Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4465 ggr
Mitralis
0

Det sämsta med Alliansen?

Vad tycker du är det sämsta med Alliansen?

AndersE
0

Du låter som en typisk socialdemokrat! Eftersom du inte kan nämna något positivt med den egna politiken så får du försöka svartmåla andra sidan…

Du kan nog bli hedersmedlem i (s)!

Skrattande

AndersE
0

#0 Du kan ju börja själv i alla fall. Jag gissar att du tycker att det sämsta med alliansen är att Svenska folket föredrar alliansen farmför de rödgröna.

Rätt?

Skrattande

AndersE
0

OK - mitt eget förslag:

Det sämsta med alliansen är att de ännu inte kommit tillrätta med alla de problem socialdemokraterna skapat. Ett exempel - länk.

Lisbeth3
0

#0 Det sämsta med Alliansen är att de försöker efterlikna socialdemokraterna. (M) tar över och kallar sig det enda  arbetarpartiet. De övriga i Alliansen då vad är de för något enligt m?

Socialdemokraterna uppträder under falsk skylt. De är inte eller har inte varit det enda partiet som ensamma kan gynna arbetare. Alltså så tar (M) över den TRON att de är det.  (Spekulation) Kan tolkas som om (M) väldigt gärna skulle ta sossarnas gamla roll? Ja hur blir det med allianspakterna då? Är de gamla vännerna lika viktiga TRO.

De svenska folket föredrar de som "ljuger" eller lite mildare uttryckt handskas ovarsamt med sanningen bäst? Så nu leder Alliansen…..Vilket spel.

Rätt?

Skrattande

AndersE
0

#4 På vilket sätt menar du att alliansen ljuger? Och vad får dig att tro att svenska folket föredrar någon som ljuger?

Lisbeth3
0

Läs #4 där står "ljuger" du läser ljuger

Handskas ovarsamt med sanningen står det också. Det kan ske medvetet eller omedvetet? Eller hur?

Alltså så är det väldigt svårt  att komma "sanningen" på spåret. Det är enligt mitt sätt att tänka var och ens uppgift att så gott den kan, bilda sig en uppfattning om verkligheten. Då kan vi inte helt gå upp i ett politiskt parti och identifiera oss med det.

Fast politikerna vill nog att vi fortsätter med det :)

AndersE
0

#6 Ursäkta, jag förstår inte.

Mitralis
0

#1 Det där var den konstigaste tolkningen av #0 jag någonsin kommer att läsa/höra antar/hoppas jag.

#1 & #3 Där kom svartmålningen av S

#2 Där kom den löjligase tolkningen.

Mina förslag på det sämsta med Alliansen är

• Utförsäljningen av statliga bolag.
  • Försämringen av djurskyddet
  • Försämringen av miljöskyddet
  • Försämringen av skyddet för sjuka och arbetslösa

Jag skulle kunna göra listan längre men jag tänkte att folk skulle få tänka till lite själva. Eftersom denna sida inte är så vidare värst opartisk så tänkte jag försöka skapa lite balans mot all svartmålning av S som faktisk pågår här.

Lisbeth3
0

#7 "Ursäkta, jag förstår inte"

#8 Där fick du svaret "balans"

AndersE
0

#8 "Eftersom denna sida inte är så vidare värst opartisk."

Jag vet inte vad du menar? iFokus är politiskt oberoende vad jag vet. Sajten Politik iFokus inbjuder alla politiska åsikter att göra sig hörda. Det är ett erbjudande och inget tvång.

elyse
0

Jag vet inte. Personligen har jag inte fått det sämre under alliansen, heller ingen jag känner. Jag skulle dock önska att samarbetet inom EU kunde vara bättre; att vi skapar fler gemensamma lagar kring t.ex. miljö, skola, invandring.

Lisbeth3
0

Men om det börjat bra med skattesänkningar för alla som jobbar och nu även för ålderspensionärerna. Vad går vi mot för ett samhälle om Alliansen inte bromsar och hejdar sig och till slut innefattar även sjuka och arbetslösa i välfärden? Vad ska de ta vägen och göra till slut? Ska försäkringskassornas läkare få fortsätta bedöma människor som de inte ens har träffat och nonchalera "riktiga" läkares utlåtanden. Vad händer med deras barn…

Det som "oroar" mig är att Alliansen säger att de fortsätter på samma sätt när utrymme för nya skattesänkningar finns. De har ju uppenbarligen gjort det bra för många, även en del sjuka och arbetslösa. Men det handlar ju inte om ja eller nej principtänkande om man ska skapa ett bättre samhälle. Allt måste sättas in i rätt perspektiv.

Svaga, sjuka, invandrare ja många grupper har lidit genom historien i olika regeringar. Skrämmer det inte att klyftorna ökat och att de kommer att fortsätta att öka om Alliansen inte drar i nödbromsen någongång. Ett tåg kan inte skena utan att krascha? Kan Alliansen fortsätta i samma spår utan att något går "sönder". I detta fall människor som känner ett alltmer större utanförskap? Eller ska människor orka vara lyckliga och glada och ta sig i kragen…

Mitralis
0

Tittade lite på debatten som var på Tv nu ikväll. Verkar som att Alliansen inte har riktig koll på vad dom "lovar på riktigt" och vad dom lovar "lite grann."

AndersE
0

#13 Och jag som tycker det är solklart. Strikt uppdelning mellan "skarpa vallöften" som garanterat genomförs å ena sidan, och "reformambitioner" som kommer att fenomföras om ekonomin tillåter.

Mot det står de rödgröna som ska dra in 4 miljarder på "skatt på förmögna". De tre partierna ger helt olika bild av vad detta är och vi kommer inte att få veta något förrän efter valet…

Vem har "inte riktigt koll"!!??

Mitralis
0

#13 Bland annat Maud Olofsson hade bekymmer när hon blev intervjuad. Även kommentatorerna tog upp det.

AndersE
0

#12 "Vad går vi mot för ett samhälle om Alliansen inte bromsar och hejdar sig och till slut innefattar även sjuka och arbetslösa i välfärden?"

Om alliansen bromsar och hejdar sig så blir det sämre för sjuka och arbetslösa. Bara om arbetslijen får gälla kommer vi att kapa välfärd så det räcker till alla.

