Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 3055 ggr
Staffan
0

Vänsterns slutspurt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Expressen kan i dag avslöja Mona Sahlins hemliga attackplan mot statsminister Fredrik Reinfeldt. I en annonskampanj ska Socialdemokraterna förnedra Reinfeldt och hans familj - genom att angripa deras privatekonomi. Annonsen publiceras i morgon i syfte att störa statsministerns medverkan i SVT:s utfrågning, uppger källor för Expressen."

» Länk till artikeln

Enligt artikeln ska annonsen gå med köpta helsidor i flera svenska tidningar. Parallellt med Socialdemokraternas attack kommer dessutom LO genomföra en omfattande annons- och affischkampanj där flera partiledare och ministrar hånas.

Snacka om desperat.

// Staffan

AndersE
0

#0 Jo. Visst är det desperat. Sahlin ser ju hur hennes livsmål - att bli landets första kvinnliga statsminister - tonas bort och ersätts med en förnedrande valförlust och att hon måste lämna sin post.

Samtidigt är ju denna kampanj en del i ett mönster. Så här tror jag det är:

Hon lyckades inte sy ihop ett trovärdigt regeringsalternativ. Hon lyckades varken få sitt parti eller sina partners med sig i den riktning hon själv ville gå.

Hon var själv förespråkare av RUT-avdrag. Hon ville själv förnya skolan. Hon kom hem från sin Afghanistanresa med uppfattningen att vi skulle vara kvar. Hon högaktar Olof Palme för hans stora internationella engagemang och skulle vilja fortsätta på den linjen.

När hon inte lyckas innebär det också att det blir svårt att vinna valet. Det hon har är en politik som hon ska företräda fast varken hon eller nästan någon annan tror på den.

Det som återstår - när man inte kan lyfta den egna politiken till skyarna - är ju att försöka dra motståndarnas politik neråt.

Hela valkampanjen har (s) försökt framställa Sverige som ett u-land. Med dålig ekonomi, med ökande arbetslöshet, med gigantiska välfärdsproblem.

Efterhand har ju denna bild kolliderat hårdare och hårdare med verkligheten.

Det är klart man är desperat.

Staffan
0

Bra sammanfattning.

Då återstår bara att se om deras alternativa strategi fungerar. "Högerspöket" har ju vunnit valet åt S många förut så omöjligt är det ju inte…

// Staffan

AndersE
0

#2 Nej, inget är ju klart förrän sista rösten är lagd.

Tidigare val har ju dock socialdemokratin och dess ledare haft ett väldigt stort förtroende. Av goda historiska skäl kunde folket lita på (s). Den situationen har vi inte idag.

Tidigare var det ju också så att utgångspunkten var s-politik. Det var deras politik och deras resultat vi jämförde allting annat med. Vi vet vad vi har, men inte vad vi får. Idag är det inte så. Idag jämför ju alla med fyra framgångsrika alliansår.

Mot detta står ett helt oprövat nytt rödgrönt samarbete. Och i mitten av detta står en socialdemokrati som ter sig helt förändrad. Ett parti som övergett sitt paradnummer - internationellt engagemang och utrikespolitik. Och ett parti som försöker vinna mot alliansen med en politik där enskilt största reformutrymmet läggs på skattesänkningar.

Jag har svårt att (s) i detta val åtnjuter ett sådant förtroende att de lyckas med högerspöken och smutsiga kampanjer.

Staffan
0

Ja, det blir intressant att se.

Hoppas verkligen att inte Reinfeldt & Co sätter sig ner i samma sandlåda som de rödgröna nu verkar vilja leka i, det vore synd tycker jag.

// Staffan

AndersE
0

#4 Det tror jag inte. De har ju en politik som de tror på och som de kan tala om i sin valspurt.

AndersE
0

Det är trevligt att läsa sakliga och ideologiska invändningar mot alliansen istället.

På DalaDemokraten skriver Robert Sundberg sympatiskt om skillnaden mellan de båda blocken:

" Alliansens partier är nämligen borgerliga. Det innebär att de vill ha ett samhälle där den offentliga sfären, stat, kommuner och landsting, är liten. Reinfeldt och Borg är det största borgerliga partiets främsta politiker. De vill ha låga skatter och att individerna ska få behålla så mycket som möjligt av de pengar de tjänar och har."

