Politik iFokus

Politik

Etikett: företagande
Läst 1344 ggr
zzTCM
0

Franska presidentvalet

Ja nu är det klart.

Usch jag blir riktigt rädd. Nu har fransmännen sagt sitt och valt Sarkozy till President. Jag får samma känsla som när Bush fick makten. Det enda jag ser är en man med iskalla ögon.

Royal verkar mänsklig och mjuk, precis den sorters ledare som vår värld behöver anser jag. Det hade även varit bra med en kvinnlig president i motvikt till alla "gubbar" som styr och ställer världen över. Hon vill att man ska sjunga nationalsången och jag ser inget rasistiskt i det dvs att man är stolt över sitt land. Sarkozy däremot….

Som länken säger "Frankrike behöver presidentkandidater som vågar säga obekväma sanningar att det är dags att vakna upp till den globaliserade världen." Att skylla på polska rörmokare, på invandrare, den internationella konkurrensen eller på Turkiet som knackar på EU:s dörr är dödfött."

Vad säger ni kan man skylla på invandrare?

//Lisbeth

http://helsingborg.expressen.se/ledare/1.620627

Sara
0

Ja det är skrämmande att franska folket har röstat fram denne man.

Sara

charlie
0

Det är lustigt att man kan säga så när vi i ett av de största partierna i sverige har en man med totalt iskalla och döda ögon som har svårt att kritisera länder med diktatur…

Sedan är det roligt att höra några från den svenska vänsterkanten sypatisera med polska rörmockare. När de själva betalar till organisationer som hindrar dessa från att göra arbete i sverige. Logik?

Jag tycker att franska vänstern med deras totala nonchalans för demokrati ska ställa sig i skamvrån.. hur kan man starta upplopp för att man inte gillar vem som rättvist vunnit ett val?

---

zzTCM
0

# 2 Vem menar du har iskalla ögon i ett av de största svenska partierna?

Jag som miljöpartist tycker inte alls att man ska hindra t.ex. polska rörmokare att göra arbete i Sverige. Miljöpartiet har gjort upp med moderaterna i den frågan och är eniga med dem. De hade som krav att de ÄVEN ska ha skäliga avtal och  inte bara få arbeta här.

Snälla dra inte vänstern över en kam. De är inte som alliansen dvs. låtsas tycka lika och sedan krackelerar det. Jag får verkligen hoppas att de förblir unika var och ett av partierna så att de inte gör samma misstag och kallar sig för allians även de. Nu pratas det ju t.om. om att högern skulle må bäst av att vara ett eller två partier. Undrar om de övriga partierna som skulle ryka instämmer? Det var nog inte riktigt det som man ville få ut av att ingå i alliansen dvs. att avveckla sig själv.

Det är inte bara vänstern som ska ställa sig i skamvrån. Titta bakåt i historien så ser du nog liknande ex. på högerfolk som beter sig illa. Men jag håller med att starta upplopp är inte rätt!!

charlie
0

Hur långt bakåt?

---

zzTCM
0

Det får du lista ut själv! Det finns massor av ex. i historien då både vänster och höger betett sig illa. Det har vi ju tagit upp i hur många trådar som helst.

Vem har iskalla ögon?

charlie
0

Har för mig att han var lokförare

---

zzTCM
0

Du menar Lars Ohly den gulleplutten Glad Han har världens gladaste och snällaste ögon! Kyss

blombuketten
0

Polska rörmokare får väl jobba här om så är, fast till justa villkor. Självklart kan saker och ting gå till överdrift emellanåt. Man baxnar ibland. Men det innebär inte att  man här i Sverige ska börja utnyttja billig arbetskraft.

Jösses, fransmän har väl alltid startat uppror. Det är deras kultur om man så säger. När de är missnöjda så brakar det loss. Läs bara den franska historien så ser ni. De är däremot inte lika bra på att fullfölja sina uppror hela vägen ut. Kanske vi här i Sverige också skulle behöva lite av denna upproriskthet istället för att mest stå och mumla ohörbart.

Tja, det här med att kritisera diktaturer är intressant. Vilka partiledare och andra politiker är bra på att göra det? Eller gäller denna sak bara kommunistiska länder. Jag vet många länder som har och har haft diktatur utan att det är någon åt vänster inblandad. diktatur är diktatur oavsett partifärg eller avsaknad av sådan. En diktator bryr sig föga om färgen, bara han får styra som han vill. Tror inte man behöver se särskilt långt bakåt i historien får att hitta en diktator som är högerstyrd. Det finns även nu i denna sekund. Likaså vänsterstyrd.

Är det bara vänstersympatisörer som betalar till facken? Det hade jag ingen aning om då jag känner folk från alla läger som gör detsamma. Då blir det ju ännu konstigare om de å ena sidan tycker att man ska ta hit billig arbetskraft, å andra sidan betalar till organisationer som hindrar detta. Hur går detta ihop? Ställer denna fråga med risk att jag fattat fel Fundersam.

charlie
0

Utnyttja? Jag tror att det är en konstig retorik som är ett sätt att skriva om rädsla för att någon ska göra ett jobb till ett billigare pris.

