Politik iFokus

Politik

Etikett: arbetsmarknad
Läst 4652 ggr
AndersE
0

Rödgrönas affischer föråldrade

Den ekonomiska utveckligen i Sverige är urstark just nu. Det leder bl.a. till att socialdemokraternas affischer innehåller daterade uppgifter. Om detta skriver Désirée Pethrus Engström (kd) på sin blogg:

"På Socialdemokraternas valaffischer kan vi läsa att "466 000 arbetslösa vill inget hellre än att rycka in". Partiets TV-reklam har ett liknande budskap, nämligen att 207 000 ungdomar har samma längtan. Idag vet vi att dessa siffror inte stämmer. Sedan Socialdemokraterna tryckte sina affischer och spelade in sin reklamfilm har arbetslösheten gått ner med över en procentenhet, enligt SCB var 415 000 personer arbetslösa i juli. Ungdomsarbetslösheten har minskat med nästan en fjärdedel och är nu 157 000."

Länk till bloggen

AndersE
0

Jag såg också någonstans att moderaterna tryckt nya s-affischer där 466 000 var överstruket och handändrat till 415 000. Till det fanns en gul "post-it-lapp" som förklarade att alliansens politik lett till att 51 000 fått jobb på några veckor…

Blir kul att höra de rödgröna förklara för folket att alliansen inte lyckats med jobblinjen…

blombuketten
0

Skulle också vara intressant att veta var någonstans dessa 51 000 jobben finns, som människor då fått på några veckor. Inte här i alla fall och inte ens i grannkommunerna. Skulle också vara intressant att veta vilken typ av arbeten det är frågan om. Riktiga jobb eller påhittade sådana, som det ju skälls på sossarna att de hittade på.

På mitt arbete, och vi är inte så många, finns för närvarande 5 (före sommaren 6) personer skickade dit från arbetsförmedlingen. De kallas för praktikanter och får inte syssla med särskilt mycket. Vad de gör för nytta kan diskuteras då vi, ordinarie och vikarier, ändå inte får sätta dem i jobb. I princip har man dem traskandes i hälarna hela dagen. Har pratat mycket med dem och de (samtliga) känner sig totalt värdelösa på arbetsmarknaden.

Lönen de får, om man nu ska drista sig till att kalla det lön, är urusel. Ingenting någon klarar av sitt uppehälle på. En av dem har så lågt som 3000/månad. Det kallar jag att försöka dölja den faktiska arbetslöshetssiffran.

AndersE
0

#2 Vet du att dessa praktikanter inte anses som arbetslösa i statistiken?

blombuketten
0

#3. Självklart.

AndersE
0

#4 Och självklart vet du att förändringen på 51 000 personer "åstadkomits" genom sådana praktikanter…

Den som vill läsa fakta om sysselsättningen kan göra det på scb.se

Länk

blombuketten
0

#5. Nej och det har jag inte påstått heller. Jag skrev i mitt inlägg att jag skulle tycka det var intressant att veta var dessa jobb finns, som människor då fått på några veckor. Det jag tog upp vad gäller praktikanterna var ett exempel på hur man gömmer undan den faktiska arbetslöshetssiffran………vilket jag ju också skrev.

Ja, och länken du ger tycker jag bekräftar det jag skriver om……..det står sysselsatta och det innebär inte att man har ett "riktigt arbete". På så vis döljer man den faktiska arbetslöshetssiffran. Att vara sysselsatt i någon slags åtgärd är inte detsamma som att ha ett arbete.

Jag säger heller inte att det under sossarnas regering inte doldes siffror, för det var ungefär på samma vis. Man satt folk i sysselsättning och fick ner siffrorna. Det jag vänder mig emot är att det nu görs någon slags skillnad på det faktumet och att det skulle vara så mycket bättre när Alliansen gör samma sak.

Att dessutom känna sig värdelös är inget kul och det gör människor även under Alliansen. Är det inte konstigt?

AndersE
0

#6 Din konspirationsteori om att 51 000 människor skickats ut på värdelösa praktikplatser kan man ju fundera över.

