15 vab dagar
blev det så eller ?
någon som vet?
moderaterna lade en motion till riksdagen med förslaget att minska VAB-dagarna till 15. En sådan drastisk minskning skulle drabba dem som har barn med allvarliga eller kroniska sjukdomar, de föräldrar som behöver VAB-dagarna allra mest.
http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,894193,00.html
Jag har inte sett förslaget (och läser aldrig kvällstidningar!) men kan förstå problemet. Vab missbrukas enormt mycket. Massor av karensdagar slinks undan med vab.
#1 ja, tyvärr så fuskas det otroligt mycket med det "suck"
det skulle behövar vara mer samarbete mellan arbetsgivare och f-kassa.. arbetsgivaren skulle ha en typ "anmälningsplikt" för anställda till f-kassan, som de hade förut när de sjukskrev de anställda.
då tror jag att folk kanske skulle bli lite rädda för att fuska 
sen kanske nån form av läkarintyg efter 2 dagar kanske??
#2 En anmälningsplikt skulle bli en jätteuppgift rent administrativt och kommer att kosta företagen en enorm massa pengar. Tror inte att de är så pigga på ännu en sådan uppgift.
Jag tror minskade vab-dagar och samtidigt mer öppenhet för individuella behov. Dvs, familjer med kroniskt sjuka barn ska inte behöva stångas med myndigheter för att hävda sin rätt - det bör ju vara ganska uppenbart ändå att de behöver fler dagar än så. Men övriga?… nej, jag tror inte det.

15 dagar är inte mycket!
Ni skulle bara veta hur ofta "vanliga" barn är sjuka när de börjar på dagis.
Jag tror inte människor som inte har egna barn förstår detta problem.

Nej säger jag å det bestämdaste. Det finns ingen anledning att minska på allting bara för att det finns vissa som fuskar. Det är bara ett argument som används för att tvinga ut oss oavsett sjuka barn eller om vi är sjuka själva. De allra flesta fuskar inte. Fusk är något som alltid har funnits och alltid kommer att finnas, oavsett.
Ni kanske har rätt. Jag har inga egna barn och är därmed medveten om att jag kan ha fel. Barn på förskolor eller i "vanliga" skolan ÄR som bekant sjuka ofta.
Är det obegränsat idag eller finns det ett tak på hur många dagar man får ta ut?

Jag fick ett samtal från försäkringskassan häromdagen på jobbet. De ringde för att kolla upp att mina uppgifter om en killes vab stämde överens med vad han hade rapporterat till f-kassan. De gör tydligen stickprov.
#7 Japp, det gör dom!
Men hur lätt är det inte att säga att man "råkade" göra ett misstag. Sådant händer ju också. Vad händer då?

Om Försäkringskassan kommer på att något är fel så blir det nog en utredning, där det är upp till den som har tagit VAB-dagar att bevisa att det är så. Kan man inte det så blir man nog återbetalningsskyldig.
jag vet en som fick betala tillbaka en större summa pga fusk, för ca 2 år sen
#10 Det var ju verkligen uppmuntrande att höra.
Att vi inte alltid uppmuntrar fusk…

Jag tror då rakt inte att vi "uppmuntrar" fusk. Jag vet inte någonstans där inte en del fusk finns. Inom Sverige och utom Sverige.
De allra flesta fuskar inte, stjäl inte och luras inte. De allra flesta av oss har ett samvete och en gräns som sätter stopp för dylika ting. Tror mest att det håsas upp så att vi ska tro att bedrägerierna är så stora och att vi är så ohederliga och att p g a detta så måste allt vi har rätt till sänkas och allt som redan kostar oss skjortan höjas. Fusket av VAB-dagar är en droppe i havet om man jämför med de som redan pengar har och skattefuskar i miljonbelopp som vi andra sedan får stå för. Dessutom tycker jag det är rätt synd om alla barnfamiljer att säga att de fuskar med VAB-dagarna då det i praktiken endast är ett fåtal som gör så. Man är faktiskt rätt rädd om sina få dagar man har rätt att vara hemma med sjukt barn. De är värda mycket.