"De har ju uppenbarligen gjort det bra för många, även en del sjuka och arbetslösa."

Precis! Låt dem fortsätta.

"Ett tåg kan inte skena utan att krascha?"

Ett tåg som tuffar på fint kan fortsätta om det fortsätter få bränsle. Dvs, om det funkar så låt det funka…

"Kan Alliansen fortsätta i samma spår utan att något går "sönder"."

ja.

"I detta fall människor som känner ett alltmer större utanförskap?"

Allt fler känner allt mindre utanförskap. Fler jobbar idag i Sverige - i en extrem lågkonjunktur - än som jobbade i socialdemokraternas högkonjunktur 2006.

"Eller ska människor orka vara lyckliga och glada och ta sig i kragen…"

Ja, jag tror de flesta orkar vara lyckliga och glada. Nu får man ju behålla mer av den välfärd man är med och skapar.

Lisbeth3
0

Du glömmer det viktigaste (enligt mig)

Du resonerar kring "de flesta" I ett kollektiv ingår ALLA ingen nämnd ingen glömd.

#0 Det sämsta med Alliansen är att de talar till människors egoism. Det är lätt att glömma att ALLA ingår i ett kollektiv om man får mer pengar i plånboken själv. Eller om ens närmaste omgivning får det.

Vi måste nog bestämma oss för om vi vill gynna en hållbar utveckling för alla i vårt samhälle eller i vår värld. Eller om det räcker med att världen närmast runt oss själva lyser av glädje och lycka.

Sedan så bör vi vara väldigt försiktiga med vad vi skapar om vi vill att våra barn eller vi själva ska ha det bra. Vi vet nämligen inget om morgondagen, eller vad som händer under dagen. Det vi är med och skapar kan slå tillbaka hårt på oss själva och våra närmaste.

En kvinna sa till mig Hur mår du Lisbeth? Tack bra sa jag. Var inte ledsen sa hon. Det går snart över. Kan låta deprimerande :) Men det kan vara sant?

Skattesänkningar för dem som arbetar förutsätter att dessa människor verkligen är arbetsamma på sina arbeten? Nej så är det inte… människor är olika oavsett om de för nuvarande är i arbete eller inte? De som jobbar ska ha mer pengar rakt av. Man drar alla över en kam. De arbetsamma blir då det som jobbar.

Inga skattelättnader för sjuka och arbetslösa förutsätter att dessa inte är aktiva och försöker tillräckligt bra. Så resonerar man, det är bra med lite pengar då blir människor aktivare. Man drar även där alla över en kam.

? Så sjuka och arbetslösa förväntas att göra sitt yttersta. För de som är i arbete räcker det med att de är det. De behöver inte tänka på att förtjäna mer pengar. Detta med att förtjäna sätts allt mer ur spel.

Hur vet du att alla som lönearbetar skapar mer välfärd AndersE? Nu menar jag verklig välfärd som innefattar alla.

AndersE
0

#17 "Det sämsta med Alliansen är att de talar till människors egoism."

Kanske till din. Inte till min.

"Vi måste nog bestämma oss för om vi vill gynna en hållbar utveckling för alla i vårt samhälle eller i vår värld. Eller om det räcker med att världen närmast runt oss själva lyser av glädje och lycka."

Ja, fast då måste vi förstå att man inte bara kan försämra för dem som skapar välståndet. Vi måste se till att även de känner att det är mödan värt och att de är uppskattade. Och vi måste se till att de blir så många som möjligt. En politik som bara fördelar välstånd kommer att misslyckas.

Din misstänksamhet och syn på människor som arbetar är rätt otäck. Har du själv aldrig arbetat?

Om man arbetar så fyller man ett behov som någon annan har. Man skapar välfärd.

Du tror att det finns människor som glatt betalar pengar utan att få något av värde för pengarna.

Så kanske det såg uti kommunistiska länder. Inte i en marknadsekonomi.

[Vetauriel]
0

Jag känner ingen som fått det bättre under de senaste 4 åren och det skrämmer vettet ur mig att det överhuvudtaget finns en risk att dessa vidriga politiker kan få ytterligare 4 år vid makten.

Det sämsta med alliansen är att de tror att;

Ingen är sjuk på riktigt, alla fuskar.

Ingen söker jobb, det är bara en myt. Egentligen sitter alla hemma och skrattar. Finns hur mycket jobb som helst.

Alla som inte lyckats med sina gymnasiebetyg är studieomotiverade lata slynglar som förtjänar att leva livet under en parkbänk.

Typ. Och det var bara top 3.

[Vetauriel]
0

Ja just ja, att de ljuger som as är lite halvt störande eftersom de kan lova en massa vitt och brett nu, folk slukar det med hull och hår och blir sen konfunderade när löftena aldrig infrias. Kommer aldrig att glömma Reinfeldts nuna när han sa "Självklart ska vi inte göra hela ungdomsgenerationen till brottslingar!" och därmed köpte en hel del förstagångsväljares röster.

Lögnaktiga svin har enligt mig ingenting inom politiken att göra. I min värld handlar inte politik om att ha det bästa pokerfacet.

AndersE
0

#20 Det där är ren historieförfalskning.

Det finns en rad undersökningar som visar att politiker håller sina vallöften och alliansen är inget undantag.

Alliansens valmanifest har också mött kommentarer om hur återhållsamt det är.

Däremot har de rödgröna denna valrörelse beslagit med en del lögner…

[Vetauriel]
0

#21, Nej, det är rena fakta från förra årets valrörelse, jag tror alla minns rubrikerna när Reinfeldt gick ut med att man inte skulle kriminalisera fildelande ungdomar, det var givet att ungdomarna skulle köpa det. Men se så det gick! För du kan väl knappast påstå att det är något han hållit, ellerhur?

F.ö behöver du inte dra din smutskastningskampanj mot de rödgröna mot mig, jag skiter i den för jag röstar inte på dem heller :)

Mitralis
0

#19 Deras människosyn skrämmer mej också, mycket.

#8 Opartisk var fel uttryckt.
Men om man inte vet vad det är för sida så skulle man lätt kunna tro att det är Alliansens egen "hemsida" med tanke på hur mycket reklam det görs för just Alliansen och hur mycket de rödgröna smutskastas. Men det kanske är svårt att se när man sitter mitt upp i det…

AndersE
0

#23 Ja, jag gillar alliansen och jag uttrycker min åsikt och jag skriver mycket här.