Sen kan man ju också läsa lite…

Men det är väl bara hittepå av alliansen…

blombuketten
0

#6. Man kan också fundera över varför du envisas med att säga att jag påstått att 51 000 människor skickats ut på värdelösa praktikplatser? Blir ju lite dumt det eftersom jag inte påstått det och vidare varit tvungen att förklara det för dig extra. Ändå fortsätter du att påstå att jag sagt så. Konstigt.

Nej du Anders, den som är läskunnig på denna sajt ser nog vad jag skrev, egentligen, så det får räcka med det.

Denna kommentar har tagits bort.
blombuketten
0

#14. Är det utanför ämnet att tala om att man förstår det som skrivs inom ämnet?

blombuketten
0

Imorse, på nyheterna, bekräftades just den biten jag tagit upp ovan……att det skapats sysselsättning som tar ner arbetslöshetssiffran. Antalet sjuka och förtidspensionerade har minskat, samtidigt som antalet socialbidragstagare ökat.

AndersE
0

#16 Jag har letat efter vad det är för nyhet du hörde i morse.

Det enda jag hittar är detta att det visat sig att jobbskatteavdraget skapat ny sysselsättning. Var det det du avsåg?

Det är ju gammalt och känt att sjuka och förtidspensionerade minskat. Det var ju det alliansen gick till val på 2006.

blombuketten
0

Tv 4 imorse.

Ja, det är möjligt att de gick till val med det, fast de kanske glömde tala om att det kommer skapas sysselsättning (som inte finns egentligen), precis som på sossarnas tid. Inte mycket som skiljer där. Utanförskapet stort. De glömde också att tala om att socialbidragstagarna kommer att öka rätt kraftigt. Det är inte mindre utanförskap att hamna i ett bidragsberoende från ett annat. De glömde kanske också tala om att de som hamnar i skapad sysselsättning faktiskt ofta känner sig utanför.

Du missade nog poängen, eller valde att missa den. Det var alltså att visserligen har sjuka och förtidspensionerade minskat, men socialbidragstagarna har istället ökat. Du missade också att skapade sysselsättningar ökat och det var just om den typen av s k arbeten jag skrev om i #2 och som du valde att kalla konsperationsteorier.

AndersE
0

#18 När allians regeringen tillträdde i oktober 2006 var över en halv miljon människor beroende av sjuk- och aktivitetsersättning - 140 personer om dagen förtidspensionerades.

Antalet sjukskrivna har sedan 2006 minskat med ca 100 000.

(Källa)

Under samma tid har bidragstagare ökat med knappt 19 000

(Källa)

På dig låter det som om man ersatt sjuka med bidragstagare.

AndersE
0

Enligt TV4 (länk) så har sedan 2006:

• Utbetald sjukpenning minskat med 52 %
  • Utbetald a-kassa minskat med 32 %
  • Utbetald förtidspension minskat med 13 %

Omräknat till människor har utanförskapet minskat från drygt en miljon till 891 882. Drygt 100 000 alltså.

Samtidigt har socialbidragstagarna ökat med 13 %.

Detta är alltså resultatet efter en period då Sverige gått igenom en av de värsta finanskriserna någonsin.

Och just nu kommer den ena positiva signalen efter den andra. I sådan takt att de rödgrönas valaffischer är inaktuella redan då de lämnar tryckpressarna…

Lumac
0

Antalet socialbidragstagare har ökat, men beror det verkligen på att antalet personer klassade som sjuka och förtidspensionärer minskat? Moderaterna släppte i början av sommaren en rapport om antalet socialbidragstagare i Stockholm. De skrev bland annat: "Sedan 1970 har det aldrig varit så låg andel Stockholmare som för sin försörjning behöver socialbidrag. Endast 4 procent är i behov av socialbidrag. Kostnaderna för staden har inte varit så här låga på 20 år."