Fuskats i det svenska välfärds- och trygghetssystemet har det alltid gjorts, mer eller mindre, det är bara det att det är först nu, de senaste åren som det inte är tabu att prata om bedrägerierna.
Människor som uppbär A-kassa, som jobbar ändå, personer som är långtidssjukskrivna eller förtidspensionerade som jobbar svart som attan utan att myndigheterna vet något (eller bryr sig), mörkertalet har varit stort på grund av att landets före detta styrande politiker har sopat allt detta under mattan i många år, man har helt enkelt inte fått prata om detta problem.
Det är klart att VAB-dagarna skall finnas men ack, hur många karensdagar statskassan får stå för på grund av detta.
Förhoppningsvis är det väl bara några få som missbrukar detta men det stora problemet verkar ju vara den urusla kontroll från Försäkringskassans och det allmännas sida för att eliminera dessa problem. Läste senast häromdagen i lokaltidningen om en kvinna som uppburit långtidssjuksskrivningsersättning och ändå jobbat i flera år med ett vanligt jobb. Man kan undra om det överhuvudtaget sker någon kontroll.
#12 och #13 jag tror att ni båda har rätt.
Jag tror inte heller att det är några majoriteter som fuskar, men det är tillräckligt många för att vi nog alla känner någon…
Sen har blombuketten en viktig poäng i att den storskaliga ekonomiska brottsligheten är oändligt mycket värre.

Alla känner vi nog någon eller flera som missbrukar systemet men vi vågar inte anmäla….
Jag anser att såväl stora som små skattefusk, orättfärdiga vab-dagar, kryddade reseräkningar eller anmälan till försäkringsbolag är lika illa allihop.
Även om föräldrars vab-fuskande är "en droppe i havet" blir det till slut ett helt hav om det blir legitimt att göra så och fler och fler märker att det går.
Nä, en rannsakning av sig själv och man märker lätt att bedrägerier (om man nu ska kalla det så) finns närmare än man tror.
#16 Du menar nog inte att alla skattefusk är lika illa.
Det är ju en viss skillnad mellan att dra av för bilkörning till jobbet varje dag, trots att man ibland samåker - och att fiffla undan några miljoner…
#17 Visst är det så, men det rättfärdigar inte att folk fuskar småskaligt, bara för att någon annan är värre. Det är nog inte så många som fifflar med miljoner och slutsumman blir helt säkert densamma eller högre om man räknar med "vanligt" fusk såsom med vab- och FK-ersättning, a-kassa, eller felaktiga traktamenten eller reseräkningar.
stor anledning till fusk för vab-dagar är nog att folk vill slippa karensen när de själva är sjuka.
kanske karensen borde tas bort?

Fusk är fusk oavsett var det kommer från, där håller jag med dig Ida. Min känsla är ändå att det problemet har styrts så att det verkar vara vi "vanliga" som står för det huvudsakliga problemet, vilket jag inte alls tror på. Medan vi går på det som sägs uppifrån så kan de som redan har styra runt med sitt fusk utan att vi märker något. Dessutom har man sedan all rätt att försämra för oss alla då vi ju fått det inmatat att det är vårat fel att så mycket pengar försvinner. Vi är en aning godtrogna, anser jag, och tycker att det är helt ok att våra VAB-dagar blir färre p g a att några fuskar. En slags kollektiv bestraffning. Samtidigt kan vi sitta och via skattemedel betala för vad folk i toppen gjort med betydligt större belopp, utan att gruffa alltför mycket. Det är sådant jag inte kan förstå.

Jag önskar att dessa VAB-dagar hade funnits när min dotter var liten. Men de fanns inte på 60-talet, så jag fick ta tjänstledigt när hon var sjuk. Lönen var inte stor precis heller, så det var jobbigt, när epedemierna kom både hos dagmamman och i skolan.
Det har ju visat sig en utredning att fusket mot FK inte var vanliga sjukskrivna, utan det var just VAB-dagrna det fuskades med. Det blir fler och fler, som kan sköta sitt jobb på distans och då helt enkelt säger till arbetsgivaren att de jobbar hemma ett par dagar, anmäler VAB till FK och sedan får både lön och VAB-ersättning.
Kanske det skulle hjälpa lite i alla fall att man var tvungen att anmäla VAB-dagar till arbetsgivaren, som sedan kunde göra en sammanställning varje eller varannan månad och skicka till FK. Det är ju ganska enkelt att fixa med datorer som hjälpmedel och då kan FK följa upp på ett lite annorlunda sätt.
Man får inte heller glömma att på vissa arbetsplatser accepteras INTE varken VAB-dagar eller sjukdom, även om man har rätt till det. OK, det är för det mesta på små arbetsplatser och kanske familjeföretag, men jag lovar att det är jobbigt, när mormor måste rycka in, därför att mammas arbetsgivare inte accepterar varken sjukdom eller VAB-dagar.

Den motionen lades ju redan 2005/2006. Länken till pdf-filen finns här.
http://bloggarna.se/webedit/ace/assets/blogg15/moderat_9646.pdf
Filen är 201 sidor lång i pdf-format och således ganska stor.
Kanske jag gör fel när jag bifogar den, men i så fall får ni säga ifrån.
Ska kolla aftonbladet, som tydligen kommer med gammal skåpmat och jag har inte hittat något om att motionen har gått igenom, men det är ju en stor motion som spänner över hela området i stort sett.
Sorry, filen gick inte att bifoga, den är nog för stor, eller så är det fel format helt enkelt. Om någon vill ha den, så skriv till mej på
mettan@comhem.se, så skickar jag den.
Nu ska jag kolla Aftonbladet och se om jag blir ARG på deras gamla skåpmat.