Men inget hindrar någon annan att skriva.

Så ja - jag har åsikter och uttrycker dem. Och nej - Politik iFokus är inte partisk. Den är lika tillgänglig för alla.

[ElisabethYL]
0

Jag kan säga att jag och AndersE inte har samma politiska syn, själv har jag inte svårare att uttrycka mina åsikter här än på mitt partis interna forum…

Men åter till ämnet hörrni! Vad är det sämsta med alliansen?

Det enda som direkt har drabbat mig personligen är att vissa mediciner tagits bort från högkostnadsskyddet (för min del en kostnadsökning på ca 400 kr/år)

Visst har jag en del att invända på - men det tror jag att jag hade haft på sossesverige också…

blombuketten
0

Jag har både sett och upplevt den försämring som blivit under den här tiden. Arbetslöshet och utslagning har varit rätt stor i den kommun jag bor i (och grannkommuner). Sjuka har haft det väldigt besvärligt med försäkringskassan. Ekonomin har i många fall körts i botten och människor har fått uppleva att de anses vara parasiter som "valt" att sitta hemma och vifta på foten. Arbete finns överallt……..vilken lögn.

Jag håller också med Mitralis att den har sajten är en rätt bra propagandasida för Alliansen och smutskastning om de Rödgröna. Fast för oss som ändå vet var vi står är det inga stora problem. Vi vet ju ändå var vi lägger våran röst.

[Franko]
0

Att Pengar verkar komma före allt annat.

Denna kommentar har tagits bort.
Lisbeth3
0

Att de delar upp Sverige i de som jobbar och de som inte jobbar. Bra ledare försöker inte skapa splittring mellan människor. Deras jobb borde vara att ena landet. Hålla samman det.

AndersE
0

#29 Du har nog missupfattat. Det är de rödgröna som gör det.

Lisbeth3
0

På vilket sätt? Reinfeldt säger hela tiden de som jobbar…

AndersE
0

#31 Ja, Reinfeldt vill att alla ska få chansen att bidra. Alla ska få jobba, i den omfattning och med det de kan.

Det var den tidigare s-regeringen som placerade fullt arbetsföra människor i permanent utanförskap för att hålla arbetslöshetssiffrorna nere.

blombuketten
0

#29. Håller med dig.

elyse
0

Men arbetslöshet - skulle det vara Alliansens verk? Vi har ju haft en global ekonomisk kris! Vi kan omöjligt veta hur Alliansen bidragit eller motverkat arbetslöshet.

AndersE
0

#34 Nej, nej arbetslösheten har alliansen orsakat.

Och den ökning av sysselsättning som nu sker beror bara på att alliansen fuskar och på att de har turen att konjunkturen går upp.

Och vetenskapliga rapporter om att arbetslinjen med sänkta skatter ger fler jobb är nog bara beställningsverk. Det kan ju inte stämma. Alliansen vill ju bara orsaka elände och klyftor.

elyse
0

#35 Ja, jösses…

AndersE
0

Jag är kluven till en sak. I sin ambition att tillgodose alla glömmer man ibland bort sin liberala grundsyn. Man ger avkall på individens frihet i sin iver att stöta sig så lite som möjligt med t.ex. facket.

blombuketten
0

#34. Vem är det som påtstått att arbetslösheten är Alliansens verk? Även utan den globala ekonomiska krisen hade vi arbetslöshet, både innan och efter Alliansen regeringstid. Däremot kan det vara lite missvisande när siffror skrivs ner med hjälp av olika åtgärder som egentligen inte är arbete, utan skapade sådana. Vilket både sossar och Alliansen sysslade/sysslar med.

#35. Ungefär så där lät mina barn när de var små när de överdrev åt andra hållet när man sa åt dem.

Lisbeth3
0

#34 Instämmer i "vi kan omöjligt veta hur Alliansen bidragit eller motverkat arbetslöshet" !

Alltså så verkar det ganska "korkat" att upphöja dem till skyarna för något som vi faktiskt inte vet. Eller lika "korkat" att såga dem vid fotknölarna.

#35 Hur kan du då veta att det sker en ökning av sysselsättningen? Har du tillgång till de sanna siffrorna? Vilka "Vetenskapliga rapporter" ska vi TRO på. De från de röd-gröna eller Alliansen? Eller ska vi TRO att några vetenskapliga rapporter är helt oberoende av politiska ståndpunkter? Hur många är neutrala i politiska frågor? Kan det avspegla sig i vetenskapliga rapporter.

#36 "Ja jösses" Menar du också att det sker en ökning av sysselsättningen? Vi kan ju inte veta hur Alliansen bidragit eller motverkat arbetslöshet

Hur kan vi då veta att det sker en ökning?

elyse
0

#38 och #39: Jag noterade att arbetslöshet togs upp i denna tråd som handlar om det sämsta med alliansen och kommenterade detta eftersom ingen annan gjort det innan.

[SvenA]
0

Det sämsta är att man har sett till att flera hundra personer har blivit av med sina personliga assistenter och fått en mycket kraftig försämrad livskvalitet

¨Gå gärna im på rörelsehinder där jag ar utvecklat detta lite mera

Mitralis
0

#41 Hörde om det på radion idag. Känns tragiskt. Tänk bara alla som inte har en familj som hinner ta hand om dom. Det kommer att bli missär. Och om flera hundra personer blir av med sina personliga assistenter så borde det ju rimligtvis vara dubbelt så många som blir arbetslösa, det är ju vanligtvis mer än en assistent per brukare. Jag har tidigare varit personlig assistent och kommer antagligen att söka som det igen nu när mitt vikariat tar slut i oktober. Men som det ser ut nu så verkar det bli svårt.

[SvenA]
0

Det handlar om rätten till ett värdigt liv för oss som är drabbade och vad kostar det inte samhället med alla domstolsförhandlingar som blir följden av detta vansinne

[Vetauriel]
0

#30, är du på riktigt eller?Var har du varit de senaste åren?

Dagens "välfärd" baserar sig på rikfödda snobbar utan verklighetsförankring som tror att alla som inte har pengar är narkomaner eller akoholister och per automatik får man skylla sig själv om man inte har jobb, för då är man korkad och/eller har inte sökt.

