Politik iFokus

Politik

Etikett: välfärdssystem
Läst 3150 ggr
AndersE
0

Orolig för din pension?

Är du orolig för om du kommer att få någon pension, eller åtminstone för att den kommer att bli för liten? Det borde du kanske vara?

Problemet med framtida pensioner tas upp i dagens huvudledare i Sydsvenskan:

"Enligt en färsk rapport från försäkringsjätten Aviva Europe sparas det 17 300 miljarder kronor för lite om året för att garantera den genomsnittlige, arbetande EU-medborgaren en dräglig pension räknat som 70 procent av slutlönen."

"…i Storbritannien, där pensionsgapet är störst, skulle en arbetande invånare i snitt behöva öka sitt sparande med 112 000 kronor om året."

I Sverige klarar vi oss relativt bra. Ett tag till. Det beror bl.a. på att pensionen anpassar sig efter den faktiska livsinkomsten, efter utvecklingen och befolkningsförändringar. Ett system hårt kritiserat av t.ex. vänsterpartiet… Systemet innebär dock att pensionerna minskas när ekonomin går sämre. Som den gjorde förra året.

Förra året fick i EU i genomsnitt fyra personer betala en persons pension. År 2060 går det bara två arbetsföra per pensionär. Fundera på vad det kommer att innebära för skattenivåerna. Och de rödgröna ville höja skatterna redan nu - innan det behövs…

Inför dessa framtidsutsikter bör man fundera lite över hur svenska folket - i alla fall knappa 6 % av dem - resonerade i valet. Om sd skulle lyckas med sitt mål att reducera invandringen med 90 % kommer problemen verkligen att accelerera. Partiets bild i ein reklamfilm av att invandrare hotar våra pensioner är så tokig den nånsin kan vara.

"Utan invandring skulle Sveriges befolkning krympa och åldras ännu snabbare. Det visar SCB:s befolkningsprognos. Efter år 2033 förväntas all ökning bero på ett invandringsöverskott.

Det är enkel matematik. När en generation går i pension måste andra ta över.

Om det inte är egna barn så måste det bli andras ungar."

Citaten kommer från ledaren i Sydsvenskan

AndersE
0

Är du orolig för din pension?

Sparar du extra? Jag har faktiskt själv börjat göra lite extrainsättningar utöver det pensionssparande jag haft sedan tidigare.

vino
0

Jag haringa pensionsförsäkringar eller pensionssspararnde.

ala02
0

Jag har huset som pensionsförsäkring, har även skaffat lite fonder för första gången vid 46 års ålder. Det hinner väl inte bli något innan pension. Får hoppas på en lottovinst.

Denna kommentar har tagits bort.
ala02
0

Det är ju en fråga om vem som ska ta hand om alla inom äldrevården också. Arbetskraft saknas redan inom många offentliga områden. Bara det att istället för att anställa så spar man. Jag jobbade i en kommun där antalet tjänstemän ökade men de som skötte "markservicen" blev färre för varje pensionsavgång. Det går inte hur länge som helst, inom omsorgen ser jag hur yngre börjar få en chans in i yrkeslivet, de som precis avslutat Omsorgsprogrammet har en chans till arbete, det var längesedan.

Maria
0

Vårt tidigare "pensionssparande" gick till handpenning när vi köpte hus för fem år sedan.

Nu är planen att betala av så mycket som möjligt för att på så sätt ha ett billigt boende som pensionär.

En annan form av "sparande"Flört

/Maria

[Norrbysa]
0

Jag är orolig och oxå upprörd över att vi behöver betala skatt på pensionen!

Jag är fortfarande i tjugoårsåldern med kommer snart börja spara på egen hand istället.

AndersE
0

#7 Varför skulle man inte betala skatt på pensionen?

[Norrbysa]
0

Har man inte betalat nog med skatt när man går i pension? :-)

AndersE
0

#9 Det kan man nog tycka när man arbetar också…

Blir du upprörd över all skatt?

[ElisabethYL]
0

Jag sparar när jag har arbete, men inte de perioderna som jag är arbetslös… - så det återstår att se vad jag fått ihop om 40 år Guld i mun Däremot är jag inte orolig för min pention, än..

