Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 5295 ggr
[GunillaR]
0

Lars Ohly vägrar

För en stund sedan så vägrade Lars Ohly att gå in i samma sminkloge som Jimmy Åkesson.

Lars Ohly som representerar ett parti som har väldigt många skelett i både bagage och skafferi.

Fy skäms Lars Ohly!

nabbam
0

Det är verkligen sandlådenivå.. beter som barn i trotsåldern. Inte undra på att SD fick så många röster!

Jag tappade den respekt jag hade för honom på ett kick.. att folkvalda inte kan bete sig som vuxna!

Säger fy skäms jag med..

blombuketten
0

Vad skulle han gjort tycker du? Klappat Jimmy i ryggen och sagt att, tjena polar´n eftersom vi har så många skelett i garderoben du och jag så delar vi sminkloge?

nabbam
0

#2  Det var ju moget.. nä, men man kan faktiskt hälsa hövligt ändå. I arbetslivet älskar man knappast alla, men man beter sig inte som en skit ialla fall. Man hälsar, men man behöver inte vara bästisar precis..

[GunillaR]
0

Han kunde ha gått in och satt sig i stolen bredvid och inte sagt ett dugg.

blombuketten
0

Nja, bättre hade kanske varit att han gått in och satt sig i stolen brevid och sagt exakt vad han tyckte om saken. Att bara vara tyst är lika demostrativt som att inte gå in i samma rum. Ärligare är att stå för den åsikt man har.

EternalWinter
0

Ska vi snacka sandlåde nivå kan vi ju också uppmärksamma SD:s väljare på valvakan.

Står och vrålar som en jävla fotbollshejarklack.

Barnsligt, det här ska vara politik inte någon jävla fotbollsmatch.

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

Medarbetare på Avenged Sevenfold

nabbam
0

#5  Han har redan uttryckt sin åsikt hundra gånger om..

Jaha.. så när man inte gillar nån på jobbet för dennes åsikter då ska man tala om det för den.. Man har rätt att ha olika åsikter, utan att förlöjliga sig.

EternalWinter
0

#7 Han står upp för sina åsikter det är så det ska va.

nabbam
0

#7  Så det är ok att bete sig hursomhelst menar du? Om du eller en vän är invandrare eller har en "avvikande" åsikt, tycker du att det är ok att bli utfrusen i skola eller på jobb?

"Den där gillar satansmusik, den hälsar vi inte på, vi går inte ens in i samma rum"

Det är sandlådenivå! Och sen tjatas det om i trådar att man ska ha respekt för varandra osv.. jo tjena.

Alexej
0

Jag hade absolut vägrad att ens vara i samma hus som Jimmy åkesson!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nabbam
0

#10  Ja, vad säger man…Glad

Mezzzanina
0

Håller med dig Alexej!

nabbam
0

Då får ni nog kolla vilka som är i samma byggnader som er, för det är många därute som sympatiserar med honom..Glad

EternalWinter
0

#9 SD:s åsikter trycker ner de männskliga rättigheterna och dom är grovt rasistika.

Jag skulle inte heller vilja vistas i samma rum som Jimmie.

nabbam
0

#14  Vilka är de mänskliga rättigheterna som de trycker ner?

blombuketten
0

#7. Ja, jag gör det. Jag berättar om var jag står någonstans och att jag ogillar SD´s politik, eller vad det nu kan röra sig om. Däremot angriper jag aldrig person utan alltid sak. Därför vet samtliga var de har mig. Det är bra mycket ärligare än att prata skit bakom ryggen, som så många faktiskt gör.

Nu menar jag heller inte det Ohly sagt utåt, utan jag menade vad han kunde pratat med Jimmy om inne i sminklogen, alltså direkt till honom. Inte under någon typ av debatt. Det är ärligare än att vägra gå in i logen överhuvudtaget, eller gå in och hålla tyst men tänka dessto mer.

Sarah
0

Jag var stolt över Ohly!

nabbam
0

Ohly är en fjant enligt mig, jag hade ingen som helst uppfattning om honom tidigare, sen vid debatterna, tyckte jag att han verkade ok, men nu..

