Ang. Usama bin Laden
Som de flesta vet så har Usama bin Laden mördats av amerikanska styrkor. Jag har inget emot att han dog, han var ju skyldig till fasansfulla brott. Men det jag inte tycker om är hur USA beter sig.
Jag såg på nyheterna där de visade löpsedlarna där det stod med stora bokstäver: "ROT IN HELL" och "GOT HIM"
Sen så visar det sig att Obama och gänget har suttit och kollat live när operationen ägt rum.
Jag menar, hur respektlöst är inte det? Även om Usama begått oförlåtliga brott, så tycker jag ändå att man får visa lite respekt. Han är död, de fick som de ville. Är inte det nog?
Att man har kollade live som du skriver behöver ju inte ha med respektlöshet att göra utan handlar säkerligen om annat som säkerhet, övervakning m.m.
Ingen sörjer väl Bin Laden men det kan vara oroväckande vad detta kan generera….???
/Maria
Nja, man kan väl inte direkt döma hur "USA beter sig" genom att titta på rubriker från tabloid-tidningar. Jag skulle inte vilja att någon fäller omdömen om Sverige baserat på Expressen och Aftonbladets rubriksättning.
Vad gäller filmandet håller jag med bumbleboo. Jag skulle tro att det är väldigt vanligt att man använder sig av live-video idag för att övervaka och styra operationer. Att Obama sedan följer händelserna live när man slår till mot världens kanske mest jagade man de senaste 10 åren är inte konstigt tycker jag.
Jag kan känna att det inte alls är jämförbart med de känslokalla utföranden som bin Laden själv utfört.
Han har dödat många tusen människor, förändrat många familjers liv för evigt och skadat familjer.
Att Obama och c:o övervakat händelsen tror jag har med säkerhet att göra bland annat. Man har velat ha kontroll och "delta" i agerandet trots att man inte fanns på plats.
Angående "GOT HIM" och övriga löpsedlar, så är ju det tidningarnas ansvar. Så vida det inte är uttalanden. Jag kan dock förstå de som förlorat människor på grund av bin Laden. Även de som levt i oro på grund av honom.
Detta är ju den människan som anses ha tagit terrorn till en högre nivå. Han har orsakat mycket och skapat mycket. Men ytterst lite (typ inget) av det han skapat har haft något gott syfte.
han hade ju planerat att den 11 sept. i år attakera USA med ytterligare attentat, denna gång i flera olika spårvagnar. Detta har man kunnat plocka fram ur hans dator.
Så han kunde skapat ännu mera sår och skada.
Jag har själv svårt att känna medlidande för en sådan typ av människa. Så jag förstår att även andra kan ha svårt för det.
Oj, detta blev en roman, tänkte visst högt. 
Den mannen förtjänar/förtjänade ingen respekt.
Sen har du fått förklaringar till varför dom kollade live på händelsen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Med tanke på vad Osama Bin Laden har gjort, inte bara mot USA utan även mot städer i Europa, Bali, Nairobi, Daar Es Salaam, genom sin terrorverksamhet, så tycker jag att det var starkt gjort av USA att ta honom och oskadliggöra honom. - Starkt jobbat Obama!
På vilket annat sätt skulle detta ha gjorts? Finns inga alternativ.
Jag tycker USA har handlat helt i ordning. Visst hade man kunnat försöka få honom levande och ställt honom inför rätta. Men det hade blivit en juridisk mardröm. Vem skulle våga att vara med i en rättsprocess mot terrorismens största ledare, den är nog i sådana fall inte rädd om livet. Dessutom skulle fritagningsförsök från Al Qaida med all säkerhet ske. Det skulle kunna leda till katastrof. Så jag förstår varför det valdes att undanröja honom utan en rättslig process.
Och sjävklart var det av säkerhetsskäl operationen live-sändes, har svårt att det skulle vara för "nöjets" skull.

Det var ju Clinton som drev igenom sin doktrin som gör att USA anser sig ha rätt att handla utan hänsyn till andra. Varhelst amerikanska liv och intressen är hotade har man rätt att agera militärt, enligt sig själva alltså.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag forstar inte hur folk rsonerar nar de kraver att man ska respektera OBL nar han sjalv uttryckligen har sagt att hans version av jihad gor ingen skillnad pa civila och miltara mal dvs att det ar helt OK att oskyldiga dor. For hans del sa blir ju ev muslimer som ryker med martyrer sa de ar ju ok. Vi andra infidels ar saledes bara skrap som fortjanar att do. Han och al Qaeda har gang efter annan visat hur lite respekt de har for civila i vastvarlden. Respektlost mot de efterlavande och overlevande fran hans etniska rensingsmetoder att resonera sa!
Jag tror det handlar om att inte sänka sig till den nivå man själv så ivrigt fördömer.. Vad skall vi med rättssystem till om vissa godtyckligt har rätt att kringgå dem och avliva folk utan rättslig prövning och i övrigt efter eget förgottfinnande?