Jag har sökt jobb dagligen i flera år, i hela Sverige samt delvis i Norge. Jag får nada. Fast det skiter ju alliansen i, för jag hade nog kunnat söka fler. Eller flyttat till Mexico i värsta fall.

Alliansens människosyn är så vidrig att den inte hör hemma i ett modernt välfärdssamhälle, de enda som förnekar det är människor som inte har någon anknytning till verkligheten.

elyse
0

#44 Du verkar förstå att människor med pengar betalar mycket i skatt, vilket ger oss välfärd, men samtidigt verkar du tycka att de är idioter. Vad skulle hända om de bestämde sig för att flytta utomlands, tror du? Känner du någon som har mycket pengar? Jag kan lova dig att det förakt du visar för rika inte går att jämföra med hur människor med pengar talar om de som inga har - det går alldeles utmärkt att döma otroligt många människor så länge de har det bättre än en själv. Det går att säga att de alla lever på pappas pengar utan att någon reagerar också. Men tvärtom - då blir det reaktioner. Varför då? Detta förakt för de som råkar bli födda i en rik familj (precis som vissa råkar födas av fattiga föräldrar) eller arbetar sig till en förmögenhet tycker jag är skrämmande, just för att det verkar vara så legitimt att tycka så.

blombuketten
0

#45. Det är nog inte riktigt så Vetauriel menar, även om han/hon uttrycker sig lite grovt. Att vara arbetslös idag innebär ofta att individen känner sig totalt värdelös. Den hör inte hemma någonstans. Ett utanförskap, som samtidigt nedvärderas (och av vissa förnekas att det existerar) är inte roligt. Den som har turen att ha arbete är ofta den första att också nedvärdera den som inget har. Det kanske inte har så mycket med rikedom eller inte att göra att man nedvärderar. Det hör nog mer till historien, utan att det hela tiden pumpas ut att man ska vara en del av samhället och bidra till dess försörjning, annars har du inget värde och/eller är en parasit. Så känns det för en del (rätt många som jag upplever det).

Fick idag höra att detta med en praktikplats för ungdom (utbildad) inte är så säker. Först måste man vara arbetslös i minst 7 månader. Så säger arbetsförmendlingen här, kan ju skilja på var man bor, det vet jag inte. Även om man blir garanterad att få jobba på praktikplatsen. När dessa 7 månader då gått, ja då finns ju förmodligen inte platsen kvar. På så vis slår man ju undan fötterna för den ungdomen som är aktiv och villig att arbeta……..nu och inte om 7 månader eventuellt.

AndersE
0

#46 Jo precis. Så har det varit.

Den förra regeringen skickade ut stora mängder i, som du så riktigt skriver "ett utanförskap, som samtidigt nedvärderas (och av vissa förnekas att det existerar)".

Som tur är har vi ju nu en regering som inte gör så utan som vill att alla ska få chansen att komma i arbete.

blombuketten
0

#47. Det som varit har varit och jag pratar inte historia, jag pratar nutid. Det är väl det som är skillnaden mellan oss.

AndersE
0

#48 Nej, det är inte det som är skillnaden mellan oss.

blombuketten
0

#48. Korrigerar……en av skillnaderna.

elyse
0

#45 Ja, det var grovt uttryckt. Hade det skrivits så om en etnicitet hade inläggets förmodligen tagits bort.

Jag var själv arbetslös i tre år efter gymnasiet, så jag vet på ett ungefär hur man kan känna. Dock hade jag turen att få en praktikplats (jag frågade efter en och på den tiden, 2003, gick det fortfarande att få på en gång) i en skola. 18 kr i timmen fick jag för det, så särskilt uppskattad rent ekonomiskt kände jag mig inte, men fick upp ögonen för skolvärlden och idag är jag förskollärare och jobbar just nu heltid. Men efter jul kanske jag blir arbetslös igen. Jag är dock glad att jag bor i Uppsala för här är arbetslösheten låg och det ligger ofta många jobb ute på platsbanken här omkring.

[Vetauriel]
0

#45,du har inte funderat på om förakt kan basera sig i nånting? Lika lite som du tycker att man kan dra alla rika över en kam tycker jag att man kan dra alla fattiga över en kam och säga att de alla är snyltare som inte vill jobba.

Sen är det faktiskt sant att det finns en hel del människor som aldrig varit arbetslösa eller gått på socialbidrag som verkligen tror att alla bidragstagare är knarkare eller alkoholister som får skylla sig själva. Hur många finns det inte som säger att fattigdom inte existerar i Sverige? Väldigt, väldigt många. Sålänge sen synen finns kvar bland folk så styrs landet fel.

Faktum kvarstår att det finns en enorm mängd arbetslösa därute som VILL JOBBA, men det enda alliansen gör är att kasta ut sjuka i arbetslöshet. Därmed minskar man ju antalet sjukskrivna effektivt, sen att det inte skapar några jobb, ja det verkar ju vara skitsamma.

MichaelE
0

Bara för att dra upp något patetiskt:

Deras logga.

För det första så är den orange, varför är den inte blå då Alliansen är ett blått block. Det har ju i och fölr sig historia från Ukraina samt Reinfelts slips är ju orange.

Sedan är det ju en avstavning samt att man har använt sig både utav versaler och gemener. Allt bryter mot svensk grammatik och är det kanske så dem vill ha det - obildat?

elyse
0

#52 Vem har sagt att alla arbetslösa är snyltare som vägrar jobba och varför tror du att en sådan person är representabel för många människor? Har du träffat många människor som tror att alla bidragstagare är knarkare och alkoholister?

Huruvida fattigdom existerar i Sverige är en definitionsfråga och blir det beroende på hur man jämför - med andra i samma land eller med människor i andra länder? Vårt socialförsäkringssystem är väldigt bra och samtidigt unikt. Bara i baltstaterna är fattigdomen av en helt annan typ. Jag är själv inte säker på att jag vill kalla någon fattig i Sverige.

Jag är själv inte säker på att jag kommer att ha jobb i januari då mitt vikariat går ut i december, men varför skulle jag skämmas om jag måste leva på A-kassa ett tag? Jag har ju jobbat och betalat för den.

