Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 3730 ggr
Agilis
0

Apoteksmonopolet

Jag har inte funderat speciellt mycket på det utdöda apoteksmonopolet. Jag förutsatte nog helt enkelt att allt kommer att skötas lika bra och proffsigt som innan. Tills när jag och sambon igår kväll upptäckte att han fått någon annans medicin.

Eftersom det var samma märke de fått utskrivet har ingen av oss reagerat förrän han av en händelse upptäckte detta. Det står nämligen någon annans namn och personnummer på burken. Nu kan man ju bara fråga sig om styrkan och doseringen är densamma som skrivits ut åt min sambo, eller om han gått omkring och feldoserat i någon vecka. Så vad gör man åt detta? Vem pratar man med? Ska det anmälas rent av?

Har ni märkt av några negativa/positiva inverkningar av det borttagna apotekmonopolet?

Maria
0

Det var ju faktiskt riktigt allvarligt. För det första ska din sambo kontakta sin läkare för att kontrollera medicin och ordination.

Jag hade gått tillbaka och krävt en förklaring och framför allt måste det få komma fram att sådana här misstag kan hända som egentligen inte får hända.

Jag har hört klagomål på att de olika apoteken inte har samma sortiment och att man inte kan kontrollera en konkurrent utan kunden får åka omkring tills man hittar.

Jag har även förstått att det är krångel med vissa avtal om avbetalningen på de olika apoteken.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag och mamma har fått komma tillbaka till båda de nya apoteken vi varit på, för de var tvugna att beställa medicinerna. Som tex levaxin. Ingenting hade dom inne av det vi skulle ha.

Maria
0

#2 Ändå är Levaxin inte direkt en ovanlig medicin.

/Maria

Karmatarerskanise
0

precis

[GunillaR]
0

Jag har råkat ut för att man inte haft läkemedlet hemma och inte heller liknande läkemedel. Detta läkemedel är inte heller något ovanligt utan säkert ett av de mest vanliga.

Fördelen med att det finns fler apotek att välja på är naturligtvis att slippa sitta/stå och vänta i långa och överfulla apotek på sin medicin.

Jag tror att det kommer att reglera sig med dessa "barnsjukdomar" och att dålig service kommer betyda dålig omsättning. Det gäller ju för personalen att vara serviceminded och betrakta kunderna som kunder.

ala02
0

"Inget av de branscher som avreglerats har lett till förbättringar, el, järnväg etc.. Varför skulle det bli bättre med apoteksbranschen?"

Stig Malm sa detta under ett morgonprogram, att en gammal politiker ska få rätt är konstigt.

elyse
0

Jag har aldrig fått gå utan när jag varit på apoteket. Har iofs bara hämtat ut Behepan (B12) och p-piller, men de har alltid haft mina i lager. Kanske beror det lite på var man bor? I mindre städer kanske utbudet är sämre?

Karmatarerskanise
0

Jag bor i en hyffsat stor stad.

elyse
0

#8 Otur kanske. Eller så är det jag som haft tur. Jag märker i alla fall en stor skillnad på service - när det är monopol behöver man inte bry sig lika mycket om kundbemötande för kunderna har inget val.

[GunillaR]
0

# 7 - Jag bor i rikets tredje stad.

Men det kan ha varit ett olyckligt tillfälle. Personalen på detta lilla apotek är mycket tillmötesgående och därför kommer jag gärna tillbaka. Apoteket ligger nämligen mycket behändigt tillhands alldeles intill en Lidl-butik.

Och vad gäller service så har det "stora" apoteket´inte varit så lysande med den saken. Tvärtom så har man mött många sura bemötanden och även en ibland mycket nedlåtande attityd.

Maria
0

#9 Tyvärr har jag varit en flitig Apoteksbesökare sista tiden och jag kan säga att jag föredrar den sura typen som inte säger så mycket.

Idag skulle jag ha medicin för magen. Jag äter mycket värktabletter just nu och magen tar stryk.

Jag fick en lektion i att jag äter för mycket, borde trappa ner, veta om biverkningar m.m.

Jag förklarade att jag är medveten om detta och bad återigen henne att hjälpa mig komma på namnet på magmedicinen men hon gav sig inte.

Till slut var jag tvungen att säga att jag står inför en kommande operation och jag har ingen lust att stå i butiken med massa andra kunder och ge henne min diagnos utan jag vill ha medicin för magen.

Jag var urförbannad. Har någon sett filmen "Magnolia" så kände jag mig som Julianne Moore i apoteksscenen.

/Maria

elyse
0

#11 Fast det var väl knappast ett exempel på en god service? En god service, för mig i alla fall, handlar om att känna in vad den enskilda kunden vill ha/behöver.

[Maine]
0

Det sämsta med att det finns olika apotek nu, är att man inte kan utnyttja delbetalningen på dem. Är jag kund hos Apotket, så kan jag inte hämta ut medicin på de andra bolagen och delbetala.

Det är riktigt dåligt.

[GunillaR]
0

# 13 - Jag upptäckte detta förra veckan. Det blev ett stort hål i plånboken…..

kerstinjo
0

#11 Finns inget värre än när apotekspersonal ska undervisa en. Funderar man över sin medicin, så får man kolla Fass.

Vad 17, ALLA läkemedel har biverkningar, t.o.m. Alvedon!

Kerstin 

[Maine]
0

#12  Hur menar du med "känna in" vad en kund behöver? För mig är god service: trevlig, tillgänglig och ha kunskap på mina frågor..

#15  De har nog fått instruktioner om hur de ska göra när kunder köper värkmedicin.. det har ju gjorts mycket reklam om det med.

Mig stör det inte om de frågar, jag svarar på det jag vill svara.Flört

Maria
0

#16 Nu är det inte till mig du ställer frågorna men fallet jag berättade om i #11 handlade om värkmediciner på recept och jag ville ha piller för magen.

Jag tycker inte apotekspersonalen ska ifrågasätta min medicinering som är något mellan mig och utskrivande läkare.

Självklart ska de vara trevliga och svara på frågor men inte undervisa om min dosering.

/Maria

[Maine]
0

#17 Nej, det ska de inte göra, inte när man har recept.

Men om de ser att man har olika värkmediciner, då tycker jag att det är helt ok, om de informerar om man kan ta dem tillsammans eller inte, men så var det inte i detta fall.

Jag tänkte helt allmänt på att jag tror att de fått instruktioner på att informera om mediciner.

Söker jag en receptfri medicin, så får de gärna informera, eller om det är första gången jag använder den. Men visst, det finns ju gränser för hur de får bete sig.. Flört

(Enda gången jag varit glad över att de ifrågasatte ett recept och doseringen, var när min flicka var fyra år och fick Cocillana-Etyfin för sin hosta. Läkaren hade skrivit ut alldeles för hög dos..)

Sara
0

# 18 De ska ifrågasätta när dosen är helt knasig.

Sara

[Maine]
0

Ja, för min del får de gärna fråga och i detta fall med hostmedicinen så ringde de vc och frågade. Helt i sin ordning!

Men alla doseringar behöver ju inte knasiga heller, men de får gärna fråga eller kolla upp det.