Försäkringskassans omorganisation
Hej på er alla!
Jag har inte skrivit här inne tidigare, eftersom jag inte har haft tid eller ork egentligen. Jag heter Mettan, blir 63 år i höst och har haft sjukpension i 10 år. Fick sjukbidrag ett år tidigare. Då hade jag varit sjukskriven i stort sett i 6 år med krångel med AF, som inte hade gett mej någon besökstid, fast jag var där ett antal gånger. Men efter ett brev till chefen för Länsarbetnämnden i Malmöhus län, så fick jag ordning på det hela, så att jag fick min sjukpenning och slapp socialbidrag. FK stöttade mej hela tiden och det var på deras för slag jag ansökte om sjukbidrag. Mitt yrke har i alla år varit kontoristens med massor av övertid och fritid med politik, kurser m m. Men yrket har alltid varit lågavlönat i förhållande till arbetsuppgifterna, så pensionen är inte den bästa, men jag klarar mej, även om det är med ett nödrop.
Jag prenumererar på nyhetsbrev från regeringen och gillar att diskutera politik, men det är svårt att hitta någon att "slänga käft" med, för det är precis som om "politik är skit" och man får inte tycka att det är roligt att diskutera sådant, men det berör ju oss alla.
I det nyhetsbrev jag fick, igår tror jag det var, så stod det ganska mycket om FK:s omorganisation, men det stod mer i nyhetsbrevet från FK.
De har sannerluigen inte hängt med sedan de blev en egen myndighet, utan handläggarna har betett sig precis som de vill. Jag har många vänner som också är sjuka och många av dem har fibromyalgi, liksom jag med allt vad det innebär.
Det verkar som om FK har nekat sjukpenning på ren rutin på vissa kontor åtminstone. Det syns naturligtvis i statistiken, men den som är sjuk får ett rent helvete. Överklaga eller begära omprövning är det inte många som gör, eftersom det är så jobbigt och tar så lång tid. De går inte till socialkontoret förrän det i stort sett är för sent och då får de inte den hjälp de behöver.
Alla ärenden med nekad sjukpenning har inte slagit igenom ännu, eftersom det tar lång tid med först omprövning och sedan överklagande. Länsrätterna har just nu minst 1 års handläggningstid och under tiden lever dessa människor ur hand i mun och bekymrar sig så mycket att de oftast får psykiska problem och därmed har betydligt svårare att komma tillbaka i arbete.
Det jag hoppas på nu är att rehabiliteringen sätt in tidigare, som det har utlovats och att de som behöver verkligen får en personlig handläggare, som jag hade innan jag fick sjukpensionen.
Som ni antagligen har förstått är jag inte borgerlig, utan håller mig till vänster. Tyvärr kände jag mig tvingad att rösta på SAP denna gången, eftersom jag inte gillar Lars Orly och hans sätt att driva politik. Däremot är jag glad att Persson avgick, men det skulle han gjort långt tidigare. Han skulle aldrig blivit partiledare heller, men de hade ju ingen annan just då, Mona Sahlin var ute i kylan, Margot Wallström var i EU och Anna Lindh stod på tillväxt.
Som jsagt är jag inte borgerlig, men jag fördömer definitivt inte ALLT som regeringen gör nu heller. De rör om lite i grytan och det behövs verkligen.
Jag har en s k kompis, som har slutat att rösta alls och ändå gnäller han på precis allt. Allt som hände med både bensinpriser, elpriser, brottslighet m m var regeringens fel (dvs s-regeringen). Han verkar inte begripa att saker och ting är olika i olika kommuner efterso9m dessa har väldigt stor självbestämmanderätt.
Vet inte hur många gånger jag har sagt till honom att rösta blankt om han inte vet vad han vill rösta på, men han påstår att de rösterna går till sossarna och vill inte höra på att de redovisas för sig själv.
Dessutom får jag höra att jag dum, som har en annan åsikt än han, men det är jag inte, det lovar jag. Jag gillar att diskutera politik sakligt och har alltid varit pigg på att "byta parti" på skoj, för att kunna debattera ordentligt.
Nu har jag svävat ut odentligt här, men det är ju det första inlägget och jag vill gärna få med lite av allting.
I alla fall vill jag gärna diskutera om FK:s omorganisation och få veta vad ni tror om detta. De ska fördubbla personalstyrkan i telefonservicen, men friställa ca 1400 personer på annat håll. Hur kommer den ekvationen att gå ihop? Kan de inte utbilda, omskola dem de har så mycket som möjligt istället?
