Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 3215 ggr
AndersE
0

Bättre för 30 år sedan?

I ett debattinlägg på SvD skriver ett stort antal artister om hur allt har blivit sämre de senaste 30 åren och att allt är alliansens fel.

Länk till SvD

I en liberal blogg funderar man på detta. Var det verkligen bättre för 30 år sedan?

"De sociala barriärerna var större, läkare umgicks inte med tjänstemän, och tjänstemän umgicks inte med arbetare, och arbetarna umgicks sällan med invandrarna.

Jag tror inte att nån vill ha tillbaka det här samhället. Det har hänt ganska mycket på 30 år. Vänsterns mantra handlar om ökade klyftor, vilket egentligen inte betyder någonting. Det mäter bara skillnaden mellan de fattigaste och de rikaste, inte om de fattiga har det bra eller ej. Med andra ord, ju mer Zlatan tjänar desto mer ökar klyftorna; inte en så bra måttstock på välfärd."

Läs oberoende liberala bloggen Attila

Alexej
0

Och jag vill ha tillbaka min ungdom, fast så bra var det ju inte heller. Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nabbam
0

Visst var det bättre förr.. särskilt innan internet och mobiltelefoner.

Alexej
0

#2 haha, då skulle jag städa nu istället för att sitta här. Och springer till vardagsrummet när telefonen ringer. Gillar min trådlösa telefon.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nabbam
0

Ja, den trådlösa telefonen har varit ett ovärderligt verktyg när man var småbarnsförälder.

blombuketten
0

Tja, då var nog min familj ett undantag. Mina föräldrar var höginkomstagare och de umgick med både läkare, arbetare och invandrare. Jag växte upp med människor från alla klasser och färger. Hade också fostersyskon från andra länder. Dessutom bodde vi i en typisk arbetarförort till Stockholm. Jag är såpass gammal så jag minns hur det var för 30 år sedan.

nabbam
0

För 30 år sedan så gick jag i samma klass som invandrare och bodde i samma område som många invandrare. Har aldrig blivit retad och mobbad som då. Av deras barn/ungdomar.

Min tonåring undviker en del invandrare som går i grupp och helt enkelt muckar gräl, men tonåringen har även kompisar från andra länder!

AndersE
0

Här håller jag med blombuketten!

Och som släktforskare har jag sett hur "umgänge över klassgränserna" varit självklart generationer tillbaka.