Arbetslösheten här i Uppsala har varit relativt låg under hela finanskrisen, trots en blå regering. Att försäkringskassan tolkar de nya sjukskrivningsreglerna som de gör bär Alliansen skulden för, men vi får samtidigt tänka på att det varit nödvändigt att skärpa reglerna eftersom det visat sig att det tidigare gått att ljuga sig till bidrag och dessa människor har kostat hundratals miljoner av skattebetalarnas pengar. För inte alls så länge sedan uppmärksammades det att det tydligen går att ljuga om något så allvarligt som en cp-skada och bli trodd och då är det ju något som är fel i regelverket.

blombuketten
0

#54. Den som vill ljuga till sig bidrag och/eller leva som parasit gör så i vilket system som än råder.

[Franko]
0

#55 Jag förstår inte ens hur man skulle vilja det. Om man KAN så villl man väl ändå jobba ihop till sina egna pengar. Det borde  ju kännas hur skamligt som helst ifall man är frisk & låtsas vara sjuk, sitter hemma å bara latar sig & får pengar ändå. Är det verkligen nån som gör så ?

elyse
0

#55 Det är det man försöker ändra på - att man inte ska kunna ljuga sig till pengar man inte har rätt till.

blombuketten
0

#56. Ja självklart finns det några som gör så, eller något annat. Fifflar med skatten, inte talar om att man fått för mycket tillbaka i växelpengar när man handlar och så vidare. Alla människor är inte genomärliga. Fast det innebär inte att man ska dra undan mattan för alla som faktiskt är ärliga, vilket ju är flertalet.

#57. Fast fortfarande är det så att de som vill paratisera alltid kommer finnas, oavsett. Finns alltid kryphål. Att människor gått på det här med att det endast gäller att klämma åt bidragsfuskare förstår jag inte. Alliansen har lyckats få det att låta som om en stor del av befolkningen snor åt sig pengar genom att fuska, vilket inte är sant. Att man sänkt sjukskrivningstalen beror inte på att flertalet fuskat utan att de flesta går sjuka till jobbet och/eller blir nekade sjukersättning. Att man idag inte låter folk vara sjukskrivna efter svåra sjukdomar medans de rehabiliteras, utan att man anser att det räcker med ett par veckors sjukskrivning och sen ut på arbete/arbetsmarknaden igen.

Det lät ju så stor om att föräldrar fuskade till sig pengar genom att vab samtidigt som de lämnade barnen på dagis. Nya regler kom till så att sådant inte ska kunna ske. I min kommun har man kollat upp hur detta fallit ut och det visar sig att skillnaden är minimal. Alltså att föräldrar faktiskt stannar hemma på grund av att barnen är sjuka och inte för att fuska till sig extra lediga dagar, vilket tydligen många trott.

Jag tycker det är en otäck människosyn att tro att så många fuskar och tro att det är därför man tagit till hårdare regler. Den som känner för att fuska den gör det, oavsett om den bor i ett land som Sverige där bidrag finns eller inte. Paratisera på andra kan man göra i vilket land som helst och ett fåtal gör så, men flertalet gör det inte.

AndersE
0

#58 Något uppgiven inställning. Ska vi skrota polisen? För våldsbrott och stölder kommer ju ändå alltid att finnas?

elyse
0

#58 Det handlar om att spara in många miljoner. Om du tycker att det är OK att bjuda på det så får det stå för dig. Jag tror att de som arbetar inom de områden där det fuskas har en annan uppfattning än vad du har.

blombuketten
0

#60. Nej, jag skrev inte att det är ok att bjuda på flera miljoner. Läs gärna mitt inlägg igen. Däremot säger jag att det är bättre att de som behöver hjälp fortfarande får den, även om en och en annan bidragsfuskare slipper igenom. Det jag säger är att ingen någonsin kommer att kunna klämma åt den som vill fuska och har satt det i system.  Jag säger också att det är otäckt att säga att man på grund av bidragsfusket måste bli hårdare. Jag tycker inte det är ok att dra undan mattan på 10 personen bara för att komma åt en enda fuskare. Är det fuskare man vill åt så är det främst dem man bör ägna tiden åt att leta efter, inte neka sjuka, arbetslösa och andra ÄRLIGA personer hjälp.

Det handlar om att spara in miljoner säger du……..på vilkas bekostnad undrar jag.

"Jag tror att de som arbetar inom de områden där det fuskas har en annan uppfattning än vad du har."

Det hoppas jag verkligen inte att de har. Jag hoppas att även de som jobbar inom områden där det fuskas verkligen vill få fatt på den som fuskar, men inte på bekostnad av alla andra.

#59. Inte ett dugg uppgivet, du tolkar hej vilt du. Som sagt, vill man åt bidragsfuskare så är det just de man ska leta efter, inte alla andra.

Hur du kom på jämförelsen med polisen fattar jag inte, men du brukar ju göra så. Polisen ska självklart finnas kvar, men tro inte att brotten utrotas för att det finns poliser. Det poppar upp nya brottslingar hela tiden, trots poliser och trots straff, oavsett vilket land det gäller. Även i länder där straffen är bra mycket hårdare än här. Man kan knappast säga att det är ok att 10 oskyldiga döms bara man kommer åt 1 enda brottsling, lika lite som att det är ok att 10 sjuka och/eller arbetslösa ska nekas ersättning bara man kommer åt 1 bidragsfuskare.

AndersE
0

#61 Vi har inte samma syn vilket ju inte förvånar mig längre.

Jag tror att det har betydelse att vi har poliser. Jag tror inte brottsligheten hade varit densamma utan dem.

Jag tror också att de nya system alliansen bygger där alla prövas - med syfte att hitta ett arbete når minst två syften. Dels hjälper man dem som faktiskt vill komma åter i arbete. Det är säkert de allra, allra flesta. Det var dessa som av tidigare alliansregeringar förpassades utan någon väg tillbaka. Dessutom tror jag att en hel del fuskare upptäcks på det här sättet.

Facit börjar i alla fall redan bli tydligt. Det syns bl.a. här - länk

blombuketten
0

#62. Nej, och jag tror att poliser gör vad de kan för att få tag på den som är skyldig. Det tror jag inte man gör vad gäller den som är sjukskriven och/eller arbetslös, där blir alldeles för många oskyldiga drabbade med motiveringen att "man stoppar bidragsfuskare". Dessutom, villket ju syns rätt väl bara på denna sajt, har det lyckats förvrängas så att så många människor tror att den som är sjuk fuskar, den som är hemma med vab fuskar, den som är arbetslös vill inte jobba och så vidare. Det är väldigt otäckt.

