Politik iFokus

Politik

Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 9065 ggr
MichaelE
0

Utförsäkrad... Tack Reinfeldt!

Man har ju god lust att kasta ut en sisådär femtioelva svordomar över vår statsminister men för att hålla en god ton så får ni tänka ut dem femtielva orden istället.

Så varför detta? Jo, min sambo har varit sjukskriven sedan februari det här året och vi visste att hon troligen kommer bli utförsäkrad (en av ca 40 000 som riskerar att bli det nästa år) och det skulle ske nästa år av vad vi hade beräknat, närmare bestämt februari.

Nu idag fick man beskedet att nyår är det som gäller och där rök 3000 kr ut ur ekonomin - aktivitetsstöd heter det fast att hon inte har fått sina utredningar påbörjade, psykiatrin är inte snabba av sig tyvärr.

Så jag tackar Reinfeldt för omtanken att tvinga en person att börja jobba för att vår ekonomi ska kunna gå ihop fast att hon inte har fått hjälp för sina funktionshinder än eller har den egentliga möjligheten att klara av att arbeta.

Så femtioelva ord, ja visst och lite till. Moderat? Nej för tusan. Valet 2014? Så rött det kan bli!

[GunillaR]
0

Ja detta är bara inte klokt. Hela regeringen Reinfeldt borde anmälas för samhällsfarlig verksamhet.

Det verkar numera som om de som kontaktar TV och får medias ögon på sina problem, de blir i regel också hjälpta. Men vem orkar med detta, när man redan är knäckt av den omänskliga behandling från vårt samhälle.

Det gäller att vara frisk för att orka vara sjuk.

ekorren
0

Ja…suck…

Kan med lätthet hitta femtitolv svordomar när jag tänker på namnet "Reinfeldt". Bara ordet "moderat" är en ful svordom i sig för mig numera…

Altruism och empati för okända individer utanför sin egen flock är en av dom egenskaper som har gjort människan så framgångsrik. Och som gör det så trevligt att vara just människa!

Hur kan en så grundläggande förmåga försvinna så lätt?

Känner med din sambo, hoppas verkligen det löser sig på ett bra sätt.

Tack för att du tog dig tid att skriva också :-)

David
0

Nu måste jag flika in med en sak, utförsäkring och aktivitetsersättning är långt ifrån samma sak.

Aktivietsersättning kan den person som är sjuk få om läkare och Försäkringskassan bedömmer att sjukfrånvaron kommer bli långvarig. Så har det alltid varit, även när regeringen var illröd.

När en person blir "utförsäkrad" får man inte bidrag ifrån Försäkringskassan utan ska utredas under 3 månader av Arbetsförmedlingen där arbetsförmågan bedöms. De som är anslutna till arbetslöshetskassa får ersättning därifrån under den perioden. Om man efter de 3 månaderna bedöms sakna arbetsförmåga omförsäkras man in i sjukförsäkringen, eller om man har arbetsförmåga skrivs in som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen.

Ett helt rätt system tycker jag, istället för att bli sjukpensionerad direkt efter ett års sjukskrivning som tidigare.

Sjuk- och aktivitetsersättningen räknas på ett annorlunda sätt än sjukpenningen, både en garantidel och en del baseras på SGI. För den som aldrig arbetat, eller har haft en dålig inkomst är det en fördel, för den som arbetat och haft en inkomst är det en förlust.

Mer om sjuk- och aktivitetsersättning finns att läsa på följande länk.

Alla beslut går att överklaga om man inte är nöjd med dem.

Ingenstans i de rödgrönas valmanifest fanns det någonting om hur de ville att sjukförsäkringen skulle se ut. Hade det blivit en rödgrön valseger hade sjukförsäkringen sett ut som idag ytterligare tre år under tiden de "utredde" en framtida försäkringsform.

#1. Problemet är mycket hur FK tolkar lagen, och varje handläggare verkar ha sin egna tolkning. Regeringen/politiker får inte gå in i enskilda ärenden, s.k. ministerstyre, utan den som kan ändra beslut efter mediauppmärksamhet är Försäkringskassan själva, som när en ny handläggare granskar ärendet oftast tolkar lagen annorlunda.

(och till TS, hade hon inte fått sina utredningar klara sedan långt långt tidigare? Med tanke på allt stöd i vardagen hon har med färdtjänst, personlig assistent, ledsagare m.m. Flört)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

MichaelE
0

#3 Regeringen skapar reglerna och sedan måste FK lyda dem och har man otur med en läkare som inte skriver efter FK:s mallar så godkänns inte sjukintyget. Tyvärr så har det blivit så att dem har uppfattat henne som arbetsför fast hon inte kan jobba förrän hon har fått all den hjälp hon behöver och blir då av med sjukersättningen.

Och ångeende det så har du inget med det att göra.

ekorren
0

Vet inte riktigt om du är insatt i hur det fungerar,David eller om det är någon slags önsketänkande från din sida. Har du dåligt samvete?

Man kan ha aktivitetsersättning utan att vara utförsäkrad. t ex praktik mm. sant. MEN är man utförsäkrad är det aktivitesersättning man får.

Aktivitetsersättningen kommer ifrån försäkringskassan inte akassan. Den kan räknas utifrån akassan om man har rätt till en sådan men det är inte samma belopp utan bara en riktlinje om man ska få låg, hög eller mellan nivå på ersättningen, den är alltså inte på samma belopp som akassan utan en bra bit lägre hur man än gör.

Efter dom 3 månaderna har man rätt till ny sjukpenningsperiod om man är så dålig att man inte kan ta sig till möten mm. Annars får man snällt betrakta sig helt fullt frisk. Det finns inget mellanting.

Att skylla andra på det man själv har åstadkommit är bara patetiskt.

David
0

#5. Jag vill nog påstå att jag är relativt insatt.

Aktivitetsersättning = Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är mellan 19 och 29 år och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.

Dvs. denna ersättning betalas som vanligt av Försäkringskassan när du är sjuk på längre tid, om din sjukskrivning godkänns på samma villkor som sjukpenningen. Här finns både ett garantibelopp och ersättningen baseras även delvis på SGI.

Aktivitetsstöd = det är den benämning som används för den som är s.k. "utförsäkrad". En ny arbetslivsintroduktion som Arbetsförmedlingen ordnar. Den som deltar i introduktionen får aktivitetsstöd. Aktivitetsstödet motsvarar normalt ersättningen från a-kassan, högst 680 kronor per dag. Den som inte uppfyller villkoren för att få ersättning från a-kassan får 223 kronor per dag.

Som jag tolkar det i #0 handlar det om en övergång från sjukpenning till aktivitetsersättning. 

Visst är det regeringen som skriver lagarna, men en lag är aldrig bättre än hur utövarna tolkar lagen. Du är välkommen att läsa Socialförsäkringsbalken och se om du hittar ett enda ställe där det i lagen står att den som exempelvis är cancersjuk i slutskede ska bedömas som arbetsför. Tolkningen av lagen är och har varit skev, därför skrivs lagtexten om på vissa punkter för att undvika att enskilda handläggare på Försäkringskassan tolkar lagen till nackdel för den sjuka. Samma innehåll dock formulerat i andra ord.

Om man tittar på lite statistik på överklaganden till förvaltningsrätten, så ökade de med nästan 400% efter att den nya lagen trädde i kraft. Tidigare var det väldigt få som fick rätt, eftersom handläggarna i de ärendena tolkat då gällande lagstiftning rätt. Nu efter den nya lagen får mer än varannan person som överklagar rätt, eftersom den enskilda handläggaren tolkat lagen fel.

// David

ekorren
0

Sorry, det var aktivitetsstöd jag naturligtvis menade. Skulle ha tittat mer på vad Michael skrev istället för ditt. När man blir utförsäkrad, oavsett om det är pga sjukpenning eller sjukersättning, så får man aktivitetsstöd inte aktivitetsersättning. Varför börjar du svamla om aktivitetsersättning?

AktivitetsSTÖDET betalas fortfarande inte ut av akassan utan försäkringskassan. Att det beräknas PÅ akassan är inte samma sak som att det ÄR akassan.

Kan den (t ex) cancersjuka ta sig till möten och aktiviter betraktas hon/han som arbetsför oavsett om hon/han kan utföra ett arbete. Det är flera handläggare på fk som skulle vilja tolka lagen annorlunda men inte kan därför att den är ganska klar på den punkten.

Att skumma igenom några mynighetssidor kallar jag inte att vara insatt. Inte ens relativt. Det är inte heller DIN tolkning av vad du läser som är riktig och gäller.

Själv har jag viktigare saker att göra än att göra min egen tolkning av socialförsäkringsbalken…tack men jag avböjer.

Dom jag har varit i kontakt med på af och fk har varit mycket noga med att regler och lagar ska följas rätt och på bästa sätt. Har dom inte kunnat det själva har dom tagit reda på det, i bland på flera håll. Sen är det mycket möjligt att andra inte varit lika noggranna.

Så nu är vi där igen… skylla på handläggarna när det är lagarna det är fel på. Är du politiker? eller politiker wannabe kanske….

David
0

#7. Skumma igenom några myndighetssidor?

Jag tror inte att du vet vem jag är, eller vad jag har för arbete eller har för uppdrag. Men låt mig säga så här, jag har gjort mer än "skummat igenom några myndighetssidor". Det jag citerade i #6 var dock ifrån myndighetssidor för att inte inveckla det i allt för mycket kanslisvenska.

Jag tolkar dina inlägg som att du själv är drabbad av handläggare som tolkar lagen till nackdel för dig?

Jag tycker att dagens regelverk, när det är rätt tolkat, är bra. Här får individen en chans till rehabilitering istället för att förtidspensioneras efter ett år, och därefter glömmas bort. Och som sagt, efter max 3 månader om AF bedömer personen som icke arbetsför är man åter in i sjukförsäkringen. Lagen säger också att AF kan tidigare ta det beslutet om det står bortom allt rimligt tvivel att personen kommer uppvisa någon arbetsförmåga.

Till #0. Är man inte nöjd, som jag förstår att du inte är, så överklaga! Då får man en rättvis prövning av förvaltningsrätten av jurister. Finns det dessutom tydliga läkarintyg bör chanserna vara stora att få rätt.

Nackdelen med FK är att merparten av handläggarna har "arbetat sig upp" inom organisationen och ofta saknar relevant utbildning. Tillsätt handläggartjänsterna med utbildade jurister och socionomer och verkligheten skulle se helt annorlunda ut.

Och ja, eftersom det är en politiksajt, jag har i båda valen röstat på Alliansen.

// David

Denna kommentar har tagits bort.
ekorren
0

Varför ska jag "argumentera" med dig när du inte läser vad trådstartaren skriver ordentligt utan istället antar saker. Och hävdar saker som inte alls överensstämmer verkligheten, t o m det som går att läsa innantill på fk hemsida som du själv länkar till.

Kom med fakta, inte fantasier tack.

För dom det har gått bra för kan jag bara säga grattis och önskar fortsatt lycka till.

ekorren
0

Det som totalt saknas är förståelsen hur en sjuk/funktionshindrat kan reagera. Vissa ser det som en möjlighet att få komma ut, för andra är det katastrof. Det kan betyda liv och död…inte bara om man är döende. Men detta tas inte hänsyn till. Personer har tagit livet av sig av den anledningen.

Ojdå! Hoppsan! Jaja det är väl acceptabla förluster? eller?!?!

Bara för att man bestämmer med en lag att nu förbjuder vi förkylningar, så kommer detta inte att ske. Inte ens om man argumenterar sig blå.