Det är ju så att polska arbetare kommer till sveige FRIVILLIGT, inte tvingas hit av någon. Skulle det vara så att de fick bättre vilkor hemma så skulle man inte ge sig av till ett främmande land.

---

Sara
0

Att ex polacker kommer hit och arbetar till minilöner är pga att det är mer än de tjänar i Polen. Eftersom svenska arbetare inte kan försörja sig för samma lön så blir det naturligtvis motsättninger.

Sara

charlie
0

så vad är problemet?

Hör inte möbeltillverkare klaga över att IKEA gör sin möbler utomlands…

---

Sara
0

Problemet är att polackerna gärna får komma hit och arbeta men de ska ha få samma lön som svenskarna har. Eftersom polackerna inte kräver samma lön så blir svenskarna utan jobb.

Hade polackerna byggt hus i polen och skickat hit husen sen så hade det nog inte blivit nått gnäll om det.

Sara

zzTCM
0

Svenskar kan kanske plocka bär? Thailändska myndigheter har bestämt sig vi får plocka våra bär själva! Moderaternas och miljöpartiets gemensamma förslag om arbete i Sverige och skäliga löner och avtal har tydligen inte trätt i kraft ännu hos gemene man. Det finns alltid människor som skor sig på andra hur många lagar och regler som än sätts upp tyvärr.

Det är alltså thailändska myndigheter som drar i nödbromsen inte svenska. Skrämmande, vi vill gärna ha våra jordgubbar till midsommar men….

http://www.hell-man.se/?p=472

Ida
0

Jag skulle nog inte jämföra Sarkozy med Bush… Det var en rätt grov förolämpning mot en president som inte ens hunnit tillträda.

zzTCM
0

Då är jag väl grov då! Jag sa att jag fick samma känsla. Att han verkar kall och hård. Om det är en förolämpning vet jag inte direkt. 

Tycker att det är lite konstigt att man inte reagerar på Sarkozy eller räcker det att han är åt höger så är allt frid och fröjd. Han har ju inte direkt samma linje som alliansen och moderaterna i invandrarfrågor.

Han uttalar sig snarare som om invandring sätter den franska identiteten i fara. Kanske något man ska registrera och uppmärksamma speciellt efter allt prat om SD här på politik.

blombuketten
0

Ja, där har vi ytterligare ett folk som låter sig tjusas av tanken att de är förmer än andra. Där är kanske en svensk inte så hög i kurs. Är det Bush eller Sarkozy som blev förolämpad Fundersam?

Om man tar hit arbetskraft utomlands i från och låter dem arbeta till mycket lägre löner och sämre villkor än oss, ja då anser jag att man utnyttjar billig arbetskraft. Kanske vi ska ta och sänka lönen rätt av för oss alla här i Sverige så spelar det ju ingen roll. Visserligen tror jag att de allra flesta skulle skrika högt om så hände, men vadå, då kan vi ju konkurera på samma villkor överlag.

Nä, inte är jag ett dugg rädd för att någon ska göra ett jobb billigare. Det har inte ett dugg med rädsla att göra. Jag är bara för att vi ska gå framåt, inte bakåt till den tid då vi fick stå och vänta på att bli uttagen till ett jobb. Den som tog minst betalt fick jobbet, då oftast så låg lön att vederbörande inte kunde mätta varken sig eller sin familj. Då hamnar vi i en tid som jag hoppas aldrig kommer tillbaka. Detta skriver jag, inte av rädsla, utan att vi kanske bör uppskatta att vi faktiskt, som en "vanlig arbetare" fortfarande har viss respekt, vilket våra föräldrar och deras föräldrar jobbade och slet för att vi skulle få.

zzTCM
0

Jag är förvånad över att svenska "liberaler" hyllar Sarkozy.

Han har lovat att "rensa upp bland slöddret i förorterna".

Tror inte ens Sverigedemokraterna skulle använda ett så grovt språk (Inte i media i allafall)

Samma sidor som fördömer SD öser nu lovord över Sarkozy. Han kan på inga villkor släppa in Turkiet i EU.

Sarkozy är högerns alternativ, Royal vänsterns. Det verkar vara enbart det som avgör vad man tycker. Läskigt! och enögt.

Ida
0

#17 Vilka är det som "hyllar" Sarkozy?

Lisbeth, misförstå mig inte nu, jag försvarar inte Sarkozy på något sätt. Men, jag ville påpeka att han faktiskt inte ens tillträtt än och jag "känner" att han är annorlunda än Bush.

Så det var i så fall en förolämpning mot Sarkozy att han är som Bush, inte tvärtom.

zzTCM
0

Jag tycker inte det var någon förolämpning alls.

En man som uttrycker sig så här "Spola bort betongens slödder med högtrycksspruta" bör inte ha någon makt enligt mig.

Men Göran Hägglund kd jublar Fundersam och även resten av gänget verkar nöjda. Han hyllas även en hel del i massmedia.

http://www.aftonbladet.se/vss/ledare/story/0,2789,1062313,00.html

http://ilsemarie.wordpress.com/2007/05/07/sloddret-ska-bort-och-startlagen/

Mitralis
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är det någon som vet hur det ser ut nu några år efter?