Dessutom tycks en del tro att antalet sjukskrivna sjunkit rejält och det visar att vi är friskare??? Jag (och faktiskt många med mig) tror att antalet sjuka är mycket högre än vad siffrorna visar, det är bara det att de vägras ersättning samt går och jobbar fast de är sjuka. Till och med när de är allvarligt sjuka.

Nej vi har inte samma syn på särskilt mycket och har det någonsin förvånat dig? Mig har det aldrig förvånat.

Är det för övrigt ingen som har en kommentar till att antalet "fuskande" föräldrar inte var så stort vad gällde vab? Skrev om det i inlägg 58.

AndersE
0

#63 Kom bara ihåg att dina tolkningar är dina egna och ingen sanning…

Jag har inte sett någon på denna sajt som tror att någon majoritet fuskar.

Jag tror inte heller att människor faktiskt blivit friskare.

Däremot är det många arbetsföra som tidigare klassades som sjuka eller förtidspensionerade som nu får chansen att arbeta. Vilket betyder mycket för landets ekonomi och vår förmåga att klara av välfärden även framöver.

Jag minns en kvinna före förra valet. Hon var sjukskriven sedan flera år. Hade jobbat på något kontor och fått problem med axlar/nacke. Spelade golf flera gånger i veckan samt sprang längre motionslopp. För mig betyder det att hon var klart arbetsför. I de rödgrönas Sverige ständigt sjukskriven. I de allierades Sverige försöker man finna var hon kan göra en insats…

blombuketten
0

#64. ………liksom dina tolkningar är dina egna och ingen sanning.

Nu skrev jag inte att man på denna sajt tror att en "majoritet" fuskar…….det är din tolkning och ingen sanning. Däremot skrev jag att det syns rätt väl på denna sajt…….osv.

Nja, det är faktiskt inte så enkelt att det "däremot är många arbetsföra" som får chansen att arbeta. Det är många som är sjuka som också ska ut i arbete då de nekas sjukersättning. Arbete som de sen inte får, för de är för sjuka.

Ok, nu tog du själv upp en berättelse, så kan jag då kanske också få tillåtelse att göra? Du brukar ju hacka ner på när någon gör just det. Jag vet fler som nu, trots att de är sjuka, bevisligen, nekats sjukersättning och går och jobbar, eller är till arbetsförmedlingens förfogande och också de som nu går på bidrag från socalen då varken försäkringskassan eller arbetsförmedlingen vill ha dem. Det är en verklighet som du tydligen missat helt.

AndersE
0

#65 Reinfeldt var väldigt tydlig i SVT-intervjun. Länk

Är man sjuk ska man inte arbeta.

Däremot är det säkert så att ordet "sjuk" har olika innebörd för olika människor. Det framgår om inte annat här - länk

elyse
0

#61 Det behöver inte drabba någon oskyldig alls om man får fram ett bra system där alla med rent mjöl i påsen inte har något att oroa sig över. Att det inte fungerar optimalt idag är dåligt, men jag tycker att det är viktigt att få fram ett bra system som inte gynnar de som hellre stjäl pengar de inte har rätt till än arbetar.

Jag menar att de som arbetar inom områden där det fuskas förmodligen har en annan syn på omfattningen av fusket än vad du har. Jag stämplar själv VAB-lappar…

blombuketten
0

#66. Reinfeldt kan vara hur tydlig som helst……faktum kvarstår, sjuka drabbas väldigt hårt idag.

Eftersom du själv stämplar vab-labbar, har du alltså uppfattningen att det s k fusket bland föräldrar minskat mycket? Det har man inte här, det är försvinnande liten skillnad och här menar man att föräldrar inte fuskar nu och inte fuskade förut heller.

AndersE
0

#68 Nej, jag stämplar inte vab-lappar.

blombuketten
0

#69. Oj, så rolig du var nu då Glad.

Bäst då att berätta att mitt inlägg 68 riktar sig till inlägg 67 och inte inlägg 66 som jag skrev, så att inga fler missförstånd uppstår.

elyse
0

#68 Det är inte så att alla sjuka drabbas lika hårt. Problemet är att man bedömer så olika mellan olika kommuner och från läkare till läkare; det finns för stor tolkningsmöjlighet i de nuvarande reglerna.

Det har inte minskat mycket, nej, men det händer att föräldrar skriver fel, antingen avsiktligt eller oavsiktligt. Händer det en gång i veckan på alla förskolor i Sverige blir det mycket pengar sammanlagt. Och kan man förhindra det tycker jag att det är bra.

blombuketten
0

#71. Exakt. Alla drabbas inte lika hårt och det innebär också att alla drabbas inte lika lätt. Problemet är att man bedömmer inte individen, man bedömmer efter en mall. Man utgår alltså från att alla är lika sjuka, eller rättare sagt, inte sjuka.

De nya reglerna har alltså inte lett till någon större förändring, fast man gick ut med att föräldrar fuskade i stor skala. Det är alltså inte så och det var precis det jag ville komma fram till.

AndersE
0

#72 Jag tror du har fel. Alla uttalanden jag har hört talar om en individuell bedömning. Ingen har talat om mallar.

blombuketten
0

#73. Om det vore individuella bedömningar så är det ju ännu värre att man nekar sjuka utan hänsyn. Nej, jag tror verkligen inte jag har fel. Jag har heller inte pratat om mallar mig veterligt. Men man nekar svårt sjuka människor hjälp och utgår från att samtliga orkar med att arbeta. Det kallar inte jag att man utgår från individen, utan helt enkelt utgår från regler som säger att så ska det vara.

Vilka uttalanden utgår du ifrån? Ibland är det bra att också utgå från verkligheten, och lyssna på människor som drabbas av just den här typen av behandling. Jag vet flera. Bland annat i mitt yrke där jag faktiskt varit med och sett vad som kan hända. Man blir mörkrädd.

vino
0

det sämsta med alliansen äratt de är "sjukdomsfientiliga". se bara på hur illa sjukfrösäkringen har slagti och folk hamnat mellan stolaroch ingen ersättning ellre rehabilitering får.