Har inte lika många människor utgått ur sjuk- och förtidspensionärsstatistiken i Stockholm som i övriga landet? Jag tror snarare det beror på arbetsmarknaden. Stockholm har klarat krisen bra jämfört med många andra delar av Sverige, och människor har inte förlorat sina jobb i lika hög utsträckning. På andra håll har arbetslösheten, och den minskade anslutningsgraden till akassan, sannolikt drivit upp andelen socialbidragstagare.

AndersE
0

#21 Det kan nog stämma att krisen slagit mindre hårt i Stockholmsområdet.

Bilden som blombuketten försöker ge av att det minskade utanförskapet beror på att alliansen skickat människor till socialbidrag stämmer i alla fall inte.

Om nu någon trodde det…

blombuketten
0

#22. Så det säger du Glad. Då ljuger de på nyheterna och det Alliansen säger stämmer? Det de Rödgröna säger misstämmer? Och jag, ja jag kör med konsperationsteorier? Fast jag bryr mig föga om vad du "tycker det låter som" med det jag tar upp. Det finns fler som läser här och kanske någon tar till sig en bit av verkligheten som gäller för rätt många.

Antalet, vilket också kom fram i nyheterna, socialbidragstagare har ökat, bland annat på grund av att människor utförsäkrats och inte kan få arbete då de ändå inte är friska. De har inget val mer än att vända sig till socialen. Det är inte så svårt att förstå, om man bara vill. Träffar du aldrig dessa människor som faktiskt lever i utanförskap? Det gör jag, dagligen. Utförsäkrade som inte får arbete till exempel. Människor som söker arbete över hela Sverige och knappt får svar ens med "tack för visat intresse". Människor som får sälja både sina hus (om de hittar köpare) och bil innan de överhuvudtaget får bidrag. Även dessa som jag redan skrivit om, som får gå i en skapad sysselsättning med en ersättning som inte ens täcker räkningen för hyra. Dessa människor känner sig utanför och det är rätt fräckt att glömma bort dem.

Utanförskap är inget som endast fanns under sossarna, det finns i lika hög grad nu. Man har bara flyttat på dem en aning.

Att många lämnat både fack och A-kassa berodde på att den höjdes kraftigt. För mig är avgiften kännbar, men jag valde att vara kvar ändå och det borde fler gjort. Ställs man då utanför arbetsmarknaden så har man inget val mer än att söka socialbidrag.

AndersE
0

#23 "Utanförskap är inget som endast fanns under sossarna, det finns i lika hög grad nu."

Det är direkt felaktigt vilket tydligt framgick bl.a. av de TV4-nyheter jag länkat till ovan.

blombuketten
0

#24. Så du vill mena att utanförskap inte finns idag? Ja ja, vi lever i olika världar tydligen, eller olika verkligheter. Jag tror nu inte blint på vad politiker vill få oss att tro och därför skulle jag aldrig drista mig till att säga att "det är direkt felaktigt", vilket du gör.

Alliansen säger en sak, de Rödgröna en annan och du säger att Rödgröna har fel och Alliansen rätt. Samtidigt som reportaget faktiskt visade på utanförskap och, vilket är det intressanta och vilket var det jag tog upp i #2……..de skapade sysselsättningarna som har ökat. De sysselsättningar som drar ner de verkliga siffrorna på arbetslösheten och som Alliansen, i allra högsta grad, fortsätter skapa……..i god sosseanda.

Tydligen missade du att lyssna in det budskap som reportaget hade om att allt inte är så blomstrande sött där ute i verkligheten.

AndersE
0

#25 Jag menar det jag skriver. Jag menar så gott som aldrig det du försöker hitta på om mig.

Du skriver att utanförskap finns I LIKA HÖG GRAD nu som under sossarna.

All tillgänglig information och fakta - varav en del finns att läsa i kommentarerna ovanför - säger att du har FEL!

blombuketten
0

#26. Alla de utförsäkrade som inte får arbete, alla de i skapade sysselsättningar, alla socialbidragstagare, alla de sjuka som nekas ersättning trots att de bevisligen är sjuka lever i utanförskap. Jag anser inte att jag har FEL och det anser inte de Rödgröna heller.

