Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1521 ggr
[cala02]
0

ovanligt tyst

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Inte ens här på sajten är det så mycket prat från SD anhängare längre.

Några förstod att de inte skulle orka engagera sig i kommunerna också, de verkar få rätt.

http://www.dn.se/nyheter/politik/stromhopp-fran-sd

[Morfalum]
0

Nej, de har ju ingen tydlig politisk vision som jag ser det utan har tagit ställning till en samling frågor de anser vara viktiga. Dessutom känns det som sympatisörer röstar pga missnöje eller på grund av okunskap (jag har ingen statistik på detta utan talar från egna erfarenheter)

Ett parti som SD känns inte som ett med en tydlig "kärna". Tänker i kontrast till vänsterpartiet (jag är inte vänsterpartist, inte reklam här) som har en tydlig politisk vision och bygger på en marxistisk filosofi, ett sådant parti kommer ju med all sannolikhet att ha större livslängd.

Om medlemmar lämnar poster på grund av trakasserier och hot är det inte bra. Jag kan mycket väl tänka mig att det förekommer en del sådana, särskilt från vänsterkanten. Det tycker inte jag är okej. SD själv säger att det är från vänsterkanten många otrevligheter kommer ifrån och det är jag beredd att tro på.

För att gå lite utanför ämnet (ni kan blunda om ni vill), tänker på demokratins paradoxer, hur kan man vilja utöka demokratin (marknaden=odemokratisk, staten=demokratisk, som det sägs) och samtidigt göra livet surt för förtroendevalda i kommunerna?

Maria
0

#1 Nu är det ju inte enbart SDpolitiker som blir utsatta för trakasserier utan det händer många politiker.

Politik är ett laddat ämne och SD har en agenda med laddade åsikter så jag är inte förvånad.

/Maria

[Morfalum]
0

Det känns ändå som det piskats upp en stämning fram tills de kom in i riksdagen och som att SD har vart mycket i centrum för missnöje. Det känns som hot och trakasserier mot dem sker i större utsträckning.

Jag menar att det delvis kan förklara varför särskilt SD-politiker lämnar poster? Jag vet inte. Har inga svar.

Maria
0

Det är vad de själva anger som orsak.

Mig veterligen så har flera poster aldig ens blivit besatta och det är ju ett internt problem för SD när man inte hittar någon som ska stå upp för det synnerligen otrevliga idelalet.

/Maria

[Morfalum]
0

Ja och då är jag beredd att tro dem. Anledningen är att jag i min hemstad länge umgicks bland vänsterradikaler. AFA, syndikalister och leninister. Jag vet hur snacket går där. Många åker ner till stockholm på nationaldagen för att visa sitt hat mot demostrationerna som brukar vara och jag har hört många historier om hur de spöat nazister och hur de bråkat med "snuten" osv. En vän sa en gång till mig "De jävla svinen, dom ska inte få marchera en meter" Och nästan alltid när berättelserna börjar så berättas det med en viss romans, som om det skulle vara något rättfärdigt och bra att spöa folk och skrika.

Nu vill jag inte dra alla vänsteradikaler över kanten, absolut inte men av egna erfarenheter vet jag att det finns ett tjog typer i min hemstad som inte skulle tveka att behandla vissa människor väldigt illa för deras politiska åsikter.

Absolut, SD är ett oseriöst parti och jag är inte alls förvånad att de misslyckats hittils. Jag säger ingenting om deras politik men jag säger något om media, aktivister och alla som orsakat den här uppståndelsen: Herregud, ge dem inte mer publicitet. Om ni vill ha bort dom, låt dom hållas, de skapar bara sympati hos vissa (jag tillexempel) när de blir offer.

[GunillaR]
0

SD ökar ju enligt senaste undersökningen.

Att man inet diskuterar SD härinne på denna sajt kanske beror på helt andra orsaker.

[cala02]
0

Det var ju väldigt aktivt inför valet, likaså i insändare i vår tidning här i staden. Nu hörs ingenting. Har man ingen politik utöver klaga på allt så blir det inget gjort heller. Det kommer att märkas i nästa val.

[GunillaR]
0

Det var aktiva diskussioner om en del andra frågor också här inne på sajten, innan valet.  Det är ju en naturlig process, att i valtider så ökar intresset för politiken, när sedan valet är över så följer en tid då man avvaktar och ser vad som händer.

Det gäller ju också för de nya riksdagsledamöterna och även kommunalpolitikerna att hitta sina platser och få möjligheter till att sätta igång med sina arbeten. Så om det följer en period av tystnad lite här och var är nog en naturlig del av processen.

MajaL
0

Har nyligen hittat hit, in till dettta forumet. Tycker det är lite skönt att SD inte diskuterar här inne. Har en anhängare i min klass, vilket är ganska jobbigt, då jag verkligen inte sympaticerar med SD. Hamnar i ganska heta diskussioner med henne ibland, vilket brukar sluta med att hon surmulet går iväg.

Tycker det är skönt att slippa disskutera med de alltid.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

[ElisabethYL]
0

Håller med om att man hör mycket lite om sd nu..

#8 Du har en bra poäng där!

#9 Varmt välkommen hit! Alltid roligt med nya medlemmar Glad

Karmatarerskanise
0

#9 Hade det varit diskussioner här inne är det ingen som tvingar dig att delta. Man väljer ju själv fina "fighter".

Jag tror det är lungt ett tag framöver.

MajaL
0

#11 Jo, det är klart och det är ju skönt. Men jag är så engagerad att jag inte hade kunnat låta bli. ;)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Karmatarerskanise
0

Flört