Politik iFokus

Politik

Etikett: 15-politiska-partier
Läst 14608 ggr
[BigMama]
0

Minoritetsregering eller koalition?

Hej!

Kikar in i detta forum för första gången. Här borde det finnas mycket att diskutera? Glad

Det jag skulle vilja ha hjälp med är ett klargörande av vilken slags regeringsform vi har idag.

Min lärare sa under en genomgång att vi idag har en minoritetsregering, då M inte fick majoritet i valet, men hade flest röster av väljarna. Vi hade INTE koalitionsregering eftersom alliansen redan var bildad innan valet???????

Förra regeringsperioden hade vi däremot en koalitionsregering enligt regeringens hemsida http://www.sweden.gov.se/sb/d/4393 , men enligt läroboken rådde majoritetsregering som bestod av flera partier.

I artikeln på politik i fokus startsida har vi tydligen minoritetsregering.

Vore väldigt tacksam om någon kunde förklara detta tydligare!

Lumac
2

Att vi hade en majoritetsregering förra mandatperioden och har en minoritetsregering idag tror jag de flesta håller med om. Däremot förstår jag inte riktigt vad din lärare menade med koalitionsregering. Jag skulle definera koalitionsregering som en regering sammansatt av flera partier, vilket vi har idag och hade förra mandatperioden. Jag har aldrig stött på någon annan definition vad jag kan komma på.

Så jag skulle säga att vi idag har en minoritets- och koalitionsregering. Det ena behöver inte utesluta det andra.

[BigMama]
1

Alliansen fortsätter regera
Den borgerliga alliansen är fortfarande i regeringsställning efter valet 2010, men har inte längre majoritet i kammaren. Partierna som ingår i regeringen har tillsammans 173 mandat medan de övriga partierna tillsammans har 176. Statsminister Fredrik Reinfeldt leder därför en minoritetsregering. www.riksdagen.se

Är det verkligen så att det ena inte behöver utesluta det andra? Obestämd

Lumac
0

Det du citerade motsäger inte mitt tidigare inlägg. Mellan 2006 och 2010 hade vi en majoritetsregering, och från 2010 har vi nu en minoritetsregering. Där måste det vara antingen eller.

Däremot har vi både före och efter 2010 haft en koalitionsregering, dvs en regering bildad av flera partier. Så idag har vi en minoritets- och koalitionsregering. Mellan 2006 och 2010 hade vi en majoritets- och koalitionsregering.

[BigMama]
0

Varför skriver inte riksdagen in det då på sin hemsida? Obestämd

Lumac
0

Det måste väl inte stå på riksdagens hemsida för att vara sant?

Varför tycker du att vi inte har en koalitionsregering idag? Vad är skillnaden mot den förra mandatperioden?

Slår man upp ordet i nationalencyklopedin defineras ordet koalitionsregering som: "regering som består av två eller flera politiska partier." Det tycker jag stämmer med vad vi har idag och hade även under den förra mandatperioden.

Mitralis
0

BigMama, fick du någon klarhet i det hela? Glad