Vissa av FK:s personal är totalt utarbetade, därför att de har alldeles för mycket att göra och nu menar jag handläggarna långt ner på skalan, eftersom det oftast är "gräsrötterna" som får ta den största bördan.
jag har också hört att F-kassan är hårdare nu och nekar många sjukpenning.
visst finns det folk som kan arbeta en viss del fast de är sjuka. Men jag har en arbetskamrat som högg sig i sitt ben i skogen i höstas, och har fortfarande väldigt ont fortfarande.
han tvingas arbeta heltid pga f-kassan, och han har så jäkla ont så att han gråter när han kommer hem från arbetet.
han försökte få arbeta halvtid, men det gick inte för sig.
är det SÅ det ska vara?? 

Nej, det är det INTE! Det är just så jag menar att de som verkligen skulle behöva vara sjukskrivna, oftast nekas sjukpenning lite hur som helst och orkar inte hålla på att bråka med FK ovanpå allt det onda.
Man måste vara friskt för att orka vara sjuk!
Hej Mettan och välkommen till politik iFokus!
Jag är egentligen Sajtvärd på en annan sajt (www.konsumentmakt.ifokus.se) men är mycket intresserad av politik och samhällsdebatten och skriver därmed även här då och då.
Vi har fått lite "bassning" för att det lutat mycket åt höger här på politiksajten, så jag tycker att det är jättekul att det blandats upp på sistone. Du har med andra ord några trogna gamla besökare här som du kan "slänga käft" med - både från höger och vänster och från andra håll. :)
Själv är jag moderat och var aktiv i förra årets valkampanj. Jag tror på de nya moderaterna (ser det inte som ulvar i fårakläder som många andra… ;)) och tycker att moderaternas- tillsammans med övriga Alliansens politik har bra lösningar på dagens samhällsproblem. Det blev visst en utsvävning för mig med, men tänkte att det skulle vara kul att presentera sig för dig. :)
Vad gäller FK tror jag att det är bra att de omorganiserar, det mår de flesta organisationer bra av. Man får lite nya fokus och perspektiv. Det jag tror vore det bästa är individuella bedömningar på de sjukskrivna och inget rutinarbete.
MEN jag tycker att man kan ifrågasätta sjukskrivna som inte kan/vill jobba en endaste timme i veckan, men är fullt kapabla att måla om huset, städa, bära tvättkorg, rida hästar, paddla kanot etc.
Är det för mycket begärt att ställa krav och försöka hitta en sysselsättning till dessa människor (som trots allt KAN utföra till och med fysiskt arbete) åtminstone några timmar i veckan, eller i månaden?

Lite sent med kommentarer, men bättre sent än aldrig säger man ju, eller hur? Jaså, ni är för mycket "åt höger" här? Det är mjöligt, men det handlar ju om medlemmarnas åsikter, eller hur? Det är väl inte så många "vänsterorienterade" som har hittat hit, skulle jag tro, och då blir det så.
Jag bryr mej inte om vilken åsikt folk har, bara de har en åsikt och vågar stå för den. Däremot gillar jag inte när någon kallar en annan "dum" eller ännu värre, bara för att åsikterna går isär.
Det är ju meningen att vi ska diskutera politik här och ALLT är ju egentligen politik. Jag var väldigt aktiv i först SSU och sedan SAP och jag bara hoppas att Mona Sahlin blir en bättre partiledare än Göran Persson,, som jag faktiskt avskydde. Jag röstade faktiskt på VP 2 ggr tidigare, men denna gången blev det tyvärr SAP, eftersom det borgerliga alternativet inte är något för mej. Miljöpartiet? Nej, jag tycker att de är för "enögda" med sitt skällande på bilisterna m m. Även i Skåne har vi lite glesbygd och det går inte att bo på vissa orter, eftersom kommunikationerna inte fungerar. Där MÅSTE man ha bil, oavsett vilken politisk åsikt man har.
Men det finns massor, som jag både kan och vill kritisera SAP för och det tänker jag göra också, liksom att jag kan tycka att de andra partierna har gjort något bra. Däremot har jag inte ett enda dugg över för SD och deras s k politik. Här har de inte lagt fram ett enda kommunalt förslag under förra mandatperioden. De förslag som de lade fram, rörde rikspolitiken och inte kommunen. Sedan ska man inte glömma att Landskrona är något för sig skälv, när det gäller rasism, för det finns det gott om här, det lovar jag. Ingen skiljer på invandrare och flyktingar, utan alla är "utlänningar" och hämtar pengar på so<cialen, gitter inte jobba, är kriminella m m.
Det är ungefär så snacket går öhär och jag kan naturligtvis inte tiga, utan talar om att de har totalt fel.
Nej,det politiska klimatet här, är inte trevligt precis, och därför är det så skönt att kunna prata politik med människor, som inte är så enögda.
alltid roligt med fler här som man kan debattera med