Politik iFokus

Politik

Etikettövrigt
Läst 1536 ggr
precis
2006-12-15 16:38
0

Posten

I en annan tråd ramlade jag in på ämnet Postens verksamhet och vara / inte vara… Och eftersom det är utförsäljningar på gång av olika offentliga bolag så utvecklar jag lite mer tankar här nedan:
Det är några få, kanske mindre än hundratusen äldre som ännu inte kan eller vill använda nätbank till räkningar och bankärenden, men det är en kontinuerligt minskande skara.
Man kan inte bibehålla postens gamla gigantiska kassa service apparat bara för dessa? (särskrivningen var avsiktlig ;) )

Man kan ju inte påstå att svenska folket inte har råd med datorer när det finns mer än 1,5 persondator per hushåll m uppkoppling… det finns mer än 2 tv-apparater per hushåll, mer än 2 mobiltlfnabonnemang osv…

Det går ju att gå in på närmaste konsum, pressbyrå eller bensinstation och köpa kartonger, frimärken och hämta/skicka paket…
så den servicen har faktiskt blivit lite mer utspridd och tillgänglig på fler ställen.

Brevbärarna finns fortfarande kvar, fast de jobbar på ett beslut om postutdelning på bara varannan/var tredje dag, för att spara bensin och tid. Bra förslag tycker jag, så att de får möjlighet att åka ända fram till alla lådor (det hotades om att flytta ihop många postlådor till centrala platser vid landsvägarna, så att många äldre skulle få 1-3km till sin postlåda).

För vem behöver egentligen ha hemleverans av direktreklam och räkningar mer än en gång per vecka??? :) ;)

zzaga
2006-12-15 16:49
0

"Bara för dessa" … det är ganska många "bara" det.

Bara för att många har råd betyder inte det att alla har råd. Ensamstående mammor/pappor med flera barn, äldre som lever på knapp pension, förtidspensionärer… det finns många som inte har råd att köpa datorer och att hålla sig med internetuppkoppling.

Det handlar ju om att ALLA ska ha samma möjlighet att betala in sina räkningar. Inte som nu straffas när man tar sig hela vägen till banken.

precis
2006-12-15 17:24
0

Vi är mer än 9 miljoner invånare, och det finns minst 4-5 miljoner datorer med bredbandsuppkoppling (mängder av LO-datapaket). Plus möjligheten till gratis lån av dator på många bibliotek och kommunhus.

Äldre som har hemhjälp, bor på hem, jag vet inte hur pass de får hjälp med räkningar också??? de slipper isåfall ha dator eller koll på tekniken.

Jag funderar över vad du menar med "straffas"?
Har du glömt att kassaservice tar 30 spänn i avgift när man gick och skulle hämta ut ett bidrag eller whatever… (det kanske var ännu dyrare per avi?)
vad jag vet är det gratis att få in barnbidrag, restskatt, akassan rakt in på bankkontot.

Lisbeth
2006-12-15 17:31
0

När det gäller paket så tycker jag att det fungerar utmärkt att man kan gå till närmaste pressbyrå m.m. och hämta och skicka paket.

Men det finns fortfarande många som inte har råd med datorer och alla har inte flera TV apparater. En del kanske har fyra, men andra har en eller t.om. ingen. Så man kan inte säga att svenska folket har råd.

Chessan
2007-04-01 18:07
0

Utvecklingen går frammåt och som du sa så sker mer och mer över nätet. Men om man utgår från min familj där alla har en egen dator (fyra pers) men ändå får brevlådan helt full med post varje dag så tycker jag att man bör skjuta upp nerdragningen av postens verksamhet. Den behövs fortfarande även om det mesta skickas per e-post och över nätet…

Mettan
2007-04-01 18:45
0

Jag är visserligen 63 år gammal, men använder min dator väldigt mycket. Använder internetbanken vid räkningsbetalning m m.

MEN, jag har några grannar, betydligt yngre än jag, som absolut inte vill ha en internetuppkoppling, hellre går på banken och betalar avgiften för att skicka räkningen, än skaffar sig internetbank.

Det handlar inte bara om att ha råd att ha en dator, utan det ska finnas intresse också. Många är väldigt rädda för datorer (fast jag tycker det är den bästa kompis jag har och ett underbart hjälpmedel, när det gäller jobb)

Kassaservice har i stort sett spelat ut sin roll. Jag bor i Landskrona och här finns ett enda ställe med kassaservice, vad jag vet. Det går kanske att göra som i vissa småorter att man har "post i butik" med kassaservice.

Dessutom finns ju fortfarande systemet med block för att betala räkningarna, men det är inte alla som vill ha det heller. En av mina grannar vågar inte använda det, eftersom hon tror att hon blir övervakad då.

Det retar mig faktiskt en hel del att man överallt bara talar om att alla upplysningar finns på hemsidan. Tänk på alla dem, som kanske varken har råd eller intresse av datorer och internet. Det finns faktiskt annat i livet också. Mitt äldsta barnbarn avskyr datorer, men äskar jakt, fiske och naturliv. Han går nu på Naturbruksgymnasiet och tänker jobba med naturvård.

Den andre går inte 5 meter från datorn i onödan och det värsta som kan hända honom är att han får datorförbud, när han har hittat på något som han inte ska. Mycket effektivt!

Min dator pajade i höstas och det tog en månad innan jag fick ordning på den. Jag höll på att bli tokig, den första tiden. Kände mej så isolerad och utanför, så det är inte klokt. Telefonräkningen sprang i höjden, eftersom jag saknade mailkontakten med mina vänner och övriga, som jag brukar ha kontakt med.

Dessutom gick det åt massor med frimärken, bara för att jag ville höra av mej. Jag har helt enkelt inte RÅD att vara utan datorn och internet.

Cool Däremot kan jag mycket väl tänka mej att ha box i trappuppgången istället för brevinkast, men det kommer att läggas på våra hyror, som faktisk är tillräckligt höga ändå, även här i denna "hålan".

Postutdelning, varannan dag? Tveksamt på sitt sätt, men man kanske vänjer sig vid det också. Jag försöker få e-fakturor på så mycket som möjligt numera, eftersom det har försvunnit en del räkningar här, så jag har fått betala alldeles för många avgifter på sådant. Nu väntar jag på att kommunen ska göra det möjligt med e-fakturor på sitt elnät, så att jag slipper ha en massa papper liggandes här.

Men det tar sin lilla tid, innan vi har anammat det moderna samhället och även myndigheter och politiker måste förstå att det inte kan gå med raketfart, som det faktiskt har gjort de senaste åren.

HannaM
2007-04-01 21:11
0

Hej och hå i stortstäder står faktiskt citymail för utdelning av bankpapper och besken av olika slag, samt många tidningar, vi har inte planer på att inte dela ut det, så det kommer ni få=)

precis
2007-04-01 22:04
0

alla större bibliotek och medborgarkontor har datorer för gratis-lån också. och alla känner alltid nån släkting eller granne som kan hjälpa till att logga in på en bank lite då o då om det strular.

blombuketten
2007-04-02 00:33
0

Alla har inte datorer och alla kan inte ta sig till bibliotek. Hemtjänsten (i alla fall i de kommuner jag jobbat) betalar inte räkningar åt de äldre.

precis
2007-04-02 13:03
0

#8 nej, inte alla. inte just nu. men inom ett par år så är dom en väldigt liten minoritetsdel av befolkningen.

dom flesta (jag tippar på mellan 66-90%) har redan dator och/eller kan ta sig till vän/granne/bibliotek/kommunhus och kan låna en gratis.

Sandra76
2007-04-08 02:31
0

Många äldre vill ha sin kassaservice, de betalar gärna även att det svider i plånboken. Varför? jo för att samhället idag är så datoriserat, och självklart hur man använder dator. Men att lära ut hur man använder en dator- det har många kommuner svårt med.

Nu vet jag inte hur det är med era kommuner, men komunerna häromkring har inte alls mycket utbildning för lite äldre. Du behöver inte vara äldre, här fanns det datortek för arbetslösa…för kanske 5 är sedan. Någon datakurs ser du inte skymten av.

Det tycker jag är dåligt!

AndersE
2007-04-08 09:08
0

#10 Varför skulle kommunen tillhandahålla utbildningar?

precis
2007-04-08 15:44
0

#10 i bl.a. uppsala och gävleborgs län finns gratis data/surfa/eposta-kurser för allmänheten på arbetsförmedlingen, biblioteken, komvux bl.a. Och flera av Studieförbunden har olika kurser för en liten avgift.

vill man ta tag i saken o lära sig, så finns det mycket möjligheter, det är mest en attitydfråga, många har överdriven respekt o rädsla mot dumburkarna…

Sandra76
2007-04-08 15:59
0

Så skulle det vara, det skulle erbjudas kurser,,,det finns säkert kommuner som är duktiga på det men inte här inte,,,inte någonstans finns det. Och på biblan där de enda som finns att tillgå för allmänheten, är så lång kö, drygt en månads väntetid, om de inte går sönder?!! Inget man går och betalar räkningar på…

precis
2007-04-08 17:06
0

Jag läste exakt nu att PRO får donationer från stora datorföretag så att de ska kunna lära ut enkla datorgrejer som bankärenden osv. :)

Som Anders sa, det här är ingen fråga för kommunerna. det är nog bättre om föreningar, organisationer och näringslivet tar tag i det.

Sandra76
2007-04-08 17:18
0

Tack för din upplysning #14. Jag talade förra veckan med Pro i min stad och han påstod att de inte får såna donationer, därför så kunde de inte erbjuda datorkurser. Där ser man…kanske ska fråga igen.

Nej, komunerna behöver väl inte stå för dem, men här finns inga föreningar som erbjuder datorkurser. Jo, bildredigering steg 1 och 2 …i höstas…men annars har här inte förekommit på lång tid. Min sambo jobbar inom data och får mycket förfrågningar om han vet om kurser. Här finns behov, men ingen tar tag i det. Synd tycker jag

AndersE
2007-04-09 00:08
0

#15 "Här finns behov, men ingen tar tag i det."

Om det finns behov bör det snart finnas ett utbud - i en fungerande marknadsekonomi alltså.

Och i ett Sverige med en regering som underlättar för företagande kanske det blir så också?

Istället för att vi som inte behöver kurserna ska betala via skattsedeln för att kommunen ska fixa det gratis…