Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 8751 ggr
karin46
0

Behöver vi invandrare?

Som motargument till SD i debatten har många under "Vi gillar olika" fört fram vilka vi har att tacka för populära maträtter mm.

SD har hävdat att de värnar om gamlingar och vården. SD "pratar i nattmössan". Äldrevården är BEROENDE av våra invandrare. Det är ett tufft jobb både fysiskt och psykiskt samt därtill lågavlönat. Det är ett jobb som många yngre "svenskar" gärna avstår från.

Sen har vi persontransport som taxi och buss, här arbetar högutbildade invandrare, obekväma arbetstider för osäkra inkomster.

Personligen uppskattar jag invandrare. De berikar verkligen vårt - och deras - land.

Varför inte starta en kanpanj "Bli Fadder till en Invandrare"

vino
0

Fadder? Nej tack… Är det någrasom behöver faddrar eller frivillig hjälp så ärdet väl de gamlasom inte kommer ut i friskaluften.

karin46
0

Nå, har du tänkt att ställa upp för någon av de gamla, eller tycker du att någon annan ska göra det?

Min ide att vara fadder var att bjuda på oss själva vilket skulle underlätta för båda parterna.

karin46
0

Varför ställa de gamla MOT invandrarna?

Jag har själv bott utomlands och vet hur glad man blir när någon från "det nya landet" söker kontakt.

vino
0

Jag ställer intede mot varandra, utan jag ser till vilkajag anser behöver mer jjälp. Det kanäven vara funktuonshindrade. Och jo, jag hjälper människor på många sätt. Nå, gör dudet?

AndersE
0

#1 Den här diskussionen har som utgångspunkt att vi vinner mer än vi förlorar på invandringen. Det gäller även äldre och funktionshindrade.

Skulle vi stoppa invandringen så skulle våra möjligheter att bibehålla välfärden för bl.a. äldre och funktionshindrade bli betydligt sämre.

Invandringen är bl.a. ekonomiskt mycket positiv. Det finns naturligtvis många andra positiva aspekter.

vino
0

#5 jag förstodmycket väl vad inlägget handladeom. Men jaf valde att svarapå fadderfrågan.

Jag tyckeratt det finns många trådarom invandring och sd redan….

[Norrbysa]
0

Det är så trist att det finns så många invandrare med jobb långt under deras kunskapsnivå.

Jag önskar att vi kunde sluta vara så rädda för olikheter och använda oss av den goda erfarenhet och kunskap som finns.

Istället för att låta välutbildade invandrare jobba med yrken de är klart överkvalificerade för.

Tex. En överläkare som taxichafför? :(

ala02
0

En av anledningarna till att man tar in den mängd man tar in är att man även behöver skattebatalare till alla 40-talister, lite senare kommer även deras barn som är många också behöva hjälp. Det har fötts för få i sverige för att vi själva ska kunna försörja oss på de sista decennierna. Det blir allt äldre förstagångsföderskor och de föder färre barn. Det behövs även nya impulser och nya entreprenörer om vi fortsätter det kapitalistiska system vi har idag och ALLA njuter av. Läs om Schumpeters ekonomiska tankar, där beskrivs hur de som sitter fast i gamla tankar går under. Nya idéer, entreprenörer och uppfinningar är det som ger tillväxt. Sitta och begrunda hur det var förr och tro att det blir bättre bara vi gjorde som förr fungerar inte. De länder med tuffare attityd mot invandring är också de länder som stagnerat i utveckling, Spanien, Grekland Frankrike och Italien är några exempel. Länder som Tyskland Sverige och Norge har däremot klarat den ekonomiska krisen relativt bra (se bnp). Nu är det naturligtvis en mängd faktorer som spelar in men det finns inget som tyder på att hög invandring ger sämre tillväxt, tvärtom.

AndersE
0

#8 Bra. Håller med!

[Fiction]
0

Ja, jag anser att vi behöver olika etniska grupper i samhället. Men jag anser också att vi bör integrera de invandrare som allra redan finns på plats. Därmed inte sagt att invandringen skall stoppas. Jag tycker dock att vi bör se över integrationspolitiken och skapa möjligheter till assimilering av de invandrare som redan bor i landet och att fokus bör ligga där snarare än på att ta emot allt fler. (Jag har, för övrigt, själv utländskt påbrå.)

Fadder till en invandrare? Hur menar du, lite mer specifikt?

AndersE
0

#10 Vad menar du med integrering respektive assimilering?

Denna kommentar har tagits bort.
LenaR
0

Fadder - ja visst!

Det viktigaste när man kommer till ett nytt land är ju att man får kontakt med människor. Bara på det sättet lär man sig sedvänjor, språk m.m. Det måste underlätta alla eventuella kulturkrockar att ha en personlig guide i det nya hemlandet.

Så jag blir gärna fadder! Var ställer jag mig i kö?

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[ElisabethYL]
0

#13 Kanske din hemkommun kan svara på det? Om de tar emot flyktingar så blir de nog bara glada över frågan.

vino
0

Ja detär ju bra bara man förstår varandra och att den invandrade inteblir ptvingad en. Men jag hoppas verkligen inteatt de kpmmer på att arbetslösa måste utförasånt för att få ersättningar.

vino
0

Kan ju förresten tillägga att när jag jobbade med hemservice så var detmånga äldre som efterfrågade svenska tjejer och killarsom skullevkomma hem till dem föratt utföra servicetjänster. Annars ville de helt enkelt inte hanågon hjälp från detföretaget. Men attpåstå att svenskar inte tar vilketjobb som helstär struntprat. Har du ts varit arbetslös nyligen? Mankan liksom imte neka jobb hursomhelst. Och idag vill de flesta ha ett jobb vilketsom helst. Fördomar ärdet, attpåstå att ungdomar intetar lågavlönade jobb.

LenaR
0

#15 Håller fullkomligt med. Om det inte är frivilligt blir det fullständigt meningslöst.

#16 Många gamla människor har ju tyvärr fått folksjukdomen stroke, alternativt någon form av demens. Min erfarenhet av människor med hjärnskador är att de blir extremt fördomsfulla, oavsett hurdana de var före hjärnskadan. I de fallen fungerar det förstås inte med vem som helst.

De flesta gamla människor jag känner har uppnått nog klokhet och livserfarenhet för att se att människor är människor, oavsett bakgrund, ålder, kön, etnicitet eller vad du vill. Det är tråkigt att inte alla når dit, men vi har alla olika förutsättningar.

vino
0

#17  Det härvar friska äldre personer. De var väldigtbestämda med att de ville ha svenska personer som komhem till dem.

Ochjag kan faktiskt göra detsamma ibland. Har haftdåliga erfarenheter av utländska läkareså jag försöker få läkare som talar rensvenska. men debehöver inte vara svenska, men jagvill kunna konversera utan attse ut som ett frågetecken, ochdet gäller även dem.

LenaR
0

#18 Tråkigt med gamla människor som levt ett helt liv utan att se under ytan. Tur att det finns andra!

Krav på god svenska tycker jag är helt rimligt. Särskilt när det gäller äldre som kanske hör dåligt.

Och där är vi tillbaka till fadderverksamhet, för hur ska man lära sig språket om man inte talar det, ofta?

Jag tycker fadderskap är en lysande idé. Men vem skulle anordna det? Röda korset, kommunen…?

vino
0

#19  Nej, varför det? Alla har jurätt till sin åsikt.

SFI finns ju. det anserjag att invandrare bör gå, såde kan lära sig svenska och grammatik. fadderskap ser intejag som en lysande idé, så detär tur att vi ärolika! Flört

LenaR
0

Om bara sfi-undervisningen fungerade så.

vino
0

skolan är knappast perfekt den heller. menman kan inte troatt allt som kommunerna gör är ochblir fel. detär deras ansvar att tahand om invandrare som kommerhit. många gåren snabbkurs för att kunna arbeta direkt. andrahar tur och får gåen utbildning direkt riktad till nyanlända invandrare, medanlångtidsarbetslösa svenskar intefår gå den trots intresse.

Internettan
0

vino:

Du tycker inte om invandrare och vill inte ha med dem att göra? Du kan inte vara tydligare på den punkten.

fadderskap ser intejag som en lysande idé

Varför? Om frivilliga är faddrar och gillar det - och invandrarna gillar det - vari ligger problemet? Avundsjuka på att de får någonting gratis? Då vill jag ställa dig frågan: Skulle du vilja byta ditt liv mot deras? Väger de förmåner en flykting kan tänkas få i Sverige upp mot det de varit med om i sina hemländer? Tror du att en flykting med hemska upplevelser bakom sig skakar dem av sig när de tar det första steget på svensk mark? Och blir som en trygg svensson fast med förmåner och lyx som de gottar sig åt? Eller vad har du för bild i ditt huvud om de människor du pratar om?

Återigen: skulle du vilja byta liv med någon av dem?

"Every point of view is a view from a point."

vino
0

varförskulle jag inte tycka om invandrare? Jag har släktingar, arbetskamrater och vänner som är invandrare.

om duläser #15 så står det attjag inte har någotemot fadderskap. Däremot inteen LYSANDE idé. och jagfår väl hamin åsikt utanatt bli korsförhörd?

och sedan skriverjag om alla invandrare, intebara dem somkommer som flyktingar, mendet verkar vara de enda invandrare som detpratas om i trådarna?

så läs ordentligtnästa gång innandu kommer med förutfattade meningar.

ala02
0

Har erfarenheter från SFI, i dess nuvarande form fungerar det inte. Min dåvarande flickvän fick efter två lektioner hemläxa om supinum och futurum och skulle lära sig det. De hade då kommit till H i alfabetet och inte börjat läsa än.

En colombian jag  känner cyklade varje dag drygt en mil för att hjälpa till med ungdomar som hade svårigheter i skolan. Det förbjöd migrationsverket. Han skulle sitta hemma och vänta på en plats på just SFI. Nu har han varit där i ett halvår och säger själv att han lärde sig mer när han var med ungdomar och hjälpte dem.

vino
0

#25  Ja,detlät inget vidare att SFI inte fungerade. Imin kommun fungerar detbra.

timmelin
0

såg uppdrag granskning idag

behöver vi kvinnor i burka som inte kan jobba och vägrar ta av sig burkan

detta har inte ens med deras religion att göra, andra muslimer reagerar negativt.

behöver vi dom??

LenaR
0

#27 Vad menar du? "behöver vi kvinnor i burka som inte kan jobba och vägrar ta av sig burkan" Jag förstår inte frågan.

timmelin
0

o jag var inte så snäll där

det jag menade var att jag tyckte att dom skulle anpassa sig till att leva så att dom kan jobba, för som det är nu ju så kan dom ju inte det.

och det tyckte dom flesta muslimer också faktiskt. finns ingenting i koranen angående att man måste ha burka, är som vissa religiösa sekter i sverige.

elyse
0

Ja, vi behöver invandring, men det är något som är fel om man ska motivera det med ungefär "Vem ska annars ta alla underbetalda jobb ingen annan vill ha?". Jag tror på arbetsinvandring där det enkelt går att avgöra om en person har den kompetens man behöver samt om personen har rätt språkkunskaper. Det systemet finns i länder där man lyckats bättre med integration än vi gjort i Sverige; Kanada, USA, Australien och England t.ex.

timmelin
0

det systemet är faktiskt bra

blir ju en naturlig anpassning med personer som verkligen vill komma in och lära sig att leva i det landet

såg på uppdrag granskning, och där var arbetsvilliga muslimer med kanonbra tankesätt, att man måste anpassa sig till det livet som vi lever här

elyse
0

#31 Ja, det fungerar uppenbarligen bättre än sättet vi har nu - här verkar man chansa när man kommer in i landet istället för att veta, innan man lämnar sitt hemland, att man har ett arbete i det nya landet.

elyse
0

#17 Ja, det är en aspekt man får tänka på. En klasskamrat till mig, när jag pluggade för några år sedan, jobbade extra på ett äldreboende och på deras demensavdelning fanns det gamla som grät och bad om att "få åka hem till Sverige igen" när där arbetade personal med stark brytning. Det öppnar ju allt fler äldreboenden för våra invandrare, t.ex. med enbart finsktalande eller persisktalande personal - varför skulle våra svenska dementa inte vara i behov av samma kontinuitet i språket hos de som vårdar dem?

