Ni som inte såg kvällens Uppdrag Granskning, Se:
http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=14750&lid=puff_802712&lpos=extra_0
Det tar en liten stund innan reportaget spelas upp.
Själv anser jag att de ansvariga bör avskedas och att en polisanmälan bör göras. Vad tycker ni? Vad kan vi göra tillsammans?
//CarlS
Jag såg det tyvärr inte.

Jag, såg inte allt, eftersom grannen kallade på mej, men det lilla jag såg var verkligen skrämmande. Jag håller med att de skulle åka bort allihop. Lite räfst och rättarting bland dem hade inte skadat.
Ska titta på reportaget senare, tror jag, men jag missade nog bara det allra sista.
Det är alldeles för mycket byråkrati och "vattentäta skott" både inom och mellan myndigheter.
Visserligen finns det en lag om samarbete, men de ska ju efterlevas också.

Nu har jag tittat på den biten av reportaget, som jag missade. Dessutom läste jag några av diskussionsinläggen. Det fanns ett förslag om att JO-anmäla dessa personer, och då menar jag socialchefen (förvaltningschefen, som han själv kallade sig) och han med skägget. Jag tror att jag ska göra det, bara för att se om det hela behandlas hos JO. Enligt förvaltningslagen ska ju elektronisk post jämföras med annan post och diarieföras. Många myndigheter slarvar med detta, för min del handlar det faktiskt om ett sätt att kontrollera JO också. 
Självklart öhänder liknande saker överallt i landet, men om man koncentrerar sig på just detta och ser till att det blir en ordentlig "folkstorm", så kanske andra kan sköta sig bättre i fortsättningen.
Vad säger ni? Är ni också pigga på att agera?
Jag såg inte programmet. Men jag har tittat på en del av reportaget. Känner spontant att det är ett sjukt samhälle vi lever i. Visst man kan se att det brister i enskilda personers agerande och då är det lätt att peka ut syndabockar för att svära sig själv fri. Men som jag ser det så har vi inte haft någon psykvård att tala om. Där brast det MYCKET hos den föregående regeringen.
Att som man t.ex. inom omsorgen av psykiskt utv störda skickat ut människor att helt plötsligt klara sig på egen hand och avvecklar institutioner i rask takt utan att tänka på konsekvenserna har gjort att det finns många som inte mår bra i samhället och som behöver hjälp.
Många hemlösa är ju också psykiskt sjuka. Det är inte alltid att det är pengar till bostad som saknas. Många gånger saknas förmågan att t.ex. betala sina räkningar i tid och då vet vi ju alla vad som händer. Jo vi blir vräkta och sedan är karusellen igång, där kanske även oskyldiga barn är inblandade.
I den här pappans fall så tycker jag att även han är sviken. Alla är offer i sådana här fall både barn och vuxna. Han skulle ha behövt mer hjälp från samhället. Vi lever på 2000-talet och ändå så faller massor av människor mellan stolarna. Inget barn och ingen psykisk sjuk person borde behöva utsättas för detta.
Nuvarande regering skjuter till mer pengar till psykvården, det är bra. Men det allra viktigaste är ju hur de kommer att användas och det återstår att se… Det viktigaste är ju ändå vilken syn samhället har på sjuka om vi ska få se någon förändring! Jag anser att det behövs politiker som vill tillvarata ALLA människors intressen, inte bara vissas. Vi får inte rösta fram enögda partier!!! Vi får de politiker och det samhälle vi förtjänar!
#0 Kan jag inte få en aning om vad det handlar om?
Eller är inlägget bara ett reklaminlägg för att jag ska titta på svt.se?
;-)
#6 :)
OK, här en liten sammanfattning:
"I fem års tid tvingades Louise bo ensam med sin pappa, en psykiskt sjuk missbrukare och våldsbrottsling.
Socialtjänsten fick den ena varningssignalen efter den andra - men ingen ingrep för att hjälpa flickan.
Uppdrag gransknings reportrar Janne Josefsson och Lars-Göran Svensson avslöjar vad myndigheterna faktiskt kände till."
OBS! senaste nytt är att socialchefen har gått ut och bett flickan Louise om ursäkt! Läs mer på svt.se
Och det är inte som jag gör reklam för kanalen Anders! 
//CarlS

Jag såg programmet igår. Det var ruggigt och jag mådde illa. Det finns ingen inblandad som kan säga att de inget visste (även om de självklart försöker hävda så). Gång på gång blev socialen inkopplad på ärendet och lika många gånger struntade de i att göra något åt det. Jag tror mycket på den förklaring som en polis uppgav………de var helt enkelt rädda för pappan.
Bara den saken att den lilla flickan satt i en bil, mitt i vintern och under julhelgen, på en parkeringplats vid en stormarknad, tillsammans med pappan som var hög som ett hus (påtänd), och både polis och sociala myndigheter var dit och lät flickan sitta kvar i bilen med pappan utan att ingripa…………..fruktansvärt.

