Illa för de äldre
Detta gillar jag inte.
Här kommer en länk som berättar att man på flera håll bygger om serviceboenden till trygghetsboenden och hyran höjs ganska rejält.
Det drabbar de penisonärer (oftast äldre ensamma kvinnor) som inte har råd med ett liknande boende.
/Maria
Ja, vilka priser… Man får dock hoppas att fler städer har samma system som Stockholm; att man bygger dessa boenden med fokus på valfrihet och bygger både billigare och lite dyrare boenden.
I stockholm har man till och med gjort om ett servicehus till stundentbostäder
Hemskt! Det är illa nog med den pension så många gamla tvingas leva på… Det är tacken för att man har jobbat hela livet och bidragit till samhället? 
Kommunernas äldreomsorg brukar gå plus år efter år.
Men individ-och familjeomsorgen slukar miljoner, efter miljoner, det är där kommunernas största utgifter finns.
ÄO's pluspengar satsas inte på äldrevården utan går till bl.a. IFO.
Varför inte öronmärka vissa pengar eller låta kommunernas olika omsorgsförvaltningar ha helt "egna" kassor?
#4 De som har den lägsta pensionen är ofta de som inte har jobbat hela livet och bidragit till samhället.
Sedan är det oftast kvinnor som hamnat i denna fällan genom att ha varit hemma med sina barn så på det sättet har de bidragit till samhället.
Sedan har vi en annan grupp och det är de som på grund av olika handikapp inte har kunnat jobba.
Självklart så ska grundpensionen vara dräglig och följa samhällets ekonomi. Det ska inte bli så att man inte kan flytta till ett boende man är i behov av bara för att man inte har råd. Där måste behovet gå före pengarna.
/Maria
De är nog fler än vi vill veta
/Maria
Pensionerna följer helller inte konsumenprisindex sedan flera år så dom räknas inte heller upp i den takt som priserna höjs så det blir allt flera fattigpensionnärer
#6 Min farmor har jobbat som barnskötare hela livet och det ger ingen fet pension kan jag lova… Hon och farfar klarar sig bra eftersom de är två, men om farfar skulle dö så kommer farmor inte att ha råd att bo kvar i den billiga lilla hyreslägenhet som de har haft i 40 år.
Jag är inte så insatt som jag kanske borde vara, men jag känner ändå instinktivt att pensionärer är de sista man sparkar på så att säga. Hellre högre skatt än att vissa gamla knappt har råd att leva.