LenaR
0

#30 BRAVO!

#29 Okej, jag kanske håller med.

Den som väljer att bära burka eller nikab eller vad det heter utesluter sig själv från en stor del av arbetsmarknaden. Så med tanke på bara dem faller kanske argumentet att vi behöver immigration för ekonomins skull?

Men burka/niqab är inte vanligt. Jag tycker inte att det går att argumentera mot immigration för att det finns någon procent/promille muslimer som bär (eller tvingas bära) burka.

(Jag har också hört att det inte finns något om burka i koranen, bara slöja som täcker håret. Men jag har inte kommit igenom koranen själv..)

LenaR
0

#33 Ja, det är förfärligt när personalen sinsemellan talar ett språk som de äldre inte förstår. Hur ska en dement människa tackla det?

timmelin
0

3. ja det finns ju tex många gamla som tex har svårt för danska läkare och tänk när dom då hör ännu värre brytningar, eller ett språk dom inte förstår.

borde ju vara som det är på vissa hem. tex finsktalande hem för dementa. där dom får hjälp att förstå.

många kvinnor med burka vill jobba på dagis och dom sa att det inte är något problem då burkan kan åka upp och ner. dom vill visa sitt ansikte för små barn men kommer syskon eller föräldrar så måste burkan på. vad ger det för syn till barnen?

vino
0

behöver vi invandrare? jovisst, vi harju läkarbrist, många forskare kommer utifrån, det finns många exempel.

menvi behöver inte tain hur mångasom helst. det är skillnaden. men ingen migveterligt säger att det skavara totalstopp.

men detsom retar mig ärnär nyanlända invandrare får utbildningar direkt som gerde jobb, men andra arbetslösasom söker samma utbildning får inte varamed. det ärendast för invandrarna. vad ärbäst? att desom varit arbetslösa en längretid utbildas,eller att det ska blibra siffror istatistiken på hur måna nystartsjobb detblivit?

ala02
0

Då tycker jag du ska anmäla dessa utbildningar till DO. Det är ju otroligt att man diskriminerar på det sättet. Vet att universitet blivit stämda för könsdiskriminering.

[ElisabethYL]
0

#37 Där får jag nog säga att jag håller med dig, man ska bli antagen till utbildningar på lika vilkor. Två yrken med stor brist i Sverige är läkare och svetsare (iaf här i Värmland). Många läser till svetsare här i Sverige och jobbar sen i Norge eftersom det är både bättre arbetsvilkor och högre lön..

#38 Ja, det är väl det enda rätta!

karin46
0

För närvarande bor jag hos min son under veckorna och den dator jag har haft tillgång till strejkar tyvärr nu. På grund av det har jag inte kunnat svara eller kommentera era inlägg. Jag ska nu försöka göra det.

På frågan om jag själv hjälper andra så kan jag väl nämna att i den kommun jag bor finns det ett "natthärberge" för hemlösa. För att det ska fungera behövs 1-2 volentärer/natt. Jag brukar ställa upp ca var 3:e vecka.

Vidare: Jo, jag har varit arbetslös och det är svårt att få ett jobb när man passerat 55 år.

Idéen med fadder är att många invandrare VILL lära sig svenska och att förstå vårt sätt att "leva" och tänka, men de har svårt att få kontakt med svenskar. Det är där jag tror att det är vi som får ta den första kontakten. Själv träffade jag för en tid sedan en familj i tvättstugan och från att träna svensk konversation med mamman så har det utvecklats till att vi umgås för att vi har roligt tillsammans.Själv har jag "fått blodad tand" och tänker bli kompis/fadder till flera.

Sen måste vi respektera att invandrare och flyktingar vill behålla sina traditioner och ev. klädstil. Så svensk som jag var, med lusia och midsommar etc som de år jag bodde i Australien, har jag väl aldrig varit. Och svenska pensionärer son ½årsvis bor i sydeuropa, hur anpassar de sig till det landets seder och bruk.

Medlem
0

Här har ni en invandrare som kom till Sverige på 90-talet. Jag hade inga problem med att läsa SFI, kurser på komvux för att komplettera mina betyg för att ev. kunna läsa på universitetet och ha ett fast jobb. Mitt problem handlade om att det var mycket svårt att få kontakt med svenskar. Jag ville det, dels för att kunna lära mig bättre svenska och dels för att kunna bekanta mig med de svenska sedvänjor och livsstil.

Det första kontakt med svenskar var när jag fick mitt jobb och väl då  var det inte lätt att kommunicera. Den första reaktion som jag aldrig kommer att glömma är när en arbetskollega skrattade åt mig för att jag uttalade ett ord fel. Så innan vi talar om att integrera invandrare bör det svenska folket vara mer öppna för att ha kontakt med invandrare. Så ja jag tycker idén om att bli fadder åt invandrare är en lysande idé, men frågan är, hur många svenskar kommer att ställa upp?

Alexej
0

I Götene- liten stad här- finns flyktningsguider. Folk som ställer upp och hjälper nyankomna flyktningar med allt i det nya landet. Vet att det är väldigt uppskattad från båda sidorna och att många hat blivit vänner för livet.

http://www.gotene.se/socialomsorghalsa/flyktingintegration/bliflyktingguide/flyktingguideigotene.5884.html

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

LenaR
0

#42 Det går alltså via kommunen!

Om ens egen kommun inte har någon fadder-/guideverksamhet kanske man kan utöva lite medborgerlig påtryckning! Glad

karin46
0

Det du berättar är nog väldigt vanligt. Det är det här jag vill hitta en lösnng på med denna "tråd".

Kanske skulle vi alla kunna påverka våra kommuner att bygga ett kontaktnät dit de "svenskar" som vill ställa upp, samt de invandrare som önskar skulle få kunna kontakter med varandra.

timmelin
0

idrott är ett toppensätt att integreras på

i min dotters klubb finns det föräldrar ifrån 5 utomeuropeiska länder och vi har jättekul tillsammans

dom är goa och glada och vi hejar på våra barn tillsammans fast det är individuella sporter

och då finns inga problem med att va tillsammans

men det är också invandrare som vill och har lust till en integrering

och vi får inte glömma bort att många svenskar behöver hjälp, tex 18 åringen i aftonbladet som är hemlös och inte få någon hjälp ifrån socialen.

tex min väninna som blir misshandlad av sin make men som inte får tillgång till hjälp bara för att hon har en hund och då får hon ingen lägenhet

för att hjälpa andra måste vi hjälpa svenska folket först eller hur?

Karmatarerskanise
0

Vilka är det svenska folket?

Det är olika för många.

Maria
0

#45 De föräldrarna från "fem utomeuropeiska länderna" i din dotters klubb. Räknar du inte dem som svenskar?

/Maria

timmelin
0

haha å ni är såå svenska själva i ert tänkande eller hur

flyttar ni till usa tex, blir ni amerikaner och inte svenskar för det?

om jag flyttar till usa, uganda, thailand, japan mm mm

så är jag svenska

mina barndomsvänner ifrån forna jugoslavien, vietnamn mm är stolta jugoslavier mm och dom tycker det är underbart

en vän från usa vill vara amerikansk medborgare och han är stolt över det, men ändå lever i detta land utan och har själv skaffat jobb, svenska vänner, mm mm

är det inte så det ska vara

vill människor ha saker serverat på silverfat???

nä tack säger jag och många med mig och då även mina vänner från andra kulturer

invandrare är inte tafatta, naiva, lata mm utan vanliga människor som tycker om att göra rätt för sig och inte få massor med bidrag, fadderskap mm

Maria
0

#48 Du skrev ju "för att hjälpa andra måste vi hjälpa svenska folket först".

Då är det rent juridiskt alla svenskar som måste hjälpas oavsett om de själva kallar sig för greker, amerikaner, iranier eller annat.

/Maria

timmelin
0

ja om dom bor här jaa

behöver vi flera

nej

timmelin
0

oj blev fel

men det jag menar behöver vi fler som inte kan skaffa sig jobb själva, som inte intigrerar sig själva i samhället

flyttar jag till något annat land skulle jag inte kräva att samhället fixade allt åt mig

jag skulle agera själv

och det är faktiskt så att många invandrare gör det själva, dom är kanon

men ska man vägra att jobba bara för att man tex inte kan ha viss typ av västerländsk klädsel.

ja det kan man få göra, men då ska man inte få något gratis av samhället

ska man få jobb bara för att man är invandrare, nä

det ska du få efter dina kvalifikationer

vad skulle du kräva av ett annat land om du flyttade dit tex till sudan

inget antar jag, utan du skulle fixa själv

LenaR
0

#51 Problemet med vår invandring är ju att integrationen inte fungerar - från Sveriges sida!

Alla invandrare sätts t.ex i samma sfi-klasser, oavsett varför de kom hit, oavsett vilken ambitionsnivå de har. Och sfi-böckerna är utformade för att man ska lära sig be om hjälp. Inte för att man ska lära sig om den svenska kulturen, inte för att man ska få ordförråd nog för att läsa klassikerna, inte för att man ska få inblick i samhället, utan för att man ska kunna fylla i blanketter riktigt.

Det ska mycket tåga till för att överleva det svenska välkomnandet till landet. DET behöver vi förbättra!

Internettan
0

timmelin:

för att hjälpa andra måste vi hjälpa svenska folket först eller hur?

Jag känner nog att jag hellre vill hjälpa den som kommer i min väg än den som är just svensk. Behovet är väl det som styr om och när man ska ge hjälp - inte medborgarskapet.

En fadderverksamhet handlar dessutom inte om att servera folk på silverfat utan det är ju något socialt och medmänskligt. Detta kan göra att det blir lättare för invandrare att skapa sig ett liv av egen kraft. Vänner behöver alla. Man kan väl både ha en fadderverksamhet och hjälpa svenskar? Och invandrare. (Ska vi vänta på att alla svenskar i behov ska få hjälp först, så kommer invandrare aldrig att få hjälp oavsett vilket behov de har. Är det okej?)

Världen dräller av människor i behov av hjälp. Vi "helsvenskar" råkar vara födda i Sverige av svenska förfäder och bor i ett bra (rikt) land - till stor del lever vi på bekostnad av de fattiga länderna. När man talar om att "vi svenskar minsann har förtjänat att få det bra" fattar jag inte vad det betyder. Jag kan inte komma på en enda anledning till varför jag skulle förtjäna mer hjälp än Mohammed bara för att jag är född i Sverige. Jag anser att JAG fått mitt liv serverat på silverfat jämfört med människor i många andra länder. Och det beror inte på att jag förtjänat det, verkligen inte. 

Kanske dags att dela med oss av den orättvisa fördelningen här i världen? Kanske dags att inse att vi alla bor på jorden och att vi borde ta ansvar för varandra oavsett var vi är födda. Alla är inte födda i länder som tar hand om de sina.