Om du nu hävdar att du har gjort mer än att skumma igenom några sidor så får du nog bakläxa om du vill att det ska verka trovärdigt. Är det sen så att du på någotvis jobbar med det så blir jag mörkrädd.

Kanske skulle en liten praktisk erfarenhet för dig hur det hela fungerar vara lämpligt? Vissa lär ju sig bättre på det viset än att läsa sig till det….

[Maine]
0

Vi är många som sitter och kommer att sitta i samma sits, bli utredda, kanske utförsäkrade och hela faderuttan. Själv är jag långtidssjukskriven, har tidsbegränsad halv sjukersättning till sommaren. Vad det blir sedan, har jag ingen aning om. Men det får jag ta då. Tänker inte förstöra hela vintern och våren med att älta det.

Det är bara att ta det för vad det är. Visst kan man bli ilsk, men det är synd att slösa energi på något man inte kan påverka. Lagar och regler.

Är man sjuk/har arbetsoförmåga, så blir det säket bra i slutänden. Jag måste tro det. Kan inte sitta och visionera och skrämma upp mig i förtid. Vad blir det för livskvalitet?

Och att skälla på andra för att de tycker att detta regelverk är bra, det är bara att slösa energi det med. Alla har rätt till sin åsikt, och är de friska eller har fått bra hjälp av det här "programmet", så är det bara att gratulera! Glad *obs, jag ironiserar inte*

Maria
0

Egentligen så tycker jag det nya systemet har en bra grundtanke.

Felet är bara att man man inte kan kategorisera sjukdomar och människor på samma sätt. Man måste kunna vara flexibel.

En cancerdiagnos t.ex. kan vara och verka så olika från person till person trots att det är samma sorts cancer.

Man måste kunna bedöma på individnivå.

/Maria

[Maine]
0

#15 Precis. Och det ska väl ändå vara meningen enl FK? Jag kan ju inte påstå att två personer som har fibro ska ha samma behandling hos FK, man har olika "grader" av arbetsoförmåga.

Den ene kanske inte kan jobba alls, den andre kanske klarar halvtid om man får färdtjänst.

Grundtanken är god, det är bara det att det kan slå himla fel. Och att bli utan ersättning helt är ju inte bra och knappast motiverande.

Sara
0

Jag har en vän med cp-skada. Hon har aktivitetsersättning. Nu från 1 januari får hon bara det till 50%. De baserar nerdragningen på att hon har praktiserat 50 % det senaste året.

Det de inte tänker på är att på hennes praktik så gör hon bara det hon klarar, hon behöver inte göra de uppgifter som är för tunga eller kräver två fungerande händer. Hon har inget ansvar för kassa eller liknande.

Nu när hon söker arbete så kommer det krävas att hon utför de arbetsuppgifter som behövs eftersom hon anses klara ett arbete 50 %.

Jag tror det är första året som arbetsgivaren får lönebidrag för henne och accepterar att hon inte har samma arbetskapacitet som de andra. Men vad händer när han måste betala hela lönen själv? Kommer han vilja ha henne kvar då när hon inte kan göra det som hennes anställning kräver?

Jag kan aldrig tänka mig att hon får en fast anställning om hon bara får lönebidrag för ett år när hon inte kan utföra alla arbetsuppgifter.

En annan fundering är hur hennes arbetskollegor ser på saken att de får göra "hennes" tunga arbete. Tycker verkligen de att det är ok att de får göra extra när en frisk Medarbetare hade delat bördan?

Sara

[Maine]
0

Tror att det finns möjlighet för företag att få lönebidrag längre tid. Många klarar även vissa arbetsuppgifter på Samhall, har din vän arbetsprövat gär?

Ställer frågan även till TS: har din dam provat jobba på Samhall?

David
0

#17. Jag tror att vid långvariga/livslånga funktionsnedsättningar kan arbetsgivaren få lönebidrag hela tiden.

Det låter lite som om hon arbetar i butik, kanske en del av ICAs satsning? Där vet jag att de som anställs med funktionshinder är garanterade lönebidrag så länge anställningen varar, med kravet att personen ska ha samma lön och villkor som övriga anställda.

En annan fundering är hur hennes arbetskollegor ser på saken att de får göra "hennes" tunga arbete. Tycker verkligen de att det är ok att de får göra extra när en frisk Medarbetare hade delat bördan?

Där tror jag att du har mycket bra funderingar, det finns garanterat arbetskollegor som tycker att det är fel, att en person som inte delar lika på även de tunga arbetsuppgifterna har samma lön. Men jag hoppas att det bara är en liten del som har sådana tankar.

#15 & #16. Det har hela tiden varit menat ifrån lagstiftarens håll att FK ska göra individuella prövningar, men med vissa riktlinjer att gå efter. Här har det brustit extremt, då det förekommer en hel del handläggare som benhårt går efter det värsta för den sjuka, istället för att göra en enskild bedömning. Om jag inte är helt ute och cyklar är det just sådana saker som regeringen skriver om i lagen, så att även den mest nitiska handläggaren inte kan tolka lagen till nackdel för den sjuka. Tyvärr säger grundlagen att en politiker inte får gå in i ett enskilt ärende, så även om lagstiftaren = regeringen vet att handläggaren har tolkat lagen fel har de ingen möjlighet att ändra beslutet. Tyvärr!

#18. Du har en viktig poäng där, Samhall finns, och där om någonstans finns möjligheter att anpassa arbetsuppgifter efter arbetsförmåga. Men viktigt att poängtera är att den "smutsstämpel" som Samhall tidigare haft inte stämmer, många av Samhalls uppdrag är helt vanliga uppdrag som vilket bemanningsföretag som helst.

Jag tycker att det är bra att individen får en chans att testa sin arbetsförmåga och en mer aktiv rehabilitering än tidigare.

// David

[Maine]
0

#19  Ja du har så rätt.. men jag kallar det inte smutsstämpel utan "dumstämpel".. folk tror att det är dumskallar och muppar som jobbar där. De skulle bli förvånade om de visste vilka bakgrunder många anställda har.

Har hört många som hellre är hemma än klarar ett jobb på Samhall, för att de inte vill umgås med "såna" Obestämd

MichaelE
0

#18 Hon har en fast anställning på ett helt vanligt företag, problemet är en viss del utav hennes funktionshinder gör det lite svårt för henne att arbeta. Men till sommaren kommer hon ha fått hjälp och troligen kommer hon kunna fortsätta jobba på samma arbetsplats men dock inte heltid för det klarar hon inte av.

[GunillaR]
0

Hittade detta på tarot och tyckte det passade här i tråden

**"Årets nobelpris i fysiologi eller medicin borde naturligtvis ha gått till Fredrik Reinfeldt för hans upptäckt att inga sjukdomar behöver vara längre än ett år - en upptäckt som saknar motstycke i medicinens historia."
**(GUNNAR NORDENSTAM, läkare)

MichaelE
0

#22Skrattande Även dem som har en livslång sjukdom blir helt plötsligt "friska" sedan efter ett tag blir sjuka igen…

[Maine]
0

#21  Då kanske hon skulle klara heltid på Samhall? Där kan de flesta få jobba i egen takt och klara heltid. Dåligt betalt är det absolut inte heller. Men de jobben går ju via AF.

Men hade inte allt ordnat sig med henne nu? Tyckte jag läste det på annan sajt, men jag kanske missuppfattade.?

MichaelE
0

#24 Så länge hon trivs med det jobbet hon har finns ingen anledning att byta. Sedan kan hon ifall hon vill få en anpassad utbildning inom hennes största intresse genom kommunen och därmed få arbeta med det hon vill arbeta med.

Sedan vad det kommer till att allt har ordnat sig är att efter ett års väntan kommer nu utredningarna för hennes funktionshinder. Efter det finns möjligheten att gå tillbaka arebetet och därmed kommer ju ekonomin bli bättre.

Sara
0

# 18 Ja för hennes skull hoppas jag det.

Nej, hon har inte jobbat på samhall utan gått på vanlig praktik bara.

# 19 Jag tror sånt kan ge dålig stämning bland kollegor.

Sara

[Maine]
0

För mig går hälsan för ekonomi, och jag hoppas att många andra tycker som jag. Får jag hel sjukersättning en vacker dag, så förlorar jag säkert flera tusen. Kan vi behålla huset då? Det vet jag inte, men det får gå som det går, huvudsaken är att jag har näsan ovanför ytan och har en duglig livskvalité.'

Ursäkta för lite OT..Cool

andreaslamufrom
0

Jag håller helt med dig. Det är bara att tacka och buga när man får ett sånt slag i ansiktet, min flickvän är fibromyalgiker. Ondskan sitter i regeringen, jag tror att reinfeldt är en ond ond man och är förmodligen förmer än av vad ögat ser (inte att gå in på det djupare).

Det är en fråga om intressen och därmed prioriteringar. Vad är viktigt? Sjuka, gamla och arbetslösa liiite mindre viktigt. Hög produktion, frihet för de som äger, konsumtion mycket viktigt! Det är inte en fråga om ideologier som tampas om vilken som är bäst för människor i allmänhet, det är en fråga om ideologier som försvarar särskilda intressen i ett segregerat samhälle. Moderat politik är tjänligt för dom som äger och har möjlighet att arbeta men mindre tjänlig för andra marginaliserade grupper. Se på SD, hur många invandrare är medlemmar där? Inte många skulle jag tro. Varför? SD har en enorm intressekonflikt med folk som invandrar till det här landet.

Jepp jag är föredetta leninist och jag är så otroligt typisk men marxismens samhällsanalys sitter djupt, så är det.

Maria
0

Själv har jag ganska nedsatt kapacitet när det gäller arbete just nu (jag har en hjärntumör som ska opereras i början av nästa år och min vänstra sida fungerar dåligt med nedsatt kraft, balans, yrsel och en evigt malande huvudvärk osv) men på min arbetsplats har det fungerat ganska bra.

Vi har en administrativ tjänst där en arbetskamrat blev mammaledig i samma veva som jag började bli sämre så jag har just nu enbart administrativa uppgifter och kan arbeta fullt ut.

Jag önskar att alla hade samma möjlighet att kunna få ändrade arbetsuppgifter för det är min fulla övertygelse att ingen mår bra av att gå hemma, även om det är små eller få arbetsuppgifter man klarar.

Jag räknar kallt att vara tillbaka till höstenFlört

/Maria

[Maine]
0

#29 det där tar FK tag i när man varit sjukskriven en kort tid, då får arbetsgivaren tillsammans med mig fylla i en blankett om vilka arbetsuppgifter jag kan/inte kan göra. Tror att arb.givaren är skyldig att omplacera om möjlighet finns.

Maria
0

#30 Jovisst men på alla arbetsplatser så är det kanske inte möjligt och då blir det svårare. Då kanske man rentav behöver vara sjukskriven längre tid och det är detta jag menar att man måste ta hänsyn till på individuell nivå.

Alla är sjuka på olika sätt och alla har olika arbetsplatser.

Det borde inte vara så svårt att göra enskilda bedömningar.

/Maria

[Maine]
0

Nej precis. Den värsta jag vet är när FK handläggaren frågar läkaren (på en avstämning), om det är farligt för mig att jobba.. Nej FARLIGT, är det ju inte, men kroppen strejkar, och jag har rörelseinskränkningar, samt värk och yrsel. Men hon går gärna på den linjen att det inte är just farligt, och det retar mig otroligt!

ekorren
0

#22 Hahaha Ja det var bra sagt! Det är ju percis så som det är….