#16  Oj, stackars de som jobbar med dig, inte få tycka som de vill utan att du börjar predika..Flört

blombuketten
0

#17. Ja, det är faktiskt jag också Glad.

Alexej
0

#18 Men pizza vill du fortfaranda äta? Eller ska bara äkta svenskar jobba nu på pizzerian? Värsta dubbelmoral!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

nabbam
0

#20  Ta inte i så du spricker! Glad

Jag har inte något emot invandrare, bara politiken. Jag är inte helsvensk heller, jo, svenskt medborgarskap..

Alexej
0

Men politiken kommer att drabba invandrare… det går inte att skilja.

nabbam
0

#22  Jo, det blir ju liksom så med en invandrarpolitik som kan behöva ses över.. men varken dig eller mig.

Alexej
0

Ju, jag blir drabbad som medmänniska för jag skäms. Och jag blir drabbad för hela SD´s invandrarpolitik är en förolämpling mot mina utlänska vänner som inte känner sig välkomna här längre. Och som är rädda nu!

nabbam
0

#24  Vad ska de vara rädda för?

Att du skäms, det är ju upp till dig, jag skäms för folk som inte kan bete sig, och det är upp till mig..Flört

blombuketten
0

#18. Nej då, jag predikar inte men jag säger min åsikt. Stor skillnad där. Det har jag ju rätt till, liksom alla andra. Så länge man skiljer på sak och person så trampar man ingen på tårna, så enkelt är det. Hitills har ingen blivit ovän med mig på grund av att jag talar om min åsikt. Jag respekterar också andras, även om jag inte alltid delar själva åsikten.

Själv tycker jag bra mycket mer synd om de som blir baktalade för sina åsikters skull och/eller andra saker, istället för att man ärligt och rakt tar upp saken med den det berör. Att gå bakom ryggen på folk tycker jag är fegt.

Busangardens
0

#6 Jag kan inget annat än att hålla med. Jag trodde allvarlig jag slagit över kanalen till Fotbolls VM när dem satte igång. Och är det bara jag som tycker att SD består av ungdomar eller åtminstonde yngre personer och främst män.

Sara
0

Haha, ska de vägra gå in på Rosenbad också bara för att SD kommer att vara där?

Sara

Gerbilflicka
0

Men åh vilket fjanteri! Vägra sitta i samma rum, vägra prata med osv… Det är ju bara ett spel inför kamerorna. Imorgon så måste de ju ändå snacka med varandra, de kan inte stänga ut SD nu. Jag hatar när folk måste göra en poäng av varje liten grej genom att sura och spela över.

Att de uttrycker sina åsikter är bra, men man måste inte förvandlas till någon Drama Queen för att försäkra att alla förstår hur missnöjd man är.

Å andra sidan är jag glad, för jag har alltid ogillat politik på tv - men nu var det ju gott om drama med i leken! Flört Utbrott, drama, humor och Christian Luuk. Extremt underhållande om inget annat.

Mezzzanina
0

Hörde något om maten som SD hade på sin valvaka…Pizza och bulgursallad.Hmm det låter inte somm typisk Svensk mat!Ha ha haSkrattande

KickanW
0

Jag tycker det var ett tydligt och nödvändigt ställningstagande.

Om inte annat mänskligt. Med de känslor jag har just nu hade jag aldrig gått in i samma rum som Åkesson heller.

Sara
0

# 31 Jag hade svårt att gå in i ett rum med alliansare överhuvudtaget.

Sara

blombuketten
0

Själv hade jag traskat in och sagt min åsikt om detta parti och sen vänt om och gått. Fast jag är ju inte en offentlig person vilket Ohly är, så han hade att visa sitt missnöje på det sätt han gjorde.

För övrigt är det nog svårt att, som icke offentlig person, inte gå in i samma rum som alliansare, Rödgröna, Sd´are osv. Då skulle man ju inte ens kunna gå ut bland folk.

Sara
0

# 33 Haha nej, men just ikväll håller jag mig ändå hemma.

Sara

blombuketten
0

#34. Samma här Glad.

