Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 2354 ggr
Staffan
0

Aftonpravdan

Jag bara måste skriva om det här.

Efter gårdagens partiledarutfrågning av Mona genomförde Aftonbladet en omröstning om hur man tyckte att hon klarade sig. Det gick att välja mellan betyden -, +, ++, +++, ++++, +++++.

Jag tyckte inte att Mona gav speciellt bra svar och uppfattade henne som irriterad på utfrågarna och gav därför henne ett minus. Det var jag inte ensam om. Över 50% hade gett henne det betyget. Och det var då runt 40.000 personer som röstat.

Nu gick jag nyss in på Aftonbladet och möttes av rubriken "Revanschen". Artikeln handlar om att vi tittare gett henne klart godkänt. Detta enligt någon luddig Aftonbladet/Sifo undersökning som genomförts. Undersökningen som låg där igår har man helt enkelt plockat bort.

Man baxnar. Det här liknar Sovjet. Aftonbladet kan precis lika gärna byta namn till Pravda. Nu sitter Aftonbladets ledning där och försöker ljuga om vad folk tycker. Den "tidningen" är verkligen ett skämt (du har rätt Anders).

Några av kommentarerna till den nya artikeln:

"Aftonpravdan är lika trovärdig som en sann partitidning, AB egen ankät gav mona 59% underkänt alltså botten. Naturligtvis tog man bort resultatet i morse innan alla drönare vaknar."

"När en undersökning redovisas så är det rimligt att informera om frågeställningen inte bara svaren. Det är också rimligt att redovisa antalet tillfrågade. När det inte görs är det rimligt att ifrågasätta undersökningen."

"Ignatius: Aftonbladets egna undersökning blev inte bra ju så dom tog bort den och la in den här istället. Hej Nordkorea"

» Länk till artikeln på Aftonbladet

// Staffan

Staffan
0

Jag noterar att Aftonbladet redan tagit bort artikeln från Löpsedeln. Det var tydligen någon på redaktionen som också tyckte att det blev pinsamt.

Författarna Eva Buskas och Mattias Sandberg hade uppenbarligen inte sanktionerat publiceringen av den… :)

Staffan
0

Ganska intressant faktiskt, nyss postade någon läsare den här kommentaren till den numera borttagna artikeln:

"Ok så här är det, varken SIFO eller AFTONBLADET, vill delge mig rapporten som denna artikel baserar sig på, jag har ringt och mailat och fått svar att jag skall få detta men inte fått det ÄNNU, hur svårt kan det vara att skicka en .PDF/.DOC/.XLS till mig. Undrar vad som göms i den?"

// Staffan

AndersE
0

Jo, så är det väl när man har makt över det publicerade. Om verkligheten inte stämmer med det man önskar kan man ju faktiskt påverka verkligheten.

Åtminstone för dem som tror att det är verkligheten som beskrivs i Aftonbladet och andra kvällstidningar…

Tack för ännu en bekräftelse på att min bojkott är riktig.

Balettnu
0

Näe,sicka trista typer det finns menar du att dom tog bort dina

pluttar; jag det konstigt ibland tror jag en del helt tappat..

ja menar hur svårt kan det vara. Lider med dig ska du veta

Trevlig Helg på dig:)

Staffan
0

#4 Balettnu

Jag förstår inte vad du försöker säga… :)

Trevlig helg på dig också!

// Staffan

AndersE
0

Nu verkar undersökningen med resultat ligga ute igen…

(För den som mot förmodan vill gå in på en kvällstidnings hemsida…)

Flört

AndersE
0

En troligen mer rättvisande bild ger en undersökning på sr.se.

Länk

När jag tittade där var det en mycket knapp seger för Reinfeldt.

Jag tycker faktiskt Sahlin gjorde bra ifrån sig i radiodebatten.

Det är också flera kommentatorer som tycker att hon blivit bättre i framträdanden de senaste dagarna. Det behöver hon ju verkligen.

Balettnu
0

:)

vimes
0

Alltså den där typen av "undersökningar" är ju lika bra underlag för bedömning av opinionen som djupintervjuver med min katt. Det vill säga: det går inte att dra några växlar över huvud taget på ett sådant resultat, det enda man kan säga med säkerhet är att över 50% av personerna som valt att klicka i någon av rutorna valde minus-rutan - vi vet inte om dessa personer har hört debatten, om de är läskunniga, om de förstår svenska, om de ens vet vem Mona Sahlin är, etc. Det enda vi vet är att de har klickat på en ruta på internet.

Dessutom undrar jag om man uppfattar skalan från - till +++++ som en absolut skala? Gjorde du det Staffan? D.v.s. att du uppfattar - som den absolut sämst tänkbara insatsen. Vore inte det typ att stå tyst under hela debatten?

AndersE
0

#9 Jag håller med. Sådana undersökningar säger nog mest om vilken typ av människor som tittar på vissa nätsidor och dessutom är med och röstar.