Att påstå att jag hittar på om dig är däremot FEL. Ta och läs dina egna inlägg där du lägger in egna saker som jag inte skrivit. Bara att följa denna tråd.

Fortfarande anser jag att det mest intressanta i detta nyhetsrepotage var att det bekräftade det jag tog upp i #2. Att SKAPADE sysselsättningar ökar, vilket var det jag också tog upp i #16. Faktum kvarstår alltså. Skapade sysselsättningar som håller den faktiska arbetslöshetssiffran nere ökar, som sagt, i sann sosseanda. Skapade sysselsättningar som ger en skapad lön som ingen kan leva på, men som man ändå måste ta för annars åker man ut i kylan.

AndersE
0

#27 Och ännu har vi inte sett någon källa till dina uppgifter om konstgjorda jobb.

Och på samma sätt påstår du att de rödgröna underkänner den rapportering som TV4 gjort. Men naturligtvis kan di inte peka på när de rödgröna sagta att TV4 hittar på sina uppgifter. Någon källa för varför uppgifterna från SCB skulle vara fel hittar jag inte heller.

Men visst. Den som vill kan ju välja att ändå lita till dig. Din trovärdighet är kanske så stor hos någon…

blombuketten
0

#28. Hörde du vad Peter Eriksson och Mona Sahlin pratade om? Har du läst vad jag skrivit? Verkar inte så. Jag har inte sagt, och det sägs heller inte i reportaget, att de Rödgröna underkännt rapporteringen. Det var inte det som reportaget handlade om överhuvudtaget. De Rödgröna säger att utanförskapet ökat, Alliansen säger att så inte är fallet. Själva reporaget sa att den skapade sysselsättningen ökat och att antalet bidragssökande också ökat.

På tal om trovärdighet…….Om man är läskunnig så ser man att jag börjar med att prata om skapad sysselsättning och jag berättar om 6 stycken personer, på min lilla arbetsplats, som just gått och går under skapad sysselsättning. Samtliga känner sig utanför. Det tog jag upp i #2. I #16 fortsätter jag berätta att detta togs upp på nyheterna och det bekräftar bara det jag redan skrivit. Att du sen försöker vrida på det jag skriver om och få det till något helt annat skapar ju ingen trovärdighet precis. Titta bara på ditt inlägg 28 där du helt plötsligt kommer dragande med att jag skrivit att de Rödgröna underkännt själva reportaget Förvånad.

Min trovärdighet är stor hos många…….hur är det med din? Föresten är det, så här i valtider, inte mig man bör lita på, inte dig heller. Lite mer kött på benen borde var och en skaffa sig innan de bestämmer sig. Kan vara en bra idée att själv lyssna på nyheter, debatter, läsa partiprogrammen, ställa frågor och följa dagstidningarna.

AndersE
0

#29 Jo, precis. Jag tror alla som är här är läskunniga…

blombuketten
0

#30. Ja, och det tror jag också……..Där är vi ense, även om vi inte menar samma sak. Den som skrev, riktat till mig, och berättade att hon förstod raderade du ju bort.

AndersE
0

#29 "Min trovärdighet är stor hos många…….hur är det med din?"

Den frågan är ointressant. Jag varken kräver eller förväntar mig trovärdighet. När jag påstår något så talar jag om var jag hämtat min uppgift, tillsammans med en länk. Var och en har full möjlighet att ifrågasätta och kontrollera mina uppgifter.

Ännu har du inte gett någon möjlighet att kontrollera dina. Uppenbarligen är det så att du inte bara förväntar - du kräver att din trovärdighet ska vara stor.

#31 Det har vi också sett förr. Dina återkommande insinuationer och lögner om vilken dålig människa jag är. Nu antyder du att jag raderar inlägg för att stödja min sak. Sanningen är att jag modererar som en del av min arbetsuppgift som värd. Jag tar bort brott mot skrivreglerna.

blombuketten
0

#32. Du skrev i inlägg 28……"Men visst. Den som vill kan ju välja att ändå lita till dig. Din trovärdighet är kanske så stor hos någon…". Detta upplever jag som en ganska spydig kommentar och därav mitt svar. Men nu vill du få fram att jag liksom "kräver" att bli trodd, det är ju så barnsligt. Läste du sista stycket i inlägg 29. Där borde man ju faktiskt kunna dra slutsatsen att det du antyder att jag KRÄVER att min trovärdighet ska vara stor, inte alls stämmer.