Jag antar att det handlar om hur långt vår vi-känsla sträcker sig. Vissa bryr sig bara om sin egen familj - och struntar i andra. Andra omfattar även sina grannar och vänner. En del tycker att Sverige är det som ska avgöra vilka som är VI. Europa är ett annat kriterium. Slutligen finns de som omfattar alla människor på hela jorden. Vi är alla lika mycket värda och förtjänar den hjälp vi behöver av våra medmänniskor - helt oberoende av var vi är födda. För vi kan liksom inte rå för var vi blev födda.

Alexej
0

#53 Precis! Och jag har märkt att de som skriker "Svenskarna först" gör minst för att hjälpa andra oavsett hudfärg!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Karmatarerskanise
0

#54 Du har märkt det? Var då och hur då?

Många som jag känner jobbar inom både hemvården och vården på sjukhuset, och de anser att vi ska ta hand om oss först.

Det betyder dock inte att de vägrar ta hand om turister eller invandrare då de behöver hjälp.

karin46
0

Jag tror att vi får tillbaka vad vi gör mot andra. Är vi possitiva och försöker ställa upp för invandrarna så kommer de flesta att göra sitt bästa för att vara bra medborgare. Om vi däremot vänder dem ryggen så kommer de känna utanförskap vilket får motsatt verkan.

Föresten det gäller även de flesta förhållanden t.ex Yngre/Äldre.

blombuketten
0

#55. Hur gör de som du känner och som jobbar inom sjukvården då? Jag menar om det finns en svensk patient och en invandrad sådan…….tar de hand om den svenska först då?

Internettan
0

#55:

Många som jag känner jobbar inom både hemvården och vården på sjukhuset, och de anser att vi ska ta hand om oss först.

Kallar du lönearbete för att hjälpa?

timmelin
0

hoppas någon invandrare ger sig tillkänna och själva skriver om hur dom vill bli bemötta'

finns det någon här?

Karmatarerskanise
0

#57 De tar såklart den som behöver mest hjälp först, eller den som är först i kö.

#58 Ja. Vad kallar du det? De hjälper människor, alltså är det att hjälpa. Måste man i din värld göra saker gratis för att det ska ses som hjälp? Hmm

ala02
0

Jag tror precis som du. Jag tror även Sverige som exportland påverkas. Har vi en strikt invandrarpolitik och utländska medborgare känner sig ovälkomna så minskar chansen till utländska investeringar också. Vi är väldigt beroende av utländska företag då de äger mycket av vår industri. Om investeringsviljan sjunker får det följder av minskade skatteintäkter. Problemet är alltså större än vilka som ska få bidrag eller inte. Kanske dags att fråga vad man kan bidra med istället.

blombuketten
0

#61……och ökad arbetslöshet som följd.

Internettan
0

#60:

Alexej skrev ju

Och jag har märkt att de som skriker "Svenskarna först" gör minst för att hjälpa andra oavsett hudfärg!

Inte kan det väl ha betytt att anställda inom t ex vården står med händerna i kors och vägrar arbeta?

Måste man i din värld göra saker gratis för att det ska ses som hjälp? Hmm

Ja, självklart. Att utföra det man är anställd för är väl inte mycket att skryta med när det gäller hjälpsamhet?

vino
0

Man kangöra sitt jobb,men även varahjälpsam som inteingår i arbetet. När jaglegat på sjukhus såhar jag sett skillnadenmellan att sköterskorär hjälpsamma,alltså de gör sitt jobb. Men sen finns de också de somär hjälpsamma. och detkan vara stor skillnad.

Och desenare är guld värda!

Karmatarerskanise
0

#63 Vilket hemskt sätt att se på saken.
Så de som arbetar med att hjälpa människor, hjälper egentligen inte, eftersom det är deras jobb? Ingen logik what so ever! 

Väljer man att jobba med människor, väljer man antagligen det för att man vill hjälpa till, för inte är det för lönens skull man går den vägen.

Även de som hjälper till måste kunna leva. Att arbeta utan lön, javisst, fint, men det fungerar inte i längden.

MAn kan hjälpa en människa lika fint med lön som utan lön.

LenaR
0

#59 Timmelin, Medlem har svarat i #41.

Det Medlem beskriver känner jag igen från flera invandrare till olika länder. Kommer man som vuxen till ett nytt land är det väldigt svårt att knyta nya kontakter. Sen spelar det ingen roll om det nya landet är Sverige, Japan eller Kanada.

Internettan
0

#65:

Det finns alltid människor som är hjälpsamma av naturen och kan hända att just de i högre utsträckning väljer vårdyrken? Å andra sidan finns det vårdanställda som inte är mer hjälpsamma än medelsvensson också, och att utnämna ett yrke som ett bevis på någons hjälpsamhet blir ju jättekonstigt.

Möjligen om du kan bevisa ett samband mellan att vara vårdanställd och att vara hjälpsam även på hemmaplan/fritiden eller liknande.

Jag kan ju tillägga att jag själv känner människor som jobbar inom vården som jag definitivt inte uppfattar som hjälpsamma.

ala02
0

Det spelar ingen roll vad ni säger, det är inte en fråga om vem vi ska hjälpa först. Försämring av all vård och sjukvård beror på spariver. Medans vi fått färre sjukbiträden/vårdare/sköterskor per patient har antalet administratörer eller personal med administrativa uppgifter ökat. Läkare i Sverige tillhör de som spenderar minst tid med patienter. Vi har en byråkrati som tar över och kärnverksamheten får mindre betydelse. Tänk om man kunde ringa till ett offentligt/myndighet verk och få svaret: Välkommen, vad kan jag hjälpa dig med?

vino
0

#68  Det svaret brukarjag få när jag ringer någonstans. "Hej, det är xxx, vad kan jag hjälpa tillmed?"

Detlåter trevligt. och ofta så ärde tillmötesgående med, jaghar märkt en storskillnad de senaste åren påhur man blir bemött med myndigheter. Men nu blev detlite sidospår kanske,hur man blir bemött.

ala02
0

Det är väl inget sidospår! Ts ställer frågan om vi behöver invandrare, vissa sätter det i motsats till sjukvård t.ex. och att invandrare tar våra vårdplatser. Jag påpekar att sjukvårdsbyråkratin tar vårdplatser, inte invandrare. TS eller värdar bestämmer väl om det är sidospår eller ej, inte #69.

Varför ska du kontrollera vad som skrivs?

Karmatarerskanise
0

#67 Självklart är ALLA innom vården inte hjälpsamma, det har jag inte sagt ngt om. Men att påstå att man inte hjälper människor bara för att man får betalt, det är för mig ett väldigt konstigt och felaktigt påstående.

Men låt oss lämna det nu Glad

vino
0

#70  Jagkontrollerar ingen, jagrefererade till mitt eget inlägg #69,jag tänkte att jag kanskevar på sidospår eftersomjag enbart skrev omhur jagblivit bemött. Börjar blivan att anklagas för OT i trådarna, så då trodde jagatt jag var ute och seglade. Flört

Medlem
0

#59 Invandrare är inte en homogen grupp. Det jag skrev var utifrån mina erfarenheter och mina önskemål. Det betyder inte att alla invandrare råkat ut för samma sak eller att alla vill ha samma sak som mig. Att jag (var) en socialmänniska som ville knyta kontakter med etniska svenskar innebär inte att alla vill det. Jag känner flera invandrare som ogillar att ha svenska kompisar/bekanta.

timmelin
0

jag tror även att det kan vara svårt att flytta till en mindre ort, har vänner som gjort det. inte fick dom ett jättepositivt bemötande

och då är dom ifrån sverige från början ( gud, är svårt att svara på vad som är svenskar, men hur ska man förklara hur folk ser ut som är det ifrån start liksom typ, nästan iallfall)

dom blir kritisk granskade, vad är det typ för människor som har flyttat till vår by, samhälle

inte får dom faddrar, folk som kommer till dom direkt

när ni har flyttat till lägenheter, villor har ni alltid fått ett jätte välkomnade?

timmelin
0

nä tack för mig

nu fortsätter jag att i praktiken umgås med mina vänner ifrån olika kulturer.

istället för som här, beklaga sig över att invandrare har det hemskt och svårt

att vara med dom, ha roligt med dom, skratta med dom är det som ska göras

inte tycka synd om dom

låt alla tycka som dom vill, låt hjärtat och hjärna styra er och gör som ni skriver och inte bara beklaga er över hur hemskt det är

ha det gott alla

Internettan
0

#71:

Med den kommentar du ger börjar jag undra om du överhuvudtaget vet vad vi diskuterar.

Men att påstå att man inte hjälper människor bara för att man får betalt, det är för mig ett väldigt konstigt och felaktigt påstående.

Det är ju inte alls så jag säger. Men i det sammanhang vi diskuterar erkänner du ju själv att det inte säger något om folks hjälpsamhet, vilket yrke de har:

Självklart är ALLA innom vården inte hjälpsamma, det har jag inte sagt ngt om.

Även en lastbilschaufför hjälper ju till med sånt andra människor har nytta av, likaså en receptionist eller ett affärsbiträde.

Det är inlägg #54 vi pratar om. Och då blir ju inte yrket relevant för att ange vem som är hjälpsam.

Så! NU kan vi lämna ämnet!

Karmatarerskanise
0

Låt mig citera

"Kallar du lönearbete för att hjälpa?" SVar JA

"Ja, självklart. Att utföra det man är anställd för är väl inte mycket att skryta med när det gäller hjälpsamhet?"

Skryta? Vem har snackat om att skryta. Det jag säger ar att man inte hj'lper en människa mindre för att man får lön för det man gör.

Jag tror snarare det är du som inte riktigt är med här.

SÅ ja, det är bäst att lämna.

ala02
0

Då är det värre med de som hjälper bara för att visa andra hur altruistisk man är. Man bryr sig inte egentligen men vill visa utåt att man gör det, det har jag råkat ut för och det är hemskt.

karin46
0

Precis som att vara invandrare så kan också det att flytta till en liten ort vara mycket jobbigt, det är ofta att det kan ta år innan man blir accepterad för den man är. Min mening är att om vi alla bjuder till lite så mår alla mycket bättre. Skrattande

Att jag startat en tråd, men själv inte är speciellt aktiv, beror på att jag under veckorna inte har tillgång till dator. Hoppas ni har en bra vecka!

Murmillo
0

Argumentet att invandrare behövs pga. den åldrande befolkningen samt för att "torka pensionärer i stjärten" är felaktig. Läs dessa artiklar:

Arbetskraftsinvandring hjälper inte offentlig sektor

Demografisk bomb avfärdas som myt

/Mats

ala02
0

I den första så förutsätter han att de integreras i arbetsmarknaden för att effekterna ska få verkan.Inte som det är nu, de kommer inte dit och blir en kostnad istället.

Den andra är bland det dummaste jag läst, tur att inte sociologiprofessorer gör statistik. Han utgåt från att vi förutsätter en befolkningsökning som inte inträffar? Statisken utgår inte från någon beräkningsmodell, utan faktiska siffror om hur många det finns i olika åldrar. Ser det andra inlägget som ett försök att göra sig hörd bara. Har själv läst sociologi så även om jag inte är proffessor så vet jag vad det är. Här har en expert uttalat sig om något han inte är expert på.