Hittade du detta nyligen? Artikeln publicerades den 27 september 2006, attså precis efter valet.
Den kommer här. Men tänk på att motionen lades redan 2005 och detta är bara en LITEN bit i hela motionen. Jag AVSKYR kvällstidningarna och deras sätt att komma med gammalt skit. De är precis lika goda kålsupare allihop, men jag undrar om inte Aftonbladet är värst ändå. Har tyckt mig se det i andra sammanhang.
-----------------------------------------------------------------------
Publicerad: 2006-09-27
function utskriftpopup() { url = '/vss/ledare/story/utskrift/0,3258,894193,00.html'; var utskriftsruta = window.open(url, '894193', 'resizable=1,menubar=yes,scrollbars=1,location=no,toolbar=1,directories=no,width=550'); } Skriv ut
Textstorlek:

FRÅGA FARMOR Om moderaterna får som de vill minskas antalet VAB-dagar till 15. Och har du barn som är sjuka längre, så tycker Reinfeldt att du ska ”be nån farmor eller mormor eller nån i närheten att rycka in”.
Foto: AFTONBLADET BILD OCH BJÖRN LINDAHL
Så vill han rycka undan välfärden
27 september 2006.

När rubriker skriker ’FUSK’ är det lätt att ta till en drastisk åtgärd
Försäkringskassan uppskattar att 10 procent av ersättningen för vård av sjukt barn (VAB) går till fuskare. Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering, IFAU, menar att så mycket som 20 procent av all ersättning inte borde ha betalats ut.
Försäkringskassans generaldirektör Curt Malmborg säger till Sveriges Radio att han blir ”nästan förfärad” av IFAU:s nya siffror.
Fusk med de gemensamma socialförsäkringssystemen är inte acceptabelt. Därför är kontroller som leder till att fusket uppdagas viktiga. Kontrollerna har skärpts det senaste året och allt fler ser sig jagade av Försäkringskassans handläggare.
98 procent utnyttjar tio procent
Fusket med VAB-dagarna är troligtvis inte Försäkringskassans största problem. Det är bara 2 procent av alla föräldrar som tar ut fler än 15 av de maximalt 120 dagar som de har rätt att ta ut. Det visade en rapport som riksdagens utredningstjänst gjorde förra hösten, på uppdrag av moderaterna. 98 procent av Sveriges föräldrar utnyttjar alltså drygt tio procent eller mindre av 120 VAB-dagar.
Trots dessa siffror lade moderaterna en motion till riksdagen med förslaget att minska VAB-dagarna till 15. En sådan drastisk minskning skulle drabba dem som har barn med allvarliga eller kroniska sjukdomar, de föräldrar som behöver VAB-dagarna allra mest.
De nya siffrorna om fusket med VAB-dagarna kan återigen resa frågan på moderaternas dagordning. Skillnaden jämfört med förra året är att moderaternas dagordning snart är regeringens. Kommer VAB-dagarna att minskas? Många föräldrar väntar på svaret.
I april sa moderatledaren Fredrik Reinfeldt att lösningen för föräldrar med barn som är sjuka i långa perioder var ”att be nån farmor eller mormor eller nån i närheten att rycka in”. Det är så välfärdsstaten rycks undan och de som inte kan få hjälp ”i närheten” får klara sig själva.
Klassisk högerpolitik
Förhoppningsvis står folkpartiet upp i alliansen för en liberal lösning på problemet med fusk med socialförsäkringarna, nämligen ökade kontroller. Det är en kostsam, tung och svår åtgärd. Men också den bästa för att förebygga fusk utan att rasera själva välfärdssystemet.
Moderaternas lösning är klassisk högerpolitik. Genom att minska antalet dagar försämrar man för dem som redan har det sämst. När rubriker skriker ”FUSK” är det lätt att ta till en så enkel och drastisk åtgärd. Men för en regering som vill ta ansvar och inte öka de sociala klyftorna måste annat till – svåra problem har sällan enkla lösningar. De få liberaler som finns kvar i den borgerliga alliansen måste ställa sig på föräldrarnas sida.
NB

