Meritpoäng!
Jag har ju hört talas om meritpoäng tidigare, för cirka 1 år sedan när jag skulle börja läsa upp mina betyg från gymnasiet.
Jag mådde inte alls bra under gymnasietiden och var sjukskriven från skolan ett halvår och fick gå om ett år och liknande vilket gjorde att mina betyg inte alls var något att hänga i granen. Så nu har jag läst upp de flesta med IG och streck och ska nu börja tenta av de sista och har fått mvg i allt hitintills. Det jag har strävat efter är att kunna läsa till psykolog, vilket jag verkligen vill och har kämpat för!
Vad får jag då reda på när jag kollar upp utbildningen lite närmre, jo att det är meritpoäng som sabbar allt för mig! Vilket jä*la påhitt rent ut sagt, detta gör det i stort omöjligt för de som läst gymnasiet tidigare än förra året att komma in på de mest eftertraktade utbildningarna. Idiotiskt!
(Behövde få skriva av mig lite ilska och uppgivenhet!)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Nej, men de har väl kvoter där också? Du borde kunna läsa upp behörigheten och sedan göra högskoleprovet eller liknande? Läser du upp ämnena på folkhögskola finns det dessutom en kvot för det också. Hmm, så var det när jag sökte iaf, jag sökte på alla kvoterna samtidigt. Fast det var några år sedan nu…
Mvh, Agilis
Högskoleprovet är alltid en chans att komma in. Dessutom gäller ju meritpoängen även för oss med betyg sedan tidigare, dock kunde vi inte räkna in dem vid våra val och välja för att få så höga meritpoäng som möjligt…
Som sagt, vill man plugga bör man skriva högskoleprovet, helst flera gånger.
Meritpoäng ges för matematik och språk, gör man inte det på komvux? Alltså att du får meritpoäng även där, när du läser dessa ämnen.
ala02; meritpoäng ges även för andra kurser och antalet meritpoäng som man får bestäms av vilka grundkrav den utbildningen du söker på universitet/högskola har. De betyg du har som är aktuellt för den valda inriktningen och ligger över grundkraven ger meritpoäng efter ett visst system.