Var det rasistiskt?
Hej. Jag råkade ut för en situation som blev ganska jobbig för ett tag sedan. Skulle vilja veta vad ni tycker…
Jag stod i kö till kassan i en icabutik. Kön var lång och det var bara kvinnor i kön, utom en man som just skulle betala.
En man med invandrarbakgrund tränger sig före alla kvinnor, inklusive mig. Vi har väntat länge, pga något strul med kvittoskrivaren och jag känner att tiden börjar bli knapp. Trots detta tränger jag mig inte före. Jag och några andra reagerar på att han tränger sig och ber honom ställa sig sist i kön. Då vänder han sig om och skriker " I mitt land köar inte män efter kvinnor. Mannen går först, då köar jag inte efter kvinnor här heller. Du ska fatta det!" Jag reagerar instinktivt och svarar, tämligen lungt: "Åk hem till ditt land igen då." Får nickande medhåll av resten av kunderna, inklusive kassörskan.
Då tar det hus i helvete. Mannen går i taket och blir mycket agressiv. Han skriker att jag är rasist, hora, sjuk i huvudet och allt möjligt annat. Han ska tydligen knulla både mig och min familj (ursäkta språket) och bränna ner mitt hus. Jag skulle passa mig väldigt noga och se mig noga om när jag är ute på kvällen. Sen kastade han sina varor på golvet och stormade ut från butiken…
Just då kunde jag inte annat än skratta åt det som hände, men nu är jag glad för att jag bor i en helt annan stad än där det hände… Man vet ju inte riktigt om han menade vad han sa.
Jag tycker inte att jag var mer rasistisk än han va mot mig, och det tyckte ingen i butiken heller…
Vad tycker ni?
Jag tycker det ar han som ar rasist. Han beter sig helt oacceptabelt. Om man inte visar respekt for andra manniskor sa kan man inte rakna med att fa nagon sjalv. Att spela ut rasistkortet ar bara nagot han tar till nar argumenten tryter.
Om nagon tranger sig blir man forbannad, oavsett vilken kultur eller hudfarg den personen har. Det ar han som havdar att han vill ha sarbehandling i situationen for att han kommer fran en annan kultur dvs att du ska visa tolerans nar han behandlar dig respektlost. Jomenvisst!
Han ar en karslok och om han t ex sagt att i Skane dar jag bor sa gar mannen fore kvinnor sa hade du sakert sagt at honom at aka tillbaka till Skane.
#1 Håller med.
Nu kan ju å andra sidan denna typ av situation vara ett tecken på att någon inte mår särskilt bra. Det kunde ha varit en svensk man som gått loss och kallat kvinnor för horor osv.
Ett liknande beteende är ju inte friskt oavsett orsak eller vilket land man kommer ifrån kan jag tycka.
/Maria
Usch då. Sådana människor borde inte gå fritt på gatan.
#1 & 2 Håller med!! Blev själv mer än nådigt förbannad när en handläggare på Arbetsförmedlingen (som råkade komma från Iran) kallade mig rasist för att jag satte dit honom för tjänstefel…

Bubbleboo " Det kunde ha varit en svensk man som gått loss och kallat kvinnor för horor osv."
Ärligt talat - tror du det? Jag är snart 50 år och har aldrig hört en svensk man uttala sig så.
Rasistkortet spelas alltför mycket i Sverige. Tyvärr. Men svenskar kan inte diskimineras enligt DO, så det hjälper inte att klaga.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag tänker mer på hela situationen med att få ett aggressivt utbrott och vräka ur sig verbalt för att sedan kasta varorna i golvet och storma ut.
Det är inte normalt men jag är väl arbetsskadad (jobbar delvis inom psykiatrin)
/Maria

Ja, ok då är jag med dig. 
Nej det var helt rätt, oavsett var han kom ifrån så skulle jag sagt samma sak. Det är väl snarare såna som han som gör att rasister får vatten på sin kvarn.
Han var en idiot, helt enkelt. Och tycker säkert om att provocera fram kommentarer så att han liksom blir berättigad att säga fula saker. Jag skulle också sagt åt honom att han får ställa sig sist i kön. Och begärt detsamma av kassörskan.