#23 Jo det är också sant….visst låter det lite som en kvacksalvare har varit i farten….Flört

ekorren
0

Intresserad av att veta hur det nya systemet fungerar i verkligheten?

Kan rekommendera Resurs hemsida: http://resurs.ning.com/

David
0

Nja, Resurs hemsida är knappast en opartisk informationskälla. Sidan har stark politisk koppling till Vänsterpartiet.

// David

[Maine]
0

#35  Spelar det någon roll vilken politisk koppling Resurs har, om det återspeglar systemet? Eller menar du på att de hittar på och förvränger?

David
0

#36. Mycket av det man kan läsa där är rätt starkt kryddat och förvrängt. Om en person som redan tycker riktigt illa om Alliansen hamnar i problem med FK brukar det inte ofta vara konkreta och helt neutrala berättelser.

// David

[Maine]
0

Jaja, du menar de personliga berättelserna.. Men så är det ju vem man än talar med? Du kanske har dina upplevelser som någon annan skulle vara skeptisk mot?

David
0

#38. Så är det absolut.

Men jag tänkte också på själva nätverket i sig. Om man läser de pressmeddelanden och den information de själva publicerar på sidan så är de också väldigt vinklade. Istället för att ta upp både det som är positivt och det som tyvärr är negativt för många, tas det bara upp det negativa och de allra konstigaste lagtolkningarna.

Vill jag leta information söker jag gärna bland de andra politiskt obundna brukarorganisationerna som RSMH (riksförbundet för social och mental hälsa) m.fl.

// David

Agilis
0

Jag har en sambo som blivit utförsäkrad förra årsskiftet. Han får ingenting, inte ens soc, eftersom jag anses försörjningspliktig. Nu är även jag sjukskriven, vilket gör att våran sammanlagda inkomst har minskat med 40%, men jag är fortfarande försörjningspliktig. Det kommer att sluta med att vi får flytta isär, för att vi ska ha råd att betala våra räkningar och köpa mat. Heja alliansen! *kräk*

David
0

#40. Där håller jag med dig, sådana situationer ska inte uppstå. Visst, om du tjänar väldigt bra så kan soc räkna med att er sammanlagda inkomst är "tillräcklig".

Vad säger socialen nu när du också blivit sjukskriven? Trots allt finns skyddet gällande existensminium kvar.

Om utförsäkringen kan jag säga varken bu eller bä, eftersom jag inte vet vad beslutet grundade sig på.

Men det är sjukt att ni känner att ni måste flytta i sär för att få mat på bordet. (men tyvärr är detta inget nytt, socialtjänstlagstiftningen är inte ändrad under Alliansens tid)

// David

Agilis
0

#41 Han har hamnat mellan stolarna, min far har jobbat hela sitt liv på fk, och han har förklarat att det inget finns att göra. Jag kan inte termerna men han hade fel typ av sjukpenning/ersättning och hade ingen sjukpenninggrundande inkomst, därför får han nada nu. Det borde inte vara möjligt att ens "hamna mellan stolarna" när det gäller sånt där tycker jag. Oavsett, hade han inte blivit utförsäkrad, så hade vi inte behövt vända oss till soc.

Saken är den att jag har pengar på banken som jag inte kan använda, men det skiter nog soc i. Det är inte mina pengar, utan vikta stipendiepengar för arbetsrelaterade ändamål. Oavsett står ju kontot i mitt namn. Hade jag vetat då hur det skulle bli nu, så hade jag kollat upp om jag kunnat flytta pengarna till någon typ av universitetskonto, men det är lätt att vara efterklok.

[Maine]
0

#39 Allra konstigaste lagtolkningar.. Du låter väldigt negativ mot Resurs.. Men jag förstår de som skriver och enligt dig förvränger (?) saker och ting. Har man hamnat i kläm är det inte kul, och det är lätt för andta att tycka och "döma", då de inte är insatta i ärendena.

Jag har full respekt för de som mår dåligt, knappt blir trodda osv, det spelar ingen roll var de står politiskt. Många behöver hjälp och stöd för att orka driva sitt ärende, och hur man mår, det kan man ofta inte sätta på pränt.

Nu hoppas jag att jag missuppfattat dig, att du inte tycker att Resurs är ett ställe där det bara klagas och förvrängs över ärenden. Och att du inte drar alla medlemmarna över ett parti.. Eller de röda..

Om det är vinklat eller inte spelar ingen roll, bara det är sanning.

David
0

#43. En av berättelserna på Resurs har jag hört tidigare, det om att ovissheten var det allra värsta. Alliansen gick ut i valrörelsen med att sjukförsäkringen inte skulle ändras, det skulle däremot ändras lite i lagtexten för att FK inte skulle kunna tolka fel.

De rödgröna gick ut tydligt med att de skulle tillsätta en utredning på tre (!!) år, ingenting konkret hur det skulle vara, förutom att nuvarande lagstiftning skulle gälla under de tre utredningsåren. Detta applåderade folk åt, bland annat de personer som upplevt att det värsta var ovissheten.

Det får jag inte att gå ihop. Om ovissheten är det värsta, och nu när allt lagt sig, lagen finns på plats, den ska förtydligas för att FK inte ska kunna tolka fel, men det ska inte till några utredningar eller ändringar, varför inte då vara nöjd? Utan istället utsätta sig för ytterligare tre år av ovisshet.

Lite av det gör att jag tar mycket (dock långt ifrån allt) som skrivs på Resurs som vänsterpropaganda.

#42. Sånt är skrämmande när personer hamnar "mellan stolarna". I mitt drömsamhälle slås FK, AF och kommunernas socialtjänster ihop till en och samma myndighet, en handläggare som kan vara med oavsett om du får ersättning ifrån sjukförsäkringen, står till arbetsmarknadens förfogande (arbetslös) eller behöver ekonomiskt bistånd ifrån socialförsäkringen. Det kanske kommer, regeringen har redan gjort ett sådant upplägg med Trafikverket (där de slagit ihop Vägverket, Banverket, Rikstrafiken och delar av andra myndigheter)

// David

kerstinjo
0

#6 Instämmer helt!

Kerstin 

kerstinjo
0

Min yngsta dotter har haft aktivitetsersättning ett antal år (ända sedan hon slutatd gymnasiet) och eftersom ersättningen är så pass låg, så har hon även fått bostadsbidrag.

Sedan januari studerar hon på halvtid, eftersom hon studerar 50§ och ej 51§ har hon fått behålla sin aktivitetsersättning.

Inte en enda gång har hon haft problem med FK;ans handläggare. Däremot har hon alltid varit noga med att sköta sina kontakter inom vården.

Men 1 januari-11, kommer aktivitetsersättningen att upphöra och hon får läsa med studielån. Helt OK, för kan hon läsa heltid på Högskolan så ska hon inte vara berättigad till AE.

# 25 Arbetar hon inom kommunen, så är möjligheterna stora att hitta ett jobb som passar henne bättre och som hon orkar med.

Kerstin 

MichaelE
0

#46 hon arbetar inte åt kommunen, sade bara att hon kan få hjälp därifrån.

#42 har han inte haft inkomst innan sjukpenningen? All inkomst när man jobbar är sjukpenningsgrundande inkomst. Om han nu har jobbat, är han med någon a-kassa?

[Maine]
0

#44  När jag läser dina inlägg så förutsätter jag att du inte varit långtidssjukskriven eller haft så mycket med FK att göra. Kan ha fel, men så tolkar jag det. Att lägga politiska värderingar i andras sjukdomar, upplevelser mm. är synd. "varför inte vara nöjd" skriver du.. Det är faktiskt inte så lätt när man blivit illa behandlad och misstrodd.

Mycket som skrivs är vänsterpropaganda fortsätter du.. om det nu är så, än sen? Det är människors upplevelser och åsikter. Hur mycket "alliansenpropaganda" kan man inte läsa här? Och även mycket misstroende mot de sjuka..

Även om partierna utlovar utredningar hit och dit, så fungerar det ofta inte i praktiken, då är det svårt att sitta nöjd och vänta vidare..

David
0

#48. Jodå, jag har haft mina kontakter med FK och fått slå mig blodig för min rätt.

Resurs får gärna bedriva hur mycket vänsterpropaganda som helst, men det ska framgå, jag ska inte bli hänvisad att hitta "fakta" hos ett nätverk med stark koppling till ett politiskt parti, varken ett alliansparti eller något annat parti.

Jag förstår inte hur många tänker, de som klagade att oron innan lagen/beslutet kom, att oron var det värsta, nu hade velat ha ytterligare 3 års oro framför sig. Det känns lite som att man vill klaga bara för klagandets skull. Jag gissar att 95% av dem redan är socialdemokrater eller vänsterpartister, som använde just sjukförsäkringen som främsta vapen inför valet (vilket även de rödgröna partierna gjorde).

Hittade lite intressant läsning i gårdagens Aftonbladet, "Samhället svek henne".

Citat ifrån artikeln;

Försäkringskassan tillsatte en specialistgrupp för att utreda hennes ärende. Den bestod av läkare, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog och socionom. De var eniga i sitt utlåtande att Christina inte var arbetsför.

Men Försäkringskassans handläggare lyssnade inte. De friskförklarade Christina och stoppade utbetalningarna av sjukpenningen.

Och vart vill jag komma med det? Jo, att det tyvärr finns vissa handläggare som måste ha en sadistisk inställning till sina medmänniskor. Specialistdelen av FK bedömde att den här personen inte var arbetsför, vilket skulle räckt långt enligt lagen för att ge henne förtidspension, men den enskilda handläggaren friskförklarade henne istället. Att hon sedan fick rätt i överklagan var föga till hjälp eftersom hon dessvärre hade dött.

Men det här är inget nytt! Jag hade en dust med FK 2004, dvs. under en röd regering, långt innan den här lagen, och lika konstiga tolkningar gjorde FK då, tolkningar som av någon konstig anledning alltid är till nackdel för den sjuka. Både nu och då.

Min universallösning är att slå samman myndigheterna och anställa socionomer och jurister. Ingen faller mellan stolarna och alla får en rättvis prövning av en utbildad handläggare.

Jag läste dock något positivt idag, från 1 januari 2011 kommer FK ha ett insynsråd över generaldirektören som ska granska FKs operativa arbete, alltså är det inte bara jag som inser att FK har ett väldigt konstigt och skevt utförande av sitt uppdrag.

// David

[Maine]
0

Jaja..  jag ser iaf bara till vad folk tycker och tänker, hur regler och lagar ser ut, och hur de slår mot människor. Orkar inte blanda in vänster och höger hit och dit. Paragrafryttare har jag inte mycket till övers för.

Vi är alla människor (ja, även Reinfeldt Flört)

ekorren
0

#35 Jaså? På vilket vis då?

Citerat från deras hemsida:

"RESURS, Respekt för Sjuka och Utsattas Rätt i Samhället.
Är ett partipolitiskt obundet nätverk som skapades våren 2008. Nätverket värnar om att medlemmar oberoende av politiska sympatier, kulturell, religion, etnisk eller social bakgrund ska känna sig välkomna här.
Resurs har två syften; dels att stötta och stödja sjuka och drabbade och dels att verka för att sjuka och utsattas rättigheter respekteras."

[Maine]
0

Men man kanske är vänstervriden bara för att man inte gillar systemet? ;)

ekorren
0

#52 Precis! Glad

Lida44
0

Jag har själv varit medlem i Resurs och jag kan starkt intyga att det är helt opolitiskt, där finns medlemmar med helt olika potitiska åsikter så att det skulle vara vänstervridet är rent bullshit.

