Politik iFokus

Politik

Etikettvård-och-omsorg
Läst 1872 ggr
Ida
0

Nytt betygssystem

Alliansen vill ha ett nytt betygssystem som sträcker sig från A till E istället för dagens Godkänd, Väl Godkänd och Mycket väl Godkänd.

Samtidigt protesterar Vänsterpartiet med att dela ut flygblad på stan som propagerar för en betygsfri skola.

Vad säger ni? Betyg eller ej? Och vad har betygsskalan i så fall för betydelse?

Oskar
0

Egentligen vore det mest rättvisande att man fick ett skriftligt och utförligt omdömme. Ett sådant skulle kunna bli mycket mer nyanserat. Men i praktiken skulle det nog inte fungera då det skulle ta allt för mycket tid av läraren att skriva dessa och intagningen till universitet/högskola skulle bli alltför komplicerad.

Men ska man ha betyg tycker jag att man gott och väl kan ha en skala med många steg. Varför inte 100? Dvs betyget 100 innebär att man har lärt sig allt som står i kursplanen.

Oskar

Karmatarerskanise
0

Betyg behövs tror jag. Men ännu fler steg! Men det är ju positivt att de kommer fler.

diii
0

Jag som ska bli lärare ser att det kommer bli både lättare och svårare , lättare för vi får då en mer alternativ men fler alternativ orsaker också beslutsproblem, som när vi ska välja mellan olika filmer vi älskar, någon sorts ångest.

För eleverna tror jag knappast på en mer stressig situation,som jag tror socialdemokraterna tkr. Jag tog studenten förra året och jag anser att 3 steg för bedömning är FÖR LITE det är hemskt stora steg mellan ett G och ett VG och ångest var större för min del, jag kände att 3 MVG kunde vara avgörande för att komma in på Lärarhöskolan, 3x20= stoooor skillnad.

Så jag är glad åt flera val för eleverna och mig också! Mina lärarstudenter kamrater anser samma sak….

precis
0

#3 Om man har en rad filmer (30-100 st) så är det kanske svårt att dela in dom i G, VG o MVG. Men mycket lättare att lägga dom på en lång rad från sämst till bäst… :)

Jag hoppas att du pluggar lite mer svenska innan du blir färdig lärare. :) ;)

Oskar
0

#3 Fast en hundragradig skala måste ju innebära mindre beslutsångest än en 3 eller 5 gradig? Istället för att tvingas välja mellan tex IG eller G kan man ju på en 100 gradig skala ge 35 (om G motsvarar 50).

diii
0

vad har min svenska med saken att göra om jag får säga så "precis" ?  Jag är inte världens bästa inom svenska,det står jag för, men om du kände mig som person kanske du inte skulle säga på det där sättet . Jag har bott i Sverige sedan år 2001, fått bättre betyg än många av mina svenska klasskamrater, fått beröm i min utveckling inom svenska språket, hur många tror du lär sig det en sådan svenska jag presenterar på 5 år? Jag bryter inte heller då jag talar och kan säga att jag fick VG i svenska a,b,c och klarade galant högskoleprovet orddelen.

Så innan du kommer hit och säger något om min svenska kan du ta och lära dig känna mig först. Orespektslös du var där. Men självklart du säger på det viset, du är svensk du är säkert perfekt i svenska!? Samma sak skulle det vara om du och jag skulle jämföras i spanska, du skulle inte vara lika bra som jag, men kanske bra. Läste igenom det jag skrev och det var en hel del slarv fel,  FÖRLÅT SÅ hemskt mkt !

Jag sa bara att vi som elever förra åren hatade denna nuvarande betyg systemet på grund av att hoppen mellan dessa betyg är väldigt stort och skapar mer press än om du är medveten om att det finns olika skalor. I Mexiko, landet jag kommer ifrån, har man 0-10. Nollan står mer för att du är vääääldigt dålig. Men dem flesta har 5-6 om de är mindre bra som elever. Hade jag 8 kändes det mkt bättre än ha 6 i betyg, hade jag 9 kände jag " oj nästan 10".

Iförsig är det svårt att jämföra den mexikanska undervisningssättet och betyg med den svenska då disciplinen är större, betygen sätt redan i åk.1 på lågstadiet och betyg i uppförande finns också. Det skulle jag aldrig råda Sverige att göra, betyg i åk-5-6 är dugligt bra skulle jag tro. Många vänner jag hade i åk.8 då jag kom till Sverige (19 år nu) tkte det var hemskt jobbigt få betyg,det blir som en "oj" händelse för många,men förbereder man eleverna liite tidigare skulle det kanske inte vara lika jobbigt.

Karmatarerskanise
0

Oj Diii. Det var snabbt du har lärt dig svenska språket :)

diii
0

Ja jag måste ju lära mig det eftersom jag bor här , vill anpassa mig och inte vara som dem flesta som tror att landet ska anpassa sig efter mina önskningar. Så därför var jag sur på "precis" då han dömmer hela mig och mitt språk kunnighet efter ett inlägg och säger jag ska gå och lära mig svenska…Skrikandes ska man ge kritik kanske ge den mer possitivt , är öppen för rättelser, kanske han hade sagt " du kan inte säga det såhär,låter fel,säg så här istället".

Ida
0

#8 diii, är du från Mexico eller läste jag fel?

Jag tycker att du är otroligt duktig på svenska. Jag bodde i Spanien i nästan fyra år och lärde mig bra spanska, men det är svårt att formulera sig i skrift tycker jag - i alla fall på samma sätt som spansktalande gör.

Jag märkte inte ens att du inte var svensk = mycket gott betyg!

Du får 10 av 10, MVG, A, whatever…. ;)

diii
0

Yes, från Mexiko , tack tack ! Ja det uppstår fler fel när man skriver än när man talar har jag upptäckt. Ja det är kul och höra, blir så sur när folk bara dömmer andra utan att egentligen veta vad dem säger… :@

precis
0

Oj. Först o främst får jag säga att jag skrev det där lite skämtsamt. jag dömer/dömde inte alls dig! det var dessutom skrivet som en bisats till mitt huvudsyfte, och med smileysar. Jag struntar i hur bra eller slarvigt du skriver på ett nätforum. jag vet ju inte om du ska bli gymnastiklärare eller nåt annat ämne. och så kan du kanske ta o kolla in skrivreglerna för iFokus där det rekommenderas att man ska läsa igenom det man tänker posta en extra gång, för att undvika ev. slarvfel. Och det står också där att man ska förutsätta att alla andra också skriver i goda avsikter. Jag hade absolut inget personpåhopp i tankarna… eftersom du skriver så bra svenska förutsatte jag att du var en svensk person som slarvade extremt mycket… som sagt, jag var lite mer skämtsam om att det slarvas när man skriver på nätet… :) hoppas du förstår! J