CaithSith
0

Det sämsta med alliansen är folkpartiets skolpolitik. De vill(och har redan gjort) skära ner på komvux och göra det svårare att komma in på högskola/universitet om man inte lyckats få bra betyg under gymnasiet.

AndersE
0

#76 Jag som tycker det är bra med krav. Vem har nytta av att vem som helst kommer in på universitet?

ala02
0

Det sämsta med alliansen är att man säger en sak men gör något helt annat,som t.ex. skolan, sjukförsäkringen etc..

vino
0

#78  +1

AndersE
0

#78 + #79 Det kan ni väl utveckla. Hur menar ni?

ala02
0

Skolan skulle man förenkla, det kommer bara bli rörigare om något. De nya betygskriterierna och ämnesmålen är det mindre text i men i stort sett samma text. Vi skulle bort från flumskolan, nu blir det svårare att tolka målen = mer flum. (sitter och försöker tolka gy11 nu)

Det skulle vara enklare att komma ut i arbete, man tar bort möjligheten att stämpla upp del/halvtid vilket gör att man inte kan ta ett sådant jobb om man har full a-kassa, då förlorar man för mycket pengar och kan bli av med densamma. Man vill förhindra att man sjukskrevs eller fick förtidspension i onödan, nu är det nästan omöjligt. Cancersjuka ska ut i arbete till och med.

CaithSith
0

#77 Om man läser upp sina betyg så har man ju visat att man har de kunskaper som krävs, precis som de som får samma betyg fast på gymnasiet.

Tycker det är helt fel att hela ens framtid ska vara avgjord på grund av hur man levt som tonåring. Svårt att veta vad man vill arbeta med som vuxen när man är 15 liksom.

Dessutom kan man ha varit sjuk under grundskolan/gymnasie(som jag), inte kunnat svenska språket, mått psykiskt dåligt eller av andra orsaker inte klarat skolan fastän man med rätt förutsättningar skulle haft toppbetyg.

Jag tycker det är en självklarhet att man ska få utbilda sig om man vill och kan..

AndersE
0

#82 Det finns inga stängda dörrar vad jag vet. Jag känner flera som just nu läser upp kurser och betyg för att senare läsa på universitet.

Som jag förstått det var problemet att alltför många äldre tog platser från unga utan att faktiskt kunna genomföra universitetsstudierna.

blombuketten
0

Kommvux, hur fungerar den idag?

AndersE
0

#84 Som innan vad jag vet.

Det finns inte kvar i min stad utan i grannstaden. Känner en som läser där fast mest på distans.

blombuketten
0

#85. Det pratas ju om att kommvux har, så gott som, försvunnit. Fast jag måste erkänna att jag har dålig koll på just den biten. Distansutbildning däremot vet jag att en del som håller på med.

AndersE
0

#86 Det "stora" som hänt är att du inte kan läsa upp betyg på komvux om du tidigare fått godkänt betyg. Däremot kan du alltid "tenta" upp betyg.

Det innebär att du bara kan läsa kurser du inte tidigare läst. Om du tidigare löst Matte B kan du på Komvux läsa Matte C och D, men alltså inte göra om B för att få högre betyg. Dock kan du alltså skriva prov för att även höja ditt B-betyg.

---

"Den grundläggande vuxenutbildningen är öppen för dig som är minst 20 år och som saknar kunskaper motsvarande dem man får i grundskolan. Alla som är i behov av utbildning är garanterade plats.

För att få tillträde till den gymnasiala vuxenutbildningen måste du antingen vara minst 20 år och ha grundskolekompetens, eller så måste du ha slutfört en minst 3-årig gymnasieutbildning.

På den gymnasiala vuxenutbildningen kan antalet platser vara begränsat. Förtur brukar ges till sökande som anses ha störst behov och vara mest motiverade att gå utbildningen.

För både grundläggande och gymnasial vuxenutbildning gäller att den i första hand är till för kommunens egna invånare. Om du vill studera i en annan kommun än den du bor och är skriven i måste din hemkommun bevilja din ansökan och betala för din studieplats."

Länk till Komvux

CaithSith
0

Man har skurit ner en hel del platser på komvux. Minns inte exakt hur mycket men iaf.

Man har ändrat systemet så att de som gått komvux får det svårare att komma in på högskola och universitet. DVS om man fått sina betyg på gymnasiet så kommer man att prioriteras medans de som läst komvux kommer hamna i "grupp två".

Helt galet enligt mig. Vet inte hurpass mycket svårare det i praktiken kommer bli för de som läser upp på komvux, men jag tycker det är orättvist.

ala02
0

Det är den så kallade 25/4:an som är borta,annars är det samma villkor som andra. Kvotgrupperna dvs hur många som kommer in på varje linje varierar. Gymnasiet har fler platser men det har de alltid haft. I min kvotgrupp var det två som togs in när jag läste av 36. Jag kom in på 25/4 och högskoleprovet, samt godkänd i de ämnen som krävs, samt fullständigt gymansiekompetens. Gymnasiekompetensen läste jag in på komvux. Jag undra hur de med tvåårigt gymnasium bedöms, får inte de söka till komvux?

AndersE
0

Som jag uppfattat det kunde kan inte komma in på vissa populära universitetslinjer direkt från gymnasiet trots toppbetyg, eftersom en del platser reserverades för andra grupper och detta har man försökt komma tillrätta med.

ala02
0

Det har alltid varit kvotgrupper, störst har gymnasieintaget varit, gymnasie+högskoleprov är en annan, gymnasie 25/4 osv.. "Felet" har varit att man kunnat slöa sig igenom gymnasiet men ändå lärt sig en del, sedan har man något år senare läst samma kurs på komvux. Alla ska dock ha klarat av fullständigt gymnasium ha läst minst 2250 poäng och godkännt i alla kärnämnen, man kan alltså ha IG i andra kurser men inte mer än 250 poäng (10%)Med enbart gymnasiebetyg så är ju max 2,0 möjligt, men då jämförs du med andra som inte heller kan få mer. Jag hade 1,8 högskoleprovet och 0,5 25/4, alltså 2,3, men då jämfördes jag med personer i samma kvotgrupp. De som hade gymnasium kom in på 1,7.

