Politik iFokus

Politik

Etikettideologi
Läst 2485 ggr
Staffan
0

Svårt val

Så här har jag resonerat inför mitt val 2010.

**
1. Sjukvården**

Att sjuka människor har kommit i kläm med anledning av den genomförda sjukvårdsreformen är oerhört allvarligt och olyckligt. Ingen som inte kan arbeta ska tvingas göra det. Att det gamla systemet i Sverige medförde att människor så ofta förtidspensionerades var dock på sikt ett allvarligt hot mot vår gemensamma välfärd. Ambitionen måste vara att vi i Sverige i framtiden ska vara det land som tar bäst hand om dom som har det svårt.

2. Pensionärerna

Vi står inför en enorm utmaning som inte liknar något vi sett tidigare. De närmaste åren kommer enorma mängder människor födda på 40- och 50-talet att gå i pension. Dessa människor har, tillsammans med dagens pensionärer, varit med och byggt upp vårt land. Jag vågar påstå att de generellt har haft en högre arbetsmoral än vi som är födda på 60-, 70- och 80-talen och som nu befinner oss mitt i livet. Alla dessa människor måste vi ta hand om på ett varmt och värdigt sätt. Både inom familjen men också från samhällets sida.

3. Skolan

Alla som inte enbart utgår från sig själv inser att barnen är vår lands framtid.  Ja, till och med den egoistiske inser att det är barnen av idag som kommer bära Sverige när vi själva nått livets höst. Om vi vill att Sverige ska fortsätta vara en varm och framgångsrik plats på jorden måste vi ge barnen de bästa möjliga förutsättningarna att kunna axla detta tunga ansvar när de vuxit upp. Att kompromissa med kvaliteten i skolan vore alltså direkt dumt.

Detta är förutsättningarna och något som jag tror att alla våra politiker skriver under på. Då återstår vilken politik som ska föras för att vi ska kunna uppnå ovanstående högt ställda mål, och här går politiken isär.

forts. i nästa inlägg…

Staffan
0

Så till det som fått mig att välja sida:

1. Jobben & företagen

För att vi ska kunna lyckas tillhanda den bästa vården, skolan, och äldreomsorgen behöver vi pengar. Mycket pengar. Det tror jag alla är överens om. Pengar som man (tyvärr) inte bara kan trycka i ett tryckeri, de måste skapas genom arbete. Av oss som nu är vuxna och arbetar. Hur får man oss medborgare att vilja jobba hårdare och även företagen att fungera bättre? Piska eller morätter eller både och?

2. Miljön

Jag tror att de flesta i Sverige har insett allvaret i miljödebatten. Tyvärr går det inte att säga samma sak om resten av världen. Det visade inte minst klimatmötet i Köpenhamn tidigare i år. Behovet av miljöteknik har jättepotential att bli en stor exportprodukt som bygger företag och skapar jobb, och inte minst tjänar den globala miljön i mycket större utsträckning än vad vi kan göra genom att beskatta bensinen ännu mer i Sverige. En bra miljöinvestering skulle tex vara låga skatter för miljöföretag. Och givetvis ska kollektrafik och järnvägar byggas ut, men vågar vi göra det med lånade pengar?

3. Privatiseringen av vården (och skolan)

Läste ni om den patient som efter timmar på akuten hade ledsnat och själv sytt ihop ett sår som behövde sys? Han skulle nu åtalas för egenmäktigt förfarande. Jag har faktiskt själv suttit så länge på akuten utan att få hjälp (eller ens information om hur länge till jag ska behöva vänta) att jag gav upp och åkte hem. Egentligen borde folk få pengar till sjukvård från staten för att själva, med dessa pengar i handen, kunna gå till den vårdgivare de tycker bäst om och köpa den vård dom behöver. Då ska ni få se på service. Med världens högsta skatter ska man kunna kräva världens bästa vård, det tycker jag inte att vi har haft. Då jag är av den tron att privata företag anstränger sig mer tycker jag att det är bra att vården (och skolan) privatiseras så att valfriheten och servicen ökar.