Tack alla!
Jodå kassörskan skulle inta ha betjänat honom innan osss andra. Men hon fick aldrig en chans att säga något.
Har i efterhand tänkt mycket på det och funderar på om butiken hade övervakningskameror vid kassan. Kanske t o m såna moderna som spelar in ljud. Då kanske jag hade kunnat polisanmäla honom för nånting…
Men det var ju ett tag sen, och jag har ingen lust att ens komma i närheten av den staden igen.
# 0 Nej, du var inte rasistisk. Flyttar man hit får man ta seden dit man kommer. Det är säkerligen inte bara han som tänker så.
Råkade faktiskt ut för en liknande sak på vårdcentralen. Jag stod och väntade på min tur och en man från mellanöstern gick bara rakt fram och sa sitt ärende. Hade jag inte varit sjuk och rätt orkeslös så hade jag protesterat högljutt när han blev betjänad före mig. Hon i kassan sa till honom att det var kö men han fortsatte ändå och jag tror hon tog honom bara för att det var lättast.
# 5 Håller med, jag har bara ett fåtal gånger blivit kallad hora av en vit man (som då är med ett invandrargäng), men ganska ofta (minst ett par gånger i veckan under 6 år) av män med härkomst från mellanöstern.
Sara
Jag gillar inte riktigt uttrycket att man får ta seden dit man kommer. Om jag befann mig i hans hemland skulle jag inte följa seden och gå före kvinnor. Att man måste följa lagar är en sak, men i övrigt bryr jag mig inte om vad seden säger. Att följa seder kan underlätta i många situationer, men om dessa inte överensstämmer med mina värderingar så agerar jag som jag tycker är korrekt. (Åtminstone hoppas jag att jag är modig nog att göra det.)
På sätt och vis försöker jag snarare bortse från de seder som finns. Jag föredrar att istället tänka på hur borde det fungera istället för att styras av etablerade seder.

#12:
Att följa seder kan underlätta i många situationer, men om dessa inte överensstämmer med mina värderingar så agerar jag som jag tycker är korrekt.
Det är en bra tanke från dig, men inte en bra allmänn princip att följa. Har man "fel värderingar" så blir det istället ett väldigt dumt sätt att tänka.
Annars är jag inte heller så förtjust i uttrycket "att ta seden dit man kommer". I det här fallet med mannen i kön blir det lite fel helt enkelt för att det rättvisa köandet inte handlar om en sed - det handlar mer om mänskliga rättigheter.
"Every point of view is a view from a point."
Det kan helt klart vara minst lika dåligt att följa fel värderingar som att följa fel seder. Det jag menade med mitt inlägg var att jag inte vill följa något bara för att det är etablerat utan anser att det är bättre att tänka efter först. (Något som mannen i #0 inte gjorde.)
# 12 Jo jag tycker man ska ta seden dit man kommer, iaf så länge det inte skadar någon. Sverige är ett någorlunda jämställt land och när folk flyttar hit får de faktiskt acceptera den kultur och de värderingar, sociala regler osv som finns här och följa dem själva.
Om jag skulle åka ner till Afghanistan och kräva jämställdhet med männen så hade jag antagligen blivit dödad. Där är det annorlunda seder och jag får nog vackert följa dem även om jag tycker de är skit.
Sara
Ok, då tycker vi väldigt olika. Jag skulle som sagt inte följa seden i mannens hemland och tränga mig före kvinnor, detta trots att det inte skulle skada kvinnorna. Jag tror inte heller att jag skulle blivit dödad om jag låtit dem behålla sin plats i kön.

#16. Nä, men prova att som kvinna gå in i männens avdelning i en moske. Eller kräva att bli serverad alkohol. Eller gå nånstans med en man som inte är din släktning. Eller skicka din dotter till skolan. Eller gå utan slöja/bukra/niqab.
Män har inte de stora problemen i en muslimsk stat.
Vad har din kommentar med mina inlägg att göra? Jag har väl aldrig påstått något av det? Det jag jag skrivit är att jag försöker undvika att följa seder som inte överensstämmer med mina värderingar, och att jag därför inte gillar uttrycket "ta seden dit du kommer".
Jag följer seden så bra det går där jag åker.
Väntar mig också att man gör det som ny i Sverige.
Att försöka behålla sin sviniga syn på kvinnor när man kommer hit, det är riktigt naivt. En riktig Svensk kvinna trampar man inte så lätt över
Är nog många som får sig en chock hehe.
Jag kan tycka att det var en liten rasistisk,som om han inte hade här att göra i sverige.Självklart uppförde han sig inte väl, man får inte tränga sig före i kön.
#21 Fast om han hade problem med att köa efter kvinnor var det ju snällt att någon påpekade för honom var han skulle ha det lättare att leva sitt liv. ;)