Murmillo
0

"Ala02", 80% av somalierna är arbetslösa enligt Timbros senaste rapport. (De flesta av de övriga har sannolikt låtsasjobb eller studerar.). 75% av irakierna är arbetslösa. Hur kan du fortsätta att tro på den multikulturella dogmen när det kostar sådana pengar för skattebetalarna, kanske 50 miljarder per år? Det skapar också en massa utanförskap och psykiskt lidande. Oroar du dej inte för framtiden och dina egna barnbarn? Massinvandringen leder inte till något gott. Det är dags att vakna upp ur de multikulturella drömmerierna. Vakna, för sjutton!

Alexej
0

Och varför är de arbetslösa?

Kopiera in:

- Vi somalier kan nog verka väldigt främmande, säger Abdimajid. Vi är ju både svarta och muslimer, och vi är stolta över vår kultur; vi imiterar inte gärna andra folkslag. Dessutom kom de allra flesta somalier hit till Sverige just när ekonomin här var som mest ansträngd. De allra flesta hade inte en chans att få jobb, och det var då den falska fördomen att somalier är lata uppkom. Vi är i grunden mycket arbetssamma.

ala02
0

Det jag fruktar mest är att inskränkthet och dumhet styr.  Jag vill inte att mina barnbarn ska växa upp i ett allt fattigare Sverige. Varken kulturellt eller ekonomiskt. Jag tror att vi av andra kan uppfattas som inskränkta och snåla, där utländska bolag inte vill investera.

Vi lever i en global värld och kan inte isolera oss och tro att allt ska bli som på 70 talet. Varven är nedlagda,Volvo och SAAB är inte svenska längre. Kanske 50 miljarder? Ska vi gissa oss till siffror nu? Vilken multikulturell dogm? Är alla andra kulturer emot vår? Vi kan ju inte i lag urskilja vissa folkslag att komma hit, det skulle då drabba även indier, kineser sydostasiater etc att komma hit, i de länderna ligger framtida ekonomiska utvecklingen, inte USA, Frankrike, Tyskland etc.. Ska vi med tåget in i framtiden eller sitta och gråta över spilld mjölk? De krafter som fått lite makt nu sitter och gnäller över hur allt drabbar dem,men ingen gör något. Ta en titt på senaste dokument inifrån så förstår du min synvinkel på det hela, den norska professorn där satte ord på mina tankar. Fredrik Härén är en jag också tagit intryck ifrån, han är en av de mest sedda föreläsarna på youtube. Förstår vi den visionen och välkomnar den så kommer vi framåt istället för att titta i backspegeln och se vad vi missade.

timmelin
0

största problemet verkar vara att man ska skämmas för att man har svenska som modersmål

pinsamt. i vårt eget land

LenaR
0

#85 Va?

blombuketten
0

För det första så har vi ingen "massinvandring" till Sverige. För det andra, om vi nu ska tala om somalier, så går det väldigt bra för dem i USA. För det tredje så undrar jag vad #85 menar.

vino
0

#87  jag tyckeratt vi haren massinvandring. omdet går bra för demi usa,så varför inte åkadit? ochdet är inte elakt menat,man villju åka ditman kanfå ett jobboch trivas.

Murmillo
0

Nej, det går *inte* bra för somalierna i USA, men det går naturligtvis bättre än i Sverige. Det är omöjligt för något land att prestera sämre än Sverige när det gäller integration. Att somalier i högre grad arbetar i USA beror på att man *måste* arbeta där, annars får man gå till soppköket. Så är det faktiskt. Om man har A-kassa så gäller den under ett antal månader, sedan blir det att ställa sig i kön till soppköket.

Massinvandringens elände i Sverige medför ett stort lidande, både bland svenskar och invandrare. Det är ett massivt lurendrejeri. Vi *måste* kraftigt minska invandringen. Låt människor bidra till uppbyggnaden av sina egna länder istället. Det är vansinne att hela befolkningar ska flyttas till västeuropa bara för att det är problem i deras hemländer.

Internettan
0

#89:

Massinvandringens elände i Sverige medför ett stort lidande, både bland svenskar och invandrare. Det är ett massivt lurendrejeri.

Pratar du om alla invandrare nu? Även de som riskerar tortyr, avrättning eller total utstötning från samhället i sina hemländer? På vilket sätt är det lurendrejeri när de får komma till Sverige? (Är det att vi får det sämre medan vi hjälper människor att få det bättre? Har svenskar en medfödd rättighet att alltid ha det bättre än andra?)

När man hör om hur många flyktingar som avvisas genom hårda regler och hur man själv tänker att de borde fått stanna - så är min uppfattning att de som får stanna inte på något sätt är "lyxinvandrare".

En del menar att vi inte ska låta anhöriga komma till Sverige, men det blir också en omöjlig regel. Hur många av oss skulle avstå från våra nära och kära? Det är ju grymt. (Och om det tar 15 år innan du som flykting hittar ett sätt att försörja dig - är det en rimlig tid att vara skiljd från sin familj?)

Hjälp mig att förstå. Hur ska vi kunna hjälpa människor att "bygga upp sina länder" när människorna inte ens kan överleva där? Har du något konkret förslag? Hur lång tid skulle det ta? Hur ska vi skydda de utsatta människorna medan de så fint bidrar till att bygga upp sitt land?

Det du talar om låter mer som ett lurendrejeri, som ett sätt att döva vårt samvete. Som ett sätt att slippa invandrare och att slippa avstå från vårt bekväma, trygga liv. Att bistå dem i deras hemländer kan ju alltid någon anna göra. Eller ställer du upp?

Murmillo
0

Det är ett lurendrejeri eftersom ytterst få riskerar att bli torterade och avrättade. Dom anger asylskäl, men dom har inte ens ett pass som bevisar deras identitet. Åtminstone 95% av invandrarna saknar asyskäl. Vi måste upphöra med detta moraliska storhetsvansinne, att ansvara för alla människor på jordklotet. Vi behöver inte vara bättre än Jesus! Vi klarar inte av det! Det leder inte till något gott, utan endast tvärtom: samhället bryts sönder och människor förlorar det sociala sammanhanget. Vi människor är designade för att utstå svårigheter. Låt människor leva med sina svårigheter i sina hemländer. Materiell bekvämlighet är överskattat.

Maria
0

#91 Din inställning är ganska skrämmande tycker jag men samtidigt är det få som har dessa åsikter vilket är en tröst.

Du får gärna visa belägg för dina siffror.

/Maria

karin46
0

#91 Du påpekar att massor av invandrare/flyktingar inte ens har pass som kan styrka deras identitet.

Tänk efter. Tror du verkligen att en person med "flyktingstatus", som riskerar att fängslas och torteras där även familj riskerar detsamma, utan risk kan gå in på polisen/passmyndigheten och få ut ett pass. Jag tror knappast det.

Murmillo
0

Asylsökande brukar inte ha några identitetshandlingar alls för att styrka sin identitet. Vad som är skrämmande är att svenskarna är fullt villiga att skänka bort sitt land som våra förfäder har skänkt oss, som dom har slitit för, och dött för i krig. Detta land skänktes av förfäderna till sina egna efterkommande och vi har ingen rätt att skänka bort det till främmande folkslag. Jämförelsevis, om man har ärvt en fädernesgård så har man heller ingen rätt att skänka det till somalier eller turkar, utan fädernesgården skall skötas av ättlingarna. Vi måste vårda vad vi har ärvt, föra vår kultur samt våra egna genetiska förutsättningar vidare. Om vi människor i historien inte hade satsat på våra egna så hade vi inte kunnat utvecklats, och kulturen hade inte kunnat uppstå. Så fungerar det i djurvärlden också. Vi ska inte offra det som är vårt för några abstrakta skenheliga skäl som folk kallar "godhet".

blombuketten
0

#88. Det är nu inte så relevant vad du tycker, faktum kvarstår, i Sverige finns ingen massinvandring.

#94. Har du tänkt på vilka som är våra förfäder och varifrån de kommer?

Murmillo
0

Prognoser är osäkra, men fortsätter det som nu så kan utomeuropeiska invandrare vara i majoritet i Sverige inom 25 år. Förändringen i demografin går chockerande fort nu. Varför ska vi skänka bort vårt land?

Maria
0

Tänk om alla svenskar började släktforska eller om vi gjorde en DNA test på vår äkthet, haha så många som skulle stå där med lång näsaFlört

Jag är vallonare och har ryska gener på en sida.

/Maria

ala02
0

Murmillo, vi skänkte bort kungatronen i senaste kriget och makten till en fransmann. Så ska vi slå in på den vägen kan vi ju skänka bort Sverige igen eller Bernadotte kan göra det. Kanske lagomt om det sker i 200 års intervaller. Fast vem ska skänka bort landet?

timmelin
0

o det jag menade är att jag inte skäms för att jag har både resande blod i mig och att jag nu är svensktalande

så jag är ju också invandrare :), men vad jag vet så krävde inte mina förfäder massor med hjälp. :)

Internettan
0

#94:

Vad som är skrämmande är att svenskarna är fullt villiga att skänka bort sitt land som våra förfäder har skänkt oss, som dom har slitit för, och dött för i krig. Detta land skänktes av förfäderna till sina egna efterkommande och vi har ingen rätt att skänka bort det till främmande folkslag.

Så dumt! Man kan inte äga ett land och skänka bort det. Och man kan definitivt inte bestämma över landet när man dött. Vi som lever här nu är de som ska bestämma - och vi är inte skyldiga våra förfäder ett jota. Förfäderna har haft sin tid och uppnått sina mål (som nog inte alltid var så ädla.) Jag känner oerhört mycket större ansvar för mina medmänniskor på jorden som lever idag - än för några gamla döda människor som jag aldrig har känt.   

Vi måste vårda vad vi har ärvt, föra vår kultur samt våra egna genetiska förutsättningar vidare.

Varför då?

Om vi människor i historien inte hade satsat på våra egna så hade vi inte kunnat utvecklats, och kulturen hade inte kunnat uppstå.

Kulturen är väl inte värd något i sig? Gud sitter väl inte och prickar av vilka kulturer som vi missade att "utveckla fram"? Det är ju genom människor som kulturer uppstår. Och ändras med tiden. (Finns ju massor av antika kulturer som bara är historia idag.) Så länge det finns människor finns också olika kulturer. Och skulle det så småningom bli en enda kultur (vilket är omöjligt) så vad hade det gjort? 

Kommer du ihåg vad du skrev i #91?

Vi människor är designade för att utstå svårigheter. Låt människor leva med sina svårigheter i sina hemländer. Materiell bekvämlighet är överskattat.

Människor är inte designade för att tiga och lida. Vi har blivit utrustade med en överlevnadsinstinkt och en förmåga att söka lösningar på våra problem. Inte att lägga oss ned och dö. Därför flyr människor till platser där det finns bättre möjligheter att överleva.

Jag tror inte att de flesta flyktingar kommer hit för den materiella bekvämlighetens skull.

Jag hoppas du kommer ihåg dina egna ord den dag du själv får det svårt.

blombuketten
0

#94. Vad gjorde många av våra förfäder för att få det bättre? Jo, de emigrerade till Amerika, Canada och även Sydamerika. Eftersom jag släktforskar så vet jag att många av mina egna förfäder emigrerade. Det innebär att jag har släkt i bland annat USA och Canada.

#99. Om du har resande i blodet så minns att de inte var, och fortfarande inte är, välkomna överallt. Minns att de här i Sverige kunde bli tvångssteriliserade. Med det i dina gener borde du vara bland de första som verkligen försvarade människor som har det svårt.

Murmillo
0

Många tycks resonera så här: eftersom jag har "resandeblod" eller valloner i mina gener så finns det inga skillnader mellan olika folkgrupper. Vad är det för resonemang?

