Politik iFokus

Politik

Etikettpolitiker
Läst 1792 ggr
Faxlin
0

taxi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Terrierlina
0

Det är helt sjukt!!! Vad tror det här himla politikerna att de är??? De kan väl åka buss som alla andra!! Den här dåren har dessutom 3 ynka tunnelbanestationer till jobbet, det tar 6 minuter, och han har mage att påstå att han sparar tid på att åka taxi. Vad försöker han göra, idiotförklara hela svenska folket eller????

Lisbeth
0

Instämmer det är helt sjukt! Det är ju precis det som politikerna håller på med anser jag iallafall de idiotförklarar oss. Vad värre är vi låter det ske….. Nej vi ska bli förbannade och det med all rätt!!!

johan
0

Politiker gillar inte kollektivtrafik, det är ju uppenbart. För företag är det avdragsgillt med taxi, men inte med SL-kort.

Det finns ju myyycket pengar att spara för företag om alla hade SL-kort istället för att de tog taxi så fort de skulle någonstans.

Inför firma-cykel och firma-sl-kort nu!

Mvh // Johan

Ida
0

Det var faktiskt under all kritik och så himla onödigt att slänga pengar på sånt! Det är som ett slag i ansiktet på hårt arbetande skattebetalare och spär tyvärr på politikerföraktet ytterligare…

Faxlin
0

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Killen1976
0

Hur kan vi gå med på att dom gör av med skattepengarna på att åka taxi??

När skall vi våga sätta ner foten???

AndersE
0

#6 Utan att försvara taxiresorna vill jag ändå peka på att man bör bedöma människor också efter andra kriterier än om de gör taxiresor…

Jag hade en gång en chef som var otroligt korrekt i alla lägen. Följde alla bestämmelser till punkt och pricka. Men var en väldigt dålig chef - inga visioner eller mål, dålig relation med sin personal osv…

En annan chef var raka motsatsen. Blev ofta uppkallad till sin chef för att kostnader togs ut på fel konton, eller för att han överskridit budgeten med något litet belopp. Samtidigt var han en fantastisk chef - satsade på personalens vidareutbildning, hade goda relationer med andra avdelningar, genomförde flera positiva förändringa på arbetsplatsen osv…

Gissa vilken chef jag föredrar…

Risken med att starta "drev" så fort det finns det minsta klandervärt är att vi kommer att få 100% korrekta politiker som inte förmår genomföra någonting av värde…

CarlS
0

Jag tycker det ska vara ett tvång för politikerna att ta cykeln till jobbet om de har mindre en 1 mil dit! Cyklarna kan de få göra avdrag på i dekl.

Sedan tycker jag att man ska sätta in trampcyklar istället för stolar när de sitter i sina utredningar. Nu sitter de ju och sover…

Tänk vad pigga, friska, glada och konditionsstarka politiker vi får då! :)

Själv cyklar jag mer än en mil varje dag på min trampmaskin…

//CarlS

precis
0

#8 Bra idé som leder till en ännu bättre idé: alla departement och offentliga institutioner köper in ett gäng Kronan-cyklar som får lånas hem, miljövänlig cykelpool…
…och montera in dynamo på alla trampmaskiner o gymutrustningar så kan dom alstra el till belysning, datorer o telefoner under arbetets gång… :)

Ida
0

Lena Adelsohn - kulturministern cyklar överallt kan jag berätta. Hon blev ständigt erbjuden att åka bil under valkampanjen men tog hellre cykeln överallt, eller tunnelbanan om hon skulle längre bort.

Pluspoäng till henne. :)

CarlS
0

Lysande idé! :)

Hon borde blivit miljöminister istället kanske? :) Har hört att Peter Ericsson i miljöpartiet osså åker taxi! :(
Kunde inte han och Maria cyklat tandem till jobbet istället?

//CarlS

Lisbeth
0

# 11 Maria tar tunnelbanan så hon är nog inte för fin för att  ta cykeln. Krävs nog lite mer för att bli miljöminister än att som Lena Adelsohn ta cykeln;) Att åka taxi IBLAND är väl mänskligt, frågan är väl hur ofta och till vilka summor!

CarlS
0

Taxibilar är väl de bilar som förorenar luften mest i Stochholm antar jag? Alltså i kategorin personbilar…. Hur många taxis är miljöbilar, elbilar i stan? Hur många taxis finns det i Stockholm, Göteborg, Malmö?

Finns det inga cykeldrivna taxis? Sådåna man finner i Kina. Har förr mig jag sett sådana någonstans i Sweden…Var nog på Gotland eller Öland, kanske Ven eller …?

Hade ju varit perfekt för de riksdagsmän/kvinnor som är för lata för att cykla själva! Och många jobbtilfällen för studenter som Skogskatten som kunde ha det som xtrajobb! :)

Bara en liten fundering från en liten gube i en bonnahåla med max 10 taxis…om ens det!

//CarlS

Lisbeth
0

# 13 Jag menar inte att de ska åka taxi utom i nödfall. Kan komma ett tillfälle för alla då man behöver kasta sig in i en taxi.

cykeldrivna taxi det lät ju bra va mysigt! Jättebra det skapar ju jobb precis som du säger. Du menar sådana där med tak över förmodar jag. Gubar i bonnahåler är bra på att klura ut saker!!

CarlS
0

Jo, sådana med tak. Man kan åka två också i dem. Ska försöka ta reda på var de finns i Sweden.

Jomen, vi gubar på landet är ena riktiga uppfinnarjockar vi. Här finns ju inte så mycke annet att göre som Emil sa…:)

//CarlS

john-a74
0

Kan ju finnas en hot bild av han ju tänk på det :) ler

precis
0

om det finns en riktig hotbild mot en minister så får dom 2 livvakter och limousin m chaufför från säpo för transporter…

det finns cykeltaxi i visby, sthlm bl.a.

jag läste nånstans att människodragna rickshaws har blivit förbjudna i Kolkata (Calcutta)… nåt om jämställdhet? eller fackföreningsmetoder för att alla ska dras av cykel? minns inte…

Ida
0

Tack CarlS, men jag har nog med extrajobb som jag har det… ;)

Annars vore cykeltaxi en perfekt kombination! Jobb och träning i ett… :)

CarlS
0

Glad

CarolineO
0

Alltså, jag kan förstå att de inte vill åka buss, tunnelbana eller annan kollektivtrafik; jobbar man med politik hela dagarna vill man kanske få vara bara sig själv ibland! Om man åker kollektivt blir det ju lätt att alla "hoppar på en" med en massa frågor och sen blir det så heta diskussioner och då kan det lätt bli att de blir hotfulla, så är det med vissa personer nämnligen.

Däremot tycker jag ju inte att det är nödvändigt med limousin med 2 livvakter, OK med livvakterna, men de kan minsann ta en taxi, kostar i alla fall inte så mkt och det finns säkert med mörkade rutor också, om det är det de vill ha!

Funderar nästan på att starta eget, har ju både häst o vagn, så jag kunde kanske köra runt dem =0)