Så här står det i sista stycket i mitt inlägg 29……….

"Föresten är det, så här i valtider, inte mig man bör lita på, inte dig heller. Lite mer kött på benen borde var och en skaffa sig innan de bestämmer sig. Kan vara en bra idée att själv lyssna på nyheter, debatter, läsa partiprogrammen, ställa frågor och följa dagstidningarna."

Du skriver också att jag inte gett gett någon möjlighet att kontrollera mina uppgifter. Jodå, det gjorde jag i inlägg 16. Jag hänvisade till nyheterna på TV4. Att du sen inte lyssnar på hela reportaget utan istället väljer att påstå att jag skrivit att de Rödgröna underkänt reportaget, vilket jag inte skrev, är inte mitt fel. I reportaget kommer det fram det jag skriver i inlägg 16, som faktiskt bekräftar det jag skrev i inlägg 2.

Jag har aldrig någonsin sagt att du är en dålig människa, var god sluta med sådana dumma kommentarer. Inte heller stämmer det att jag "antyder" att du raderat inlägg för att stödja din sak. Jag tog upp det med anledning av det som inlägg 30 och 31 handlade om……..nämligen läskunnigheten. Allvarligt talat förstår jag inte varför du går i försvar……..det finns ingen anledning till det.

Lisbeth3
0

#32 Du tar bort det du anser vara brott mot skrivreglerna? Inte nödvändigtvis det som är det? En fråga om man t.ex. upprepade gånger säger att man inte förstår en person. Hur vet man då om den personen verkligen har brytit mot skrivreglerna? Man anser det men det behöver inte stämma.

Man kanske utgår från ett resonemang som inte stämmer med verkligheten? Då tar man bort åsikter som borde få stå kvar. Dessutom så riskerar man att dessa åsikter blir ännu starkare. Det går inte att ta bort andras åsikter.

Inget illa ont menat. Men det är svårt att sätta sig in i andras texter. Du har själv upprepade gånger skrivit att du inte förstår vad jag skriver. Då förstår inte jag varför mina kommentarer tas bort så ofta. Precis som om du kan radera ut mig eller mina åsikter.

Nu diskuterar jag inte #0 Men det gör inte du heller längre

AndersE
0

Om man nu inte vill diskutera de rödgrönas affischer och det faktum att de uppgifter de presenterar på dem är obsoleta - ja, då kan man alltså starta en ny diskussion om det ämne man istället vill diskutera!

AndersE
0

#16 Du skrev: "Antalet sjuka och förtidspensionerade har minskat, samtidigt som antalet socialbidragstagare ökat."

Jag hittade denna uppgift:

"Det stämmer att socialbidragen har ökat. Men krisåret 2009 låg de på samma nivå som under S-regeringen mitt i högkonjunkturen år 2006. Andelen hushåll som fick socialbidrag var båda dessa år 5,8 procent."

Källa

blombuketten
0

#36. …….och nu 13%.

Lumac
0

Att 13% av hushållen får socialbidrag nu låter orimligt. Om finanskrisen inte fick upp sifran mer än till 5,8% vad har då gjort att andelen mer än fördubblats till år? (Jag hittade ingen siffra för i år när jag googlade.)

AndersE
0

#38 Tyvärr vill inte blombuketten avslöja sina källor så vi kan inte kontrollera dem.

Så här sa SR i juli:

"Sett till andelen hushåll med socialbidrag var andelen densamma 2006 som 2009, medan andelen socialbidragstagare ökat från 4,3 procent till 4,5 procent av befolkningen."

Källa: sr.se

blombuketten
0

Jag har redan "avslöjtat" källan, vilket jag gjorde samma dag som reportaget visades.