Exempelvis, skolorna i invandrartäta områden gör tydligt sämre resultat. Det har man försökt skylla på dålig pedagogik samt svårigheter i barnens hemmiljö, o.s.v. Men den viktigaste förklaringen är sannolikt att medel-IQ är lägre hos många invandrargrupper. Det är viktigt att vi förhåller oss till *fakta*, annars kan vi ju inte hantera problemen, exempelvis i de invandrartäta skolorna. Det spelar ingen roll hur mycket vi än debatterar problemet, och oavsett vad skolledningarna gör, problemet blir ändå kvar. Då är lärarna tvungna att ge eleverna högre betyg än dom är värda, för att undvika rasiststämpeln. Då får senare utbildningsinstanser, samt arbetsplatserna, problem istället. En lista på medel-IQ för olika nationaliteter finns här:
IQ and the Wealth of Nations

blombuketten
0

#102. "Men den viktigaste förklaringen är sannolikt att medel-IQ är lägre hos många invandrargrupper. Det är viktigt att vi förhåller oss till *fakta*, annars kan vi ju inte hantera problemen,"

Fast det där är ju inte ett faktum om man också läser kritiken emot det som tas upp i länken.

Alexej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#102 Ska folk nu iq-testas för att komma in i Sverige? ofattbart! Vad ska vi göra då med alla "dumma" svenskar?

ala02
0

Den skola du gick på torde vara den mest IQ lösa, wikipedia kan vem som helst skriva in "fakta" på. Dessutom står det att den var kontroversiell boken det verkar baseras på. Du kommer med så otroligt dumma inlägg så jag tror du inte ens gått i skola. Har du det så vet du nu varför vissa skolor är sämre än andra. Även om sverige ligger högt så är inte alla här bättre än alla andra vi har en lika stor del pappskallar här som i alla andra länder vilket du själv bevisar.

IQ mätningar i sig är kontroversiella då det baseras på anglosaxiskt kulturellt vetande och västerländska akademiska principer. Till exempel matte utgår från metriska systemet eller bråksystemet. I länder därdessa inte förekommer blir därför resultaten skeva. Vänd upp och ner på tabellen så hamnar de länderna som inte har det längst upp.

Murmillo
0

IQ-testerna bygger inte på västerländska förkunskaper. Dessutom gör asiaterna bättre resultat än europeer. I USA har man gjort IQ-tester i stor skala och den svarta befolkningen ligger ca 16 poäng under den vita. Det finns ingen som motsäger detta. Frågan är vad det beror på. Det kan bero på att deras förfäder kom från sub-sahariska Afrika där IQ är mellan 71-75 idag. Andra påstår att det beror på miljöfaktorer (sämre mat, o.s.v.), men isåfall borde dom ha nästan hunnit ikapp idag. Amerikanska svarta har 20% inblandning av vita gener, vilket anses ha påverkat deras IQ. Rushtons bok är idag gratis (pdf) :
Rushton: Race, Evolution and Behavior

blombuketten
0

#106. Tja, vad jag kan se så står det att man i USA har gjort IQ-tester på vita studenter och därefter dragit ifrån ett visst antal "poäng" för den svarta befolkningen och på så vis kommit fram till vilket IQ de ligger på. Inte direkt en självklarhet alltså. Dessutom står det att många länder inte alls testats överhuvudtaget. Man har helt enkelt utgått från grannländers IQ och dragit en slutsats därav.

Ska man ta del av den här typen av "fakta" bör man nog läsa igenom allt. Även vad kritikerna säger. Den här boken är inte allena rådande på hur det ligger till med IQ hos olika befolkningar. Det är inte någons säkerställd vetenskap.

Internettan
0

Murmillo:

När det gäller studier av IQ bland svarta och vita i USA har man kommit fram till att det påverkas mycket av vilka förväntningar som finns. En grupp människor som vet att de har låga förväntningar på sig får sämre resultat än de som har höga. (Detta har jag studerat på högskolan men minns inte i vilken kurslitteratur det fanns att läsa.) Så det är inte odiskutabla sanningar som råder, det finns mycket att undra över.

Det finns också en hel del att läsa om vad vi tränas i i vår vardag. IQ-test, liksom mycket annat, måste hela tiden göras om eftersom medelvärdet alltid måste ligga på 100. Hade vi använt samma test idag som man gjorde för några tiotal år sedan hade vi haft ett mycket högre medelvärde - eftersom vi lever i en annan miljö idag. Vi har helt enkelt tränat upp vissa förmågor. Lever du i ett land präglat av fattigdom, där det inte finns så mycket skola, datorer osv så kan du inte träna upp förmågor på samma sätt som i t ex Sverige. Inte heller i ett land där du hela tiden lever i rädsla och förtryck. Att bara testa IQ går ju inte. Det är inte en objektiv mätning på din potential - det är till stor del en mätning av vad du tränat upp.

Invandrare i Sverige får självklart sämre resultat pga språket - och kanske en brist på förståelse för kulturella uttryck. Inte kan du komma till ett land där du inte kan språket och förvänta dig att komma ikapp de svenska eleverna. Självklart kommer de att ligga efter och få sämre resultat. Har de dessutom svåra upplevelser i bagaget så blir kanske skolan inte det mest prioriterade i livet. Är du inte trygg har du svårt att lära dig saker.

Slutligen: Om det nu ändå vore så att IQ är lägre hos många invandrargrupper - so what????? Vad menar du med det? Är det meningen med livet - att bo i ett land med intelligenta människor? Blir du lyckligare då? Är alla människor med högt IQ mer värda, roligare att umgås med, snällare? Eller vad?

Vilket överlägset sätt att se på människor. Vad får dig att sätta dig på dina höga hästar? Mår du verkligen bra av att tänka som du gör?

Murmillo
0

Det är inte korrekt. Det går inte att påverka IQ nämnvärt. Med hård träning kan man möjligen uppnå en skillnad på 5 poäng. Miljön påverkar alltså inte IQ nämnvärt, utom blyföroreningar.

När det gäller låg IQ så ger det troligen en del av förklaringen varför vissa invandrargrupper har så svårt att fungera i samhället. Dels är det fråga om en brist på social intelligens, dels är svenska samhället avancerat, man måste kunna tänka själv och ha god bildning. Det kan hjälpa oss att förstå integrationsproblemen. Den rådande tanken är ju att invandrare är svårintegrerbara därför att svenskarna förtrycker dom. Det är en dogm som vi måste omvärdera.

Jag värderar inte människor enligt IQ. Jag vill bara att vi ska diskutera fakta och inte hitta på politiskt korrekta lögner som alla måste tro på. Jag bekymrar mej för framtidens människor. Jag vill inte att det ska gå som i forna Jugoslavien. Vi ser ju redan tendenser, såsom skjutningarna i Malmö, samt upploppen i storstädernas förorter.

Maria
0

"Social intelligens" brukar mätas i EQ.

/Maria

Internettan
0

#109:

Det är inte korrekt. Det går inte att påverka IQ nämnvärt. Med hård träning kan man möjligen uppnå en skillnad på 5 poäng. Miljön påverkar alltså inte IQ nämnvärt, utom blyföroreningar.

Klart miljön påverkar. Växer du upp i en vargflock så får du nog inget bra värde på IQ-testet, hur du än lägger upp det. Själva hjärnan formas utifrån dina erfarenheter och upplevelser i barndomen. Alla (friska) barn föds med samma antal "kontakter" eller "vägar" i hjärnan, men de vägar som inte används försvinner. Visst kan man säkert träna upp en hel del - men inte går det att komma ikapp genom att träna några månader eller så.

Istället för att säga att invandrare har lågt IQ så kanske det är bättre att säga att de inte har fötts i samma kultur och miljö som vi har. Och att detta självklart påverkar hur de fungerar i olika "svenska" sammanhang. Punkt.

Visst kan det ge problem. Men att låta påskina att invandrares fysik är av sämre art - det blir ju helt sjukt. Och helt fel. (Det handlar om hur man tolkar sina fina IQ-test, och VAD de mäter. Mäter de hjärnkapacitet eller aktuell förmåga?)

blombuketten
0

#109. Finns det mätningar i social intelligens (EQ) också? Visar det i så fall på att vi i väst har högre EQ än till exempel afrikaner? Jag menar, eftersom du nu tog upp just social intelligens.

ala02
0

# 109

Hur ska man kunna diskutera med fakta när du kommer med en lögn som utgångspunkt. Vetenskap utgår från empiriskt fakta, inte påståenden från ogrundade källor. Är du totalt oförstående för andras fakta än din egen? Har du självgjort ett IQ test? Din förmåga att dra relevanta slutsatser är ju lika med noll, Analysera och jämföra teorier klarar du inte heller. Kunskap saknar du också, skulle jag betygsätta dig så skulle du alltså få IG. Vilket alltså betyder att du inte klarar vanlig baskunskap som krävs för ett godkännt betyg, hur intelligent är det?

Träd fram och berätta vad ditt syfte är med dina inlägg istället för att gömmadig bakom ogrundade påståenden.

Murmillo
0

Nej, det är inte "egna" fakta. Jag har länkat till Rushton och Lynn & Vanhanen, samt andra artiklar. Här är ytterligare en:

Kanazawa's paper, published in the British Journal of Health Psychology, compares IQ scores with indicators of ill health in 126 countries and claims that nations at the top of the ill health league also have the lowest intelligence ratings…
Low IQ's are African's curse, says lecturer

Internettan
0

#114:

Det där säger ingenting. Vad är orsak och vad är verkan? Får man det fattigt för att man har låg IQ eller får man dåliga värden på testen för att man växt upp i en dålig miljö? osv osv

Har man gjort några studier på adopterade personer med utomeuropeisk bakgrund, som växt upp i västeuropa? Vad säger de testen i så fall?

Murmillo
0

Asiatiska adopterade barn har, statistiskt sett, lika eller tillochmed högre medel-IQ. Afrikanska och arabiska barn har i medeltal lägre IQ. Det stämmer också överens med skolresultaten. Asiatiska barn klarar sig generellt sett inte sämre än svenska (om man räknar bort dom som får psykiska problem). Men afrikanska och arabiska barn går det sämre för. Dock får utom-europeiska adopterade barn, inklusive asiatiska barn, ofta psykiska problem troligen för att dom känner att dom inte hör hemma här.

ala02
0

Det säger att lägre utbildningsnivå ger mindre kunskap, när du hänvisa till wikipedia i #106 så blir det fel. Man kan ju inte leta fakta om något helt annat i en annan länk!

Försök få ordning på dina egna tankar först, inte bara leta efter sånt du tror och dessutom göra egna tolkningar av den text som faktiskt står. Det finns enstaka forskare som gör fel men de passar ju alltid någons syfte. Som fan läser bibeln är ju ett bra uttryck.

För att få fler åsikter om vad intelligens är än att bara slå på de sökord man vill ha fram så läsa denna wikipedialänk. Sen kan man ju även kolla andra källor och vad de skriver om samma sak. Då börjar man få fram fakta, om än bara lite.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner

Murmillo
0

Oroa dig inte, "ala02". Jag har läst flera böcker i ämnet, inte bara Rushton, Lynn & Vanhanen, men också Jensen samt Herrnstein och Murray (The Bell Curve). American Psychological Association uttalade 1996 i en rapport att gapet i intelligens mellan raser är tydlig och att det ej ännu getts någon adekvat förklaring på fenomenet utöver den genetiska.

Maria
0

#118 Vad roligt för dig att du är så beläst i ämnet.