Lumac "undvika att följa seder som inte överensstämmer med mina värderingar…. därför inte gillar uttrycket "ta seden dit du kommer".".
Fint, men åk inte på semester till ett muslimskt land som kör sharialagar.
#20 Jag ser det som ett tips på var han antagligen skulle klara sig bättre med sin syn på kvinnor och män.
Halvdansken, som jag skrev i mitt första inlägg i den här tråden: "Att man måste följa lagar är en sak, men i övrigt bryr jag mig inte om vad seden säger."
Varför dra det till extremer hela tiden? Jag har inte sagt att någon ska bryta mot lagar eller utsätta sig för fysiska risker eller något i närheten av det. Däremot skulle jag tycka det var önskvärt att fler funderar på hur man bör uppträda i olika situationer istället för att följa etablerade seder. Det är inte lätt, vilket jag försökte uttrycka tidigare genom att säga att jag inte vet om jag skulle våga göra det själv, men jag beundrar människor som gör det.

#24. Det är ingen extrem. Åk till ett semesterland sydöver. Säg Turkiet eller Egypten. Försök att gå in i en moske med skorna på, eller att gå in i mansavdelningen om du är kvinna, eller att gå in där överhuvudtaget i shorts o linne. Eller i en synagoga utan såndär grej på huvudet (vet inte vad det heter).
Det är inga lagar, det är religiösa seder. Det finns massor med oskrivna regler som man bör följa i olika länder. Herman Lindqvist har skrivit en hel del om detta, kul läsning om hur väldigt fel det kan bli.
"jag inte vet om jag skulle våga göra det själv, men jag beundrar människor som gör det." - betyder det att du försvarar mannen i inlägg #0?
Dessutom - vems seder är de "etablerade" eller riktiga?
Jag måste vara extremt dålig på att uttrycka mig om du tolkar det som att jag försvarar mannen i #0. Helt ärligt förstår jag inte hur du kan dra en sådan slutsats av vad jag skrivit.
Jag förstår inte heller varför du tar upp så många exempel med muslimska länder. Det enda jag skrivit om andra länder är väl att jag inte skulle tränga mig före kvinnor i köer i utlandet?
Återigen, det enda jag hävdat är att jag tycker det är bättre att fundera på hur man ska uppträda än att följa seder. Med seder menar jag inget konstigare än hur de flesta uppträder. Jag har inte lagt någon värdering i vad som är etablerade eller riktiga seder. Jag rättfärdigar inte hur jag uppträder med hur andra är (kalla det seder eller vad du vill), och jag hoppas att jag är modig nog att gå min egen väg även om jag tycker att de flesta andra agerar på fel sätt.
Du kanske inte tycker att sharialagar är extremt, men den uppfattningen kommer jag att hålla fast vid.
# 26 Mannen i # 0 kommer uppenbarligen från ett muslimskt land, därav exemplen med muslimska länder och seder. Jag vet då ingen annan kultur där kvinnorna är så pass ojämställda med männen att de anser att mannen ska gå före.
Sara
Var har den uppenbarliga muslimska mannen med min invändning mot att man ska följa sederna dit man kommer att göra? Om något borde väl mitt resonemang innebära att jag tycker man ska ifrågasätta sederna (eller sättet man uppträder på) i dessa länder? Så jag förstår inte varför de exemplen tas upp i svar till mina inlägg.
# 28 "Jag förstår inte heller varför du tar upp så många exempel med muslimska länder." Därav mitt inlägg i # 27.
Hela tråden handlar om att främst muslimska seder inte ska tolereras här när de kränker kvinnor. Att man jämför med muslimska seder är väl för att de är de som är uttalat kvinnokränkande. Tar du upp ex amerikanska seder så är de inte så annorlunda än våra så där mister man jämförelsen.
Sara
Om hela tråden handlar om att främst muslimska seder inte ska tolereras här när de kränker kvinnor, varför behöver en massa exempel räknas upp som svar på mina inlägg? Jag har ju bara argumenterat för att man ska ifrågasätta seder. Jag förstår det helt ärligt inte.
# 30 För att du uppfattas att inte acceptera andra länders seder när du åker dit, vilket en del tycker är fel. Så länge det inte skadar någon så tycker i alla fall jag att man ska följa sederna dit man kommer.
Med skada så menar jag misshandel, könsstympning, bortgifte osv. Att tränga sig före i kön skadar egentligen ingen, det är bara respektlöst.
Sara
Jag tycker fortfarande att det är märkligt att ta upp sharialagar och inträdeskrav i moskéer när jag vill ifrågasätta seder. Det kommer väl knappast att få mig att ändra åsikt om att vi borde ifrågasätta seder? Väldigt underlig argumentationsteknik enligt mig, det stärker ju min ståndpunkt.
Som jag skrev i mitt första inlägg så håller jag inte med dig. Jag kommer inte att respektera sederna på en plats där de innebär att jag förväntas tränga mig före kvinnor. (Eller åtminstone hoppas jag att vågar stå emot som jag skrivit tidigare.)
Jag accepterar inte seder som ett argument för varför något ska vara på ett visst sätt. Jag vill tänka framåt och agera på det sätt som jag uppfattar som bäst. Enligt mig finns det massor med saker vi borde förändra i samhället. Många av dessa är förväntningar på oss om att vi bör uppträda på vissa sätt som inte alls är logiska eller rättvisa. Därför försöker jag bortse från traditioner/seder/etc. Jag vill tvärtom att vi mycket oftare ska ifrågasätta varför vi agerar som vi gör!