Jenahbella
0

ja tycker han visade ganska tydligt vad han tyckte. tror inget hade blivit bättre av en diskussion eller av att sitta där tysta å glo på varandra.
tycker de va bra gjort.

nabbam
0

#27  Nej, jag såg det också, men jag tror att det beror på att folk inte vågar visa vad de tror på pga repressalier.

#28 Flört

speciell
0

mycket barnsligt av vänstern

fy skäms rejält

och detta att bara babbla om att dom är rasister, dom är ju inte det bara att dom vågar diskutera och hjälpa behövande människor i deras hemländer.

Alexej
0

#38 Inte konstigt att SD fick så många röster när folk fortfarande vill tro att de inte är raSSister.

nabbam
0

#39 Det där uppfattar jag som ett rent påhopp på dem som röstar, jag hoppas AndersE tar bort detta om du inte gör det själv. Obestämd

AndersE
0

#40 Nej, #49 bryter inte mot någon skrivregel. Du kan läsa dem här - länk

timmelin
0

anders, jag håller med nabbarn.

verkar ju bara som man får ha en viss form av åsikt i detta forum. alltså en rödgrön :S

timmelin
0

bor vi i en diktatur ?????

nabbam
0

#41  Hon kallar ju dem som röstar på SD för SS.. är inte det att gå för långt? Jag anser det, men det är ju du som bestämmer. Jag läste reglerna precis innan det inlägget, och jag anser det vara ett påhopp, men då tolkar vi olika.

Trådar har blivit borttagna för mindre tycker jag, men visst då kan vi ju alla kalla varandra för det ena och det andra, och det tycker jag är trist.

Olika åsikter, javisst! Men gränser bör ju finnas..

AndersE
0

#44 Ja, gränser finns.

Om du läser skrivreglerna och sedan läser #39 igen så kanske du inser dels vad skrivreglerna säger, dels att du inte läst #39 rätt.

nabbam
0

Jo, jag kan läsa, jag lovar, men jag tolkar det annorlunda. Du kanske skulle ha med typ "hets av folkgrupp".. Flört

Då är det ok att jag dissar tyskar? Norrmän? Säger att de som röstade på M är judar? N-ordet?

Men det är bra, då vet jag..Glad

Gerbilflicka
0

Moderaterna kallas kapitalister och Vänstern kallas Kommunister, så om SD kallas för SS kanske det är lika överdrivet, men ingen rök utan eld - det är ju faktiskt åt de hållen som partierna ligger.

Alexej
0

Jag skyller på min dator och mina erfarenheter som tysk.

nabbam
0

#47  Kapitalister och kommunister är nog inte lika illa som SS..

#48  Vi vet numera att du är tysk………..

nabbam
0

Det här en jättebra sajtregel:Glad

Respektera även uppfattningar som avviker från dina egna.

Den används alltför sällan..

Alexej
0

Nej, jag respekterar inte allas uppfattningar. Det vore samma som att hålla med. Och det kommer jag aldrig att göra.

Gerbilflicka
0

#49 Nej, men det vore den extrema versionen av SD precis som kommunism vore den extrema versionen av Vänstern.

Jag har nog visat vad jag tycker om yttrandefrihet och därför tycker jag att Alexej får dra den liknelsen. Om du tycker att liknelsen är fel så är det troligen mer effektivt att argumentera emot istället för att försöka få ett inlägg raderat.

Nej, usch och fy för censur och kontroll av den enskilda människan!

nabbam
0

#51  Det är inte samma sak. Acceptans och respekt är olika saker.

Då bryter du ju mot sajtregeln med ditt inlägg? Flört 

#52  Jag gör väl istället som regeringspartierna, jag debatterar inte med dom jag inte gillar! Glad

Alexej
0

#53 Det gör du i samma inlägg.

Jag akcepterar att det finns folk som tycker annorlunda men jag kan bara respektera folk som jag har respekt för, dvs som säger vettiga saker tex. Respekt för Hitler, Mussolini eller Stalin? Knappast.