Men det är ju så i dag att så fort man inte gillar eller är emot något regeringen gör eller tycker så är man per aoutomatik Komunist eller sosse.

Själv anser jag att man behöver inte vara något av de två i dag för att se att dagens sjukreform är helt åt helvete.

Och drabbar männsikor som redan har det svårt så de får det ännu värre och blir mer sjuka.

Att sedan kalla det rehabiliteringskedja är att ljuga svenska folket rakt i ansiktet, för vart finns rehabiliteringen i denna kedja ???

Mina egna erfarenheter och med mig alla andra sjuka i dag är att någon rehabilitering finns inte, i alla fall ingen medicinsk sådan.

Och det är väl just medicinsk rehabilitering vi sjuka behöver i första hand eller hur.

Men vår kära regering verkar anse att ALLA sjukdomar kan botas med arbete, oavsett hur sjuk du är.

Tyvärr bevisar det bara hur lite denna regeringen egentligen vet om HUR det är att vara sjuk.

Sen finns det faktiskt numera FAKTA som visar att allt prat om fusk och ökning av sjukskrivna inte stämmer överhuvudtaget.

Problemet låg aldrig i att vi blev fler sjukskrivna, problemet ligger i att folk blev sjukskrivna under längre tid för att alla resurser som rehabilitering och hjälp tillbaka monterades ned.

Och i stället för att göra något åt den rätta orsaken till problemet staratades en myt om fusk och så fick alla sjuka bära hundhuvudet i stället.

Och pengarna som alla sjuka en gång betalat via skatter för att ha just som trygghet i form av sjukförsäkring om man råkar bli sjuk hamnar nu i stället i fickorna på de som redan har så de klarar sig i form av skattelättnader.

Och nu vill Reinfeldh sänka skatterna ytterligare mer för just detta, medans vi sjuka och våra barn svälter .

Är det så man hjälper människor ur utanförskap, som för övrigt blivit ett väldigt populärt ord hos regeringen de senaste fyra åren ??

[Maine]
0

#54  Ett mycket bra inlägg! *tummen upp!*

David
0

#54. Jag är mer än villig att hålla med dig i vissa delar av ditt kloka inlägg.

Sjukvården saknar helt resurser att medicinskt rehabilitera, vilket borde vara nr 1 i en rehabiliteringskedja. Utan den hjälpen hjälper det föga att bara låta någon gå hemma tills "tiden är ute" och därefter kasta ut någon i arbete. Alltså borde sjukvården få mycket mer resurser än idag. Helt klart!

MEN, problemet är inte nytt. 2002, under en röd regering blev jag sjukskriven, jag sprang rakt in i väggen. Det tog drygt ett halvår innan jag fick kontakt på allvar med sjukvården, varav jag då kom efter ett halvår i rehabiliteringen. Nästan precis på dagen ett år efter att jag blev sjukskriven hör FK av sig för första gången, då inte med frågan om hur jag mår, om jag behöver hjälp eller liknande, utan med ett förslag om att förtidspensionera mig. Istället för att kämpa som idag för att få vara sjukskriven fick jag kämpa för att inte bli förtidspensionerad. Nu idag driver jag ett eget företag med helt ok omsättning.

Så nog har sjukförsäkringen varit konstig under många herrans år.

Men jag håller också med dig om att "jakten" efter de mycket få fuskarna har helt tagit fel riktning då det i princip räknas att alla som varit sjukskrivna ett visst tag automatiskt är fuskare.

Och absolut, vi betalar alla skatt, arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter etc. för att det ska finnas ett trygghetsnät om någonting händer.

MEN, det här är ingenting som är så otroligt nytt som det påstås, att det enbart är Alliansen fel att vår sjukförsäkring är galen. Till och med Mona Sahlin, som efter att hon aviserat sin avgång vågade berätta vad hon egentligen tycker håller med om att sjukförsäkringen under S-regeringen också var tokig.

Jag har en dröm om att FK + AF + Kommunernas socialtjänster slås ihop till en och samma myndighet, det anställs kuratorer, socionomer, jurister som handläggare = folk med relevant utbildning. Rehabiliteringskedjan fokuserar först och främst på den medicinska rehabiliteringen (där det behövs och är möjligt), och först därefter prövas arbetsförmågan. Jag är inte heller emot att arbetsförmågan prövas då och då under sjukskrivningen heller, men inte riktigt enligt dagens modell.

Det är skrämmande att FK nu själva kommer att avgöra om en person har arbetsförmåga eller inte, läkarens får endast uttala sig om sjukdomen. Alltså ska en handläggare, ofta utan relevant utbildning baserat på kanske 1-2 besök avgöra det istället för sjukvården som kanske träffat personen under lång tid.

Regeringen har dock insett problemet med FK och tillsatt en tillsynsgrupp från årsskiftet för att granska FKs verksamhet.

Summan av det hela är att det egentligen inte är regeringens "fel" att lagstiftningen tolkas så (ursäka) käpprätt åt helvete som den gör idag.

Och det är inte heller Alliansens fel att sjukförsäkringen spårat ur, det hade den gjort långt innan 2006.

Inget parti, inte heller de rödgröna, hade något riktigt förslag i sitt valmanifest hur de skulle förändra sjukförsäkringen. Tyvärr! DET tycker jag också är helt åt skogen.

Om man ex. googlar på berättelser om sjukförsäkringen hittar du artiklar likt de som figurerar idag även innan 2006.

// David

MichaelE
0

# 54 & #56 Det är bra inlägg ni skriver, detta bevisar att vi har haft det dåligt de senaste 10 åren (minst) och ingen verkar inte vilja göra det bättre. Ett tag verkade det ju en fråga om 15 000 anställda inom landsting och kommunal skulle få avgå på grund av besparingar - vilket ger möjlighet till fler skattelättnader. Reinfeldt och kompani har dragit igång en ond cirkel och vi har bara sett början på konsekvenserna. Man kan inte dra ned på det som bygger upp ett samhälle, skola, omsorg och sjukvård måste fungera och det ska vara mer än tillfredsställande. Varför inte ha fler läkare anställda än att ha jourläkare som kostar ett par tusen bara för att den är med på en operation som tog tre timmar?

Tyvärr så borde egentligen hela regeringen spela simcity (3:an eller 4:an) där de utför sin skattepolitik etc och se vilken stad som kommer bli den mest lyckosamma i slutändan - jag tror inte Reinfeldt eller Borg vinner där…

Sara
0

# 56 Nej, problemet är inte nytt, men det har inte blivit bättre nu utan snarare sämre då fler människor råkar illa ut pga hårdare regler.

Sara

David
0

#57. Samhället blir hårdare och kallare, trist men sant. Och alla partier stoppar huvudet i sanden. De "förslag" som framförallt V hade inför valet saknade helt finansiering så vida inte alla skulle betala 70-80% i skatt. Det var det inte så många som var villiga att göra i praktiken, varav valresultatet.

Jag tror inte att det enbart är jobbskatteavdraget som spökar bland alla nedskärningar. Du och jag bor i en kommun och ett landsting som varit illrött de senaste 25 åren. Vi ligger bland topp-10 i skatt, men ändå dras det ner i skola, äldreomsorg och sjukvård. Det är något systemfel helt och hållet som inte bara går att skylla på Alliansen och skattelättnaderna. (fast vi får ändå vara glada att Alliansen skötte finanskrisen så vi inte ligger på samma krisnivå som Portugal, Spanien, Irland m.fl.).

#58. Jag håller delvis med dig! Det var inte bra tidigare, och är inte helt bra nu heller. Men jag tror mycket att boven är FK. Jag hoppas att lagen skrivs om så att FK har mindre "tolkningsutrymme" av hur den ska tillämpas. Och också att handläggarna på FK inte skrämmer upp den sjukskrivna i onödan.

TS - visst var det så att er situation löste sig till slut? Att ni var oroliga "i onödan" för informationen ni fick ifrån FK inte var riktigt rätt?

// David

Agilis
0

#59 Jag skulle ju snarare säga tvärtom, FK är INTE boven, utan lagarna som de tvingas följa. Som jag förstått det så är problemet att det inte finns något utrymme för individen, utan alla behandlas med samma rigiditet.

MichaelE
0

#59 Vår situation har stabiliserat sig, vi förlorar 2000 på det men kommer få in pengar på annat håll.

Sara
0

# 59 Nej det var inte bra förut men för det behövdes det inte göras sämre.

Håller med # 60 om att det i det stora hela inte är FK´s fel utan deras som skrivit och godkänt lagen.

Sara

David
0

#60 och #62. Ja, på den punkten kommer vi aldrig bli ense. Jag har läst igenom hela socialförsäkringslagen, och det finns utrymme för individuell prövning om så handläggaren vill.

Det här är också något som sjukvården vittnar om, att det är oerhört avgörande vilken handläggare som den sjuke har. Till och med vissa anställda inom FK vittnar om detta.

Lagen behöver skrivas om så att inte nitiska handläggare kan tolka lagen till nackdel för den försäkrade.

Men allra helst bör FK organiseras om helt. Inget ont om de som jobbat sig upp, men jag anser att den som började på ett arbete som vaktmästare för 30 år sedan inte har samma kompetens som den som är utbildad inom området, inte när det gäller myndighetsutövning. (ja, FK hade tidigare tradition att anställa de som hade "rätt" partifärg, oavsett utbildning eller inte)

// David

Sara
0

# 63 Har du verkligen belägg för att påstå att de anställde efter partifärg?

Sara

David
0

#64. Ja, för 30-40 år sedan gick en stor del av de statliga tjänsterna till personer med "rätt" partifärg (exempelvis tjänstemän på dåvarande Statens Järnvägar, Försäkringskassan, Postverket, Televerket, Skattemyndigheten etc.). Har själv flera i släkten som till skillnad från mig är röda *L*, och fick tjänster på de meriterna.

Då, och även på vissa håll idag, tillfaller generaldirektörtjänsterna gamla politiker, och såklart han (ja, det var ju oftast/alltid herrar) anställde jämlikar. Röd generaldirektör anställer röd personalchef som anställer röd tjänsteman som i sin tur anställer röd vaktmästare (naturligtvis var det inte så jämt och på alla statliga verk)

// David

ekorren
0

#54 Så bra sagt!

Och som någon annan sa också…bara för att det har varit dåligt länge så behöver man inte göra det ännu sämre…..

Lida44
0

Håller med övriga här om att det började redan på sossarnas tid, men sedan har borgarna tagit det dåliga sossarna gjorde och gjort det etter värre.

Dessutom om man försöker få en dialog med nuvarnade regering och peka på bristerna möts man direkt av kalla handen och får till svar att de inte kommenterar enskilda fall.

Men dessa enskilda fall har blivit så många vid detta laget så det är fan synd och skam att ingeting görs NU.

I stället fortsätter de på samma bana, och de som blivit tillsatta för att kolla upp eventyella fel har fram till 2013 på sig , 2013 medan alla som lider NU och flera därtill kommer utförsäkras under tiden.

Det är NU något måste göras inte 2013

Säga vad man vill om vänsterpartiet och sossarna, men moderaterna är ta mig f*n de mest omänskliga människor som någonsin suttit i sveriges riksdag.

Det bygger jag på egen erfarenhet så många mail jag skrivit genom åren för att få till en dialog och få dem att se hur vi sjuka verkligen hardet.

Det ända jag hela tiden fått till svar är elektroniska svar som går ut till alla som skriver eller frågar något på detta område.