[Norrbysa]
0

#10 Nej. Jag ogillar inte all skatt. En grundskatt på inkomst är ok. :-)

Men sen all dubbel och trippelskatt som finns ogillas skarpt.

Som jag förstått det så har staten redan håvat in en summa pengarna på pensionssparandet genom olika avgifter. Varför ska då pensionären få skatta på pengarna en gång till?

Eller har jag förstått pensionssystemet fel?

Lumac
0

För den del du pensionssparar privat så dras ingen skatt idag, utan enbart när du tar ut pengarna i framtiden. Därför är privat pensionssparande enbart att rekommendera för de som tjänar över gränsen för statlig inkomstskatt (någonstans runt 32-33 000 i månaden). Dessa personer betalar kanske 55% i skatt idag, men kan istället dra av pensionssparande (max 12 000 per år) och på så sätt få dessa pengar beskattade i framtiden när de kanske tjänar mindre och har en lägre marginalskatt än 55%. För övriga personer finns det egentligen ingen anledning att pensionsspara. Detta låser enbart in pengarna tills man blir gammal. Det är då bättre att spara dessa pengar i vanliga fonder, aktier, kapitalförsäkringar, etc istället för att låsa in dem.

Hur den allmänna pensionen fungerar kan jag inte lika mycket om. Men de rödgröna har ju pratat om att pension är uppskjuten lön och därmed ska beskattas på samma sätt. Baserat på det så tror jag inte att man skattar något på pensionspengarna när de betalas in, utan enbart när de tas ut.

[Norrbysa]
0

Ok! Då hänger jag med! Tack för infon!

Halvdansken
0

"Dessa personer betalar kanske 55% i skatt idag, men kan istället dra av pensionssparande (max 12 000 per år)"

12.000 per år? En tusenlapp i månaden? De är ju ingenting, nästan. Säkert att du inte glömt en nolla? Om man ska uppmana till eget sparande så borde man höja det beloppet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[ElisabethYL]
0

#15 12.000 kr/år är vad min banktjänsteman sa till mig - så det gäller att börja spara tidigt om det ska bli någonting av det…

Håller med om att beloppet borde höjas - åtminstone till 30.000 kr/år

Halvdansken
0

I Danmark är det 100.000, förr var det obegränsat.

AndersE
0

#15 Du kan spara hur mycket du vill, men avdragsrätten är begränsad till 12000 per år.

vino
0

jagsparar inte, jag lever i nuet istället, ochanvänder depengar jag har. varför oroa sig för något som ev.händer om 20år? jag tarallt som det kommer.

AndersE
0

#19 Fast det handlar inte bara om att spara.

Anledningen att "oroa" eller fatta beslut nu är ju att ganska enkla beslut nu kan få stor betydelse i framtiden. Ett litet sparande från låg ålder kan ge väsentligt bättre förutsättningar efter pension.

En röst på sd nu kan leda till minskad pension och sämre välfärd när man blir gammal.

vino
0

nej, jag har baraett sparkonto så man haren buffert om någoti huset gårsönder. Inget tillpension. Jag tänkerinte rösta på någotparti i tanke på min framtidapension och välfärd. jag röstar pådet parti jaghar nytta av i dagsläget.

Halvdansken
0

Snälla Anders, kan vi inte ha vissa trådar SD fria?

LenaR
0

Jag har ingen större förhoppning om att någonsin kunna pensionera mig. Som min ekonomi ser ut idag har jag inte råd att pensionsspara. Än så länge vill jag inte heller pensionera mig heller. Jag vet inte vad jag skulle göra om jag inte hade mitt jobb?

#22 Jaaa! Fast immigrationens betydelse måste man med gott samvete kunna ta upp i den här tråden…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

elyse
0

Jag sparar just nu bara till resor inom en 2-3-års-period för mig och min man. Efter det har vi tänkt att bilda familj och då kommer vi att spara mer. Men jag kommer bara att spara på ett vanligt bankkonto- jag litar inte ett dugg på systemen med fonder och försäkringar. Jag vet ju inte ens om landet Sverige kommer att existera om 40 år när jag går i pension…