Drogtest på gymnasium
Det nya kommunalrådet i Upplands Väsby utanför Stockholm vill införa drogtester i kommunens gymnasieskola, Vilunda Gymnasium (min gamla skola faktiskt).
Efter att ha gjort en enkätundersökning har man fått reda på att ca 30% av eleverna någon gång provat knark och därav förslaget med drogtester i skolan. Jan Holmberg, kommunalråd (m), menar att eftersom det görs på arbetsplatser som ungdomarna kommer till efter utbildningen är det inte konstigt att det också utförs i skolan. Det är ju trots allt frivilligt att gå i gymnasiet och man kan själv välja vilken skola man vill gå i.
Vad tycker ni om det här?
Det låter bra. Då struntar nog fler ungdomar i att prova droger.

Svårt! Det gynnar säkert de elever som sköter sig på så sätt att de får en drogfri skola. Problemet är väl att de som är fast i drogerna antagligen skolkar ännu mer från skolan och på så sätt blir ännu mer utanför. Drogtesterna borde i så fall ske oannonserat på elevernas fritid…men det blir ju ett skumt samhälle om man gör så…
Oskar
Oannonserat på skoltid är bättre. De som missbrukar klarar vilket fall som helst inte skolan, så om de skolkar mer, påverkar inte utgången. Men genom att ta oannonserade drogtester kommer man kunna fånga fler i tidigt skede och kunna göra ngt åt saken innan de blir missbrukare.
De erfarenheter jag har är att missbrukare inte går i skolan! Speciellt inte gymnasiet som är frivilligt!
Jag tycker att om man har anledning att misstänka att man har drogade elever så är testning rimligt. Jag har så svårt att förstå rädslan att ställa krav…
Sedan undrar jag en sak. Finns det något regelverk som säger att man inte får vara påverkad av alkohol eller drogad i skolan?
Det hoppas jag det finns. Fast jag vet faktiskt inte. Tror det är upp till var skola att sätta upp egna regler. Tror inte ngn skola tillåter att elever är påverkade av ngn drog.
#4 Ja det är ju olagligt över huvud taget att vara påverkad av droger i samhället, så det inkluderar ju skolan också.
Men jag tror inte drogtest i skolan är rätt väg att gå. Speciellt inte om dom är oannonserade. Då kommer alla som brukar (skilj nu på missbrukar och brukar) och samtidigt sköter skolan åka dit också. För det är faktiskt så med en del droger att även om man inte är påverkad, så finns substanserna kvar i kroppen olika länge beroende på vad det var för drog och då skulle det visa positivt på ett prov.
Dom som missbrukar faller ju ur undervisningen ändå, så jag ser inte varför det skulle vara nödvändigt med drogtest. Då är det bättre att ta fram ny utbildning som inte går ut på "rör du en drog dör du" utan istället verkligen utbildar om riskerna.
#6 Jag är nu under viss påverkan av drogen alkohol. Vilken lag bryter jag mot?
Att vi skulle visa någon tolerans mot de som knarkar men ändå sköter skolan förstår jag inte alls. Syftet med drogtester är knappast att hitta nerknarkade vrak, utan att just tidigt hitta de som börjat och kunna sätta in tidiga åtgärder.
#7 Okej, vrider du det åt det hållet så bryter du inte mot någon lag över huvud taget, men jag hoppades att det skulle framgå att jag syftade på narkotikaklassade olagliga preparat…
Men om det inte förstör för någon, inte påverkar privatlivet på något i personens ögon negativt sätt, så varför förbjuda det? Personligen tycker jag det läggs alldeles för mycket pengar på att jaga dom som är i slutet av kedjan, istället för att sätta dit dom som smugglar och står på gatan och langar. Hade det varit där krutet lades istället, så hade dom som köper lite då och då inte kunnat få tag på något och problemet hade självdött.
#8 Man kan ta död på marknaden genom att ta bort efterfrågan också.
Du tycker att det är OK att skolungdomar använder narkotika "om det inte förstör för någon, inte påverkar privatlivet på något i personens ögon negativt sätt".
Den synen delar jag inte överhuvudtaget. På min arbetsplats genomför man regelbundet drogtester. Det tycker jag är helt rimligt. Jag vill inte känna att jag kan ha kollegor som arbetar narkotika- eller alkoholpåverkade. Det borde man inte behöva känna i skolan heller.
Droger (inkl alkohol) hör till fritid - inte till arbetsliv eller skolliv.
#9 Lugna dej lite nu, du kan inte sitta och skriva vad jag tycker och inte. Jag tycker inte det är OK att använda droger, varken på skoltid, arbetsplatsen eller privat. Men vi är inte från samma generation, och jag har vuxit upp med problemet på ett helt annat sätt. Som jag skrev tidigare, det kommer aldrig att fungera om man bara jagar dom som använder droger i sista ledet, efterfrågan kommer alltid finnas där.
Det är dessutom allt annat än gratis att analysera ett urin- eller blodprov, vem ska betala det?
Det fanns tydligen tvivel om detta var ok enligt Skollagen, men det går ju att kolla upp!
Själva tanken var just att hjälpa de ungdomar som visar positivt på drogtestet - inte köra ut dem från skolan. På så sätt hoppas man kunna hjälpa dem med sina problem och få andra att välja bort narkotika, om inte annat med risk för att bli upptäckt på skoltid (även fast man provat under helgen).
Jag tycker det är ett rimligt krav att ställa och de som tycker att det är integritetskränkande kan ju helt enkelt välja en annan skola. Jag tror att det kommer få omvänd effekt - många kommer att välja skolan just av den anledningen!
De tar inte enbart folk i slutet av kedjan. Tro mig. Detar stora hajarna också..
Men det är inte vad detta handlar om.
Lyckas man ta folk som inte är nere i träsket ännu, utan som bara testar droger, tycker jag det är utmärkt att man då genom tester i skolan kan ta tag i problemet innan det gåt för långt.
Jag tycker det är mesigt att folk tycker det är förnedrande mot elever osv. Måste de ta droger får de stå för det½!
#8 att det inte förstör för någon annan om en person sitter hemma i sin lägenhet o röker ner sig på nätterna? Det är en mycket dålig ursäkt från drogliberalerna.
Det finns inga som helst bevis för att det är helt oskadligt. Risken är däremot enormt stor att minnet, centrala nervsystemet och reaktionsförmågan nedsätts tillfälligt eller permanent. Kan till och med ligga latent och dyka upp som en flashback när som helst i framtiden.
Tänk då på vad en sån person kan orsaka för skador i trafiken eller på sitt jobb, upp till många år efter denna slutat med droger.
Jag menar inte bara narkotika, utan även alkohol. Hur många klarar av att göra sitt jobb till hundra procent på måndagen efter en rejäl lördagsfylla?
Jag håller med Anders i att jag vill känna till om jag har ev. Medarbetare som är påverkade eller bakfulla, och även se till att andra personer i övriga samhället, t.ex. lastbils- & busschaufförer testas och inte blir ett ev. hot mot oskyldiga.
Och vad är det värt i kronor och ören när en skolelev sumpar gratismöjligheterna genom att skolka och vara självförvållat trög i skallen när den egentligen ska utnyttja så mycket som möjligt av sin kapacitet till att lära sig för att bli självständig individ i samhället.
vad jag vet så kostar ett urinprov, som ger ett bra preliminärt resultat, bara några kronor. En mycket liten kostnad i proportion till effektivitetsbortfallet och ev. minskning av olyckor.