Men jag har även skrivit exakt samma mail och frågor till både Sossarna, vänstern och miljöpartiet för att fråga hur dom ställer sig till detta och från dom har jag i alla fall fått personliga svar från var och en av dem jag skrivit till.

Det är en väldigt STOR skillnad för mig i alla fall.

David
0

#67. Det är tråkigt att du inte får personliga svar även ifrån Allians-partierna. Vad är det för elektroniska svar du får? Att ditt mail är mottaget? I så fall kanske det kommer ett personligt svar senare?

Beträffande att ingen politiker kommenterar enskilda fall så är det absolut ingenting nytt som Allianspartierna har "hittat på". Det har sedan länge (senaste ändring är 1974) funnits olika lagar som gör att politiker inte kan/får kommentera enskilda fall. Politiker får inte heller gå in och styra en myndighets beslut. (ministerstyre) Eftersom Försäkringskassan är den myndighet som har ansvar för sjukförsäkringen faller alla undantag som finns i lagen gällande politikers möjlighet att yttra sig i enskilda ärenden.

Den/de politiker som uttalar sig i enskilda ärenden bryter både mot grundlagen och mot olika sekretesslagstiftningar.

Därför kan det se väldigt konstigt ut när där den som är drabbad av något beslut (exempelvis sjukförsäkringen) går ut i media eftersom ingen politiker får kommentera ärendet, och ingen tjänsteman kan kommentera det offentligt p.g.a. sekretessen, även om personen som artikeln handlar om skulle ge "tillstånd" till det.

// David

David
0

Det är också med tanke på #68 (ministerstyre) som Försäkringskassan kan tolka lagen precis som de själva vill, då de vet att politikerna inte kan gå in och ändra beslutet eller kommentera beslutet.

Den enda möjlighet politiker har är att lagändra, och det går tyvärr inte att göra så fort som man ibland önskar. Jag vet att det pågår en översyn om lagtexten i vissa delar av lagen gällande sjukförsäkringen, så att texten inte möjliggör att Försäkringskassan kan tolka lagen fel.

// David

Lida44
0

Svaren man får är standard svar som går ut till alla som skriver om samma frågor, vi är många som skrivit och fått exakt samma svar.

Sen tycker inte jag man kan gömma sig bakom enskilda fall när det handlar om flera tusen människor, då bör man kolla över systemet på en gång och rätta till det som gått fel.

Men ingenting görs trots massiva protester , det tycker jag är ett hån.

Regeringen är folkvalda och sitter där dom sitter tack vare folket, och när folket protesterar mot något det anser är fleaktigt anser jag att det är regeringens plikt att rätta till det, men i detta fallet händer ingenting.

Vi ska alla vänta tills 2013 och hur många människors liv har inte hunnit slagits i spillror innan dess ??

David
0

#70. Vad är det som händer 2013?

Jo, absolut bör man titta över vad som är fel med systemet. En konkret åtgärd var att vid årsskiftet tillsätta en tillsynsgrupp över Försäkringskassan som har till uppgift att granska dess verksamhet. En annan åtgärd som tar längre tid är att strama upp texten i lagen på vissa delar så att inte övernitiska handläggare på Försäkringskassan tolkar det fel och till nackdel för den som är sjuk. Att få igenom en ändring av lagen, även om det bara är formuleringen som ska ändras tar dock tid, och krävs att det går igenom i riksdagen också.

Men fortfarande, även om det är många tusen som blir drabbade får inte regeringen gå in och styra i Försäkringskassans beslut eller uttala sig om det i media. Vår grundlag är bra på många sätt, men vi har gett våra folkvalda alldeles för liten makt egentligen, och våra myndigheter alldeles för stor makt.

Det var nyss val, INGET parti hade något om sjukförsäkringen i sitt valmanifest. Där hade vi alla chanser i världen att påverka politiken fyra år framåt genom att rösta på det parti som presenterade bäst vad de ville göra under mandatperioden. Svenska folket gav Alliansen förnyat förtroende.

Jag tycker att det är viktigt att alla tar del av att V + S + MP inte presenterade någon lösning/ändring i sjukförsäkringen inför valet. Det går bra att klaga på de övriga partierna, men de själva visade inte upp hur de ville förändra systemet. Men det hjälper ju föga den som är sjuk och har problem med Försäkringskassan. Det jag vill komma fram till i hela den här tråden är att det inte är Alliansen som är boven i det här dramat egentligen.

// David

nagontogmittnamn
0

varför tycker folk så synda om sig själva egentligen? alla kan jobba på sitt sett.

Varför sparar inte folk mer pengar och har som budget om man ngngång skulle bli arbetslös eller sjukskriven. Man har vel ett eget försörjningsansvar?

min mamma har jobbat på försäkringskassan, min monster och det betyder att dom har en vänskapskrets där. Alla där vet att 95% av dom jobbar där tidigare var sossar och vänster.

Idag är det mer blandat.

[Maine]
0

#72  Hur menar du med att alla kan jobba på sitt sätt?

nagontogmittnamn
0

Hemifrån med saker som är lämpliga? typ telefonförsäljning, hantverk?

vad gör man inte för att få ihop pengar när man behöver.

barnvakt?

David
0

#72. Tack! Känns jätteskönt att någon mer vågar berätta hur partisympatierna ser ut bland handläggarna. Jag har en tanke som absolut inte jag har några bevis för, men halvåret innan valet fick allt fler avslag på sin ansökan än mot hur det ser ut idag. Var det måntro en smutsig valkampanj ifrån de som väldigt gärna ville byta regering?

Och du har rätt, nu börjar det bli mer utblandat eftersom det går till på ett helt annat sätt när det anställs folk numer, och de som anställs nu har relevant utbildning också.

Sen håller jag med dig också om att en buffert är alltid bra att ha, när man är arbetsför så är det alltid bra att både pensionsspara och sätta undan ett par tusenlappar på ett konto för framtiden (det är inte bara arbetslöshet, sjukskrivning osv. som kan spöka, spisen kan gå sönder eller vad som helst som man inte räknat med)

// David

[Maine]
0

#74  Alla kan faktiskt inte jobba, hur gärna de än vill. Man är inte sjukskriven eller har sjukersättning utan orsak. Visst, en del kan ha anpassade arbeten, men inte alla.

Är man sjuk så får ju hälsan gå före ekonomin. Man får rätta mun efter matsäck. Jag är där, så jag talar utefter mina erfarenheter. Att jag förlorar några tusen i månaden, so what? Kan jag inte jobba, så kan jag inte. Jag har testat och avbrutit många sjukskrivningar, då jag varit envis, och inte velat vara hemma. Nu har jag kommit till insikten, att jag inte kan jobba i nuläget.

David
0

#76. Du har också rätt.

Är man sjuk och arbetsoförmögen ska man absolut få vara sjukskriven och få rätt rehabilitering från dag 1. Här är också den punkt jag inte gillar med dagens sjukförsäkring. Dels att FK ensamt ska besluta om du har en arbetsförmåga eller inte. Din läkare får inte vara med i det beslutet, eller ens yttra sig, plus att även om du inte alls fått medicinsk rehabilitering ändå ska provas mot arbetsmarknaden, om du har fel handläggare på FK eftersom det finns undantag i lagen som går att utnyttja.

Jag kanske låter hård i vissa av mina inlägg, men det är absolut ingen kritik mot de som är sjukskrivna, utan jag försöker mer få fram att dagens sjukförsäkringssystem inte är bra, men det är inget nytt. Och att hur gärna ministrarna vill gå in i enskilda ärenden och ändra så får de inte göra det enligt grundlagen. De går inte ens kommentera att de tycker att det är fel.

De rödgröna utnyttjade det väldigt kraftigt i slutet på valdebatten då de tog upp ett fall som fått mycket massmedial uppmärksamhet, och givetvis var det taktiskt eftersom de visste att ingen politiker kunde gå in och svara på sakfrågorna, utan endast hänvisa till det som stod i media. Framställdes Alliansen som ett hårt och hänsynlöst alternativ? Absolut! Men orsaken är inte att de inte ville/brydde sig om fallet, utan att de helt enkelt inte fick svara.

// David

Maria
0

#77 Jag måste bara få fråga var i grundlagen det är som hindrar att man inte kan göra förändringar eller se viss sjukdom på individnivå?

Sverige har fyra grundlagar och jag förstår inte riktigt vilken detta handlar om.

/Maria

David
0

#78. Kanske uttryckte mig klantigt. Grundlagen hindrar ministrar/politiker att gå in i ärenden som den myndighet handlägger (som i detta fall FK).

Ingenting i grundlagen förbjuder att lagen ändras, som den säkert kommer göra på sikt, åtminstone att den skrivs om tydligare så FK inte kan misstolka den, för tanken är att det ska finnas utrymme för individuella prövningar. Men just den delen, som är till förmån för den som är sjuk, är det väldigt få handläggare som utnyttjar.

// David

Maria
0

#79 Då fattar jag vad du menar.

Jag trodde du menade att det krävdes en grundlagsändring för att höra förändringar i sjukförsäkringssystemet.

Just nu så fungerar individuella prövningar ganska illa verkar det som. Eller inte alls i vissa fall.

/Maria

Lida44
0

72 

Precicera vad du menar för telefonjobb eller handarbete man kan göra hämmifrån och sedan kunna leva och försörja sig själv och sina barn på .

Har ställt samma fråga själv på AF men det existerar inga sådana jobb.

Där har du ett jätteproblem, arbetsmarknaden är inte anpassad för folk som kanske bara orkar "vända några blad" om dagen det finns alltså inga sådana arbeten.

Men sitter man själv inte i denna sistuationen så är det väldigt lätt att tro att det finns hur många och möjliga arbeten som helst.

Sen det där med att spara till dåliga tider, hur många tror du inte har gjort det då ?? men hur mycket pengar tror du en vanlig svensson kan spara egentligen, så det räcker hela livet i fall något skulle hända ???

I så fall är du högt upp och cycklar i det blå, blir så irriterad på folk som ska yttra sig om saker de inte vet ett jävla dugg om.

Gå ut och prata med folk som är i denna situation i stället för att förutsätta saker och ting innan du yttrar dig.

Jag kan lova dig att du kommer vakna upp till en verklighet du aldrig kunnat ana, eller så gör du bara som många andra blundar och går vidare så länge det inte drabbar dig själv.

[Maine]
0

Jag kan förstå dem som inte har flerdiagnoser, att de kan tycka att det alltid finns något jobb som passar alla. Det skulle jag med tyckt för 10 år sen.. Cool

nagontogmittnamn
0

Suck! Allt jag skrev försvann!

81, Ja, ett telefonjobb brukar kunna vara undersökningar man utför åt ett företag, man kan sälja massor av produkter, dammsugare, underkläder, tidningspremunikationer etc.

Det finns miljontalsjobb i Sverige, såklart det finns jobb för alla. Sen om man är kvalificierad för det är en annan sak. Så jag vågar påstå att det finns jobb för dom som bara orkar "vända några blad". Egna företagare har en förmåga att kunna strukturera sin egen vardag. Plus har du ett högavlönat arbete så har du säkert råd att bara "vända några blad" om dagen.

Jag har själv suttit i den situationen så jag vet precis hur det är. Vi levde på existensminimum jag och min sambo. Men vi lyckades spara undan lite pengar varje månad ändå.

Jag är född med ett hjärtfel och jag kunde inte vara kvar på senaste arbetsplats pga stress och för fysiskt ansträngande. Vi fick flytta från vår villa till en trång lägenhet i borlänge. För inte kan vi låta någon annan betala för att vi ska ha mat på bordet och tak över huvudet?

