Politik iFokus

Politik

Etikettvälfärdssystem
Läst 4191 ggr
Mitralis
0

Föräldrapenning

Har tittat lite på föräldrapenningen och kommit fram till att den inte är mycket att hänga i granen. Det den egentligen ger är rätten att vara ledig, men om man har basbekoppet så är det inte mycket mer med den.
Tror ni att Aliansen kommer att höja föräldrapennigen eller kör dom vidare på att "Det ska löna sig att arbeta"?

Mitralis
0

Dubbelpost. Ta gärna bort denGlad

elyse
0

Men föräldrapenningen är ju baserad på vad du innan föräldraledigheten tjänat - hur kan du då komma fram till att den är dålig när den är så olika för olika människor? Jag tycker att man ska mana folk att ha ett jobb innan man skaffar barn, ja. Jag och min man har väntat med att skaffa barn just för att få en bra ekonomi som småbarnsföräldrar och det tycker jag ska synas i våra plånböcker; att vi väntat och utbildat oss och skaffat jobb först.

Maria
0

När jag fick min son så hade jag arbetat 50% innan. Vet inte om man kunde stämpla upp till heltid på den tiden men jag fick i alla fall en ganska låg föräldrapenning på grund av detta. 
Ändå var han planeradFlört

/Maria

blombuketten
0

#3. Ja samma här.

Mitralis
0

#2 Jag har kommit fram till att basbeloppet är dåligt. Fast det heter kanske Grundnivån. Hur som helst så menar jag den lägsta nivånGlad
Om man som mej är arbetslös eller om man studerar så får man automatiskt "basbeloppet" och det är 180kr per dag före skatt.
Vi har tyvärr inga möjligheter att vänta med att skaffa barn. Jag kan bara gratulera de lyckliga som kan vänta tills den ekonomiska biten är stabil.
Jag tycker att det är sorgligt att regeringen inte ökar möjligheterna till barnafödande då det skulle vara bra för Sverige långsiktigt.

Undrar även varför man ska "straffas" hårdare för att man blir förälder än när man blir arbetslös?

elyse
0

#5 Fast ett problem man får om man ökar grundnivån är att det kan bli ett alternativ för t.ex. invandrarkvinnor och tonåringar som hoppat av skolan för försörjning. Jag förstår också att man vill mana studenter att avsluta sina studier, för precis som vi kan komma att behöva fler unga i framtiden (vi vet inte exakt hur Sverige kommer att se ut om 20-30 år) så behöver vi utbildade människor redan idag.

Jag tror att varken regeringen eller skattebetalarna tycker att det är en bra idé att människor med instabil ekonomi skaffar barn p.g.a. risken för att man inte kan försörja sig själv och blir beroende av samhället.

Jag läste ett inlägg om din situation på Privatekonomi och jag tror att just den är ganska unik här i landet och jag kan bara beklaga att du kommit i kläm p.g.a. det. Det ni kan göra är väl att spara så mycket pengar som möjligt innan barnet kommer samt handla 2nd hand (det finns massor av fina klädpaket, vagnar och leksaker på både Tradera och Blocket).

AndersE
0

Föräldraförsäkringen ska ju ersätta den inkomst man hade innan ledigheten. Att få barn ska ju inte innebära "karriär" med högre lön.

Mitralis
0

#6 Kanske går att sätta en åldersgräns på 30 årFlört, jag är snart 33.
Har jobbat från det jag slutade skolan och ett tag hade jag två heltidsjobb. Började 06 slutade 13 och gick på nästa 14 till 22. Sedan städade jag trappor när jag inte jobbade på nått av dom ställena. Men det har man ju inget för nu. Alliansen sålde min och min sambos arbetsplats så man kan ju ana att jag är en smula bitter på dom.
Flyttade från fastigheten där jag städade och min brukare flyttade en massa mil bort. Nu sitter jag på ett föräldravikariat som slutar nu på fredag och på måndag hamnar jag väll på akutpsyk så då löser det sig väll ändåGlad 
Köper redan nästan alla våra kläder second hand, fast underkläder och skor kostar jag på oss nytt. Annars köper jag när det är halva priset på rean så kläderna kostar 49:90. Men det var ett bra tips ändåGlad

#7 Du skriver att den ska ersätta den inkomst man hade innan ledigheten. Jag har aldrig haft 2500kr i månaden.
Att få samma ersättning som exempelvis A-kassan skulle jag väll ändå inte kalla karriär. Att få 2500kr kallar jag ett hån.
Det pratas hela tiden om att det är så viktigt att det föds fler barn, men Regeringen gör inget för att underlätta. Numera finns det ju nästan inga tillsvidare anställningar, man har ju bara projektanställningar, visstidsanställningar och vikariat. För att få en rimlig ersättning måste man vara tillsvidareanställd och det är ju lite orättvist mot dom som har andra former av anställningar, men som jobbar hela tiden ändå.

AndersE
0

#8 Jag förstår inte varför du tycker att du ska ha en ersättning som skulle grunda sig på en inkomst du inte har?

Man får inte lön för att vara förälder, man får en ersättning som ska kompensera för att man inte längre kan jobba och få den lön man hade tidigare. Hade man ingen lön innan ska man ju inte heller få pengar för att man skaffar barn.

vino
0

#9  Låter självklartför mig. Bra skrivet.

