Politik iFokus

Politik

Etikett15-politiska-partier
Läst 3648 ggr
AndersE
0

Valfilmerna

…börjar sändas nu. På de olika TV4-kanalerna och som bio-reklam.

Du kan kika på alla här - länk till svt

AndersE
0

Jag har kikat igenom dem. Fastnade för centerns. Rolig och med ett tydligt budskap.

AndersE
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vänsterpartiets.

(Tråkig…)

AndersE
0

Socialdemokraternas.

(Kul musik?)

AndersE
0

Miljöpartiets

(Präktig och charmig?)

AndersE
0

Rödgröna

(Fin modelljärnväg! Men lite för Bror Duktig va…)

AndersE
0

Centerpartiets

(Klart bäst. Riktigt rolig!)

AndersE
0

Folkpartiets

(Lite övertydlig, men man blir engagerad!)

AndersE
0

Kristdemokraternas

(Visst blir man berörd, men det är också obehagligt…)

AndersE
0

Moderaternas

(Gulligt, men budskapet? Är det allvar eller ironi?)

AndersE
0

Sverigedemokraternas

(Det är ju bra att de inte hymlar i alla fall. De är INTE ett vanligt parti…)

AndersE
0

Och så en kommentar till sverigedemokraternas valfilm…

(Obetalbar! Tänk om TV4 visade den…)

AndersE
0

Ingen som tittat? Tycker ni något?

Obestämd

AndersE
0

#11 Är faktiskt en av de bästa sammanfattningarna av (sd) politik jag sett…

Maja
0

Centerpartiets är ju helt underbar! :)

AndersE
0

#14 Ja, jag tycker också den är väldigt rolig! Klart bäst!

Internettan
0

#11:

Precis som du säger: obetalbar! Skrattande

"Every point of view is a view from a point."

Alexej
0

En film om rasism. Min favorit:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

David
0

Jag håller med om att Centerns var bäst, ett klart och lättförståeligt budskap.

Moderaternas var mer som, ja, det kunde lika gärna vara en reklamfilm för någon av kontaktannonssajterna som finns.

De rödgrönas gemensamma film har V varit väldigt inblandad i, och det syns eftersom Lars Ohly är tågmästare i det "privata".

Socialdemokraternas, nja, sådär. Jag skulle inte vilja bli opererad av någon som inte var läkare. Hade varit bättre om personen hade haft kläder efter yrke men inte fått vara med.

Folkpartiets, en beskrivning av verkligheten tyvärr. Men väldigt övertydlig. Men jag tror att många unga och lärare känner igen sig.

Kristdemokraterna tycker jag saknar det där klockrena budskapet.

Miljöpartiets början kunde lika gärna varit en reklamfilm/propaganda för att insamlingsbehållarna sitter för högt upp för att pensionärer/korta personer ska kunna källsortera.

Sverigedemokraterna, lite provokativ mot TV4, tror att det kan locka en del in till deras hemsida, och det kanske är bra om folk tar sig tid att läsa lite i partiprogrammet? Hitlerversionen var på sätt och vis kul, men jag tror inte att judarna skulle uppskatta den speciellt mycket. Gav mig lite rysningar också (inte just för texten utan för att det faktiskt är en filmsekvens ifrån den tid vi gärna vill glömma bort)

Missade jag någon?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

vimes
0

Om Moderaternas film: jag tycker att den är rätt vass. Vad (m) vill är ju att visa på att arbetet är viktigt för att ha ett socialt sammanhang och vara del av en gemenskap (precis som deras affischer om fika-pauser och sådär). Och jag tror att det är ett rätt smart sätt att lyfta fram den egna "arbetslinjen" - istället för att fokusera på det ekonomiska och hårda fokuserar man på det sociala och mjuka.

Sämst är i mina ögon de rödgrönas gemensamma film. Man använder en metafor med två tåg utan att utnyttja dem över huvud taget. Väldigt menlöst.

Vänsterpartiets är möjligtvis rätt trist. Men jag tycker att den är föredömligt pedagogisk, vad (v) tycker om privata vinster i välfärden och varför de tycker det är omöjligt att missa.

Generellt tycker jag att folkpartiets reklamande är minst inspirerat. Filmen är övertydlig (men ganska välgjord, väl?) och deras vansinnigt amatörmässiga affischer ska vi inte tala om.

AndersE
0

Kul att läsa era kommentarer!  Glad

David
0

Har funderat och tittat lite mer, och framförallt har jag sett Moderaternas film tre gånger under kvällen.

Är inne lite på samma spår som #19. Jag tror filmen också vill förmedla det mjuka i politiken, inte bara siffror, utan precis som #19 säger, gemenskapen som ett arbete faktist skapar, tror jag läste någonstans att 1/3 av alla förhållanden startar på arbetsplatsen.

Såg en annan version av Folkpartiets film på tv också. En liten mjukare där det fokuseras på äldre. Den tilltalade mig. Ger först en bild att damen tittar på fotot och är påväg till kyrkogården som hon passerar, men istället åker in på ett äldreboende, dvs. det är inte döden som tvingat dem att leva isä utan hon har inte rätt att flytta in till äldreboendet tillsammans med sin man för hon är "för frisk".

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...