Politik iFokus

Politik

Etikett: politiker
Läst 1735 ggr
AndersE
0

Förtroendet för statsminister

SVT skriver att så många som var 30 % (!) av de som annars säger sig sympatisera med socialdemokraterna föredrar Reinfeldt som statsminister före Mona Sahlin.

Länk

Av de rödgröna sympatisörerna är det bara 63 % som tror mer på Sahlin än Reinfeldt.

Av de borgerliga sympatisörerna är det 2 procent som hellre ser att Sahlin leder landet framför Reinfeldt. Han har här 97 procent bakom sig.

Det måste vara rätt tufft att vara Sahlin. Jag gissar att alliansen kommer att köra tungt på "förtroendekortet" i valrörelsen.

Halvdansken
0

Så som sossarna & co har agerat så tror jag att de inte vill vinna. De är trötta verkar det som.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AndersE
0

#1 Ja, det ligger nog något i det.

Efter förra valet talade (s) om omprövning. Det togs "time-out" och tillsattes arbetsgrupper. Jag uppfattade att det fanns en verklig vilja att se vad man förlorat på vägen, vad man borde släppa taget om och vad man borde våga pröva som var nytt.

Sahlin utstrålade en viss entusiasm när hon presenterade sin plan för ett tvåpartisamarbete med (mp). När vänsterfalangen i partiet tilläts slå henne på fingrarna och öppna dörren för (v) tror jag luften gick ur henne.

Att samarbeta med såväl (mp) som (v) blev nog övermäktigt. Alla goda tankar och idéer fick stoppas undan och energin istället läggas på oändliga och säkert ofta olustiga kompromisser.

Sedan den smällen har Sahlin sett trött och håglös ut. Det är faktiskt svårt att se henne som statsminister. I synnerhet i svåra tider av finanskris eller annat.

Även om jag inte sympatiserar med (s) tycker jag det är väldigt synd att Sahlin inte var stark nog att driva sin linje. Ett s+mp-alternativ tror jag hade kunnat bli riktigt intressant och med större utrymme för nytänkande.

Halvdansken
0

"Att samarbeta med såväl (mp) som (v) blev nog övermäktigt. Alla goda tankar och idéer fick stoppas undan och energin istället läggas på oändliga och säkert ofta olustiga kompromisser."

Tror jag också. Det var en klar miss, och Ohly gör det ju inte lättare för den gruppen att vinna. (tack o lov!). Kanske hade (S) kunnat "kontrollera" MP, men inte båda två.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

AndersE
0

Ur dagens SvD:

"Men Socialdemokraternas partisekreterare Ibrahim Baylan är inte orolig över mätresultatet.

- I frågor som gäller statsministerämbetet så har den som de fakto är statsminister och har regeringsmakten ett försprång, nu Fredrik Reinfeld. Men som även Göran Persson hade när han var statsminister och ställdes mot Fredrik Reinfeld i den typen av frågor, säger han till SvD.se."

Länk

elyse
0

Det var väntat att Mona Sahlin skulle få statsministerposten, tycker jag, men inte för hennes kompetens utan för att de behövde någon välkänd profil som efterträdare efter Göran Persson. Jag skulle gärna se att Nalin Pekgul fick en mer framträdande roll i partiet, men tycker för den skull inte att hon är redo att leda partiet. Just nu tycker jag att S inte verkar ha någon bra kandidat alls. Inte någon man redan känner till i alla fall.

kerstinjo
0

Tyvärr, måste jag säga, att Mona Sahlin, inte har en förtroendegivande framförhållning. Hon är för arrogant ibland och det är inget som vinner i längden.

Visserligen är det inte enbart MS man röstar på utan hela S, men jag efterlyser en mer förtroendegivande och stark personlighet. En ny Olof Palme!