Vad är en vanlig svensson egentligen?

Hur kan du anta att jag inte vet någonting om den här situationen alls? Jag är fattig, jag har hjärtfel, jag har varit arbetslös, jag har bokstavskombination.

82, Vad är tillräckligt med flerdiagnoser? Jag har hjärtfel & bokstavskombinationer, men det kanske inte är tillräckligt?

[Maine]
0

#83 Många som inte har flertalet diagnoser tror ofta att alla kan jobba, det finns ett jobb för alla. Så är det inte. Jag har sju olika diagnoser samt några "handikapp".

Och visst är det så att man får flytta till billigare boende om ekonomin tryter, inget konstigt med det.

Jag förstår inte hur du kan anta att alla kan utföra ett jobb. Att vända blad.. Kan alla göra det? Nej. Kan alla trycka på en dörrknapp för passage? Nej. Även de till synes enklaste jobben kan vara omöjliga att utföra, ens med hjälpmedel.

Man får se till individen, och inte dra alla över en kam.

David
0

#84. Ja, där håller jag med dig. Det finns absolut personer som trots alla utredningar, hjälpmedel osv. faktiskt inte kan arbeta, och de ska givetvis få vara sjukskrivna, men även där är min förhoppning att sjukvården (eller den insats som behövs) ställer upp för att personerna ska få ett drägligt liv även fast återgång till arbete kanske är omöjligt.

// David

[Maine]
0

#85 ja, jag är en av dem som inte kan jobba nu, och det är trist. Har så anpassat arbete som det bara går, men nu är det stopp. Har en okej handläggare på Fk, men det sitter hårt åt trots alka diagnoser och intyg om arbetsoförmåga.

Sara
0

# 83 Så för att du klara att jobba så gör alla det?

Gå i någon annans skor hundra mil innan du säger att alla kan arbeta.

Sara

Lida44
0

Jag har också flera olika diagnoser, men den största och värsta är psykisk.

Jag har sedan jag var 17 gått på olika mediciner, gått i alla slags terapi som finns att gå i inklusiver KBT.

Har provat på massor av olika arbeten genom livet men INGET INGET arbete , INGEN medicin och INGEN terapi har fungerat för mig.

Har nyligen fått veta från psykolog att det inte finns mer att erbjuda mig, jag har provat allt och inget hjälper så jag måste finna mig i att det är så här mitt liv kommer se ut för all framtid, jag kommer aldrig bli bra från min sjukdom.

Däremot ansåg hon att jag blivit mycket sämre sedan all denna press från F kassa och Af började, och det är hon inte ensam om.

Det tycker även min handläggare på FK AF och min läkare, jag har sedan detta börjat fått fler diagnoser direkt kopplat till för hög stress.

Nu har min psykolog rekomenderat att jag ska ha stadigvarande sjukersättning, men trotts det och att alla de andra vet att jag bara blivit sämre så hyser jag ingen som helst förhoppning att någonsin få stadigvarande ersättning för i dag ska man vara näst intill död för att få det.

Jag har även sedan detta började börjat tappa håret, har nu stora kala fläckar på huvudet och ju mer press jag blir utsatt för ju mer hår rasar av.

Det är visserligen inte dödligt men förstå hur det känns att vara kvinna sjuk och under enorm press och som om det inte räcker ska jag nu också behöva oroa mig att bli helt flintskallig.

Min gamla problem med extra slag och hjärtrusningar har nu också kommit tillbaka vilket troligen beror på min inre stress.

Under denna tiden har jag samtidigt förlorat min mamma som gick bort för ett år sedan och min syster som gick bort i september i cancer 2010.

Och jag har inte ens våga sörja ordentligt för jag vågar helt enkelt inte, jag är livrädd för vad jag ska kunna göra med mig själv om jag släpper garden och börjar känna efter i stället för att hålla igen så jag ska orka med hele den här skiten.

Jag vill inte att mina två barn ska behöva förlora sin mamma som min systers barn fick, men jag kan ärligt säga att chansen är STOR att dom gör det om jag tillåter mig själv att släppa garden och känna min verkliga sorg för jag kan inte svara för vad jag kommer göra om jag klappar ihop totalt.

David
0

Man kan undra vad FK håller på med egentligen. Läste idag i tidningen att de här i länet polisanmält över 500 "bidragsbrott" där personer ofta av missförstånd vabbat, allt ifrån summor på ett par hundralappar. Är det det som är FKs huvudsakliga uppgift? Att på alla möjligt medel jävlas med människor. Det verkar dessutom som om dessa personer genast när FK påtalade slarvet betalat tillbaka det som felaktigt utbetalats.

Ju mer jag läser på om Försäkringskassan ju mer önskar jag att den här myndigheten går i graven. Vi betalar alla skatt, arbetsgivaren betalar arbetsgivaravgifter för att vi ska få hjälp när vi blir sjuka, men den myndighet som ska hjälpa oss består av totalt inkompetena satister (till stor del åtminstone)

// David

[Maine]
0

#89  Tyvärr så är det ofta INTE missförstånd med bidragsfusk, och det är det som går ut över oss sjuka. Absolut inte alltid fusk, (bäst att poängtera) men ofta så är det fusk med både vab och sjukpenning.

David
0

#90. Jodå, nog förekommer det fusk också, men frågan är om FK ska slösa energi på polisanmälan när det handlar om små summor som den som gjort fel betalat tillbaka med ränta. Nu ska tydligen barnen användas i jakt på "fuskare". Någon måtta får det ändå vara tycker jag.

// David

[Maine]
0

Jo, jag tycker att fuskare oavsett antal kronor ska återbetala och att det ska ligga på Fk.

David
0

#92. Naturligtvis ska de återbetala det, tillsammans med ränta, precis som idag. Men frågan är om FK ska avsätta en handläggare som driver ett miniärende till polisen? Känns som vissa exempel som fanns med i tidningen idag där någon vabbat fel för 3.000 kr som har betalat tillbaka tillsammans med den statliga räntan på 8% ändå blev polisanmäld. Lite väl mycket byråkrati för ingenting?

// David

[Maine]
0

Nja, det är väl som med snatteri, man blir polisanmäld? Nej, jag hsr faktiskt full förståelse när det gäller fusket. Det står ju tydligt på blanketterna att man ska fylla i de datum man inte jobbat, sen intygas det ju på heder och samvete.. Är det dock första gången man vabbar och har fyllt i blanketten fel, och det gäller en dag eller så, så borde det räcka med återbetalning.

Att Fk avsätter en handläggare för sånt här behlvs ju tydligen när folk inte kan sköta sig. Det har jag inget emot.

Lida44
0

Ja tycker regeringen skulle lägga pengarna på att fånga alla skattesmitare i stället, då skulle vi kamma in miljarder till stadskassan.

Lida44
0

Redigerat inlägg från Medarbetare då det är personangrepp vilket enligt sajtreglerna inte är tillåtet.

[Maine]
0

#96? Vad mrnar du med det? Är det bara ett elakt personligt påhopp? Tråkigt uttalande, då man faktiskt får ha olika åsikter och speciellt på denna sajt..

Maria
0

Åter till trådfrågan.

/Maria

David
0

#97. Skönt att det blev redigerat.

#98. Du har rätt, vi har kommit "en bit" ifrån ämnet :)

// David

[Maine]
0

I och för sig så är det ju under rubriken Fria diskussioner, så då får man väl flyta iväg lite? Flört

Jag tycker att det är mycket intressant med alla åsikter hit och dit om sjukförsäkringen och FK. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Maria
0

Självklart får det flyta iväg men när man börjar gå till angrepp mot varandra kanske man ska återgå till vad frågan handlar om istället.

Bara en uppmaning.

/Maria

[Maine]
0

#101  Självklart.

[Maine]
0

#103  Vad har du för åsikt du vill förmedla med den länken?

ekorren
0

#88 Skit tufft Rynkar på näsan ….om man får säga så här inne…

Stressen som allt det här nya sämre förhållanden för oss sjuka/funktionshindrade innebär kan göra att många års slit för att få ett fungerande liv bara spolas ner i toaletten och man står på ruta noll igen…eller ännu lägre…

Den tortyr det har innebärt för endel av oss är nog omöjligt att föreställa sig om man inte har varit/ är i den sitsen….

Kan säga att många läkare INTE är glada över det här. Dom vet ofta vad som behövs, men kan inte ge patienten det, för reglerna hindrar dom.

Citatet i #22 är nog en av dom Flört

Lida44
0

104 Bara peka på det jag skrev om det så kallade fusket inom sjukförsäkringen som sen visade sig inte vara så stort.

Och en del annat nyttigt, läs själv.

Lida44
0

Ber om ursäkt för inlägget i 96 minns inte ens vad jag skrev där.

Jag var nämligen full, vilket händer allt som oftast nu för tiden tyvärr.

Mår numera så dåligt att jag ibland måste ta till alkohol för att kunna slappna av och slippa ångesten för ett tag.

Så långt har det tyvärr gått för min del, jag som nästan aldrig drack alkohol förr, men nu för tiden är den mina enda trygghet och tröst när jag blir så desperat av ångest att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Som sagt ber en en gång om ursäkt.

[Maine]
0

#106  Jo, jag läste, men jag tyckte inte att den artikeln var så värst, och sen tycker jag även att det är trevligt om man skriver några ord om varför man länkar..

#107  Tack, det var vänligt av dig att be om ursäkt vilken naturligtvis accepteras! Flört

Maria
0

#107 Bra att du förklaradeGlad

/Maria

Lida44
0

Ja vad ska man säga ?? va tycker ni ?

Läs och döm själva

http://www.flamman.se/han-avslojar-politikens-fuskbyggare

ekorren
0

#110 Jo tänkvärt.

Sista stycket var extra bra hehe Flört

David
0

Jag förstår inte riktigt vad Lida44 vill få förmedla med sina länkar.

Den i #103 är publicerad i en starkt uttalad socialdemokratisk tidning, men i den här artikeln framgår egentligen bara att det är media till stor del som har del i att man tror att det fuskas så enormt mycket med sjukförsäkringen.

Den i #110 är Vänsterpartiets f.d. partiorgan som numer kallar sig för "oberoende socialistisk" men artikeln ger mig inte heller något direkt som går att kommentera. Det enda jag får fram av artikeln är att den här forskaren tror att allt är en enda stor konspiration, och då inte bara sjukförsäkringen utan allt ifrån djurskyddet, statistik om brott osv.

Även Aftonbladet har tydlig "röd" färg, och publicerade en debattartikel igår som till och med jag gillar, http://www.aftonbladet.se/debatt/article8447036.ab

Här, i en tidning som normalt gärna ger en eller annan känga till Alliansregeringen, finns en artikel där det framgår hur otroligt konstiga och rent utsagt korkade handläggare som arbetar på FK.

FK och AF har exakt samma lag att tolka när det gäller sjukförsäkringen, men totalt två olika åsikter om dess tolkning.

// David

[Maine]
0

#112  Jag tycker att det var intressant läsning. Jag ser bara till det jag själv upplevt och sett, sen om det är röd eller blå författare eller tidning, det spelar inte mig någon roll.

Det är så det ser ut för de sjuka och långtidssjukskrivna.

Är du David långtidssjuk eller har varit någon gång? Jag bara undrar ifall du varit med i systemet och haft svårt med handläggare och regler.

