Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4231 ggr
Alexej
0

Motdemonstrationer

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Massdemonstrationer hölls i dag runt om i Sverige mot Sverigedemokraternas intåg i riksdagen.

En jättedemonstration med minst 10 000 personer pågick vid 18 på Sergels torg i Stockholm.

- Jag vill att vi visar att vi inte stödjer rasism i vårat land, säger initiativtagaren till demonstrationen Felicia Margineanu.

Felicia är 17 år!!!! Fantastiskt gjort av en ung tjej! All respekt!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7820435.ab

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Saga85
0

Även här samlades ca 5000 pers upp och tågade genom Göteborg, det var tre tjejer som startat det genom ett facebookevent igår morse. Kändes fint att det var så många som slöt upp på så kort varsel.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.451262-flera-tusen-i-sorgemarsch-mot-rasism

Medlem
0

Strongt gjort av en så ung tjej som hon. Mina släkt i hemlandet har alltid haft en fin bild av Sverige, att det är ett land som inte tolererar rasism och främlingsfientlighet och jag hoppas inte SD ändrar den bilden i de mångas ögon utanför Sverige.

Halvdansken
0

Ja och? Det är ett demokratiskt inröstat parti. Vad hjälper det med demonstrationer nu?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[chouwa]
0

#3: Menar du på allvar att nu skall alla luta sig tillbaka och låtsas som att allt är bra? Det är ju av största vikt att Sverige visar vart de står och det fungerar ju helt enkelt inte att ha en regering som landet inte har förtroende för. Självklart är det av största vikt att visa vart vi står.

Halvdansken
0

Jag har förtroende för regeringen.

Mimmsis
0

#3: Ja det lät lite konstigt.
De flesta deltar faktiskt inte i en demonstration för med hopp om att saker och ting skall ändras med en fingerknäppning men det är ju människor som vill visa vart de står och jag tror att det är ett bra sätt, speciellt för ungdommar, att få ur sig ilska och åsikter utan att bråka och förstöra halva sitt umgänge genom facebook och andra forum. Det skrivs ju mycket om att demonstrationerna har hållts på en bra nivå och att många är förvånade över att det inte varit mer ilska och bråk.

Jag tycker det är jätte strongt gjort av en så ung tjej!

[chouwa]
0

#5: Jaha? Och du var inte på demonstrationen heller.
Det här handlar ju om Alla dem som Inte har förtroende för regeringen - vilket är Många! Och så skall väl ändå inte Sverige styras?

Saga85
0

#3 Jag kan ju bara tala för mig själv och anledningen att jag sällade mig till tåget. Det är inte för att just SD som parti har kommit in i riksdagen, utan det faktum att tillräckligt många människor faktiskt står bakom deras politik - SD är inte "sjukdomen" utan "symptomet", s.a.s. För mig handlar det om den utbredda främlingsfientligheten och de etablerade partiernas motvilja att möta dessa åsikter och inse hur det står till.

Jag tror definitivt inte att en demonstration åstadkommer något alls egentligen, men det är ett ställningstagande och en skön gemenskap efter en tråkig natt.

KickanW
0

#8: Kunde inte sagt det bättre själv!

Jag var där av två anledningar:
1. För att visa resten av Sverige (både de som håller med och de som inte gör) att vi är många som inte tycker det är okej att rösta in ett parti som SD i Riksdagen.
2. För att få tillbaka lite optimism och kämparglöd efter valnatten, där jag mest kände uppgivenhet.

graleh
0

Jag tycker det är drygt med alla dessa motdemonstrationer.

Tänk om SD hade gjort likadant och hållt demonstrationer och förtalat vänstern, vilket liv det blivit då.

Att ha kanske en demonstration är OK, men att hålla på en gång/vecka och skriva massa förtal i media, anser jag är för mycket. Vi lever i demokrati, alla har rätt att tycka vad de vill utan att utstå förtal och trakasserier.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Karmatarerskanise
0

Tycker det är tramsigt med dessa demonstrationer.
Vad hjälper det nu? INget.

