2 Ja, självklart!

Erik
0

lol

Klockrent. :)

Maria
0

Kanske skulle passa i tråden "humor i politiken"Flört

/Maria

svenne
0

Det var bland det dummaste jag har sett…

AndersE
0

Kommentarerna fortsätter på många håll. Visst är det roligt! Samtidigt avslöjar det den stora ideologiska skillnaden mellan de två alternativen i årets val, nämligen: Vilken uppgift har politikerna?

I ledaren i dagens DN:

"Det finns sedan några år tillbaka ett avdrag för hushållsnära tjänster som fått en helt ny bransch att växa fram. Den erbjuder stockholmarna precis den avlastning som Batljan och Jämtin nu säger sig eftersträva. Ändå vill deras parti avskaffa hushållsavdraget, vilket riskerar att lägga en död hand över näringen, och ersätta det med politikerbeställd hjälp i kollektivtrafikens lokaler.

Man vill dessutom detaljreglera vilka typer av företag som ska få erbjuda tjänster. Det tycks inte ha slagit Batljan och Jämtin att resenärerna kanske föredrar pressbyråer framför kemtvätt och att det är kapacitetsbristen som är problemet i kollektivtrafiken - inte avsaknaden av tvätterier och butlers."

En ideologisk fråga. Vem avgör bäst hur, var och vilka tjänster som ska erbjudas? Politiker eller vi själva?

Samma sak i dagens Sydsvenskan:

"Jämtin och Batljan vill planera fram en servicesektor som kan underlätta människors vardagsliv. Den uppgiften skulle marknaden kunna lösa lätt. Om det inte var för ett skattesystem som gör många tjänster så dyra att människor i normala inkomstlägen inte har råd.

När Stockholms S-ledare beskriver hur de vill ha "vardagstjänster både för dem som dricker latte och för dem som serverar latte" talar de rimligen mot bättre vetande. Utan kraftigt sänkt skatt på tjänster - eller skatteavdrag à la Rut - kommer den hjälp i vardagen Jämtin och Batljan talar sig varma för att vara förbehållet dem med feta plånböcker."

Alltså - är politikernas uppgift att organisera din smutstvätt och din middagsplanering?

Eller är möjligen politikernas uppgift att skapa samhällssystem, med avdrag och skattenivåer, så att vi själva kan ordna det. Och samtidigt ordnar så att fler får riktiga arbeten som tillgodoser behov vi verkligen har.

AndersE
0

En företagare just inom "butlertjänster" avsluta en insändare så här:

"Om Socialdemokraterna i Stockholm vill fiska röster och flirta med tidspressade invånare i staden föreslår jag i stället att gräva ner stridsyxan och erkänna att rut-avdraget är uppskattat och är här för att stanna. Tanken med att leka affärsutvecklare åt oss serviceföretagare var säkert god men jag tror det är bättre att ni ägnar er åt politik som ger oss förutsättningar att tillhandahålla attraktiva tjänster som kan erbjudas till bra priser. Ett tips är att ta en titt på tjänstemomsen i stället!"

Läs hela på DN

AndersE
0

Per Gudmundsson på SvD menar att det hela handlar om socialdemokratins problematiska syn på valfrihet:

"I förra månaden utfäste Jämtin som sitt vallöfte att införa "könsneutrala toaletter i stadens offentliga verksamheter så att man inte måste välja mellan tjej- och killtoaletten".

Jag trodde då att det var en lapsus. Att de riktiga förslagen om jobben och regionens tillväxt var på gång. Men nu, efter butlern och barnboken, ser jag mönstret.

S har verkligen problem med valfriheten. Man föreslår samma offentligstyrda enhetslösning gång på gång. Till och med när det gäller toaletter."

Läs hela

Staffan
0

#8 Huvudet på spiken.

#9 Huvudet på spiken.

Alla borde vara anställda av staten istället så kan dom driva alla företag och dela ut kuponger som man kan växla in mot mat och och sjukvård. Och butler.

// Staffan