#32:
Lumac har rätt och Sara m.fl. har rätt. Nu ska jag reda ut missförstånden: (
)
Jag håller med dig Lumac. Att vi reagerar på mannens respektlösa beteende i kön är ju inte för att han inte följer seden dit han kommer. Det är för att vi uppfattar hans beteende som väldigt fel.
Hade han istället låtit bli att följa en annan svensk sed - typ att man inte ska sätta sig bredvid en annan passagerare när bussen är nästan tom - så hade vi kanske tyckt att han varit jobbig, men ändå inte tyckt att han gjort fel. (Kanske buss-exemplet inte kallas sed, men jag kommer inte riktigt på något annat nu.) En människa ska absolut inte tvingas följa seder han inte vill, såvida han/hon inte besvärar någon.
Det kan vara lämpligt att följa ett lands seder när man kommer dit eftersom mötet med människor går smidigare då. Men att som man tränga sig före kvinnor i kön bara för att det är sed förstår jag att man helst inte vill. Det blir ju att gå emot allt man tror på. Då gör man rätt i att stå på sig om man kan.
Sen förstår jag också de som reagerar negativt på det fina idealet att agera utifrån egna värderingar och bortse från seder. Du säger det som att det är ett ideal att följa - men eftersom kvinnor inte kan åka till ett sådant land som mannen i kön kom från och följa samma ideal så gäller det helt enkelt inte alla. I praktiken fungerar inte ditt synsätt utan det stannar vid en teori. Det blir omöjligt att (i alla fall som kvinna) anamma ditt tankesätt. Det uttalandet blir t.o.m. lite provocerande i det läget. (Och då fastnar jag också i de hårda sederna i vissa muslimska länder eftersom ditt eget exempel på seder du inte vill följa handlar om att tränga sig före kvinnor i kön, vilket var kopplat till mannen i kön som troligen kom från ett sådant land.)
Sen kan jag förstå om du med ditt exempel menar att vi bara ska skippa de seder vi har möjlighet att låta bli att följa. Men det blir inte tydligt att du menar det, när sammanhanget handlar om länder med en negativ kninnosyn.
I övrigt - när livet inte står på spel - så kan man mycket väl gå efter egna värderingar om landets seder strider mot dem. Man måste inte följa seder bara för att vara artig och smidig. Absolut inte.
Det var inte min mening att få det framstå som enkelt och på sått vara provocerande mot t ex kvinnor. Tvärtom tycker jag det är svårt! Jag är själv definitivt inte alltid modig nog att agera "rätt".
Jag tycker inte att någon bör utsätta sig för risker genom att bryta mot seder, och det är förmodligen svårare att bryta mot seder i utlandet än i Sverige (i alla fall för oss svenskar). I sitt hemland har man bättre kunskap om vad konsekvenserna av en handling kan bli än om man är på tillfälligt besök någonstans.
Jag tror mannen värderade sin tid som viktigare än andras. Det kan knappast vara sed i något land att man beter sig otrevligt. Däremot är vårt sätt att köa annorlunda än på andra platser. Jag känner invandrare som uppskattar att det råder viss ordning även i affärer till exempel.
Det ar faktiskt helt irrelevant om han ar muslim eller inte
Jag vidhaller att de flesta manniskor skulle sagt samma grej om han sagt Skane, Ostermalm eller Gotland. Det ar han som ar rasist och dessutom kvinnofientlig. Helt enligt samma jargong som de killar som skriker hora/slyna/slampa efter en pa gatan i tid och otid.
#35 Jag har en vän i Förenade Arab Emiraten och besökte henne i hennes stad, Ras-Al-Khaimah, och där var det faktiskt så att män gick före kvinnor. I köer, bl.a. och det fick jag se med egna ögon då min väninna arrangerade en slags brödbuffé på ett universitet - efter föreläsningen fick man ta av den. Och alla män tog glatt för sig medan kvinnorna väntade på sin tur längs väggarna i rummet. När det var deras tur var allt bröd slut. Det var beräknat 2-3 stycken var, men det var tydligen inte så vanligt att man tänkte på någon annan, i alla fall inte kvinnorna.
Det handlar delvis om hur man ska bete sig som kvinna också - man ska vara ödmjuk, inte ta så mycket plats och undvika uppmärksamhet (män ska inte ha någon anledning att titta på dig och kanske börja tänka snuskiga tankar). Detta i just den här delen av världen, vill jag påpeka.