AndersE
0

#10 och #11 I vårt demokratiska samhälle har vi yttrandefrihet. Där ingår rätten att demonstrera.

Den rätten hade förmodligen upphört om sd fått makten…

graleh
0

#12> Mm men det är inte ok att trakassera och förtala.

"Den rätten hade förmodligen upphört om sd fått makten…"

Vad baserar du det på? Åter igen: är du aktiv inom SD?

Du presenterar grejer som om det vore fakta och har en allmänt tråkig attityd gentemot SD. Har du gått på deras möten, läst deras partiprogram och lyssnat på debatter? Jag fattar inte vad du baserar detta påståendet på.

Jag tycker snarare det är vänsterfolk som är inteloeranta. Det är inte SD som håller demontrationer mot t.ex. invandringen och förtalar invandrare till höger och vänster. SD förhindrar inte muslimer att utöva sin tro eller försöker tysta ner människor som inte tycker som de. Men det gör rätt många vänsterpersoner.. genom att förstöra SDs torgmöten, generalisera och förtala.

Halvdansken
0

Håller med #13. Var i SDs partiprogram står det att de tänker avskaffa demonstrationsrätten?

asvensso
0

JA, Lars Ohly vagrar ju till och med sminkas i samma rum i TV--huset som Jimmie Akesson. Precis som en bitter gammal drag queen…Skrattande

Karmatarerskanise
0

#12 Ser inte att jag skrev ngt om rätten till att demonstrera?

Jag tycker det är löjligt, eftersom jag aldrig sett att en demonstraition lett någonvart.

Och det är löjligt och skrämmande att folk inte kan acceptera läget. Demokrati, javisst, när det passar.

Ijin
0

#13 Man måste inte vara aktiv inom SD för att läsa om deras politik och höra deras åsikter.

Jag har hört liknande åsikter. Jag har även hört att dom tänker "motarbeta" homosexuella, ta bort jazz musik och faktiskt var det någon SD talesman som gick ut med att "Skjuta invandrarna med en kula i huvudet".

Facinerande.

SD's agenda står inte för demokrati, utan snarare avskaffandet av den, och många av deras vallöften bryter mot FN's mänskliga rättigheter.

AndersE
0

#14 Säkert ingenstans.

Jag bara drog konsekvenserna ur deras syn…

graleh
0

#17> När men om man säger "sverigedemokrater är si och så" borde man ju själv vara aktiv för att veta, right. Jag är inte kristen, jag går inte runt och säger "kristna uppför sig si och så" för det vet jag inget om, då jag inte umgås med kristna eller går i kyrkan.

SD hjälper homosexuella när t.ex. muslimer hoppat på och misshandlat homosexuella män, så är SD där med sitt stöd och vill ha stopp på detta. De är de enda som agerat.

Aha men t.ex. så finns det en imam som hyllar Hitler och tycker vi ska få bort alla judar. Dömer jag ut alla muslimer för det? Knappast..

Vad vinner man på att generalisera, jag har alltid undrat? Kan du ge mig svar på det?

Citera var i SDs partiprogram det står att de inte vill ha demokrati, tack.

Ijin
0

#19 Nej, historia berättar hur kristna har uppfört sig. Du läser deras valagenda. Det är så politiken fungerar.

SD vill inte ha någonting alls med homosexuella att göra, om du lyssnat på vad dom har sagt under debatter och tidigare uttalanden.

Du har redan förlorat debatten, eftersom du tydligen inte vet hur politik fungerar.

Det står inte direkt i valprogrammet, men många av deras förändringar är saker som man inte kan ha i en demokrati. I partipolitik är det generalisering som gäller. Punkt slut.

Jag behöver inte vara aktiv mördare själv för att förstå att mördare är farliga och borde sitta i fängelse.