Då har du förmodligen uppfattat att det finns otroligt delade meningar i detta ämne så att plocka det som stämmer överens med ens egna "hemmassnickrade teorier" är egentligen inte så svårt.

Eller har du missat att läsa alla andra teorier?

/Maria

Murmillo
0

Det är inga teorier. Det gäller undersökningar av folkgruppers IQ som visar på stora skillnader. Ingen bestrider att dessa undersökningar visar på stora skillnader. Men vissa har invänt att människor i tredje världen inte är vana att tänka självständigt, o.s.v., därför gör dom sämre resultat. Skulle dom träna sig så skulle resultatet stiga. Men att döma av de dåliga skolresultaten bland invandrarbarn från dessa regioner så tycks inte träning samt bra mat ha något större genomslag. Därför tror dom flesta nu att den genetiska hypotesen är den korrekta. Det är synd om lärarna och rektorerna i invandrartäta skolor som får skulden för dom dåliga resultaten. Det skapar också en bitterhet bland  invandrarbarnen när dom alltid måste känna sig sämre än svenskarna. Det hela är en stor tragedi. Det multikulturella samhället är inte bra för Sverige och inte för invandrarna heller. Jag tror majoriteten hade mått bättre om dom stannat i sina hemländer, även om dom varit fattigare. Vi måste ändra vårt synsätt på människan. Det är inte bara utseendet som skiljer. Förbundskansler Merkel har rätt: multikulti fungerar inte.

Internettan
0

Social klass är ju också en faktor som påverkar hur det går i skolan. Har "arbetarbarn" lägre IQ än medelklassbarn?

ala02
0

Kvinnor hade ju lägre IQ än män enligt den ena länken som fanns här, stämmer det också?

blombuketten
0

#120. Vilka är "de flesta" som tror att det beror på genetiska betingelser att "vissa raser" skulle ha sämre IQ? Det är ju inte så att det är ett vida känt begrepp precis.

Ja jösses. Jag har själv bott i ett så kallt fattigt land och kan garantera att människors IQ inte var sämre. I detta land består befolkningen till stor del av ättlingar till afrikanska slavar. Det som gör en viss skillnad är förmågan, alltså pengar, att sända sina barn till skolan. Men även de fattigaste föräldrar som kämpar ihop för att barnen ska få tillgång till "bra" skolor får som resultat barn som kommer långt. Det har ingenting med "ras" att göra.

Murmillo
0

"Blombukett", anledningen till att "afrikanska ättlingar" är fattiga, varhelst de bor i världen, och alltid tycks vara gruppen i samhället som har det sämst, kan delvis hänga samman med lägre intelligens. Kanazawa och andra har hävdat det. Det tycks heller inte spela någon roll hur mycket biståndspengar som än pumpas in i Haiti, o.s.v., fattigdomen och korruptionen förblir.

Det lönar sig att tala om sanningen eftersom vi då får möjlighet att hantera problemet. Din idé att det inte är "ett vida känt begrepp" är osann. Tvärtom har svarta alltid beskrivits som "lata och dumma". Detta vulgära prat har lyckligtvis folk upphört med,

Vidare är det väl känt att en utbildning i afrikanska länder inte är lika mycket värd som motsvarande europeiska utbildning. Därför har sannolikt många av de svarta som "kommit långt" i svarta samhällen förlorat i konkurrensen om dom levt i europeiska samhällen.

Det är sant som du säger att man inte talar om sådana saker i svensk media, ej heller nämner man att vita kvinnor ej kan åka tåg ensamma i Sydafrika. Det är ju värre än apartheid, eftersom svarta kvinnor tilläts åka tåg under apartheid.

Inlägget kan ses som osammanhängande men det har redigerats av Medarbetare då det bryter mot skrivreglerna.

Internettan
0

#124:

Fortfarande kan man inte veta vad som är orsak och vad som är verkan. Och exakt vad testerna mäter.

Förändring kan vara oerhört trögt. Att undra varför människor i vissa länder bara fortsätter med sitt destruktiva beteende och sina "dåliga vanor" kan man naturligtvis inte självklart koppla till IQ.

karin46
0

Murmillo har lagt ner mycket energi på att hävda att "ICKE SVENSKAR" har pga av ras lågt IQ. Att vi andra "ger bort vårt land" hu så hemskt och andra argument för att hålla Sverige "rent".

På hans argument förstår jag att före 1960 hade svenska befolkningen ett mycket högt IQ, kriminalitet och knivslagsmål var icke förekommande och igen man misshandlade sin hustru eller barn. Missbruk av stimulanser som alkohol fanns ej före den, enligt murmillo, massinvandringen av dumma utlänningar.

Denna historieskrivning är helt felaktigt. Jag var själv med på den tiden. Idéen med tråden var att se vad vi kan ställa upp med så att både nya och gamla i Sverige boende ska kunna ha glädje av varandra.

LenaR
0

#126 På hans argument förstår jag att före 1960 hade svenska befolkningen ett mycket högt IQ, kriminalitet och knivslagsmål var icke förekommande och igen man misshandlade sin hustru eller barn. Missbruk av stimulanser som alkohol fanns ej före den, enligt murmillo, massinvandringen av dumma utlänningar.

Ja, tänk om man hade varit med på den mytiska tiden, när alla män artigt lyfte på hatten och alla kvinnor bakade sitt eget bröd och ingen brottslighet fanns i landet.

#114 Det finns många teorier. En forskare har t.ex. rankat intelligens och funnit att de intelligentaste människorna finns där kaukaser och asiater en gång möttes, och det var i den bördiga halvmånen. Deras ättlingar är alltså dagens araber och judar, och de är - enligt honom - de intelligentaste folken.

Det är lätt hänt att man bara läser de böcker och uppsatser och källor som bekräftar ens egna hypoteser. Vi har nog alla lätt att göra så, men risken är att man blir fördomsfull. För att inte säga inskränkt.

Murmillo
0

Sådana dumheter har jag inte alls hävdat, vissa av de asiatiska folken har inte lägre IQ än oss. 60-talet var för övrigt en tid av stor invandring, speciellt från Finland, men även från Italien, o.s.v. Det skapade rejäla problem i vissa förorter, bl.a. knivslagsmål. På 60-talet kom också knarket.

Idag finns det många personer som själva inte tycker sig drabbade av negativa effekter av invandringen. Eftersom folk bara utgår från sig själva (den sk. moderna narcissismen) så tycker man invandring är ok. Man bryr sig inte om trakasserier och mobbning, kulturförstöring, upplopp, parasitism och kriminalitet, så länge man själv inte är drabbad. Framtidens Sverige bryr man sig heller inte om eftersom då existerar man ju inte längre.

Så människor har blivit väldigt kalla och oempatiska. Dom känner ingen moralisk smärta över sakernas tillstånd, över att ett land är på väg att förstöras. Denna känslokyla är ett fenomen i tiden som bygger på att horisonten är väldigt snäv. Det kompenserar man med den sk. "snällismen". Man gör skenheliga uttalanden om att alla människor är lika värda och att alla skall få njuta frukterna av det goda samhället. Det är materialismens katekes. Men bakom denna skenhelighet döljer sig en fasansfull blodlöshet och känslokyla, en ny ondska som är på väg att överta människors själar, ungefär som i vampyrmyten. Det förklarar vampyrmytens popularitet just nu.

Maria
0

#128 Tycker du inte att alla människor är lika värda?

/Maria

Murmillo
0

Jo, jag tycker att alla människor, från ett relativt perspektiv, är lika värda, men jag tycker inte att alla människor är lika. Emellertid är inte alla människor lika mycket värda i det objektiva perspektivet, när det verkligen kniper. Om du har möjlighet att rädda antingen en familjemedlem eller en somalier som båda håller på att drunkna, så tycker du att somaliern är mindre värd och räddar därför familjemedlemmen. Så fungerar det, blod är tjockare än vatten, något som alla invandrare kan skriva under på. Vi ska inte gå omkring och säga skenheliga saker som att alla människor är lika värda när verkligheten inte fungerar så. Det är bara ett relativistisk teorem, ett ideal, ett ord man skyltar med för att framstå som "god".

Murmillo
0

Ett exempel på denna märkliga känslokyla, denna vampyrism som jag beskriver ovan, är kritiken mot Birros politiskt inkorrekta krönika i Dalarnas Tidningar efter mordet på Elin, som ju blev torterad till döds av en etiopisk man: http://www.dt.se/kultur/article765803.ece

Jag hörde intervjun med Birro på P1 efter hans kritiska artikel. Hans ställningstagande kontrasterades med intervjuer från förorten som lyfte fram personer som trivdes där. Birro tänker med hjärtat den här gången. Det brukar journalister och debattörer bemöta med den statistiska majoritetstanken: de flesta personer verkar trivas och dom har inte blivit misshandlade och rånade. Alltså är situationen inte så illa som Birro säger. Jag läste också i en av dagstidningarna en debattartikel med ett försvar för skolan: de flesta elever trivs, så svensk skola är bra. Det här abstrakta sättet att tänka är märkligt. Det står inte i bibeln att man ska tänka så. Jag känner inte till någon moralfilosof som förordar det, och det representerar raka motsatsen till Dostojevskijs moraltanke.

Med det sättet att tänka var 30-talets skola i Tyskland bra. Att möjligen ett judiskt barn per klass skickades till koncentrationsläger motvägs ju av att majoriteten hade det bra och trivdes. Det här sättet att tänka tycks ha slagit rot i Sverige. Det bygger på ett överskattande av intellektet och dess matematiska kriterier. Att här Birro tänker med hjärtat istället är föredömligt eftersom moralen utgår från hjärtat. Det är där vi hittar kriterierna och den moraliska smärtan över att vårt land blir förstört. Sedan skall intellektet fylla på, men inte med den statistiska majoritetstanken.

Maria
0

#130 Det var den mest dummaste jämförelse jag hört.

För det första så tror jag inte blod är tjockare än vatten i den bemärkelsen. Min familjemedlem kan ju lika gärna vara en somalier eller hur?

Frågan till dig kvarstår. Tycker du inte att alla människor är lika värda?

/Maria

Murmillo
0

Bumbleboo, att alla människor är lika värda betyder inte att alla världsmedborgare ska ha rätt till materiell trygghet i Sverige. Detta är det globala daghemsidealet, materialismens yttersta extrem.

Murmillo
0

Lägg märke till Hadley-Kamptz' iskalla genmäle i samma tidning som Birro skrev i. Hon relativiserar mordet på Elin: 17 kvinnor blir dödade per år, detta är därmed bara ett fall i statistiken, alltså ingenting man skall rabulera över. Vampyrismen sprider sig.

Maria
0

Vad har mordet på Elin Krantz att göra med att bli fadder åt en invandrare?

/Maria

LenaR
0

#134 Du förstod nog inte vad Hadley Kamptz skrev. 17 kvinnor blir mördade varje år av någon närstående, men för den skull är Birro (antar hon) inte motståndare till familjer. Det vore lika orimligt som att bli motståndare till immigration för att en immigrerad man är galen.

Däremot kan man  bli motståndare till ghetton. Att ghetton uppstår har att göra med dåligt fungerande integration. Fadderprogram kan helt säkert göra integrationen bättre.

Som jag läser Birros krönika är han förtvivlad över att det fåtal människor som begår brott tillåts få så stort inflytande. Frustrerad av att människor i förorten inte får möjligheter. Jag vet inte vad du läser i den, Murmillo.

Murmillo
0

Jaha, släta över alla känslor, tolka allting från ett iskallt ideologiskt perspektiv.  Hadley-Kamptz skrev uttryckligen att det var för mycket känslor i Birros krönika. Birro skrev uttryckligen att förortsromantiken måste upphöra. LenaR, bara för att du själv inte bor på ett sådant ställe så bryr du dej inte.