Saga85
0

Jag blev grymt besviken på Ohlys beteende, fast det var ju inte oväntat. Det är ju så det sett ut hela valrörelsen - politikerna från alla andra partier har gjort exakt samma sak.

En sånthär mobbarbeteende hör inte hemma hos vuxna människor. Jag har dessutom fått känslan av att många SD-anhängare är sådana människor som tidigare i livet varit lite utanför/mobbade och sedan hittat gemenskap i partiet. Vet att de tog upp detta i en artikelserie om högerextremism i Faktum för några år sedan, men det är även lite av vad jag själv upplevt.

CaithSith
0

Det jag tycker är trist är att det är så mycket påhopp på SD/babbel om deras väljare, istället för att diskutera deras politik..

"De enda som röstar på SD är lågutbildade!" "Det är jättemånga invandrare som röstar på SD!" "Alla som röstar på SD är rasister och tycker om Hitler" "De flesta som röstar på SD är män" "När SD kom in i riksdagen så sjöng dom en jättefjantig ramsa om jimmie åkesson" - blablabla. Varför kan man inte bara diskutera deras politik istället? Jag är liksom inte intresserad av vem som röstar på SD, jag är intresserad av deras åsikter.

[Franko]
0

Jag blir också besviken på Ohly! (Och på ung vänster som förstörde torgmötet). Hur tänker dom?

timmelin
0

ja oley var jätte barnslig och ssu står och gör tummen ner när åkesson har sitt tal.

är det vuxet, nää

[Fiction]
0

PINSAMT. Han skämmer bara ut sig när han gör på det där viset och beter sig som en liten trotsig grinunge. Likaså när han upptar folks tid genom att fria i TV-rutan.

Har man ett sådant jobb som han har, får man se till att ta det på allvar och bete sig professionellt. Hur skall folk annars få respekt för en?

blombuketten
0

#59. Och ändå är det just vad som hände…….att folk fick respekt för honom. Så det där med att han skämde ut sig tror jag knappast är med sanning överensstämmande.

Att "uppta" folks tid genom att "fria" it TV-rutan är liksom rätt viktigt för politiker. Det är ju några fler än just Ohly som frekvent framträtt i TV under den senaste tiden. Du kanske har missat det, men det har varit valtider och då brukar partiledare debattera och framföra sina åsikter i bland annat TV. Dessutom är det ju upp till var och en att själva välja vem/vilka man vill se och höra debattera. Det är inget tvång att sitta och se på Ohly när han framför det han tror på, eller någon annan för den delen.

[Fiction]
0

#60 Äh, isf beror det på att folk inte har ngt omdöme.

blombuketten
0

#61. Tja, om man betänker att den stora majoriteten av de som röstade faktiskt inte röstade på SD, så skulle din kommentar betyda att en stor majoritet av befolkningen inte har något omdönde, för det är från denna majoritet respekten kommer. Så var omdömet ligger kan nog diskuteras.

Eller anser du att du är en av dem, med gott omdömet, eftersom du kallar Ohly för en trotsig grinolle?

[Fiction]
0

#62 Det det är tyvärr ett logiskt felslut. Du kan läsa på om argumentationsfel här.

[Franko]
0

Lars Ohly är en känslomänniska. Är lite känslig & impulsiv tror jag.

För MIG spelar det egentligen ingen roll om dom gör bort sig för publiken. Jag röstar ju ändå på det parti som jag har mest lika åsikter som.

timmelin
0

där sa du något smart franko, att man ska få rösta på det parti som man har dom åsikterna som är mest lika ens egna.
Men det verkar inte gälla dom människor som röstar på sd.

och ändå så får många inte göra det enligt folk i sverige. Om man röstar på sd så är man osmart enligt många. Men har vi inte fritt tänkande i sverige

nä, bara om man röstar på de sk. " rätta partierna"

och håller med fiction totalt

AndersE
0

#65 Trams!

Jag tror ingen tycker annat än att man ska rösta på det parti som man tycker passar bäst.

Det får ju däremot inte hindra någon att ha åsikter om partier och deras program. Liksom man har rätt att påpeka då någon talar väl om ett parti utan att ha satt sig in i vad partiet tycker.

