Fler jobb? Vart då?
Vad jag förstått så talar många om att alliansens politik ha gjort att fler har fått jobb och att motivationen till att arbeta blivit högre sedan de gick i makten, ämnet delar givetvis skillda åsikter.
Min fråga riktas nu till de som anser att fler av svenska befolkningen gått ut i arbete sedan alliansen sattes i makten och jag riktar min uppmärksamhet till den offentliga sektorn.
Vid ett olycksfall där polis och ambulans påkallas är det nästan alltid om inte alltid polisen som kommer till platsen först medan ambulansen kommer efter tio minuter till en kvart. Detta visar på att resurserna för ambulanspersonal är lägre än för polis och så ska det inte vara, vid akutfall skall ambulanspersonal finnas på plats innan polisen inte flera minuter efteråt då den drabbade redan kan ha avlidit.
Varför säger flera att alliansen gett fler jobb möjligheter och hjälpt arbetslösa ut i arbetet? Hur anser ni alliansen har hanterat arbeten och arbetslösheten?
Skulle det vara så att alliansen gett fler jobb då skulle den offentliga sektorn inte ha dessa problem.
Källa: Egna erfarenheter.
Du verkar tro att jobb skapas genom att staten/landstinget/kommunen anställer fler.
För mig skapas jobb genom att det blir lättare att starta och utveckla företag. Det ger skatteintäkter som i sin tur kan användas för att göra förbättringar i välfärden - kanske fler ambulanser?
Och ändå har ingen förbättring skett utan snarare har den offentliga sektorn blivit sämre.
Nja, jag håller inte med om att ditt exempel visar att resurserna är snedfördelade mellan polis- och ambulanspersonal. Det finns fler polisbilar och de är i mycket större utsträckning ute och åker. Därmed finns de utspridda när det kommer ett larm och den närmaste bilen skickas dit. Ambulanser däremot utgår från fasta sjukhus när det kommer larm och är då säkert längre från olycksplatsen än närmaste polisbil.
#3 Ändå har jag fått förklarat de gånger jag åkt in till sjukhuset att de enbart har två ambulanser tillgängliga då de har ont om personal. Likadant gäller även på akutmottagningen där bara 1-2 läkare finns tillgängliga.
Självklart kan det vara brist på ambulanser och/eller personal men jag tyckte inte man kunde dra någon sådan slutsats av ditt exempel i #0, därav min tidigare kommentar.
#2 Jag håller inte med. Tycker faktiskt tvärtom.
Och då skall man ju ändå komma isåg att de senaste två åren har Sverige gått igenom sin svåraste ekonomiska kris på ca 75 år.
Imponerande!
Jag kan ge ett exempel som hänt mig.
Förra vintern råkade jag ut för en cykelolyka i nedförsbake på plan is. 112 ringdes men ändå var polisen först på plats trots att olyckan skedde 1 km från sjukhuset. För polisen som var nere i centrum (5km därifrån) att ta sig på plats tog det 2 minuter, för ambulansen tog det 20 min även om de befann sig 1 km därifrån.
Tilläggas ska då att polisen fick förklarat för sig att ambulanspersonalen precis anlänt till sjukhuset med en annan patient därav skulle det ta tid för dem att komma till olycksplatsen. Det slutade med att polisen på de 20 min som tog ambulansen att åka ut släpat in mig i baksätet på polisbilen och kördt i hundra blås till akuten. Jag var redan på plats i sjukhuset när ambulanspersonalen kontakta polisen då dem stod på plats vid olyckan.
Och så ska det ju inte vara.
Jag ser inte riktigt vad du menar.
Det låter som om att ditt landsting (region?) har problem. Vilket är det?
Hur kopplar du det till regeringens jobblinje?
#9 Jag har i åtanke alla dessa inom den offentliga sektorn som fick lämna sina jobb vid regeringsskiftet.
#10 Så är det inte - det är bara rödgrön retorik.
Under dessa fyra år har vi haft en rejäl finansiell kris där alla - företag, kommuner, landsting - tvingats hålla hårt i börsen. Kommunerna har varit hjälpta av stora statliga stöd vilket gjort att man kunnat behålla mer personal än annars. Nu vänder konjunkturen och många börjar anställa igen.
Sedan har vi haft några år med små barnkullar och man har inte behövt nyanställa då man fått t.ex. pensioner. Nu ökar barnkullarna igen och det kommer att anställas tusentals nya lärare - oavsett vilken regering vi får.
#11 jo jag har upptäckt detta med att företag börjar anställa igen. mitt arbete anställer för vind och våg och har många nya heltid, deltid och vikariat anställda.