Hittade beslutet. Riksdagen avslog motionen i alla punkterna, vad jag har fattat i alla fall.
Se nedan
--------------------------------------------------------------------------
Motion 2005/06:Fi240
Obs! Kontrollera alltid uppgifterna om beslut mot vad som står i betänkandet.
av Fredrik Reinfeldt m.fl. (m)
Politik för arbete och välfärd
Läs motion 2005/06:Fi240
Partinummer:
m10
Motionsgrund
Händelser
Inlämnad: 2005-10-05
Bordläggning: 2005-10-13
Hänvisad: 2005-10-13
Förslagspunkter
1. Riksdagen beslutar att godkänna riktlinjerna för den ekonomiska politiken i enlighet med vad som anförs i motionen (avsnitten 4, 5, 6, 7 och 8).
Betänkande: 2005/06:FiU1
Utskottets förslag: Avslag
Kammarens beslut: Avslag
2. Riksdagen fastställer utgiftstaket för staten inklusive ålderspensionssystemet till 935 miljarder kronor 2006, 958 miljarder kronor 2007 och 982 miljarder kronor 2008 i enlighet med vad som anförs i motionen (avsnitten 11, 12 och bilagan).
Utskottets förslag:
3. Riksdagen godkänner beräkningen av utgiftstaket för den offentliga sektorn i enlighet med vad som anförs i motionen (avsnitten 11, 12 och bilagan).
Utskottets förslag:
4. Riksdagen fastställer målet för det finansiella sparandet i staten till 1,1 % av BNP 2006, 1,4 % av BNP 2007 och 1,7 % av BNP 2008 i enlighet med vad som anförs i motionen.
Kammarens beslut: =Utskottet (acklamation)
5. Riksdagen godkänner beräkningen av statens inkomster för 2006–2008 i enlighet med vad som anförs i motionen (avsnitten 11 och 12).
Utskottets förslag:
6. Riksdagen beslutar om fördelning av utgifter på utgiftsområden för 2006 i enlighet med vad som anförs i motionen (bilagan).
Utskottets förslag:
7. Riksdagen godkänner beräkningen av förändringen i anslagsbehållningar för 2006 (bilagan).
Utskottets förslag:
8. Riksdagen godkänner beräkningen av den kassamässiga korrigeringen för 2006 (bilagan).
Utskottets förslag:
9. Riksdagen godkänner beräkningen av utgifter på utgiftsområden för 2007 och 2008 i enlighet med vad som anförs i motionen (bilagan).
Kammarens beslut: =Utskottet (acklamation)
10. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om inriktningen av skattepolitiken (avsnitten 5, 6, 7, 8, 9, 10 och 11).
Utskottets förslag:
11. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om att arbete stimuleras genom lägre inkomstskatt (avsnitten 5, 6, 7 och 10).
Utskottets förslag:
12. Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs om prioritering av de offentliga kärnuppgifterna och mindre bidrag (avsnitten 5, 6, 7, 8, 9, 10 och 11).
Utskottets förslag:
13. Riksdagen begär att regeringen lägger fram förslag till förändringar i det kommunala skatteutjämningssystemet i enlighet med vad som anförs i motionen (avsnitt 8 och 12).
Betänkande: 2005/06:FiU3
Undertecknare
Fredrik Reinfeldt (m)
Mikael Odenberg (m)
Beatrice Ask (m)
Per Westerberg (m)
Per Bill (m)
Gunilla Carlsson i Tyresö (m)
Catharina Elmsäter-Svärd (m)
Lennart Hedquist (m)
Cristina Husmark Pehrsson (m)
Tomas Högström (m)
Göran Lennmarker (m)
Marietta de Pourbaix-Lundin (m)
Sten Tolgfors (m)

Ja, att be farmor eller mormor vore ju finfint det. De bor på 25 respektive 35 mils avstånd från oss
. Den ena är 75 år och den andra 80 år. Jag fick mina två yngsta barn rätt sent.

Då har vi tur, som bara har ett par mil emellan. Men om jag hade varit ute i arbetslivet, kunde jag fått "barnbarnsledigt" och därmed fått ersättning från FK. Undrar om det fortfarande fungerar så, men jag har inte hört om några ändringar på just det området heller. Kanske värt att kolla upp.
Jag tror väl inte heller att 15 vab-dagar är något att hänga i julgranen direkt. Det bästa är om man kan ha möjlighet till ett stort antal dagar, som vi ser ovan är det ju ändå så få som tar ut så många. Sen bör det uppenbarligen kontrolleras. Tråkigt att man ska behöva kolla sånt och att folk inte kan sköta ens en sådan sak. Det drabbar som sagt var alla andra om man bestämmer sig för att ändra reglerna.
Att en tidning kallar något för "klassisk högerpolitik" är dock helt avgörande för min bedömning av den tidningens objektivitet. Men jag antar att det inte är en särskilt objektiv tidning det kommer ifrån. Det var en liten parentes i sammanhanget.