Om du nu har röstat på sd så kan det ju vara OK. Men om du gjorde det utan att t.ex. veta att de tycker att alla svenskar utomlands ska flytta hem och att alla ickesvenskar ska lämna landet, samt att utländskt ägande i svenska företag ska upphöra m.m. - ja, då är det hela rätt sorgligt.

timmelin
0

men du anders man behöver väl inte hålla med precis i punkt och pricka i det partiet som man röstar på

jag tycker väl kanske att man som svensk ska kunna bo i vilket land man vill, men jag tror inte att våra svenskar lever på bidrag där dom bor och kräver hemspråksundervisning för barnen mm mm

du verkar tycka att jag är obildad, men jag har satt mig in i vad som står i deras program och vad dom har för åsikter

[Fiction]
0

#60 Självklart är det ett val man gör om man vill sitta kvar och lyssna på debatterna, det är inget jag motsätter mig. Jag gav bara min högst personliga åsikt på det hela, vilket jag förmodar var vad som efterfrågades med tanke på TS:s inledande inlägg(?).

Jag tror dock inte för ett ögonblick på att Ohlys beteende har fått ett uteslutande positivt gensvar och det baserar jag på denna tråds existens, samt det faktum att Vänsterpartiet endast fick 5,6 procent av rösterna i riksdagsvalet (vilket knappast kan stå för "en majoritet av Sveriges befolkning"). Nu säger visserligen inte valresultatet i sig ngt om befolkningens förtroende för Ohly i just det sammanhang vi talar om, men det är likväl intressant att ta i beaktande.

AndersE
0

#67 Nej, självklart behöver man inte hålla med alla detaljer.

Själv tycker jag dock man måste tro på den grundläggande färdriktningen. Dvs i fallet sd bör man ju dela uppfattningen att ett idealt samhälle är fullständigt homogent. Där delar alla samma ursprung och kultur. Det finns inget utrymme för olikheter. För om du lägger din röst på sd så stödjer du en sådan inriktning.

Du "tror" inte våra svenskar lever på bidrag. Men det handlar inte om det. Det handlar om att sd menar att i varje land ska bara finnas ett folk. Det är den "nationalistiska princip" som utgör den ideologiska grunden för sverigedemokraterna. Enligt sd leder brott mot denna princip upphov till instabilitet och konflikter. Enligt sd är exempel på kränkningar av denna princip sådant som att svenskar bosätter sig i andra länder, att människor invandrar hit eller att den samiska befolkningen bor i vårt land.

Din argumentation här tyder inte på att du är helt sanningsenlig då du säger att satt dig in i sd program och åsikter.

timmelin
0

bra reflektion fiction

men du fiction, det verkar som man inte få har åsiktsfrihet här inne på politik i fokus.

finns ju betydligt bättre sidor, men jag tycker att det är skrämmande och synd att bli så trampad på bara för att man har en åsikt som inte helt stämmer med anders e tex

att vi ska vara lågbegåvade, mm mm bara för att vi tycker annorlunda är skrämmande

[Fiction]
0

#66 Och hur definieras "icke-svenskar" i detta sammanhang? Det är en uppriktig fråga från min sida.

"Icke-svenskar" kan innebära alltifrån personer med utländskt påbrå (dit jag själv räknas, med en grekisk far), till personer utan svenskt medborgarskap eller personer utan uppehållstillstånd i landet. Jag tycker att det är på sin plats att definiera vad som åsyftas; dina påståenden är alltför luddiga för att jag skall kunna dra några slutsatser av dem.

timmelin
0

och herregud det viktigaste

jag är säker på att din far anpassade sig till svenska regler när han kom till sverige. att han alltid har jobbat och följt svenska regler och lagar

att han har betalt för sig när han gått till läkaren

att han inte har någon kvotering som hjälper honom bara för att han är ifrån grekland

jag tror han skulle se det som nervärderande att få allt serverat på silverfat

är man i sverige så är det svenska regler och lagar som gäller, att man själv får betala för hemspråksundervisning mm

AndersE
0

#71 Det hittar du på sd hemsida.