Maria
0

#137 Håll dig till skrivreglerna så att jag slipper för tredje gången i denna tråd redigera.

Du har väl ingen aning om var LenaR bor och att skriva att hon inte bryr sig är ett personangrepp.

/Maria

LenaR
0

#137 Som Bumbleboo skriver, du vet inte var jag bor.

Jag tycker dessutom att min entusiasm för fadderidén tydligt talar om för den som är intresserad att jag bryr mig om människor.

Iskylan står de människor för som försöker dela upp folkslag i hög och låg IQ. De som tycker att Sverige ska stänga sina gränser. De som tycker att det är viktigare med ekonomi än empati. De som tycker att den som växt upp i ett ghetto inte ska ha några rättigheter. Känner du någon sån iskall människa, Murmillo?

blombuketten
0

#124. "…..anledningen till att "afrikanska ättlingar" är fattiga, varhelst de bor i världen, och alltid tycks vara gruppen i samhället som har det sämst, kan delvis hänga samman med lägre intelligens."

Läste du vad jag skrev? Tydligen inte för jag skrev att befolkningen inte var mindre intelligent än någon annan. Detta "trots att en stor del av befolkningen är ättlingar till afrikanska slavar". Samtidigt är det faktiskt så att det i detta land finns ättlingar till spanjorer, fransmän, araber och judar. Faktiskt även svenskar. Det är alltså ingen skillnad på resultaten på studier oavsett.

En stor del av anledningen till att landets människor lever i fattigdom beror till största delen på att de levt koloniserade under många år. Även under diktaturer. De har, förhållandevis, levt i demokrati under mycket kort tid. Under denna korta tid har landet utvecklats och går hela tiden framåt, detta med hjälp av afrikaners ättlingar som ättlingarna från andra länder. Landet befolkades en gång i tiden av indianer. Varenda en av dessa indianer utrotades. Fast det är klart, de hade väl så låg IQ så de lät sig utrotas i total menlöshet.

Kul är också att du tar upp just Haiti. Har du varit där? Det har jag. Ett land vars befolkning under många år levt under en makalös diktatur och under några få år utan den.

Vad gäller Sydafrika så är det inte bara vita kvinnor som är utsatta. Kriminaliteten slår på alla, oavsett färg på skinnet. Du hade kommit närmare sanningen om du ställt frågan om den svarta kvinnan fick lov att befinna sig på samma ställen som den vita.

Det är heller inte sant att det anses skilja mellan utbildningarna i afrika och resten av Europa. Det anses skilja på utbildningar inom Europa. Det anses skilja på utbildningarna mellan t ex Sverige och USA och så vidare.

Det lustiga är ju att dina inlägg, från att handla om invandrare i allmänhet, kommit att handla om skillnaden mellan vita och svarta, Afrika och Europa.

Murmillo
0

"LenaR", dom som växt upp i ett ghetto ska ha mänskliga rättigheter. Men i dessa ingår inte att flytta till Sverige. Det är inte vår sak att ansvara för jordens hela befolkning. Vi svenskar ska inte ta över Guds roll.

"Blombukett", Haiti är sannerligen ett bra exempel. Haiti kallades en gång "Karibiens pärla". Idag återstår mindre än 2% av skogen, resten har skövlats. Det har resulterat i erosion, och regnet för bort all jord. Det blir kalt berg kvar. På detta bygger de afrikanska ättlingarna skjul med plåttak. Haitis areal är en sjuttondel av Sveriges, men med en befolkning på 10 miljoner. Befolkningen bara växer eftersom dom får bistånd från hela världen. Snart kommer det bara att finnas råttor och människor kvar på Haiti.

Varför måste antalet människor maximeras på Haiti?  Det leder ju bara till elände, pandemier, brottslighet, katastrofer i samband med tsunamis, o.s.v. Varför ska inte befolkningen anpassas till vad naturen kan bära? Varför ska allt liv på denna jord utplånas till förmån för människan? Detta är icke godhet, det är tvärtom, en fasansfull ondska.

ala02
0

Det är en fråga för IMF och världsbanken som sätter villkor för deras försörjning. De representares av dessa intelligenta länder som suger ut fattiga länder. Vi hade precis som Haiti samma situation i Sverige för tre generationer sen. Men inte kan man väl säga att gammelfarmor var speciellt ointelligent, de var ju också samma generation som åtnjöt utlänningars investeringar i Sverige, smart va?

Maria
0

Vino, jag har försökt skicka PM till dig med en förklaring men du har blockerat mig.

Här kommer en länk till våra skrivreglerGlad

/Maria

blombuketten
0

#142. Jag vet hur det ser ut i Haiti eftersom jag varit där. Jag vet hur skogen skövlats. MEN det beror inte på lågt IQ, det beror på helt andra faktorer. Det är att förenkla ett helt lands historia genom att sänka dess befolkning till mindre vetande. Sen ska du veta att det inte bara är "afrikas ättlingar" som bygger skjul……..det är också frankrikes ättlingar samt andra länder. Anledningen till att det till större delen är slavarnas ättlingar som bygger skjul beror på att de är flest, inte på att de har sämre IQ än de som härstammar från andra länder. Som sagt, jag har varit där och jag vet att även "vita" bor i skjul, likväl som ättlingar till slavar bor längre upp i bergen i stora fina hus.

Haiti är faktiskt ett fint land även om det finns fattigdom och ont om träd. Det är inte ett råtthål och om du inte varit där så bör du inte uttala dig på det sätt som du gör. Det är så förnedrande och fräckt men framför allt så fel.

För övrigt så kallades även Kuba för karibiens pärla.

Det går liksom inte att göra såna generaliseringar som du gör. Allra helst inte när det gäller länder där befolkningen är blandad av ättlingar från olika länder. Du hittar svarta, bruna, ljusbruna och vita bland alla kategorier och på hela samhällsskalan samt med eller utan utbildning.

Asiater har ju högt IQ enligt dina fördömen, så varför är de så många? Hur många människor bor i Japan? I Kina? Jodå, Kina gjorde slag i saken och förbjöd mer än ett barn i familjerna……..och till vilket pris för så många flickebarn? Vari ligger den mänskliga godheten i det?

Det är knappast de svarta på Haitis fel (eller i andra länder) att barn föds. Inte heller beror det på lågt IQ. Det är helt andra faktorer även där. Till exempel att landet är katolskt.

Glöm för all del inte att Sverige för inte så länge sedan såg ungefär likadant ut. Stora barnkullar där dödligheten var enorm, vilket man kan konstatera om man släktforskar (vilket jag gör). Stora delar av den svenska befolkningen hade ringa eller ingen utbildning alls. Människor tvingades arbeta hårt för en urusel lön som knappt räckte att försörja en familj…….och ändå föddes barn. Haiti (och andra länder) ligger efter oss i den utveckling vi nått, men det beror inte på lågt IQ utan många andra faktorer som vi har sluppit genom långa tider.

Det är, enligt mig, värre när människor med kunskap och tillräckliga medel utnyttjar jorden än när människor utan andra medel gör det. Gäller det att försöka överleva och få mat på bordet till familjen så bryr man sig inte så mycket om att bevara träd eller annat. Man gör helt enkelt vad man kan för att överleva, vilket är naturligt för oss människor.

Du pratar om empati och anser att den svarta befolkningen på Haiti lider brist på den varan. Människor som skulle avstå sin del av maten till förmån för dig. Som jag ser det så saknar den empati som påstår dessa horribla saker och skyller världens elände på en viss folkgrupp och anser att de har lägre IQ än andra. För att inte förglömma EQ, för det är nog snarare där emaptin ligger.

blombuketten
0

#142. Sen när har vi (Sverige) tagit ansvar för jordens hela befolkning? Den största delen av jordens befolkning vet inte ens vad Sverige är. De har aldrig hört talas om landet Sverige där i norr. Det är ett faktum som fler svenskar borde inse. Så stora är vi inte i världen.

Maria
0

#147Flört

/Maria

Vassna1
0

# 147 Dumslug man kan vara då Flört

asvensso
0

IQ dvs den formaga man mater genom ett IQ test ar ett alltmer forlegat satt att forsoka kvantifiera begavning.

Att IQ egentligen bara ar en kvot beraknad efter hur bra man gor ifran sig i ett test konstruerat av manniskor i ett labb ar sjalvklart.

Jag har gjort testen flera ganger och far olika resultat. Dessutom ar det mycket stor skillnad mellan att gora testet pa sitt modersmal jamfort med ett andra eller tredje sprak. Det ingar namligen verbala sprakovningar i testet som i mabngt och mycket bygger pa ordforrad. Det forutsatter alltsa en viss grad av vasterlandsk utbildning med gemensam referensram.

Att darfor dra langtgaende slutsatser om begavning pa basis av dessa test annat an att nagon ar duktig pa att gora testet ar inte sa smart.

Satt en av dessa snubbar med hoga poangtal pa IQ testet i en situation utanfor sitt land, i ett landskap de ej ar bekant med fientliga manniskor och vilda djur och sa far vi se vem som ar smartast. Ar man sa intelligent och begavad sa kan man ju ta fram sin miniraknare och kalkylera sig ut ur den knipan .

Murmillo
0

"Asvensso", IQ-test är språkoberoende. Man ska koppla samman geometriska figurer, o.s.v. IQ-test mäter IQ, och det mäter inte kreativitet, arbetskapacitet, social förmåga, o.s.v. IQ-testen ger inte en fullödig bild.

Men IQ är tydligt kopplat till betygen i skolan och därmed till högre utbildning. Ett lands medel-IQ hänger tydligt samman med landets BNP per capita och landets välstånd. När ett lands medel-IQ sjunker pga. invandring, så sjunker också BNP per capita. Välståndet kommer att minska i framtiden. Jag vet vilka som kommer att klaga, nämligen alla som hamnar i en getto-tillvaro, alla som blir brottsoffer, alla som drabbas av det växande rashatet som ju alltid följer konjunkturen.

Vi bör tänka på våra efterlevande och se till att ta ansvar för vad vi fått i gåva av våra förfäder. Låt oss inte förstöra detta land med massinvandringen. Vi kan väl besinna oss!

asvensso
0

Nej inte alls! Vad far du det ifran? Hur manga sprak har du gjort IQ test pa? Gjorde du testen innan du hade nagon form av akademisk utbildning i botten.

Folk som tjafsar om IQ har ofta blivit lyckligt overraskade av sitt goda testresultat och klappar sig sjlav pa ryggen. Nagot maste de ju ha, nar de star dar med bara internet- "vanner" , en packe dataspel och en doft av armsvett. Att man har finfina gener fran stormaktstiden som hojer en over genomsnittet. En klen trost nar ens morkhariga klasskompisar far pussa de sotaste tjejerna i plugget. For att det skulle vara nagot annat an nerdars hamndbegar ar val helt uteslutet?

Murmillo
0

Jösses, vilket trams! Du hävdar att afrikaner, araber och amerikanska svarta har gjort IQ-test på annat språk än sitt eget. Afro-amerikanerna fick troligen göra testet på serbokroatiska för att dom skulle göra dåligt ifrån sig. Sydafrikanerna fick göra testet på Kanton-kinesiska, och Saudi-araberna på urdu. Jag finner det aningen långsökt.