Mitralis
0

#9 -#10 Då kan man ju lika gärna göra så att ingen får pengar. Det vore väll det mest rättvisa.
Jag förstår att man inte får en lön för att vara förälder. Det jag inte förstår varför ersättningen ska vara olika. Varför ska man ge barnen olika förutsättningar beroende på vad föräldrarna jobbar med?
Varför ska dom som har pengar få mer pengar och dom som inte har inte få pengar? Låter lite moderat i mina ögonFlört

AndersE
0

#11 Rättvisan består i att alla får en föräldrapeng som ersätter den tidigare inkomsten. Barn har olika förutsättningar eftersom de har olika föräldrar som gör olika insatser. Det finns ingen politisk majoritet i Sverige bakom tanken att alla ska leva med samma ekonomi oavsett insats. Jag vet faktiskt inget parti - ens något kommunistiskt - som stöder din syn.

Om alla skulle få en mycket liten ersättning skulle vi nog få mycket färre barn som föddes, i synnerhet av de som haft arbete.

Du får gärna tycka att svensk välfärd inte ska ha sådana inslag. För mig är det dock självklart och något att vara stolt över.

blombuketten
0

Själv tycker jag synen på ekonomi och barn är lite otäck. Vi skulle alltså få mycket färre barn om ersättningen var liten? Varför då?

Samtidigt är det så självklart att alla, oavsett inkomst, ska ha exakt lika stort barnbidrag.

AndersE
0

Föräldrapenning är tänkt att ersätta inkomst. Barnbidrag är just ett extra bidrag till den som ar barn oavsett om man arbetar eller inte.

Självklart kan man införa ett samhälle utan någon som helst välfärd. Det lär ju födas barn ändå och rätt många lär överleva. För mig blir dock sådana argument alltför svåra att att till mig.

Mitralis
0

#12 mitt "Då kan man ju lika gärna göra så att ingen får pengar. Det vore väll det mest rättvisa." i #11 var syrligt och bittert. Men det framgår ju inte så bra i skrift…

blombuketten
0

#14. Jo förmodligen lär många barn överleva……vi tillhör ju inte de fattigaste precis, även om barnbidragen skulle bli inkomstprövande och föräldrarpenningen utges i en lägre summa.

AndersE
0

Och du tycker alltså att det system vi har är otäckt. Menar du att det blir mindre otäckt om vi sänker ersättningen till en låg nivå som gäller alla?

Är det här din generella uppfattning att vi ska minska ner på välfärden?

blombuketten
0

#17. Nej, och det skrev jag inte heller. Jag skrev att jag tycker synen på ekonomi och barn är lite otäck. Alltså att det verkar som om man, i Sverige, menar att man inte kan försörja sina barn utan bidrag och/eller hög inkomst. För mig blir det som om det viktigaste inte är själva barnet utan vad man, rent materiellt sett, kan ge sina barn.

För övrigt menar jag ingenting alls av det du skriver, eller tolkat att jag skrivit.

AndersE
0

#18 Var står du då i sakfrågan som diskuteras här? Tycker du som jag att vår föräldraförsäkring är rimlig?

Eller tycker du som Mitralis att alla ska ha en ersättning som är lika hög oavsett tidigare lön?

blombuketten
0

#19. Jag tycker nog den är rimlig, även om jag kan hålla med Mitralis att det kan slå väldigt hårt om man, av någon anledning, inte haft arbete inom ett visst antal månader, även om man hade det innan.

Det är heller inte det jag menar när jag skriver att jag tycker att synen på ekonomi och barn är lite otäck. Men det är som jag ser det.

Mitralis
0

Men jag förstår fortfarande inte varför jag får ca 8958 kr om jag är arbetslös och endast 2500 kr om jag skulle vara föräldraledig samma period Obestämd

vino
0

#21  för attdet är olika försäkringar ochsystem kanske? A-kassanbetalar man ju enavgift till varjemånad.

Mitralis
0

#22 Men om ingen betalar in någon avgift till föräldrapenningen så borde det ju vara så att alla får samma föräldrapenningObestämd

vino
0

#23  förmig är det heltlogiskt. Harman anställning så fårman ju ersättning för förlorad inkomst. Intehela naturligtvis. Men dåhar man ju betaltskatt, sociala avgifter och allt vaddet är.

Inget jobb=lägre ersättning, intekonstigt alls. Menjag kan förstå attde som får lägsta ersättningenvill ha mer.

Mitralis
0

Men om jag har betalat skatt i 14 år och bara är utan anställning några månader före förlossningen så har jag ju betalat in en jädra massa mer skatt än en person som jobbat ett år med en inkomst på 28 000 kr i månaden.

AndersE
0

#25 Föräldrapeng är ingen belöning för lång och trogen tjänst. Skulle jag gå till staten och berätta hur mycket pengar jag betalt in under 30 år och tycka att jag var berättigad till lite återbäring skulle de nog le överseende…

Föräldrapeng ska ersätta det faktum att du inte kan fortsätta jobba som du gjorde innan. Hade du hög lön innan får du hög ersättning, hade du ingen lön får du garantibelopet.

Logiskt och rimligt.

Mitralis
0

#26 Det en reflektion på det som #24 skrev,  "Intehela naturligtvis. Men dåhar man ju betaltskatt, sociala avgifter och allt vaddet är."
Det jag reagerar på, och det du inte ser att jag skiver, är att jag tycker att det är konstigt att det är så stor skillnad på A-kassa och föräldrapenning.

vino
0

#27  Självklart fårdu tycka att detär konstigt, detkan ingen taifrån dig. Flört

Mitralis
0

#28 Glad