SD - Vem bildar regering?
Valsiffrorna nu är ganska så lika på Alliansen och Oppositionen om man bortser från SD.
Hade SD inte gått in i riksdagen (för det kommer de att göra) så hade det nog blivit en vågskål.
Men vilken av sidorna vill bilda regering med SD?
SD är höger men vill verkligen Alliansen ha dem med som brobyggare till makten?
Sara
Undrar jag med. Nu ska de visar hur de står för sina löfte att inte samarbeta med SD.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
På valvakan pratades det om att även om Alliansen vinner över oppositionen så kan ändå oppositionen bilda "nej-sägar-sida" med SD.
Sara

vi kan nog räkna med en minoritetsregering… om de inte får egen majoritet.
SD står i mitten och vill inte samarbeta med någon av sidorna.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
#0 Ingen vill och ingen kommer bilda regering med (sd)
#4 Jo, sd skulla gärna samarbeta med vem som helst.
#5 Fel.
#6 Vad?

#7. Ja det undrar jag också. Alltså #6…..Vad?
#7+#8 Hon svarade ju på #6, att någon visst kommer att bilda regering och samarbeta med SD.
Så uppfattade jag det, finns det fler tolkningar?
Jag kan ha fel men enligt en person som sitter med i SD i en stad i mellansverige så stod de mitt i och ville för allt i världen inte gå med i varesig alliansen eller röd-gröna, men jag kan ha uppfattat det fel. Det kan ha handlat om på landstingsnivå eller kommunnivå. Frågan jag ställde var om deras parti lutar åt rödgrön eller blått.
#10 Nej, sd lutar inte åt rödgrönt eller blått.
Men Åkesson sa att de vill samarbeta med de som kan ge de nåt tillbaka.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#12 Det är väl ganska självklart..
#11-#13 Jo men att de varken lutar åt rött eller blått och vill egentligen inte samarbeta med någon, då de inte gillar de olika blockens valfrågor till 100%. Det lutar åt bägge hållen i olika frågor, därför är de kluvna och känner sig inte hemma någonstans.

#14. De kommer luta åt det håll där det gynnar dem bäst. Det är upp till de andra partierna att inte låta dem gynnas.
Jag är helt övertygad om att Jimmie Åkesson glatt skulle tacka ja till en regeringsinvit oavsett varifrån den kom.
Ännu mer övertygad är jag om att den aldrig kommer…