"För den svenska nationens del gäller följande: svensk är den som av sig själv och som av andra uppfattas som svensk. I praktiken innebär detta ett slags öppen svenskhet, med möjlighet för människor med annat ursprung att tillhöra den svenska nationen. Dock, nationstillhörighet är inte detsamma som medborgarskap. Att helt uppgå i en nation kan ta flera generationer. Däremot ska medborgarskap kunna erhållas även av icke-svenskar, så länge detta inte leder till en allvarlig kränkning av den nationalistiska principen. I huvudsak ska dock svenskt medborgarskap vara ett privilegium avsett för svenskar."

Saga85
0

#72 Jag orkar inte lägga mig i egentligen, men följande motsäger sig själv: "är man i sverige så är det svenska regler och lagar som gäller, att man själv får betala för hemspråksundervisning mm".

I Sverige behöver man inte betala för sin utbildning (förutom folkhögskola). Själv har jag läst både svenska, engelska, franska och ryska utan att betala ett öre för det. Varför ska då inte någon få läsa t.ex. arabiska bara för att det kallas "hemspråksundervisning"?

AndersE
0

#74 Bra kommentar!

timmelin
0

ja men vet du om en sak, att man måste vara minst 8 stycken i klassen för att få läsa tex franska

ibland är hemspråksundervisning för 1 person, ser du skillnaden och ohållbarheten i det ekonomiska

Saga85
0

#76 Jag tänkte först be dig verifiera det, men valde att kolla det själv. Och du har både rätt och fel. När det gäller samiska, romani, tornedalsfinska, finska och jiddisch stämmer det att det kan ges även om bara 1 person som begär det. För övriga språk gäller det dock att det är minst 5 stycken.

Jag vet inte om det ändrats eller är olika från kommun till kommun, men när jag skulle börja läsa tredje språk så var det minst 5 som gällde där också (tyvärr ville jag inte läsa spanska, så de fyra som ville det fick inte).

AndersE
0

#77 Härligt med fakta som motvikt mot alla fördomar!

Saga85
0

Jag kan ge en länk för mitt påstående också Skrattande

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=1914279

Funderar på om jag ska ge mig på att gå djupare och kolla hur vanligt det är med enpersonsundervisning i något av de nämnda språken. Känns lite överkurs kanske, men kan ju vara en såndär onödig fakta som kanske kan vara praktiskt att ha i bakhuvudet inför kommande diskussioner.

Saga85
0

Ah, är visst samma sak med sk "språkval" (tredje språk) - även där är det minst fem som gäller, förutom för ovan nämnda språk där det även ska erbjudas om det är färre än fem som valt det.

Grundskoleförordningen

[Fiction]
0

#72 Min far är visserligen död sedan åtta år tillbaka, men efter att ha levt ett helt liv i Sverige betraktade han sig som mer svensk än grek - vilket har återspeglat sig i hur han levde och anammade svenska seder, bruk (och givetvis även lagar).

Visst lagade han grekisk mat ibland och han lärde mig även att tala grekiska - men som ingen här kan undgå att lägga märke till beträffande mitt språkbruk, var det aldrig på bekostnad av svenskan. Han var snarare den som uppmuntrade mig till att förkovra mig i svensk litteratur och utveckla mitt skrivande.

blombuketten
0

#81. Och med det vill du säga vad?

AndersE
0

#82 Det var ett svar på frågan i #72.

[Fiction]
0

#82 Precis som AndersE skriver, var det en kommentar på #72. Kan dock hålla med om att det blev lite väl OT i sammanhanget.

blombuketten
0

#84. Ok, det missade jag tyvärr, sorry Glad.

graleh
1

Så jäkla töntigt. Men så klart får Ohly ingen kritik för det utan snarare beröm i massor. Kul att man stödjer barnsligt och hatiskt beteende.

Jag ger inte mkt för Ohly alltså..

Om man inte kan sitta i samma rum som en person för att den har annorlunda åsikter undrar jag vart vårt samhälle är på väg. Då ska man inte snacka om Sverigedemokraterna och deras sk. förakt mot invandrare.. det är ingenting jämfört med Ohlys barnsliga beteende att han inte tänker dela rum med ngn som tycker annorlunda.