"Det gäller att se dessa ideologiska fakta när utspel och mätningar duggar tätt. Reinfeldt, Borg och Alliansen är borgare. Om du inte har målsättningen att storleken på stat, kommun och landstingskommun ska vara liten eftersom skatterna ska vara låga ska du inte rösta på allianspartierna."

Länk till DalaDemokraten

Man behöver inte skrämmas. Man kan stå för sin ideologi och tala för den.

Lisbeth3
0

Det är desperat. Men kan man lita på Expressen.

blombuketten
0

#7. Tydligen i det här fallet då det handlar om vänstersidans missar Flört.

Det jag finner lustigt (och alltid gjort vad det än gäller) är när kvällstidningar och andra skvallerblaskor smäller upp en helsida om någons "hemliga"…….vad det nu kan vara. Det kan ju knappast vara särskilt hemligt om någon/några redan vet det och då också hela svenska folket Glad.

6#. Jag har aldrig skämts för det parti jag röstar för och har står för min ideologi och pratar för den. Det tror jag de flesta gör, faktiskt.

AndersE
0

#8 Ingen har påstått att du skäms.

Däremot är det många politiker, ledarskribenter och annat som ägnar mer åt sin talade tid eller sin text åt att försöka framstå motståndarens politik som dålig än man ägnar åt att föra fram sin egen politik.

I denna valrörelse har detta mest gällt de rödgröna även om de långtifrån är ensamma. Något jag tagit upp i ett par inlägg och något som också tagits upp av andra. Att angripa politikers privata liv kan ses som ytterligare ett steg i den riktningen.

Jag ser det som ett tecken på att man inte tycker att den egna politiken är mycket att saluföra…

Lisbeth3
0

#8 Jag utläser en viss desperathet när man plötsligt börjar läsa Expressen Flört Själv så litar jag inte på kvällstidningar :)

AndersE
0

#10 Bra! Då är vi två i alla fall…

Den som är nyfiken på denna "affär" men liksom jag inte läser kvällstidningar eller går in på deras nätsidor kan läsa om det på svt.se

Länk

"Moderaternas partisekreterare Per Schlingmann vill inte bedöma om S gått för långt, men säger generellt:

-Att smutskasta och sprida felaktiga uppgifter slår bara tillbaka på avsändaren. Väljarna vill ha besked om vad partierna vill göra för jobben och Sveriges utveckling."

AndersE
0

Någon som sett annonsen? Jag hittade den inte. Har just nu en lokal- och en stockholmstidning.

Fast det kanske bara är i kvällstidningar och då slipper jag se dem.

Eller var det en tidningsanka eller en mediakupp?

Staffan
0

Eller ändrade S planerna när det läckte ut i förväg? Kanske fick dom kalla fötter? :)

// Staffan

Lisbeth3
0

#12 Resonerade inte du utifrån Staffans länk #0

Då har du väl läst den?Flört

blombuketten
0

Tja, imorse på morgonprogrammet så diskuterades just den här saken. Det lustiga med det var att det visade sig att Alliansen gjorde ungefär samma sak i förra valet mot Göran Persson, så jag tror inte att Alliansen själva är främmande för "smutskastning".

Ledsen AndersE, kan bara hänvisa till att det antingen var fyrans morgonprogram, eller ettans. TV´n stod redan på när jag hörde detta, funderade inte på vilket av morgonprogrammen som just då gick på våran TV.

AndersE
0

#14 Jag tittade på den bifogade bilden ja.

#15 Jo, jag vet att man "utnyttjade" det faktum att Persson byggde sig en herrgård.

Staffan
0

#15 #16

Gjorde man verkligen det? Var det inte Janne Josefsson och Uppdrag granskning som gjorde ett program om det?

// Staffan

AndersE
0

#17 Jag har inget minne av några annonser eller annat liknande det som tals om här.

Men det kom en del gliringar i debatter och så.