Håkan Juholt
Vad säger ni socialdemokrater om nya partiledaren Håkan Juholt? Är det ett bra val?
/Maria
Jasså? Det är klart nu :) Vad spännande!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kan ju inte bli sämre, men i och för sig status quo.
Nu har jag läst lite om Juholt.
Jag gillar att han räknas stå till vänster inom socialdemokraterna. Det behövs en motpol. Mona Sahlin kändes aldelles för "smygborgerlig" för min smak. Jag hoppas han axlar sin roll och verkligen erbjuder ett alternativ till regeringen.
#2 Vad är det du inte gillar med honom? :) Tycker det är synd att du inte motvierar din åsikt.
Vet inte var han står, tänkte ungefär som du S har inte varit ett alternativ under Mona. Lite för mycket Djursholm perspektiv och ingen politisk riktning. Får han reéll makt så kan det inte bli sämre, men man vet inte om det kommer att förändras något.
# 4 Du menar att det inte kan bli sämre än med Moderaterna vid makten nu? Eller sämre än Mona?
Sara
Sämre än Mona, men du har en poäng.
Apropå detta har jag aldrig förstått kritiken mot Mona, soccarna är ju i min mening smygborgare och jag tycker hon är representativ. Men som ledare tycker jag hon var bra, hon är ödmjuk och står fast vid vad hon tycker, en tydlig linje. Det är det intrycket jag fått.
Hon blev föremål för all möjlig kritik, tillochmed små barn (tonåringar) sitter och säger "usch! Bort med Mona". Vad är egentligen grunden till föraktet? Hennes tidigare felanden? Hennes frisyr? Att hon är kvinna och inte ung och snygg? Att alla andra säger att hon är dålig?
Jag förstår inte detta, ni monaskeptiska förklara er! :P

Sara
Jag har aldrig uppfattat någon ståndpunkt, bara svammel från henne. Dessutom på ett gnälligt sätt. Tobleronen må va hänt, men specialbyggd parkering och trots det en massa böter fick henne på fall första gången hon skulle ta vid, efter Karlsson. Ingen större skillnad var min uppfattning några år senare när hon tog över till slut efter Persson.
#7 Jag får väl säga att jag har heller aldrig förstått kritiken mot Mona som person, tycker eg inte hon varit sämre än Göran Persson (som är den enda tidigar s-ledaren jag följt på debatter o.dyl.)
Ska bli intressant att följa sossarna nu och se hur det går för de… 
Jag tror på Juholt. Han har ju varit journalist dessutom, vilket jag tror är possitivt. Han vet hur han syns utåt, hur han fångar uppmärksamheten och hur han för sig på ett bra sätt.
Hejar på honom. :)
Jag läste för en vecka sedan ungefär i Sydsvenskan, att Sydsvenskan var riktigt bekymrade av att Håkan Juholt inte hade tagit upp främlingsfientligheten i sitt "öppnings-tal",
Kanske detta var helt medvetet drag från Juholts sida eftersom det var ju det enda som Sahlin talade om de sista åren.

Hittills vet jag inte om jag ska säga bu eller bä om Juholt. Allt jag har hört är att han har möblerat om i sosserummet.
Jag har o andra sidan tappat lite politiskt intresse sen senaste valet då jag inte förstår mig på varför Mona Sahlin inte fick bättre stöd.
Som en socialdemokrat sade i radion att felet låg inte hos Mona utan hos dem som inte stötte henne. Han, deras svar till justitieminister, var ju i USA och de andra partiledarna i de RödGRöna verkade inte lika inställda på att vinna ett val och han lokomotivet Lars Ohly körde i fel riktning ett tag känns det som. Så om man ska klaga så är det ju alla utom Mona som gjorde bort sig under det gångna valet.
Så nu får man se ifall Juholt kan bli en bra politiker eller inte.
# 15 - Ja, han är bara för mycket!!! Han är redan en parodi på sig själv.

Jomenvisst! Hur kan det vara så att ett sådant stort parti som S inte kan skaka fram en hållbar partiledare? Nej felet är när dessa gubbar kommer fram och kör över de som är duktiga, enbart för att de inte vill ha någon konkurrens. Österberg och Östros är mycket duktiga politiker. Per Nuder likaså.
Fast drömmen är ju Margot Vallström…………
Bodström skulle kanske röra runt i grytan ordentligt men han är väl ute ur leken nu. Dessutom skulle han bli den snyggaste hittills :P
#18 Bodström skulle vara intressant som kandidat och helt ute ur leken vet jag inte om han riktigt är. Men han skulle skapa de Nya Socialdemokraterna, han skulle ta bort namnet arbetarpartiet, se till att fler unga kommer in och ändra om så att partiet inte går i samma gängor som för 60 år sedan.
Men som sagt, Juholt sitter där och frågan är, även om han har fått oponionen i de senaste undersökningarna, kommer han ända fram till mållinjen vid nästa val? Är mycket tveksam till detta.
# 18 - Jag hoppas att han inte är ute ur leken, för han har en frisk och sund syn på politiken och vågar vara annorlunda och sticka ut hakan.
Håller med vad du säger i övrigt.
#19 Fast för 60 år sedan hade (s) ett framgångsrecept som funkade. Sådana enkla saker som att tydligt markera gräns åt vänster och att vara ett parti för flertalet. Samt att ha en ansvarsfull utrikespolitik.
Sedan dess har man börjat göra gemensam sak med kommunister samt skapat en politik som gör att man straffar den stora medelklassen. Och i och med kommunistflirten så rasade även den ansvarsfulla utrikespolitiken.
Problemet är väl att även Juholt glömt det gamla framgångsreceptet.
Fast om (s) ambition är att vara ett litet parti på vänsterkanten så är förmodligen Juholt rätt man. Och i så fall hedrar det ju (s) att man hellre är ideologisk än sätter ambitionen att åter bli ett stort statsbärande parti.
#21 sant