Men, och det är ett stort MEN……det var inte det som var det relevanta jag skrev om från början. Jag skrev om den skapade sysselsättningen och att den ökat. I reportaget (vilket jag hänvisat till ovan) bekräftades just den biten. Att det sedan vänts och viridits till att handlar om bidrag är en annan sak.

I inlägg 2 pratar jag om den skapade sysselsättningen. Sen kommer en massa dumheter som jag aldrig påstått i några inlägg. I inlägg 16 tar jag upp reportaget och berättar att det bekräftar det jag skrev om just den skapade sysselsättningen. I inlägg 18 skriver jag, efter en undran, att det var nyheterna TV 4 på morgonen (bara då att gå in där och kolla själv, eller hur?. Konstigt nog har det inte uppkommit särskilt många kommentarer om den biten, som för mig var det intressanta och det jag faktiskt egentligen tog upp här, alltså de skapade jobben (praktikplatser).

Sen får jag gång på gång mig skrivet på näsan att jag inte gett en hänvisning till var jag såg nyhetsreportaget?????? Vill man inte kännas vid det eller vad?

AndersE
0

#40 Hur ska vi veta att alla dina uppgifter kommer från ett och samma ställe?

AndersE
0

#40 Tyvärr lyckas jag inte hitta din uppgift om att socialbidragstagarna skulle utgöra 13%.

Det jag hittar är en uppgift från TV4 att antalet ökat med 13%. Den uppgiften finns med på denna nyhetssändning - länk

De uppgifter som fanns med i det progarmmet jag hittat och länkat till har jag redan skrivit ner i #20.

Jag tillåter mig dela Lumacs tvivel på din uppgift i #37…

---

Det är inte helt tydligt i TV-programmet vad siffrorna referera till men om man utgår från siffran 2006 som alltså var 5,8 % så skulle en ökning med 13 % leda fram till en ny siffra på 6.5 %. En rätt avsevärd skillnad från den uppgift Blombuketten lämnade i #37.

Om man betänker att detta är resultatet av den värsta ekonomiska kris Sverige upplevt sedan 1930-talet och man lägger till att under samma tid har utbetald sjukpenning minskat med 52 %, utbetald a-kassa minskat med 32 % och utbetald förtidspension minskat med 13 % - ja, då tycker jag inte det är så illa. Faktiskt tycker jag det är riktigt bra.

Det betyder ju att (s) hade 5,8 % socialbidragstagare under en högkonjunktur medan alliansen har 6,5 % i slutet på värsta krisen på 75 år.

Det skulle vara spännande att se vad siffran blir om alliansen får leda även i en kommande högkonjunktur.

---

Efter många kommentarer kvarstår jag nog vid #0:

"Den ekonomiska utveckligen i Sverige är urstark just nu. Det leder bl.a. till att socialdemokraternas affischer innehåller daterade uppgifter."

AndersE
0

I det nu snart beryktade TV4-inslaget säger reportern inledningsvis:

"De officiella siffrorna ger en ljus bild…" varefter de siffror som står här ovan presenteras.

Sedan intervjuas Mona Sahlin och - naturligtvis utan att använda fakta - ger en nattsvart bild och sammanfattar med att "utanförskapet har ökat".

Kontrasten mellan reporterna lite torra, men mycket positiva fakta å ena sidan och Sahlins nattsvarta beskrivning är verkligen slående.

Ungefär som skillnaden mellan verkligheten och socialdemokraternas valaffischer…

Lisbeth3
0

¤43 "Ungefär som skillnaden mellan verkligheten och socialdemokraternas valaffischer.."

Ja det har du också noterat att det är stor skillnad mellan verkligheten och valaffischer? Inte bara socialdemokraternas valaffischer väl…..?

AndersE
0

#44 Du kanske noterade att denna diskussion handlar om att de fakta som presenterades på socialdemokraternas valaffischer är daterade redan då de trycktes?