Kom ihåg en sak, politiskt korrekthet hänger inte samman med själva åsiktsinnehållet. Hade ni politiskt korrekta personer växt upp i 30-talets Tyskland så hade ni varit politiskt korrekta även där. Betänk detta, hur fasansfullt det är att bara följa med strömmen. Endast döda fiskar följer med strömmen.

Karmatarerskanise
0

#153 Ja, det du skriver är trams.

"när ett lands medel IQ sjunker"! hahaha

Murmillo
0

"Hera", men det är ju sant! På nedanstående länk kan du ta del av olika länders medel-IQ. Det är direkt kopplat till BNP per capita, och Sverige befinner sig i sjunkande.

IQ and the Wealth of Nations

Maria
0

#155 Men allvarligt…Du kan inte tro på allt du läserFlört

Din länk inleds med med orden:

"IQ and the Wealth of Nations is a controversial 2002 book…"

Du kanske skulle läsa på din engelska och vidare i denna Wikipedialänk så avslutas det med "criticism" vilket du också borde läsa igenom.

/Maria

Murmillo
0

Oj, har deras arbete kritiserats! Då måste det ju vara fel vad dom säger! (ironi)

Maria
0

Ja om någon skriver en väldigt kontroversiell och starkt kritiserad bok så kanske man ska ta kritiken på allvar och faktiskt läsa vad kritikerna har att säga.

Om jag gör en undermålig studie som brister på flertalet punkter så kan man med t.om lågt IQ räkna ut att något inte stämmer (ironi det också)

/Maria

Karmatarerskanise
0

Wikipedia.. hm, ja allt som står där stämmer ju. Det är ju inte så att vemsomhelst kan gå in och skriva där. (ironi)

Internettan
0

#151:

IQ-test är språkoberoende.

Egentligen inte. Det är inte bara själva tal- eller skriftspråket som är av betydelse utan även hur stor vana man har av att tänka logiskt på det sätt som förekommer i IQ-tester.  

Har man i sin utbildning fått möta olika "klur-uppgifter" genom åren så får man så småningom en viss "repertoar" som man kan överföra till liknande uppgifter. Har man aldrig mött sådant i sitt liv så inte kan man förvänta sig att få lika bra resultat som de vana, även om man skulle vara aldrig så intelligent.

Återigen: är det potentialen av intelligens man mäter eller är det den aktuella nivån? Är IQ ett föränderligt/rörligt mätvärde som kan ändras när folk utbildar sig eller tränar? Eller är det ett fast värde som beskriver den medfödda hjärnkapaciteten?

Vet någon ens det?

Karmatarerskanise
0

#160 Såvitt jag vet är det rörligt. Just träning på sådana tester gör att du blir bättre.

Har en kompis som gjorde testet för mensa men misslyckades, han kom inte med. 6 månader senare gjorde han det igen och kom med.

Karmatarerskanise
0

http://www.mensa.se/ommensa/om-intelligens#Arv%20och%20milj%C3%B6%20p%C3%A5verkar%20intelligensen

Texten handlar om intelligens, här är 1 citat;

"Eftersom etniska skillnader i intelligens speglar mönster i så många andra aspekter, finns ingen täckande generalisering för olika grupper som är ändamålsenlig. På samma sätt som för könsskillnader är skillnaderna inom gruppen mycket större än skillnaden i medeltalet mellan grupperna."

Finns mycket mer på sidan jag länkade till att läsa.Mycket om hur miljö påverkar.

Internettan
0

Intressant!

Internettan
0

Nu ska jag göra en helomvändning: Jag fick nyss syn på en länk som någon postat på Jesus.ifokus:

http://www.sermonaudio.com/new_details.asp?ID=30338

Titta på filmen en liten bit ner på sidan. Den talar inte FÖR invandring, kan jag säga. Tvärtom var det en skrämmande syn om Europas framtid om immigrationen fortsätter på samma vis.

Jag vet inte hur stor tilltro till detta scenario man ska sätta - men det lät väldigt trovärdigt… Och skrämmande! (Fast det gör ju allt man själv hör eller läser.)

Jag gillar människor men har respekt för de krafter som kan sättas i rullning i en stor homogen grupp. Är det rätt att vara human och hjälpa enskilda människor om det i slutändan kan leda till ett tuffare liv för alla längre fram? (Om det nu blir så, vill säga.) Även om de utsatta är tacksamma för den hjälp de får så har de ju med sig sin kultur och sin syn på saker och ting. Och det är inte alltid samma som den vi har i Europa. Inte vill vi ju att det klimat som flyktingar flyr från så småningom ska sprida sig även här. Finns den risken?

Alexej
0

Men vad betyder islam? Min svärson är muslim men inte en "troende". Han är som vilken svensk som helst. Och han kommer inte att skaffa 8,1 barn som filmen vill gärna få det till.

timmelin
0

positivt med invandrare som anpassar sig till den värld som lever i.  det gillar jag.

Internettan
0

#165:

Nej, du har kanske rätt. Det är nog ett överdrivet hot. Och en aning fördomsfullt…

Alexej
0

#167 Tyckte också att filmen var skrämmande, iaf övertygande för fel personer. Den liknande ju propagandafilmer mot judar.

Extrema religioner är alltid farliga, från häxbålar till massjälvmord i sekter. Extrema islamister är farliga men de flesta moslem här i Europa lever nog ändå ett ganska lugnt liv.

Maria
0

#168 Håller med om att alla religioner som blir för extrema är farliga.

/Maria

asvensso
0

Att tjafsa om IQ som ett matt pa intelligens ar verkligen korkat. Det ar numera allmant accepterat att det ar ett mycket snavt matt - manga s k genier faller igenom t ex. Det ar ocksa ingen slump att IQ testen konstruerats av akademiker och att akademiker darfor oftast far hoga poang. Sa grattis till den sjalvbejakelsen!

Att forsoka dolja rasism och elitistiskt tankande bakom "fakta" om IQ test ar patetiskt. Att utbildningsniva och BNP och valstand gar hand i hand ar det ingen som bestrider. Det ar ganska sjalvklart. Och med utbildning foljer…IQ test och battre resultat. Att istallet valja att tolka detta som att afrikaner ar dumma…jag sanker mig inte  till den nivan.

Murmilla har lite problem med forstaelse (inte sa lyckade resultat pa IQ testet kanske). Serbokroatiska for afrikaner ar dumheter, men daremot sa finns det inte ordentliga test pa de afrikanska stamspraken (varav manga talas av fler an Sveriges befolkning) sa de far gora testen pa engelska eller franska. Varje test ar sprakberoende. Eftersom Murmilla inte fattar sa ska jag forklara - instruktionerna ar pa ett frammande sprak, testen innehaller inte bara logiska och spatiala test utan ocksa verbala test. Dessa bygger pa ordsammansattningar och andra referenser.

Jag har som svensk gjort testen bade pa svenska och engelska och det skiljer sig. Du svarar inte sa antar att du bara gjort testen pa ett sprak. Dessutom svarade du inte heller pa om du testat dig efter akademisk utbildning. Har man t ex gatt ut gymnasiet sa blir det ofta hogre poang just av den anledningen att man gjort fler test. Ju fler test man gor sa blir IQ resultatet namligen hogre.

Men det jag inte forstar ar vad detta med IQ skulle ha med invandring att gora over huvud taget. Om detta i sjalva verket handlar om att de som nagon definierar som puckon ska ut ur Sverige sa kommer ganska manga svenskar pa listan. Sa blir det ju nar man har en elitistisk varldsaskadning. Eftersom de som anser sig valdigt intelligenta ar en elit sa ar de per definition i minoritet. De kan da ta och flytta till nagot avlagset stalle och agna sig at avel och omsesidig beundran istallet.  Verkar mycket mer praktiskt.

blombuketten
0

#170. Mycket bra skrivet.

Internettan
0

Instämmer!

vino
0

Behövervi invandrare? Ja. De som jobbar, de behöver vi. Desom inte jobbar dåundrar någon säkert. Dehar jag inget emotalls, men de jag anseratt vi behöver, detär arbetskraft. I synnerhet specialutbildade.

Maria
0

#173 Det är klart att vi behöver specialutbildad arbetskraft oavsett hudfärg.

/Maria

vino
0

Ja självklart, men varför skriva "oavsett hudfärg"? Invandrare som invandrare.. Oavsett nationalitet låterbättre i mina öron.

Maria
0

Ok, kalla det vad du vill…

/Maria

karin46
0

Att tillvärka kärnvapen kräver ett ganska högt IQ medans att odla spannmål ett mindre IQ. Frågan är vad gagnar utvecklingen bäst.

Om IQ var ett mått på användbar inteligens så borde ett antal "naturfolk" ha högre värden än vi i västvärden. Urbefolkningen i Australien (innan de blevutslagna av kollonisatörerna) viste hur man lever och överlever i ökenområden. De kände också till faran med inavel mm. Indianer i sydamerika har under oändligt lång tid kunnat leva i djunglarna. Inuerna på Grönland klarade sig ganska bra till danskarna kom dit.

PS  jag har inte testat mitt IQ, men jag har klarat mig ganska bra genom livet (och även som frilansare inom affärspressen).

Alexej
0

#173 Behövervi invandrare? Ja. De som jobbar, de behöver vi.

Jag är en invandrare som inte jobbar. Tydligen inte önskad här då?

vino
0

#178  duhoppade visst medvetet över de andraraderna..

Desom inte jobbar dåundrar någon säkert. Dehar jag inget emotalls, men de jag anseratt vi behöver, detär arbetskraft. I synnerhet specialutbildade.

Nuvar det jutal om vi behöver invandrare. Och då hadejag ovanstående åsikt. sen fårdu tolka detprecis som duvill, och det vänderdu säkert till en negativsida,men det fårallt stå för dig, läs intein något annat i mina ord.

Karmatarerskanise
0

Alexej; hur kunde du missa resten av hennes inlägg?

Alexej
0

Varför ska det bara handla om människor som man behöver? I en tråd som handlar om det behövs invandrare? Det är det jag opponerade mig mot. Att människor klassas i grupper som behövs.

vino
0

#181  Ja nuvar ju trådfrågan: Behöver vi invandrare. svårare änså är det inte.

Ocheftersom det ligger under Fria diskussioner,så kandu ju uttrycka dinåsikt,men läsinte in annat i minainlägg.

karin46
0

Jag anser att de länder som öppnat sina gränder, av ekonomiska eller humana skäl, har också vunnit på det. Med nyanlända har ofta nya kunskaper kommit (valloner, munkar för att ta några exempel) .

Vi har haft svensk emigration till syd- och nordamerika under svåra tider. Under -70 talet emigrerade flera till Australen. Dessa svenska emigranter har många gånger hållt hårt i sin hemlands kultur och språk samt gärna bott i "svenskorter".

Vi har också i vår grundlag relionsfrihet och detta innebär ju att muhamedaner och kristna m.fl. har samma rätt att utöva sin relion här i landet. Sen vill inte jag heller ha några fanatiker (både i relion och politik gör de stor skada).

Maria
0

#183 Håller fullkomligt medGlad

/Maria

Medlem
0

Håller med #183! Men en sak måste jag kommentera som är helt off topic. Att kalla muslimer för muhamedaner är fel. Ordet Muhammadanism är ett hittepå ord av västerländska skrivare som har bibetydelsen dyrkan av Muhammad. Profeten Muhammads mission var att påtala dyrkan av En Enda Gud, Skaparen och Upprätthållaren av universum.

[John-Weinerhall]
0

Självklart behöver vi invandringen. Den är mycket viktig och den berikar i hög grad samhället. Däremot måste vi bli bättre på att integrera männsikor som kommer hit.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer