Ja, överraskande och imponerande.
Det normala efter ett val är ju att man debatterar alla svikna vallöften. Den här regeringen infriar ju sina vallöften i en takt så att man inte hinner med att bocka av…
överraskande nej, imponerande nej.
Hurra nu höjs räntan. Ni är allt roliga ni
Ja nog infriar de sina vallöften… JIPPI:)
jovisst! det är ju alltid roligare med mer pengar i plånboken. Men mindre kul för de som ska KÖPA ett hus, dyrare ränta och högre huspriser….
vi får se hur det blir! fortfarande lite tidigt att avgöra om det blir bra eller ej.
#3 Hur det kan bli mindre kul för den som ska köpa hus för att fastighetsskatten sänks övergår mitt förstånd…
Jag läste idag om en kvinna som tillsammans med sin man köpte ett hus för dryga 100.000:- på 70-talet. Alla tyckte de var tokiga som köpte ett hus i ett litet fiskesamhälle…
Idag betalar hon 18.000:- om året i fastighetsskatt. Hon har inte vågat göra någon renovering på länge eftersom då skulle fastighetsskatten öka ännu mer…
Fastighetsskatten är djupt orättvis, drabbar människor utan någon hänsyn till deras betalningsförmåga, och är mycket svår att förutse. Nu ersätts den av en rättvisare beskattning, som är förutsägbar och som huvudsakligen drabbar den med höga inkomster.
Kan man se detta så negativt som #2 (och delvis #3) så måste man vara så röd att det ryker om öronen…
som sagt,
vi får se hur det blir! fortfarande lite tidigt att avgöra om det blir bra eller ej tycker jag iallafall
# 4 Ryker om öronen… som jen säger vi får se hur det blir. Det är som hon säger lite för tidigt att avgöra ännu. Höjda räntor är aldrig bra. De drabbar de allra sämst ställda värst. Men det kanske inte spelar någon roll… mig spelar det roll så då ryker det väl ur mina öron då! Det finns betydligt djupare orättvisor i samhället än fastighetsskatten Anders E. Undrar om det inte ryker lite i dina blåa öron också!!
#6 Vilka höjda räntor menar du?
Att fastighetsskatten tas bort är ju bra framförallt därför att den drabbade människor med låga inkomster hårt.
Om man nu hävdar att man vurmar för människor som har det "sämst ställt" förstår jag inte hur man kan försvara fastighetsskatten. Du kan ju få betala många tusen kronor om året i fastighetsskatt även om du har mycket låg inkomst.
Jag har inte blå ögon… ;-)
#6 Jag skulle också vilja ha en förklaring till varför räntan skulle höjas så bombsäkert bara för att fastigheten avskaffas. Det beror ju på bra många viktigare variabler än så.
# 7 blå öron sa jag inte ögon;)
Som jag ser det så tar man inte bort fastighetsskatten för att gynna låginkomsttagare. Som jag ser det så sker ytterligare en inkomstfördelning mellan fattiga och rika och inte helt överraskande till vilkens fördel? Jo de rikas naturligtvis. Förstår man inte det är man bra blåögd:);)
# 8 Många oroar sig över överhettning och mindre rörlighet på arbetsmarknaden. Regeringens politik beskrivs av många som expansiv (inte av de blåa naturligtvis) och det KAN leda till inflation och höjda räntor. Sedan så undrar jag och vill ha en förklaring. Varför i hela världen tycker unga människor att detta är ett bra förslag?! och det innan de ens vet konsekvenserna! Unga människor med stora lån är de som kommer att få betala enligt en del ekonomer o Christina Mellin en sosse:);) Men som sagts tidigare det är för tidigt att se alla konsekvenser än
Ja nog har de bråttom regeringen. Man kan tro att det brinner i baken på dem. Men de måste väl skynda fort när de anar att de har bara några år på sig;) Skämt åsido, de rör om i grytan och det är bra. Men de är så snabba och jag för min del tycker att de verkar desperata att få igenom så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Risken är nog då att man inte har med speciellt mycket konsekvenstänk.
#9 Du hänvisar till att "många" tycker och "många" oroar sig etc etc. Vilka är dessa många? Aftonbladet? Klipp från folk man intervjuat på gatan? Finns det någon expertis bakom det?
En expansiv finanspolitik innebär oftast en ökning av statens offentliga utgifter. Detta kan ske genom olika former av bidrag (S-politik) vilket jag ser som konstgjord andning, eller genom investeringar i arbetsmarknaden (lägre skatter, nystartsjobb etc). Vilket tror du är bäst i längden? Antagligen investeringen i landets företagare, så att folk har ett jobb att gå till - som genererar skattepengar till staten - och därmed är kretsloppet igång. Inte genom att en del av befolkningen betalar en högre skatt för att sedan portionera ut det till bidrag för att det inte finns några jobb.
För övrigt klagas det alltid på att politiker inte gör något utan bara lovar. Nu när det sker på löpande band verkar det också var fel. Hur ska vi ha det?

Det är mångt fler låginkomstagare som bor i hus kommer tjäna på detta, fler än höginkomstagare dessutom så är det akumulerade summan högre för låginkomstagare än höginkomstagare så vem är det egenlitgen som tjänar på detta förslag?
---

Det är mångt fler låginkomstagare som bor i hus kommer tjäna på detta, fler än höginkomstagare dessutom så är det akumulerade summan högre för låginkomstagare än höginkomstagare så vem är det egenlitgen som tjänar på detta förslag?
---
# 10 Jag slösar ingen energi med att slänga in massor av länkar som ändå ingen läser…
Men okej DN duger den:);) BLÅ så det ryker!! Räntor upp slopad fastighetsskatt
Privata affärer, Räntor upp slopad fastighetsskatt
ekonominyheterna.se. Räntor upp slopad fastighetsskatt …
Igår på nyheteterna…
Så har vi lilla Aftonbladet:) Men fokusera nu inte bara på den:);) och säg den kvällstidningen igen… Men där skrivs det om slopad fastighetsskatt sämre för unga.
Hur ska vi ha det säger du. Finns det inget mellanting, löpande band eller ingenting. Det kanske kunde ligga någonstans mitt emellan… lite eftertanke skadar inte.
Dessutom så har jag sagt vi får se hur det blir ett antal gånger;)
#11 Ja vem Charlie? Ska vi gissa? Jag gissar de allra allra rikaste alltså varken du heller jag. Men jag vet ju å andra sidan inte hur tät du är så detta ska vara osagt
eller hur det kommer att bli ännu. Som sagt vi får se hur det blir….
Jag deklarerade idag :D och fick syn på sidan 31 i den roliga broschyren "dags att deklarera", så framgår det att fastighetsskatten var 24 miljarder kr, ca 1,9% av totala skatteinkomsterna (i 2004)
inte så stor del att snacka om i budgeten… förstår inte att den hängt med så länge…
Fler småsaker för alliansen att avskaffa: Förmögenhetsskatten: 0,4%, Skatt på kapitalinkomst 0,9%, Övr. kapitalskatter 1,8%, Statlig inkomstskatt 2,6%, Bolagsskatten 5,5%
(som jämförelse: Socialavgifterna: 432miljarder, 33,3% av den totala budgeten, Kommunskatten: 420miljarder, 32,4%)
Räntan höjs ev. för att riksbanken vill justera den ev. extrema högkonjunkturen. att villalånet blir lite dyrare är alltså bara ett bevis på att sveriges ekonomi går extremt bra…
#13 Hetsa inte upp dig i onödan nu zzTCM, Charlie menar nog proportionerligt ist.f ackumulerad i #11 o 12. För kvinnan som Anders skrev om i #4, som betalat 18k om året är det nog enormt märkbart, men för t.ex. Calle Bildt eller Kamprad är det nog småsmulor i deras familjebudget…

Mycket bra att fastighetsskatten försvinner!
Om man vill behålla samma skattetryck så finns det många sätt som är bättre.
Oskar
Jag såg någon repris på TV idag. Hur Ohly försökte få en skatt som tas ut utan hänsyn till betalfråga, till att bli en skatt på enbart höginkomsttagare.
Och hur han utan att blinka påstod att denna förändring (som gör att den som fastighetsspekulerat får betala högre skatt) enbart gynnar de rikaste…

Jag förstår inte vad räntan har med sänkta fastighets skatten att göra, jag har varit tvungen att läsa om och om igen inläggen för jag blir helt enkelt inte klok på hur du formulerar dig zzTCM.
Självklart är det posetivt för alla parter att fastighetsskatten sänks eftersom den har tvingat många att få lämna släktgårdar etc.
Visserligen är det pengar som kommer tas från andra ställen, men vad 17 tror du det har med räntan att göra?
Anders pst, första gången på länge jag fått läsa något av dig jag hållt med om på 100%=Kul.
Vänligen/Linda
Tänk och jag blir inte klok på hur ni åt höger formulerar er;) Talar ni Ryska…
Överhettning på bostadsmarknaden, inflation, höjda räntor. det hör ihop. Vi får se hur det blir… Sedan så har vi ju förmögenhetsskatten. Som Anders E säger de infriar sina löften i en takt så man inte hinner bocka av fniss
Man kanske BORDE bocka av:)
Vänligen Lisbeth
Jag är inte så insatt, men vi förlorar på det.
Vi bor i hus på landet, så vi betalar inte så mycket i fastighetsskatt. Men de pratar om att höja kommunalskatten …eller nåt liknande…och då förlorar vi på det.
Och evéntuellt vägskatt…vi ska ta oss till jobb och samhälle och vår väg är inte fin.
Så för min del för fastighetssaktten vara kvar.
Det finns alltid vinnare OCH förlorare, vi tillhör förlorarna i detta fall även att det rör sig om att slopa en skatt.

#19 Så din komunal skatt höjs med 1 %?
-vad betalar du i dag?
-29%?;)
Jag betalar 31% i komunalskatt och betalar i dag ca 17.000:- på mitt boende per månad och räknar på höften ung att jag kommer tjäna överdrivet på sänkt fastighets skatt trots att jag bor "endast" i bostads rätt.
Jag är inte så insatt som jag skrev, men vi betalar 34% i skatt.
Och med både dyrare kommunalskatt, plus vägskatt så blir det dyrare än fastighetsskatt för oss. Hade vi haft ett hus som var taxerat runt miljonen hade det gått plus.

34% är du säker?
japp, 34,08%

Ja fy det var inge vidare men tro mig ni vinner iaf på att ni har en lågt taxerad fastighet dvs lägre bostadskostnader än tillexempelvis mig som bor i Stockholm.
Jo, men höjer de kommunalskatten och vägskatten, så behåller jag hellre min fastighetskatt, för den är inte så hög ;)
Gör de inte det är det ju bra, men ska andra skatter höjas ser jag hellre att behålla gamla låga skatter.
Kommunalskatt och vägskatt har inte med fastighetsskatt att göra.
Sänkningen av f-skatten finansieras inte genom höjningar av kommunalskatt eller vägskatt. Möjligen skulle sänkningen av f-skatten kunna sänka kommunalskatten i kommuner med mycket fritidsboende därför att man där för första gången får in pengar (f-avgiften) för bostäder man innan bara haft utgifter för.
Det är otroligt märkligt. Vi har en borgerlig allians-regering som nu sänker den ena skatten efter den andra. Ändå lyckas (s)-fanatikerna utan att rodna skriva och klaga över höjda skatter!!??
Beskedet är tydligt - ingen ska betala högre avgift än vad man betalat f-skatt tidigare. Den som säljer ett hus och går med vinst får betala högre skatt på vinsten. Punkt!

#26 Ja det låter och är rimligt.
Nej de har inget gemensamt, men jag sätter endå det som gemensamma då det endå får följder för mitt boende.
När jag villsälja vill jag ha kvar så mycket som möjligt så jag kan köpa en dyrare fastighet, varför ska jag då betala skatt?
#26 kommuner i södra sverige som har många danskar som ägare till fritidsfastigheter har fått vinstlotten, de kommer nu att få in en kommunal avgift på 4.500:- per tomt (tror jag det var)
#28 ändringar passar alltså bara när du själv tjänar på det? För du verkar helt emot att betala och fördela skatterna och pengarna solidariskt lite jämnare över landet???
Om man läser mitt första inlägg så skrev jag att det finns vinnare och förlorare. Jag skrev inte ett inlägg för hela svenska folket, jag skrev ett inlägg att vi..min familj förlorade…läs igen…
Många av mina anhöriga är vinnare på detta, men jag skrev att just vi var förlorare…
Tycker det är tråkigt att man ska bli påhoppad bara för att man uttryckte en personlig sak.
Jag tycker att Reinfeldt har många bra saker, både genomfört och på gång…men jag håller inte med om allt…Finns inget parti jag tycker är bra rakt igenom, gör någon?
Skatter tycker jag är bra, men vissa skatter tycker jag inte om…det är nog så för alla, men vi gillar/ogillar olika skatter pga var/hur vi bor
#30 hej! menar du mej? det var inget påhopp alls! det var ett par frågor. du får gärna uttrycka personliga åsikter :) när du vill. jag tycker det är tråkigt att folk känner sig beklämda av frågor eller att man ber om förklaring.
((((För att visa dig hur ett påhopp ser ut, ungefär i stil med = "din j*la snåla f*n försöker bara smita från skatterna" ((som ofta riktas mot vissa som tjänar bra m pengar och betalar mycket inkomstskatt o vinstskatt)))))
Vad är det som får dig att tro att jag inte läste alla inlägg? Du skrev att din familj förlorade lite på detta. Och jag frågade ungefär varför du tycker att du prompt ska tjäna på någon annan familjs nackdelar i en annan del av landet?
Och en parentes till er som "vet" att räntan kommer höjas: lås era bolån då! :)
Varför måste jag förklara mig?
Jag kollade här på politik, lämnade en personlig kommentar och folk måste förklara varför det är så bra med att fastighetsskatten är borta. Jag ville inte ha en förklaring..jag vet den. Men där tyckte bara jag inte likadant..Det måste man väl få göra?
Och påhopp..såna påhopp får man inte göra här, det har alla läst, därför kan påhopp tolkas olika.
Ok, ditt #31 är inget påhopp, men jag blev faktiskt lite ledsen när jag lämnade en kommenar och det kändes som folk ville "tala till rätta"(förlåt om jag har fel)
Varför inte…
-ok, synd att du inte gillar slopandet, men jag respekterar din åsikt!
nej, du måste inte svara, du får gärna ignorera min fråga/frågor. Vill du inte förklara dig så slipper du. Men du måste acceptera att jag har rätt att ställa frågor och kommentera din åsikt… :) eller hur? du får tycka som du vill :) det accepterar o respekterar jag också?
(förstår inte hur du och alla andra gör det nybörjarfelet att dom tolkar så fel bara??? varför skrev du att du blev påhoppad när både du o jag vet att det inte var det??? ;) det blir så konstiga situationer hela tiden…)
det går att debattera/argumentera/prata utan att starta små världskrig hela tiden. ;)
Det respekterar jag.
Men jag sätter punkt, för jag känner att jag hellre läser andra trådar som ger mig mer. Tack;)
#28 "Nej de har inget gemensamt, men jag sätter endå det som gemensamma då det endå får följder för mitt boende."
Jag förstår inte. Om fastighetsskatten inte sänkts, hade ändå kommunskatt och vägskatt höjts (inget gemensamt skriver du ju). Hur kan det då vara negativt med sänkt fastighetsskatt???
"När jag villsälja vill jag ha kvar så mycket som möjligt så jag kan köpa en dyrare fastighet, varför ska jag då betala skatt?"
Om du köper en dyrare bostad kan du skjuta upp skatten och använda hela vinsten till nya bostaden. Inte förrän du säljer utan att köpa nytt - eller köper något billigare - får du betala vinstskatt.
Är det inte bättre att den som faktiskt har en vinst i handen får betala en högre skatt, än att den som kanske har väldigt låg inkomst (inga pengar över) ska betala hög fastighetsskatt?
-------------------------------
Man får gärna tycka att sänkt fastighetsskatt är dåligt - men debatten blir ju mer givande om man kan leverera argument för sitt tyckande.
# 31" Och en parantes till er som "vet" att räntan kommer höjas: lås era bolån då!:).
Vet inte hur det blir:)) Den kanske påverkas…
# 31 Behövs inte. Mina bolån är betalda för länge sedan. Eftersom jag är JAK medlem (räntefri bank) sedan c.a. 15 år. Betalade lite mer i månaden än vad jag skulle gjort med ett vanligt lån. Men betalade å andra sidan igen lånet snabbare. Är numera skuldfri och har fått tillbaka mitt eftersparande de du:) Dessutom så vet jag att jag gynnar en ekonomi och ideologi som inte suger ut fattiga världen över. Inga bönder i Indien ska behöva ta sina liv i desperat förtvivlan över räntans konsekvenser för min skull. En sådan ekonomi vill inte jag vara med och bidra till!
# 35 Jag tycker inte att det saknas argument. Det levereras argument på argument. Men de kanske inte faller dig i smaken:)
#36 Att utan belägg säga att borttagen fastighetsskatt leder till "överhettning på bostadsmarknaden, inflation, höjda räntor" tycker jag inte är argument som för debatten framåt.
Då kan jag säga att den borttagna fastighetsskatten leder till fred på jorden.
;-)
# 37 inte leder till KAN leda till överhettning, inflation, höjda räntor. Du är bra på att tolka lite som du vill;) Men den gubben går inte…
Du tror säkert att den borttagna fastighetsskatten leder till fred på jorden ;-) Vilka av dina argument har fört debatten framåt, jag söker förtvivlat:);)
#38 Om du tycker att det är ett argument att något eventuellt kan hända - utan att belägga det på något sätt… så - tja!?
# 39 Det är nyanser;) Brukar inte du tycka att man ska se nyanser. Tycker att du brukar tjata om det i tråd efter tråd. Men om du har ändrat dig… så -tja!?
Oj - nyanserna måste jag ha missat!
Jag har bara sett världens undergång när människor utan inkomst blir av med en skatt…
;-)
# 26 Trodde du satt punkt för länge sedan! För mig betyder punkt just punkt!!
Punkt !!!

#42 Mer jag missat!?
(Själv brukar jag avsluta meningar med punkt, eller punkter…?)
;-)
Återigen, det som framförallt påverkar räntan är arbetslösheten. Vill man oroa sig för höjd ränta ska man kika på sysselsättningsgraden snarare än fastighetsskattens vara eller icke vara.
Detta "problem" kan iof bli en följd av Alliansens politik eftersom man vill att folk ska ut på arbetsmarknaden. MEN i och med Riksbankens senaste räntebesked skulle jag nog inte oroa mig så mycket. De hade höjt räntan om man riskerar höjd inflation om två år.