Kan du peka på fler partiers valaffischer där det är så? Vill du diskutera något annat föreslår jag start av ny diskussion.

blombuketten
0

En bit in i reportaget säger Helena Gisen att "samtidigt har socialbidragstagarna ökat med 13%".

#41. Se du hittade källan så alltså hade jag angett en sådan, fast du anklagar mig för att inte så ha gjort. Samtidigt ser jag var problemet ligger…….kanske jag har uttryckt mig illa eller du inte förstått vad jag skrivit. Jag skrev att bidragstagarna har ökat och då menade jag naturligtvis att de ökat med 13%. Nu ser jag att missen nog uppstått vid ditt inlägg 39. När jag därefter skrev 13% så menade jag att antalet ökat till just den procenten. Inte att 13% av befolkningen har bidrag. Så där är missen och är det jag som missförstått dig ber jag om ursäkt. De sista inläggen är alltså rätt onödiga, för vi pratar om olika procent Glad. Såg det först nu när jag läste ditt inlägg 39 igen, då trillade poletten ner.

Det jag tycker är lite synd är att diskussionen hakat upp sig på just bidragen, för det var inte om det, i första hand, jag skrev, utan om skapade arbeten som hålller arbetslöshetssiffran nere.

AndersE
0

#46 Och om skippade arbeten hittar jag ingenting i "ditt" TV4 nyhetsinslag. Så då kanske du kan berätta din källa för det.

blombuketten
0

#47. Skapade arbeten skrev jag, eller hur? Samma källa.

AndersE
0

#48 Jo, att alliansen haft en expansiv politik inkluderande arbestmarknadspolitik under denna finanskris har väl alla utom de rödgröna noterat.

Vad är din poäng?

blombuketten
0

#49. Vad är det som du inte läser i det jag skriver?

Min poäng är att Alliansen håller ner den faktiska arbetslöshetssiffran genom skapade arbeten i sann sosseanda. Om du missat något så lär #2, #6 och #16 igen.

AndersE
0

#50 Har du något som visar om detta är hela orsaken till den ökade sysselsättningen? Har du något som visar att det inte är marginellt som siffrorna påverkas av arbetsmarknadspolitiska åtgärder?

Kika gärna här - länk - och återkom sedan om du menar att det du skriver om har någon stor relevans på det som tas upp i #0.

blombuketten
0

#51. Ja det har relevans till det jag svarar på. Nämligen ditt inlägg #1. Den länken du hänvisar till visar på de siffror där den "dolda arbetslösheten" alltså skapade arbeten är inräknad. Även de personer jag tar upp i #2. Praktikanterna som tjänar 3000:-/månad och som placerats ut fast de inte behövs. Arbetslösheten är större än vad som syns i statistik, för skapade arbeten är inte "riktiga arbeten". Dessutom är de skapade för stunden så att säga. Den som går där hamnar återigen utanför när praktiktiden gått ut och personen inte fått arbete. Vilket inte är så ovanligt.

Som jag skrev i en annan tråd så är det inte bara att få denna skapade praktikplats heller. I alla fall inte i min kommun. Man ska ha varit arbetslös i minst 7 månader.

Lustigt är också att när sossarna gjorde så här så ljög de, när Alliansen gör samma sak så är det helt ok. Var finns logiken?

En sak till, för ordningens skull. Jag har inte försvarat denna att dölja siffror när sossarna satt i regering och jag gör det inte nu heller när Alliansen sitter där.

Lumac
0

Så här skrev Arbetsförmedlingen i sitt pressmeddelande om arbetsmarknadsläget i juli 2010:

"Satsningen på arbetspraktik har varit lyckad. I juli deltog 13 000 personer i någon form av praktik, jämfört med 7 000 under samma månad i fjol. Enligt en mätning i juli hade drygt hälften fått jobb 90 dagar efter avslutat program."

Total var 406 000 personer arbetslösa, inklusive personer inskrivna i olika program med aktivitetsstöd.

AndersE
0

#53 Tack!

Det är alltså inte så att de felaktiga siffrorna på socialdemokraternas valaffischer beror på att alliansen gett människor praktikplatser.