Töntigt!

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

timmelin
0

o du vad bra du skriver graleh. kunde ha skrivit det själv

kanon

blombuketten
0

Jag tror inte det, egentligen, handlar om att Ohly inte kan sitta i samma rum som Åkesson. Snarare var det en tydlig demostration var han själv står i frågan.

SD har inte ett, så kallat, förakt för invandrare, de föraktar invandrare och det är en stor skillnad, som du försökte gömma undan.

timmelin
0

och det är ju dina egna åsikter blombukett, som du tolkar deras synsätt inget faktiskt tänkande

AndersE
0

#89 Har du inte läst t.ex. Åkessons debattinlägg om muslimer?

timmelin
0

vad har detta andersE med min fråga på 89 att göra?????

AndersE
0

#90 Ja, det kan du fundera på. Kanske att om man har läst lite av vad sverigedemokraterna framför så krävs inget tolkande utan bara att ta till sig fakta.

timmelin
0

du nu blir du av med mig och det gottar dig anders

du är ju sådan att man måste tänka likadant som du gör

och gör man inte det så har man fel åsikter

alla andra fokus sidor är kanonbra, men du är ju fel moderator för denna sida eftersom du inte kan vara en bra debattör

du gillar bara att köra över folk som inte tycker och tänker likadant som du gör

blombuketten
0

#93. Tog argumenten slut?

Har du verkligen kollat igenom "alla andra ifokussidor". Nej, skulle inte tro det för du hade du aldrig kunnat skriva just den kommentaren.

Jag tänker och tycker inte heller lika som du gör. Jag anser att SD föraktar invandrare och andra "udda" grupper i samhället.

timmelin
0

o det har jag förstått blombukett att du har andra åsikter

nä hade bara inte tid att försöka förklara för folk som tror att sd är rasister. det finns politiska partier som är det, men dom är inte så här stora.

men det känns lika dumt som att förklara för någon att jorden är rund om folk tror att den är platt

så där fick du svaret varför jag inte orkar förklara, har folk en entankesystem och det inte går att rubbas så fungerar det inte vad man än försöker bevisa

Maria
0

#95 Ordet "entankesystem" får mig osökt att tänka på SD.

/Maria

Alexej
0

Ja, det är verkligen synd om SD-anhängare att ingen vill förstå att de inte är rasister…

AndersE
0

#96 Jag tänkte likadant. Känns som om #95 var världens största sten i världens största glashus…

blombuketten
0

#96. Samma tanke slog mig också.

[ElisabethYL]
0

#96 Får också tankarna på (sd) av ordet entankesystem… Obestämd

vino
0

Det får inte jag. Alltså associationer till sd av ordet entankesystem. Då tänker jag på en enkelriktad människa som inte vill höra andras åsikter.

Maria
0

#101 Återigen ungerfär som SD politikerFlört

/Maria

vino
0

#102 vill de intehöra andras åsikter? det tror jag nog.fördomar finns det gott om här på sajten. jag tycker att sdmotståndare är enkelriktade med, devill intehöra talas om att sd har andra åsikter än ominvandringen.

skulle nog kunna säga att detär bra många här inne som är enkelriktade. sorgligt men sant. skygglappar är bra att ha tydligen.

timmelin
0

stödjer dig totalt i dina tankar vino

Maria
0

#103 Mig veterligen så pratar SD om tre frågor.

Invandrarna

Äldrevården, som skulle bli bättre om vi inga invandrare hade.

Rättsväsendet, som skulle bli bättre om vi inga invandrare hade.

Summan blir en enda fråga.

/Maria

vino
0

#105  nonsens tycker jag. de harmånga andra frågor, men de kanske ärsvåra att se om man bara vill se en sak.

Maria
0

Kan du ge några exempel på genomtänkta frågor som SD framför?

/Maria

[ElisabethYL]
0

#105 Precis, har inte heller hört/läst om någon annan sd-fråga…

vino
0

#107  Några exempel:

En kraftig förbättring av pensionärernas ekonomiska villkor.