David
0

#113. Jo, jag har varit med i systemet och jag vet vilka rötägg det finns som handläggare, och hur otroligt viktigt det är att få "rätt" handläggare. Det finns handläggare som till och med andra på samma kontor inofficiellt "varnar" för. Vissa landsting har till och med anställd f.d. handläggare på FK som till stor del agerar rådgivare åt kliniker och läkare, bland annat i frågor gällande handläggare.

För mig spelar det roll när man hänvisar till något externt (dvs. inte självupplevt), är det en röd författare man hänvisar till tolkas det till 99% extra negativt, medan om det är en blå så tolkas det med all sannolikhet lite väl positivt mot hur verkligheten ser ut.

Försäkringskassan är i mina ögon en myndighet som spårat ur och behöver en rejäl omorganisation för att säkerställa att aktuella lagar tillämpas rätt.

Nu har jag inte exakta siffror, men jag tror att under 2010 ökade antalet överklagningar gällande FK-beslut med över 900% till Förvaltningsdomstolarna. Tidigare var det mer eller mindre omöjligt att få rätt mot FK, numer är det mer en regel än ett undantag att den som överklagar får rätt. Varför? Jo, på Förvaltningsdomstolarna arbetar jurister som kan läsa lagtexter. På Försäkringskassan är tyvärr många handläggare outbildade och vissa verkar dessutom ha någon sadistisk läggning om man skummar igenom det som media rapporterat om senaste året.

// David

Lida44
0

112 Måste allt som läggs in här falla dig i smaken för att det ska vara okey ??

Det finns väl fler här som kanske tycker det är intressanta länkar ??

Trodde detta var politik i fokus och inte "Heja Alliansen" i fokus.

David
0

#115. Nej, absolut inte. Men det hade varit trevligt med en förklaring vad du ville lyfta fram med artiklarna istället för att bara länka till dem.

// David

Maria
0

Jag kan också tycka att det är bra med några ord om vad länken man vill andra ska läsa handlar om.

/Maria

Lida44
0

Ursäkta men jag är mer van vid Facebook och där lägger man ut länkar utan att behöva förklara vad man vill eller vad som står i dom, folk väljer själva om dom vill läsa eller inte .

Maria
0

Helt OKGlad men detta är ett diskussionsforum och ger man en kort förklaring så kan man välja om man vill öppna länken och läsa mer eller inte men man kan ändå fortsätta hänga med i tråden.

/Maria

Lida44
0

Ok ska försöka komma ihåg det, men det är svårt när man är på olika sidor , då blandar man lätt ihop Glad

Lida44
0

Det här är länken till en bok /häfte vår egen statsminister Reinfeldt skrev när han var i 30 års åldern.

Hans visioner för Sverige, indelat i närande och tärande människor.

Denna bok/häfte har konstigt nog försvunnit från alla försäljningshyllor,bibliotek mm sedan och faktiskt innan ,  han kandiderade som partiledare för moderaterna.

Läs själv och dra sedan era egna slutsatser, hur har sverige blivit, vad händer just nu ?, hur ser det ut om tio år om vi har fortsatt Allians styre ???

Läs och ställ er den frågan.

Ja jag drog kusliga likheter till en annan maktgalen herre, inte för att jag tror en sekund att R skulle kunna få med folk till det, men jag undrar om inte hans ambision är det när man läser.

SÅ GOTT FOLK GOD LÄSNING Kram Lida

[drummer]
0

#122 Intressant. Den har jag inte sett förut. När jag läste igenom den så såg jag en person som är insiktsfull och förstår sig på hur människan är.

När man läser förstår man att han blev ledare för sitt parti och statsminister för Sverige.

Tack för länken.

Lumac
0

Det var en intressant bok att läsa. Kul att en politiker har visioner för framtiden, det är något jag ofta saknar i dagens debatter. Partierna verkar allt mer fokusera på att kortsiktigt vinna framgång istället för att agera ideologiskt.

Om någon vill läsa boken så finns den även att låna på åtminstone följande blibliotek:

Umeå universitetsbibliotek
Lidingö stadsbibliotek
Kungl. biblioteket
Riksdagsbiblioteket
Stockholms universitetsbibliotek
Uppsala universitetsbibliotek
Jönköpings stads- och länsbibliotek
Lunds universitets bibliotek
Göteborgs universitetsbibliotek

Och som ljudbok:

Talboks- och punktskriftsbiblioteket TPB
Uppsala stadsbibliotek

Lida44
0

Jag ser något helt annat, jag ser en person som delar in folket i närande och tärande folk.

Påmminner en lite om en viss krigsherre från andravärldskrigets Tysklan , men som sagt det beror kanske på om man räknas som en sk Närande eller Tärande person hur man ser på den också.

ekorren
0

#126 Ja det är precis den association jag också får. Fast en skillnad är att den herren var mer öppen och ärlig med sina avsikter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Operation_T-4

Nu för tiden skall man sköta detta själv, så ingen av de styrande behöver beskyllas och ta ansvar för sin människoovänliga politik.

[drummer]
0

#128 Så sant så. Personer som använder den liknelsen förringar också det som hände under den tiden. Undrar hur offer från den regimen känner det när dom ser sådana liknelser.

ekorren
0

Det är definitivt inte min avsikt att föringa det som har hänt tidigare i historien, vilket jag inte tror någon annan menar heller.

Jag får allvarligt den associationen även om jag vet att det inte är jämförbart….än….peppar peppar.

Läser man biografin…kommer inte ihåg vad boken heter…om Herr Fredrik…så speglar dagens politik i princip hans åsikter. Det tycker jag är skrämmande….en person ska aldrig, oavsett vem, och vilken slags politik det handlar om, ha ett så stort inflytande över ett land och dess folk.

Det som är statsministers R's svaghet….(vad jag tror om jag får spekulera)…är en oförmåga att inse att alla faktiskt inte kan vara som han själv är.

Det är därför jag önskar att han kunde få en riktig erfarenhet av det så att han fattar.

ekorren
0

En före detta tjänsteman på Arbetsförmedlingen avslöjar att de utförsäkrades situation har mörkats.

Ring P1 - De utförsäkrade och makten:

http://www.youtube.com/watch?v=CXoGakE20-4

5 min lång…hoppas ni orkar ta er tid att lyssna.

MichaelE
0

Hur i h*lv*t* kan man spara 25 miljarder genom att se till att utförsäkra människor så att dem blir utan inkomst från både försäkringskassan och arbetsförmedlingen.

Hur kan regeringen straffa svårt sjuka på det här viset!

Om man nu vill att staten ska sänka sina utgifter, sänk de skyhöga lönerna som kärnkretsen i Alliansen har! Det är våra skattepengar de leker med och vår hälsa.

ekorren
0

Ja… vad ska man säga…Gråter

[GunillaR]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Något av det första som Reinfeldt sade vid förra valet då han blev statsminister var, att nu skulle det rensas upp i bidragsträsken. Man skulle omedelbart ta tag i alla sjuksrivna och arbetslösa.

Nu var detta inte exakt dessa ord han använde med det var det han sa. Och jag glömmer aldrig blicken i hans ögon när han talade om sjukskrivna och arbetslösa. Denna svarta bottenlösa blick var där inte många som såg. Denna svarta bottenlösa och iskalla blick och det hårda uttrycket i hans ansikte, det var där inte många som lade märke till.

Min spontana kommentar till mig själv (där jag satt ensam i tv-soffan) det var "hur ska du lösa detta Reinfeldt? För du kan väl knappas sätta igång och bygga koncentrationsläger. Och det kan väl knappast vara tal om ett nackskott direkt. Men du kommer nog på andra metoder Reinfeldt, det är jag helt övertygad om"

ekorren
0

#134 Tack GunillaR…för att du vågar säga det som många har tänkt men inte säger högt.

En kompis sa till mig…lita inte på dom där sorgsna valp ögonen….något helt annat finns där bakom….

Vad vill vi ha för samhälle? Reinfeldts med fleras? Märks att han har haft sin åsikt klar sedan länge…

En liten snutt ifrån -93 vad herr F tyckte redan då.

http://www.youtube.com/watch?v=0zFiNNeKkOA

Bli inte sjuka eller ha otur säger jag bara.

ekorren
0

Läste en bok av skräckis författaren Koontz för ett tag sen.

I boken fanns en mördare som var "utilitär bioetiker" och gjorde sk "barmhärtighets" mord på sådana han tyckte inte var "nyttiga" för samhället, dvs handikappade mm. Det var bättre för alla om dom försvann, både ekonomiskt och för landets samlade lycka. (Konstigt att han inte tänkte på dom som saknade personen…knappast lycka där…). Var professor i ämnet och undervisade sjukhus personal mm.

Dessvärre sa Koontz på slutet att utilitär bioetik inte är något han har hittat på…det finns!

Är det dit vi är påväg? Vem har rätt att bestämma vem som får leva och dö? Hua…jag vill inte leva i en skräckis roman!

MichaelE
0

#135 Vi är med andra ord på väg mot ett samhälle utan bidrag. Vad detta kommer leda till vet jag inte men snart får man väl inte ens studiebidrag längre Rynkar på näsan

Lumac
0

Många sakliga inlägg här på slutet. *ironi*

Själv är jag extremt övertygad om att Fredrik Reinfeldt inte kommer att avskaffa studiebidragen och alla andra bidrag. Jag är också säker på att vi under hans tid vid makten inte kommer att få ett samhälle där det införs barmhärtighetsmord eller alternativ till koncentrationsläger och nackskott. (Goodwins lag blir åter aktuell.)

Jag är så övertygad om detta att jag är beredd att satsa pengar på det. Vad säger ni? Tror ni verkligen på det ni skriver? Någon som vill satsa 1 000 kr? 50 000 kr? Ännu mer? Jag är beredd att öka på mina lån för att satsa emot er.

Om ni inte vågar så undrar jag varför inte? Tror inte själva på det ni skriver? Det skulle ju vara väldigt lättförtjänta pengar för er.

Jag tycker att Alliansen mest gjort vad de föreslagit i sina valmanifest. (Enligt undersökningar har de också uppfyllt nästan alla sina vallöften.) Låter det rimligt att de nu plötsligt skulle frångå detta och hitta på saker de aldrig sagt något om?

Om ni vill argumentera mot Alliansen så finns det massor med vettiga och väl underbyggda argument. När ni skriver som ovan får jag intrycket att ni inte kan hitta några riktiga argument och måste börja hitta på saker.

I de senaste fyra valen har jag röstat på fyra olika partier, varav ett som tillhör Alliansen, men när jag läser era inlägg blir jag alltmer övertygad om att det är på dem jag ska rösta i framtiden.

MichaelE
0

#138 Göra Perssons regering uppfyllde sina vallöften till 94% så om vilken regering som är bäst på uppfylla sin löften kan vi därmed lämna.

Saken är ju den att Moderaterna har ju alltid varit emot bidragsamhället (vet om de "nya" Moderaterna fortfarande gör det, men de gamla var det iaf) och för att sänka statens kostnader, eftersom bidrag kostar, så har men genom att göra om hela sjukförsäkringssytemet genom att skapa möjlighet för de sjuka att komma tillbaka i arbetslivet. Under den tiden får de också aktivitetsersättning när de väl försöker komma tillbaka.

Problemet ligger i ju att folk som kommer att bli friska inom en snar framtid kommer att förlora sin sjukersättning och sparkas ut i arbetslivet igen - med eller utan aktivitetsersättning (dvs utförsäkrade). Det som har varit det största problemet i den här frågan är ju att även dem som har cancer och andra svåra sjukdomar är blir av med sjukersättningen innan dem ens är friskförklarade.

