Norrland - Bortglömd landsdel?
När vi fick ställa frågor till de olika partierna ställde jag en fråga till Miljöpartiet vad de ansåg att göra åt det förslag som ligger att den upphandlade trafiken från Göteborg/Stockholm till Övre Norrland ska minskas från två avgångar per dygn till endast en avgång, och då endast ifrån Stockholm (tåget direkt ifrån Göteborg försvinner), alltså 50% av vår tågtrafik.
Fick inget riktigt svar, utan ett allmänt svar att de rödgröna vill satsa på att bygga ut bland annat järnvägarna (inte ett ord om själva trafiken). Botniabanan som nyss är klar kommer från augusti nästa år att kunna ta oss ifrån Umeå till Sundsvall, och där byta tåg mot Stockholm. Men ovanför Umeå finns mycket av Sverige kvar.
Idag i vår morgontidning fanns en artikel om just detta, Inget beslut om nattågstrafik (beslutet dröjer något).
Statliga Rikstrafikens ordförande är en kristdemokrat, varav jag misstänker starkt att de rödgröna kommer att ha en stor möjlighet att påverka efter en eventuell valseger - men jag tolkar svaret jag fick ifrån MP att det inte finns några sådana ambitioner, trots att järnvägstrafiken ofta lovordas och används som "tröst" när bensinskatten ska höjas.
Nyligen fick vi också veta att samma myndighet, statliga Rikstrafiken, har prioriterat bort flygtrafiken Östersund - Umeå och även ett antal andra flyglinjer i Norrlands inland.
Är det så tro att alla partier glömt bort oss som bor ovanför Dalälven? Halva Sverige finns här, men endast 10-15% av befolkningen, och med den här utvecklingen kommer säkert procentantalet minska, nu när vi blir av med flyg- och järnvägstrafik och vi måste förlita oss på vägtransporter (bil och lastbil), där bensinskatten ska höjas och kilometerskatt ska införas.
Är lite orolig hur jag som småföretagare i Norrland ska kunna konkurrera med företagen i exempelvis Stockholm, då jag kommer ha högre fraktpriser och när jag ska ner på kundbesök kommer mina resor vara högre, pengar jag måste få tillbaka genom att höja priset på det jag jobbar med.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#0 Tyvärr är det nog så att i dessa valtider är ni "ointressanta". Ni är för få och alla partier verkar slåss om Stockholmsväljarna. Jag har dessutom sett att som grupp är ni stabila, dvs byter inte parti. Att anstränga sig för Norrlandsröster lönar sig inte…
Det parti som borde fungera bäst är väl (c) som åtminstone tidigare varit ett glesbygdsparti.
#1. Du har så rätt så… Jag tror också mest på C och Maud Olofsson i just "Norrlandsfrågor", delvis för att hon är ifrån de här trakterna, vilket i och för sig även S-partisekreteraren är, men Norrland är ju ett traditionellt S-fäste, så därför är nog vi ointresseranta, vi tros gå till valurnorna och lägga rösterna på S som vanligt. Men jag hoppas att fler än jag funderar hur rödgrön politik slår mot oss…
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...