En kraftig ökning av antalet trygghetsboenden.

En satsning på fler vuxna i skolan.

En kraftig straffskärpning för kvinnofridskränkningar

Ett importförbud mot varor som producerats genom att utsätta djur för onödigt lidande.

timmelin
0

tex vill dom hjälpa till med att stödja nattvandringsprojekt för att folk och äldre ska känna sig trygga.

är det dåligt tycker ni som inte gillar deras politik???

Maria
0

Det är ju inga ovanliga önskningar från politiskt håll.

Frågan är hur man tänkt att lösa det.Flört

/Maria

Alexej
0

Hittills har inte Sd utmärkt sig i nånting utan att skylla allt elände på invandrare men pratar och sjungar kan de. För mig är och kommer de alltid vara en grupp lågutbildade korkade och gapande vill-så-gärna-killar. Plus några tjejer som inte kan tänka själva….

Denna kommentar har tagits bort.
timmelin
0

här är deras förslag inom landstingspolitiken:

1. äldre ska få mer möjlighet till hembesök så att dom inte alltid ska behöva åka till akutsjukvården

2. ett särskilt högkostnadskort för alla över 20 år för tandvård, med tiden ska tandvård inbegripas i det vanliga högkostnadskortet. tänder tillhör också kroppen

3- samordning när det gäller habilitering och rehabilitering ska samordnas bättre inom landsting och kommun. alltså inga vattentäta skott där den ena kan skylla på den andra

4- landsting ska erbjuda gratis hälsovård när det gäller att kolla prodtatacancer med psa prov, gynekologisk cellprovskontroll, och mammografi till alla personer som uppnått betingad ålder

5. mer förebyggande arbete för att förhindra alkoholkonsumtion, tobak och andra droger.

6. mer kamp för att bekämpa graviditet, aborter och sexuella överförbara sjukdomar

timmelin
0

psykiatrin

mer fokusering på långsiktig terapi än kortsiktig medicinering

ökat inflytande för anhöriga och patient när det gäller vården

möjlighet till boende för patienter som önskar detta

är inte dessa punkter bra?

vino
0

#111 kanske det men duville ha exempel och det fick du.

timmelin
0

alla partier har förslag, men ganska få har radikala färdiga lösningar

där är nog alla partier lika på skalan eller hur?

Maria
0

#116 Återigen så undrar jag hur dessa exempel skal lösas ekonomiskt?

/Maria

vino
0

Det är bara attläsa på deras sida det finns med där, men det spelar nog ingen roll vad man skriver för många vill helt enkelt inte inse ellererkänna att de kan hanågra positiva punkter. Och dågår det bara inte att duskutera.

Jag är knappastett fan av alliansen men de har faktiskt några bra ideer. Trots att dehar och kpmmer att förstöra många människors tillvaro med sina sjukförsäkringsregler.

timmelin
0

ja och där är en sak till vino som gör dig mer öppen än många andra här inne. du är öppen och ser positiva saker hos partier du inte tycker jättebra om rent åsiktsmässigt och det är moget

ja visst är det så, man kan säga massor

nu vet jag ju inte vilket parti du bumbleboo röstade på, men hur ska dom lösa sina frågor just nu. rent ekonomiskt

ge konkreta exempel är du snäll och det nu

Maria
0

Jag har röstat på Miljöpartiet och deras partiprogram kan du gå in och läsa själv.

Att det skulle vara omoget att inte hitta något positivt i SD:s politik anser jag enbart skrattretande.

Tro mig, jag har försökt. Förmodligen har resterande 95% av befolkningen heller inte hittat något eftersom de lagt sina röster på andra partier.

/Maria

timmelin
0

o bara en fråga bumbleboo

dom exempel som jag tog upp tidigare när det gäller deras landstingspolitik så kan du kanske övertala mig att tänka om

Alexej
0

#122 Det är lätt att skriva en önskelista….men Sd har inte ens räknad igenom deras lista så de kan hur som helst inte finansera nåt..

timmelin
0

och det kan alla andra partier alltså? veta exakt hur dom finasierar sina tankar?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.