Detta är ju rean folkmordet då cancer många gånger leder till döden om kroppen inte är tillräckligt stark och för att kroppen ska vara tillräckligt stark så måste man även vara starkt psykiskt och hur ska mna kunna vara det när man ett halvår innan behandlingen beräknas upphöra så blir man av med sjukersättningen och eventuellt blir helt utförsäkrad. Hur ska man då orka med att hålla sig på sådan psykisk nivå att man överlever hela behandlingsproceduren?

Detta tänkte nog inte Reinfeldt på och det slår tillbaka på folket även om staten sparar 25 miljarder på det!

jag vet inte i dagsläget ifall jag gillar Juholt men en sak är säker och det är att jag gillar inte att den nuvarnde regeringen ser till att staten får mindre utgifter samt ger oss mer pengar efter skatt genom att se till att vi får det sämre när vi blir sjuka.

Se kort och gott, se till att aldrig blir sjuk, få aldrig cancer eller någon annan allvarlig sjukdom så länge Reinfeldt bestämmer.

Lumac
0

Om vi ska sluta prata om vilken regering som bäst uppfyller sina vallöften, varför tar du då upp ämnet? Jag har inte nämnt något om hur många vallöften Socialdemokraterna uppfyllde. (Däremot har jag skrivit i andra trådar här på forumet att svenska regeringar, från båda blocken, uppfyller de allra flesta av sina vallöften.) Min poäng i den här tråden är att Alliansen uppfyller sina vallöften, men ni är rädda för reformer de inte pratat om. Därför undrade jag varför ni tror att de nu skulle börja genomföra reformer de inte pratat om, när de inte gjort det tidigare.

Efter att ha läst vad du skriver så tror jag nästan du svarat på fel inlägg. Du bemöter inget av mina argument och svarar inte på mina frågor.

Däremot fortsätter du använda helt orimliga jämförelser som folkmord. Wikipedia har hämtat en definition från en FN-konvention: "I artikel II definieras som folkmord vissa uppräknade gärningar under förutsättning att de förövats i avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp som sådan".

Genom att använda sådana argument och jämförelser styker du bara mitt tidigare inlägg. Och om en del av dina argument är tagna ur luften varför ska jag då lita på det du skriver i övrigt?

Om du vill debattera med mig så får du bemöta det jag skriver. Eller ska jag nöja mig så här och tolka det som att du inte hade några motargument?

MichaelE
0

#140 & #138

Nej, han kommer inte avskaffa studiebidragen men det har gått segt med höjningarna utav dem samt studielånet. Att avskaffa dem vore att gå bakåt i utvecklingen då färre har råd att studera - vilket Sverige i sig inte har råd med.

Att jag skrev att GP regering uppfyllde med 94% tog jag med för att visa att även socialdemokraterna också kan uppfylla sina vallöften. Detta forum har en tendens att vara väldigt blå i vissa stunder och glömmer bort vad föregående regering faktiskt lyckades med.

Däremot ville jag inte argumentera det vidare då det inte tillhör ämnet. Så visst har Alliansen uppfyllt större delen av sina löften men vissa delar av sjukhusreformen har slagit tillbaka mot dem - den är under all kritik, vilket jag skrev ingående under föregående inlägg.

Jag tror på det jag skriver, så länge det inte är ironi vilket #137 var.

Angående folkmord så vet jag att det inte är så långt det hela kommer att gå - ja, jag vet innebörden av ordet.
Men det finns många som hamnar i en sits där de svårt sjuka får det ännu svårare att klara av sjukdomen för deras trygghet - sjukersättningen - försvann ur intet för att FK anser att (efter de nya reglerna) att den sjuke kommer att tillfriskna snart och därmed dras sjukersättningen in (vilket oftast avgörs vid nyår).

Faktumet är att folk dör i cancer inte bara pga cancern i sig utan också att dem klarar inte av att hålla sig starka tillräckligt länge, speciellt efter cancern då man inte orkar hoppa ut i arbetslivet direkt - som man nu enligt de nya reglerna helst ska göra för att spara staten en massa pengar.

Sedan var ju resten utav min tråd rent allmänt, men jag kanske skulle ha skrivit en notering om det.

[allmänt]

Folk får det rent sämre utav detta och flera sådana trådar dyker upp bland annat på min sajt.

PS. Bli inte sjukskriven, det kostar staten en massa pengar. DS

Lumac
0

Då är jag uppenbarligen dålig på att känna igen ironi, för #137 känns inte alls ironiskt för mig. Synd att du inte skrev det direkt efter mitt inlägg, då hade vi sluppit skriva de efterföljande svaren.

Har några andra av dina argument i tråden också varit ironiska? Vet inte om jag ska hoppas på att övriga skribenter på slutet också var ironiska eller om jag fortsatt har chansen på lite vadslagning.

Lustigt att du tycker att forumet har en tendens att vara övervägande blått. Jag har precis motsatt uppfattning. Dock ser jag inte det som en anledning att ta upp hur bra Alliansen är, om det inte är relevant för mitt inlägg.

[GunillaR]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

# 138 - Så här skrev jag

Min spontana kommentar till mig själv (där jag satt ensam i tv-soffan) det var "hur ska du lösa detta Reinfeldt? För du kan väl knappas sätta igång och bygga koncentrationsläger. Och det kan väl knappast vara tal om ett nackskott direkt. Men du kommer nog på andra metoder Reinfeldt, det är jag helt övertygad om"

Som vi alla sett så blev det varken koncentrationsläger eller nackskott. Mycket riktigt som jag också skrev, så hittade han på andra metoder.

Lumac
0

Och så här skrev jag "Jag är också säker på att vi under hans tid vid makten inte kommer att få ett samhälle där det införs barmhärtighetsmord eller alternativ till koncentrationsläger och nackskott."

Syftar du på skillnaden att jag skrev "alternativ" och du skrev "andra metoder"? Eller vad försöker du säga med ditt svar?

Jag tycker vi är oerhört långt ifrån en situation som kan jämföras med andra metoder till koncentrationsläger och nackskott och jag får, som jag skrev tidigare, intrycket att det saknas vettiga argument mot Alliansen.

MichaelE
0

# 142 Nej, allt jag skriver är inte ironi. Sedan tar jag inte din vadslagning på allvar heller.

Anledningen att jag har sagt att denna sajt har en förmåga på att vara blått kommer ifrån när jag var Medarbetare här men pga osämja hoppade jag av.

Första mig rätt nu (syftar på alla här) att Reinfeldts/Borgs idé är inte helt fel, det är egentligen bra idé. Då syftar jag inte främst på att staten sparar pengar utan mer på att folk som vill kunna jobba, låt säga åtminstone 50-75%% (vilket i vissa fall ger lika mycket eller mer än sjukersättningen), har en bättre möjlighet att komma tillbaka i arbetslivet och på så sätt kunna fortsätta jobba istället för att vara långtidsjukskriven.

Detta blirj u som en slags rehabilitering utav stor betydelse för många och tillbakagången till arbetslivet går i den takt som passar en själv, speciellt ifall man har haft cancer, hjärtinfarkt eller något annat dratiskt som har skett, benbrott kanske?

Men däremot är jag meot hur det hela utförs, allt fungerar ju inte som det ska - fel personer blir utförsäkrade (sådana som inte kan jobba alls - kol drabbade bland annat) samt många blir utförsäkrade för tidigt, se mina två senaste inlägg.

Om nu Alliansen tar tag i det hela och ser till att rätt blir rätt, att dem svårt sjuka fortsätter att gå på sjukersättning etc medan dem som klarar av och kan gå tillbaka till arbetslivet ska få rehabiliteringen. Sedan har jag hört att rehabilitering, dvs återingången i arbetslivet inte riktigt fungerar heller.

Men om man nu ska spara 25 miljarder genom detta system som drabbar en hel del människor väldigt hårt så varför gör man inget åt dessa som går hos socialen? Det är ju bidrag och varför ser man inte till att dem får hjälp att kunna bli självförsörjande? Borde inte det vara prio nummer ett istället för att kasta ut sjuka i arbetslivet?

Värt att fundera på faktiskt.

Lumac
0

Jag har inte påstått att allt du skriver är ironi. Jag frågade eftersom jag inte ville missförstå något annat. Det var oturligt om jag råkade svara på det enda du skrivit i tråden som var ironi.

Mitt förslag om vadslagning är fullständigt allvarligt menat. Om någon av er står för de åsikter jag listade så är jag beredd att satsa pengar på att det inte kommer att inträffa. Politisk vadslagning är ett ganska intressant område. Forskning tyder på vadslagningsfirmor är bättre på att förutspå valresultat än traditionella opinionsundersökningar. Detta tros bero på att människor väljer noggrannare när de riskerar sina egna pengar än när de bara ska uttala sig om t ex en valutgång.

Jag har själv vunnit några tusen vid båda de två senaste valen. I den här tråden såg jag en möjlighet då flera personer verkade tro på en helt annorlunda utveckling jag själv förväntar mig. Jag är så säker på min egen tro om framtiden i dessa frågor att jag är beredd att satsa en hel del pengar på det.

MichaelE
0

#146 Det är lungt, men jag var som sagt enbart ironisk i just det inlägget.

Jag är dock en person som inte håller på med vadslagning även om jag står för der jag säger och även tror på det.

Men det jag skriver är ju också min åsikt och jag tror varken på folkmord eller nackskott, koncentrationsläger etc vad nu som har nämnts i tråden. Vad jag istället tror på är att om Alliansen tog tag i sjukhusreformen och gör om den (igen) så kanske det inte blir några fler stora skriverier i tidningarna om hur omänskligt systemet har blivit idag mot de sjuka.

Så kan vi hålla oss till ämnet?

ekorren
0

#143 Exakt. Tål att upprepas. Han har hittat andra metoder…..resultatet blir ju samma i alla fall.

Och på tal om bidrag så kommer dom nog knappast försvinna helt…men mest för dom som inte kan säga något. Det är praktiskt eftersom få kommer kunna protestera då. Pensionärer är ofta lite trötta och skröpliga och förstås dom sjuka.

Studiebidrag kommer nog mer och mer läggas på lån. Har man otur och behöver bidrag måste man jobba för det…inte med ett riktigt jobb och riktig lön…nej nej… Säger jag fas 3 så vet nog dom flesta vad jag menar…..(inget fel att få praktik mm en kortare period….men gör man ett riktigt jobb under en längre tid ska man ha närheten av riktig lön…annars är det slaveri…min personliga åsikt.)

Vilken regering införde dom olika faserna föresten? Någon som vet?

ekorren
0

Det låter ju sympatiskt att hålla vadslagning och tjäna pengar på andra människors olycka….kul grej. (ironi!)

nagontogmittnamn
0

Det är så roligt i samhället.

Alla bidrags och samhällsparasiter uttrycker sitt missnöjde genom att klottra sina budskap på samhällets grejer, typ väggar, bänkar, i tåg, osv.Sen blir dom sura för att ingen annan vill betala för det.

Gör folk det som jobbar och betalar skatt? knappast.

ekorren
0

#150 Blev lite full i skratt….vilka pratar du om egentligen? Alla som får bidrag i någon form eller bara dom som missbrukar det? Tungan ute

MichaelE
0

#150 du är lite inne på rätt spår, om folk kunna ändra följande vanor skulle vi spara miljoner utav de skattepengar som nu kommer in:

• Använd soptunnor istället för kasta skräp på stan eller i naturen, längs vägen etc.
  • Köp stora plywood skivor och klottra på dem istället och ställ sedan ut dem. Klottersanering kostar ca 750-1500 kr/timmen för en person!
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.