#5, jag tror inte att det är så enkelt alltid. Det är inte alltid så att det är en psykisk sjukdom som gör någon till missbrukare, utan precis tvärtom. Dvs, en missbrukares beteende blir densamma som en psykisk sjukdom. Anfetamin och andra droger är personlighetsförändrande i sig. Många missbrukare hamnar inom psykvården och behandlas som "rent" psykiskt sjuka, eller kallas för dubbeldiagnoser. De får andra typer av droger som kanske passar på en rent psykisk sjuk, men är direkt livsfarlig på en narkoman, då effekten slår helt fel. Betänk också att det är rätt vanligt att en, låt säga, anfetamist blandar sina droger. Först intar han anfetamin som ju är uppiggande (uppåttjack). De varken sover eller äter under flera dygn. När de sen vill ner igen så super de och tar mängder med t ex Rohypnol. Det säger sig självt att det slår slint i hjärnan. Har man sen hållt på med detta år ut och år in så bränner man ut hjärnan rejält och man funkar inte "normalt" längre.
#7 Då är jag med! Jag läste om det i tidningen i morse och blev alldeles upprörd!

#1 Probelem med svenska myndigehter ( i viss mån även privata företag) är just att man inte avskedar den ansvariga. Läkare/tandläkare kan hålla på att felbehandla patienter,.. Socionomer kan strunta i varningsignaler hos barn utan att att de ens får böta eller få foten.
Jag blir bara förbannad på alla som har mage att plocka ut lön när man inte sköter sitt arbete…
---
#11 Det finns andra, och mycket mer effektiva sätt att skapa förbättring än uppsägning.
Tyvärr händer det här varje dag. Vet inte riktigt vad som är problemet men soc gör inte ofta sitt arbete tillräckligt bra. Byråkratin i Sverige är ju ett problem, den fungerar verkligen inte felfritt.

Den som aldrig gjort ett misstag på jobbet kastar första stenen…
Jag försvarar inte socialens agerande men efterlyser lite proportion i fördömandet. Vissa personers sjabbel på jobbet får större konsekvenserän andras. Just nu står (enligt tidningarna) 100-tals personer utanför soc-kontoret i Vetlanda och skanderar om avgångar.
Jo, det är mänskligt att fela och jag gillar inte att kasta stenar. Men i detta fallet måste det hända något drastiskt då människor i förtroendeställning helt har nonchalerat en liten flickas missförhållande så till den grad.
De har inte skött sitt jobb vilket har lett till att Louise mått väldigt illa en längre tid…
Frågan är om de är riktigt lämpade för sitt uppdrag och har den kompetens som efterfrågas? Man kan ju undra..
Nu är det många som vill ha in nytt folk och rensa upp i skiten. Det behövs nog.
//CarlS
Jag tror inte att det hjälper så mycket om socialtjänstchefen avgår eller inte. Snarare så tror jag att han tagit verklig lärdom av det som hänt och vill arbeta för att det inte ska inträffa igen. Men av vad jag har förstått så väljer han att avgå.
Jag tycker att människor ska demonstrera men att de i första hand ska demonstrera emot politiker som inte avsatt tillräckligt med pengar till ubildning inom psykvården och emot en dålig psykvård överhuvudtaget. Man ska också demonstrera emot ett Sverige som inte lyssnar till barnen!
Låt Louise bli en väckarklocka och se till att nya politiska beslut tas fram som hjälper Louise och andra barn nu när detta inträffat så att utsatta barn får den hjälp de behöver i fortsättningen. Låt barnens röst få höras i en verkligt demokratisk skola. Vi måste föra fram barnen och lyssna på dem. Hur ska vi annars upptäcka när de mår dåligt i tid.
Att låta huvuden rulla och så in med nytt folk tror jag inte löser någonting tyvärr.
Tycker ändå att det är bäst att byta ut de ansvariga i detta fallet. Bäst för dem själva…
Annars håller jag med dig i det stora hela…
//CarlS