4. Jämlikheten

Sverige är ett av världens jämlikaste länder och om man ser till uttaget av föräldraledigheten så rör vi oss snabbt i en riktning mot där vi kommer dela den lika mellan mamma och pappa. Att vi rör oss i den riktningen beror främst på att pappor i allt större utsträckning inser att möjligheten att vara hemma med sina barn hör till det allra bästa livet har att ge, men även på att kvinnor också i större utsträckning skaffar sig jobb som dom vill vara på. Att i det läget tvinga folk att dela mer lika tycker jag vore dumt, när förändringen redan är på gång.

Beträffande jämställdhet när det gäller lön och företagande tror jag att bästa sättet att främja detta går genom privatisering av de traditionellt kvinnodominerade yrkena inom skola, vård och omsorg. Det kommer att öka lönerna mer än vad fackförbundet kommunal har förhandlat sig till i samarbete med socialdemokratin under de gångna årtiondena, det är min fasta övertygelse. Dessutom kommer det att skapa fler kvinnliga företagare.

5. Beroendet av politikerna

Att göra människor bidragsberoende är att göra dom lojala. De politiker som vill ta in allas lön för att därefter dela ut den i form av bidrag tycker jag begår ett mycket allvarligt fel, genom att då försöka göra medborgarna beroende av dom. Man biter inte den hand som föder en, så att säga. Det bästa är om lönen kan täcka så mycket som möjligt och bidragen räcka för att hjälpa alla som behöver bidrag.

6. Landets ekonomi

Jag vill inte att Sverige ska hamna i samma situation som Grekland, Italien, Portugal, Spanien eller Irland. Eller Storbritannien för den delen. Dom har nu så höga lån att dom måste skära ner på allt det viktiga som jag beskrev i mitt första inlägg. Av den anledningen vill jag att det bedrivs en ekonomisk politik där vi inte lånar från utlandet utan istället betalar bort vår statsskuld.

Mot bakgrund av ovanstående överväger jag att lägga min röst på Moderaterna. Om någon tycker att jag resonerat snett i något avseende så är jag tacksam om ni framför det. Jag avser att rösta sent imorgon och det går att få mig att ändra på mitt beslut… :)

// Staffan

[Ming]
0

Jag upplever det som om du redan har tagit ställning :)

Jag är mycket samstämmig med dina tankegångar och därför valde jag att lägga min röst på (M)eftersom det känns rätt i mitt hjärta!!

Jobbar numera inom den privata vården och ger en eloge till att det ÄNTLIGEN finns fler arbetsgivare att VÄLJA mellan inom de traditionella kvinnoyrkena.

Det är ett steg i rätt riktning mot jämställdheten!!

Tycker också att vi ska kunna välja vårdcentral skola samt vem som ska ge våra gamla vård. Nu är det en RÄTTIGHET för de gamla i vår kommun att välja utförare vilket innebär att om de inte är nöjda kan de byta. Detta sätter press på arbetsgivare och personal att göra sitt bästa för att behålla "kunderna"!!

Staffan
0

Jag har nog tagit ställning för vilket block jag vill rösta på. Även om jag uppskattar Miljöpartiets engagemang för miljön så är jag allvarligt oroad över Ohlys önskan om att detaljstyra min tillvaro.

Dock kan jag tänka mig att rösta på Centern och KD också. Centern för att de förespråkar mig som egen företagare mer än vad Moderaterna numera gör, och KD för att de går ut med valfriheten som viktigaste fråga.

Socialdemokraterna har bestämt nästan samtliga de senaste 100 åren och jag är imponerad av vilket bra land det gjorde av Sverige men besviken på att de inte anpassat sin politik till den nya tiden.

På sätt och vis kan man ju säga att samtliga partier i årets val är socialdemokratiska… :)

// Staffan

[Ming]
0

Ja…. (S) har byggt upp vårt land och med en ny politik kommer de kanske få min röst igen…..

Tofu
0

Visst'du har rätt i det att alla partier, har S politik i sina löften, men det satt långt inne och det är först nu' för att vinna röster-som alla tänkt efter och vänt kappan efter vind….Obestämd