Kerstin 

AndersE
0

En ny stor undersökning från SOM-institutet presenterades igår. Den avser 2009 och enligt den är Sveriges populäraste partiledare:

1. Fredrik Reinfeldt (M)
  2. Maria Wetterstrand (MP)
  3. Jan Björklund (FP)
  4. Peter Eriksson (MP)
  5. Maud Olofsson (C)
  6. Göran Hägglund (KD)
  7. Gudrun Schyman (FI)
  8. Lars Ohly (V)
  9. Mona Sahlin (S)
  10. Rick Falkvinge (PP)
  11. Jimmie Åkesson (SD)

I kommentarerna sägs att Reinfeldt är mer populär än sitt parti och därför utgör ett "dragplåster" för sitt parti, medan Sahlin är mindre populär än sitt parti och utgör ett "sänke".

Läs artikeln på svt.se

AndersE
0

Ännu en undersökning - från Skop denna gång:

"Statsminister Fredrik Reinfeldt (M) fortsätter att överlägset toppa kompetensligan över konkurrenten Mona Sahlin (S). 75,5 procent av svenskarna tycker att han är skickligast på att leda en regering enligt undersökningsföretaget Skops senaste mätning. Bara 24,5 procent av de svarande ger Sahlin samma stöd."

"Nästan samtliga borgerliga sympatisörer, 98 procent, tycker att Reinfeldt är dugligast. Bland de rödgröna anhängarna tycker 54 procent att Sahlin är rätt person för jobbet som regeringschef."

Det kan inte vara kul att leda ett alternativ och bara ha förtroendet från hälften av dem…

kerstinjo
0

Vet inte om ni har haft uppe det i någon tråd tidigare, men SD's partiledare fick minst röster, tätt följt av PP's partiledare och på tredje sista plats kom Mona Sahlin.

Trots att jag ligger åt vänsterhållet, så får jag erkänna att MS inte är bra som partiledare. Hon är duktig i sakfrågor, men hon har ett arrogant och överlägset sätt som säkert många stör sig på.

Visserligen så har vi inte personval, men jag tror att S förlorar många röster p.g.a. Mona Sahlin.

Det kanske inte är läge att avgå i valtider, men frågan är om hon är kvar efter valet, för utgången lutar mot höger.

Oj, du skrev ju om röstutgången, Anders.

Kerstin 

AndersE
0

#9 Ja, om de rödgröna förlorar förutsätter jag nästan att Sahlin avgår.

Fast enligt min mening är det inte främst Sahlins fel utan partiet som inte gett henne sitt förtroende. Sahlin ville göra en omprövning av partiets linje och hon ville gå till val tillsammans med (mp).

Att starka krafter (inkl LO) tvingade henne att ta med (v) och därmed omöjliggjorde nytänkandet måste även andra än Sahlin ta ansvaret för.

Inte för att ta ut något i förskott men ännu en valförlust kan bli det bästa som hänt (s). Då tvingas de kanske tänka nytt på riktigt?

AndersE
0

Så här skriver Ulf Kristoffersson på TV4:

"De rödgröna kommer att få dras med de borgerligas angrepp mot Vänsterpartiet under hela valrörelsen. Det var en orsak till att Mona Sahlin från början ville utesluta V från valalliansen mellan S och MP. Det påtvingade trepartisamarbetet är Mona Sahlins akilleshäl, som begränsar hennes utrymme att förnya sitt eget parti och slå tillbaka de borgerligas angrepp."

Länk till TV4

AndersE
0

Sahlin har inte lyckats förbättra sitt förtroende:

"De tillfrågade fick svara på vem de kände störst förtroende för som statsminister: Moderatledaren Fredrik Reinfeldt eller Socialdemokraternas ledare Mona Sahlin.

Bara 18 procent svarade Sahlin medan 63 procent svarade Reinfeldt, resten var tveksamma. Det är den största skillnaden mellan de två sedan 2007 då Sifo började göra mätningarna."

Källa: svt.se

AndersE
0

Inför kvällens SvT-intervju får Mona Sahlin tre goda råd:

1. Ge klart besked om skatterna
  2. Prata om välfärd
  3. Prata om vård, skola och omsorg

…enligt SvD:s Göran Eriksson