För det första så tycker jag att det blev ett väldigt hallå i den här tråden. Allra helst efter Lumacs inlägg. Vad var det som var så svårt att förstå med det han/hon skrev? Jag håller med. Jag skulle inte heller ändra alla mina värderingar efter landets seder.
Har bott utomlands och hade mycket svårt med vissa saker. Till exempel sättet att behandla kvinnor, barn och djur. Och detta var inte ett islamiskt land utan ett katolskt. Även här fick mannen (ofta), de bästa bitarna ur maten, sen barnen och sist kvinnorna. I min värld fungerar det inte så och detta accepterade jag inte. Eftersom vi bodde i ett "bättre" område ansågs det inte fint att jag låg och "krälade" i rabatterna, det skulle vi överlåta åt någon annan (fattig) att ta hand om. Det accepterade jag inte. Ja, listan kan göras lång. Det var i alla fall en hel del jag inte tog efter för det var för långt bort från mina värderingar. Det tycker jag är ganska självklart.
För det andra. Mannen som tas upp i #0 måste ju ha något annat problem än att "bara" vara från Mellanöstern. Det borde ju de flesta ändå förstå. Det tillhör knappast vanligheterna att någon beter sig så illa, var än han/hon kommer ifrån.
Kanske är det så att mannen får gå före i kön i vissa av dessa länder, men jag har då aldrig stött på något liknande som #0 beskriver………möjligen av äldre som ansåg att de var mer värda än oss barn……..fast det är ju rätt länge sedan nu, på den tiden när barn helst skulle vara osynliga. För kanske så där en 35-40 år sedan. Ni vet, då kvinnor äntligen började få komma ut och arbeta och inte bara vara hemma och serva mannen. Fast de äldre uppförde sig självklart inte så illa som den här mannen.
Sen kan jag tillägga en annan kul grej. När jag bodde utomlands så stod jag snällt och köade. Där kunde jag nog stått än i dag om inte snälla människor lagt märke till mig. Där köade man nämligen inte. Man bara gick rakt in i affären och hojtade ut vad man ville ha. Den med starkast röst och vassaste armbågarna kom alltid först. Jag stod där jag, snällt i min obefintliga kö, länge, till dess jag lärde mig hojta och armbåga mig fram. Tog lång tid det. Kände mig urdum och fräck, för jag är uppfostrad att stå i kö och vänta på min tur.
Till sist vill jag tillägga till #0. Du gjorde självklart alldeles rätt som sa ifrån. Även om den här mannen inte lyssnade utan betedde sig så illa åt, så finns det alltid andra som lär sig. Det spelar heller ingen roll varifrån någon kommer, man traskar helt enkelt inte fram där det finns en kö.
Men hur skall dom göra för att lära om sederna sina, till svenska finns det någon bok "så här går det till i sverige" för dom.
Är man på parkering med 50 platser den är helt tom man kan ställa sig vart man vill, när man kommer ut sen har det kommit ytterligare en bil till parkeringen som nästan har skrapat lacken på ens bil och man får ta sig genom andra dörren om man ska in.Nu tappade jag bort mig här vad jag skulle skriva
egentligen.

#39:
De får väl gå kursen Bli svensk.
Nja :)

Ha ha! Den var bra!
Mitt i prick!! 

Jag tycker överhuvudtaget att stilen med att börja hota med vedergällning mot familjen eller hot om våldsgärningar och liknande är FEGT… Det är i alla fall inte manligt. Oavsett vem som kommer med hoten, svensk eller utlänsk, man eller kvinna…
Det kan ju inte vara sedenligt i något land, eller har jag fel? OK att det i vissa länder råder skillnad mellan könen, men sådana hot och ord som han kastade ur sig kan väl inte vara förenligt med någon religion eller sed???
För mig är det så låg nivå att personen som yttrar dem måste ha nån typ av sjukdom eller allvarliga problem i huvudet.
Men det är just det som känns oroande. det är just sådana personer som kan göra verklighet av sina hot…