Nu kommer andelen, kvotgrupp med enbart gymnasiepoäng att öka, och 25/4:an tas bort. Det kommer också bli teoretiskt möjligt att få högre än 2,0 eftersom man får extra för matte och språk utöver sve, eng, som man läst på gymnasiet. Det blir mer taktik än nånsin alltså och yrkesvana/kunskap tillgodoräknas ej.

Problemet med komvux var att medelåldern sjönk och det blev ett sätt att läsa upp betyg. Det blir då inte omskolning som kanske är meningen utan ett sätt att ta igen det man missat under gymnasieåren. Medelåldern sjönk under 90-talet från 32 till 22 i Karlstad till exempel (Tullholmsgymnasiet). Antalet elever på komvux steg också kraftigt, I Karlstad blev det en av de stora skolorna, samma här där jag bor nu Söderhamn.

Det har varit en djungel med kvotgrupper och konstiga intagningar, så denna djungel måste rensas upp. Jag hoppas också att VHS ser över sina intagningar så det blir rättvisare. Jag saknar en samordning mellan gymnasier och högskolor men det kanske är på gång.

AndersE
0

#91 Ja, jag har sett hur komvux i praktiken var på väg att bli ett fjärde år på gymnaiset så jag tycker förändringen är positiv.

Alexej
0

Helt klart deras syn på svaga och sjuka. Läser man på Fibromylagi.ifokus finns det nästan bara trådar av förtvivlade kvinnor som har blivit utförsäkrade eller liknande. som inte orkar mer, som inte vill leva längre. All deras kraft går åt för att kämpa.

Läser man bara socialstyrelsens "Försäkringsmedicinskt beslutsstöd" om rekommenderade sjukskrivningar för olika diagnoser blir man rädd. Där står det det att man kan arbeta med olika cancerformer trots hormonbehandlingar osv. En fruktansvärd cynisk människosyn.

Och deras syn på djurskydd är under all kritik. Erlandsson var nog den sämsta jordbruksminister som man kunde tänka sig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

CaithSith
0

Jag gillar inte narkotikapolitiken. Erbjud narkotikamissbrukare vård och hjälp istället för att bestraffa dem.

Sen tycker jag polisen lägger ner på tok för mycket skattepengar på cannabisbrukare, sluta med det(om inte legalisering så avkriminalisering).

timmelin
0

det dåliga vore väl om dom inte fortsätter på samma sätt som dom har sagt.

Agilis
0

Jag gillar inte deras miljöpolitik alls, och dessutom gillar jag inte deras syn på svagare samhälsmedborgare. För det första är jag trött på att våra socialFÖRSÄKRINGAR har kommit att kallas bidrag, när det är just en försäkring vi talar om. Jag, mina föräldrar och deras föräldrar har arbetat och betalat skatt i många år och då skall man ha rätt att nyttja dessa om man skulle behöva. Utan att kallas för parasit, fuskare och lat.

Det första jag kände när jag jag fick min cancerdiagnos i maj i år var "Gud, vad ska jag göra om de vill att jag skall börja jobba igen snart, jag KAN inte, hur skall jag överleva?" Är det vettigt när man redan kämpar för sitt liv?

Maria
0

#96 Här kommer en länk om sjukskrivning från försäkringskassan.Glad

/Maria

Agilis
0

Tack, har redan läst sllt det där, plus att jag har närstående som jobbat 40 år på kassan. Allt det där spelar tyvärr ingen roll, Jag kontar med en länk till dig.

Maria
0

#98 Nu var ju min länk inte menat med att jag tycker att man ska tvingas arbeta med svår sjukdom. Det måste du ha missuppfattat. det är helt oacceptabelt.

Jag tycker att man borde kunna se det mer på individnivå och göra bedömningn utifrån den personens förmåga.

En cancerdiagnos, eller behandling behöver per automatik inte innebära sjukskrivning på heltid för alla. det kan även variera under sjukdomens gång. Alla är ju så olika.

/Maria

ekorren
0

Definitivt försämringarna med sjukpenning och sjukersättning.

Det är så ruttet fult att stjäla för dom som är sjuka eller har någon funktionsnedsättning, och bokstavligt på ena eller andra sättet kämpar för sitt liv. Dom ligger redan ner och har ingen ork att protestera. Dom sjuka har ingen rättighet och skulle helst ses svältas ihjäl. Jag tycker att det vore jystare att vara ärlig och gasa ihjäl den s.k. "allvarliga samhällsfaran". (ironi med allvar)

Jag kallar det stjäla för liksom dom flesta pensionärer har dom arbetat så hårt och så länge dom bara har kunnat och betalat med skatt, just för att det ska det ska vara möjligt att överleva, fysiskt och mentalt, när man har otur att bli sjuk eller handikappad så man inte kan jobba.

Ledsen om det låter illa, men jag är så heligt förbannad på dom som har beslutat om det här att jag faktiskt på allvar önskar att dom blev sjuka och får smaka sin egen medicin. Tyvärr får dom aldrig känna på hur det är att vara sjuk och knappt ha mat för dagen och stressen att inte veta hur det blir sen, för dom har väl sitt på det torra ekonomiskt så egoistiska och "närsynta" som dom är. Man får väl hoppas att dom råkar ut för något riktigt riktigt j_vligt istället….

ala02
0

Resultatet av alliansens politik är fler hemlösa, utförsäkrade och extremt fattiga. Ett annat resultat är mer oro och stress, vilket utgör en grogrund för SD. Tyvärr finns det inga alternativ som Mona Sahlin visade i sitt tacktal.

Hur man kan missa fastighetskatten är otroligt konstigt, visst det är numer en avgift, faktum är att jag liksom de flesta i Sverige nu betalar mer än förut. Jag betalar dubbelt så mycket 5 900:- istället för 2 800:-. Men det är klart partifärg spelar ingen roll för de som bor i Värmdö, Djursholm och Lidingö. De har fått lägre fastighetskatt.

Mitralis
0

#101 Det där med fastighetsskatten pratade pappa om före förstagången Alliansen vann. Han sa att de flesta här uppe (dvs norr om Dalälven) blir lurade om dom tror att den ska bli billigare för det kommer att bli mycket dyrare. Och så blev det.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.