Därför är jag nykterist
Och ja, det är politik.
- Varje år dör mellan 5000 och 7000 svenskar av sjukdomar eller skador orsakade av alkohol.
- I 75% av alla våldsbrott är alkohol inblandat.
- Alkoholindustrin utnyttjar människor, främst unga och i tredje världen.
- 200.000 barn lever med en alkoholmissbrukande förälder. Det är mer än 2 barn i varje klass.
- Alkohol är helt onödigt. Då det inte gör en gladare, inte gör en mer utåtriktad eller bättre på att dansa. Det är placebo. Det enda alkoholen gör är att den gör dig trött, ger dig sämre motorik och uppfattningsförmåga.
- Alkohol är vår vanligaste drog. Den är dessutom depressiv.
- Alkohol ökar risken för psykiska sjukdomar, hjärtfel, cancer, stroke, leverproblem, magkatarr, diabetes, benskörhet, minskad potens och sexlust m.m.
- Alkohol under graviditer ökar risken för svagbegåvning och andra hjärnskador på barnet.
- Alkohol är inblandat i 30% av alla dödsolyckor.
- Fler har oskyddat sex onyktra än nyktra.
- Samhället har en glorifierad syn på alkohol. Man måste dricka för att vara okej. Jag köper inte det. Alkohol är en farlig drog. Inget man ska behöva bruka varje helg för att få räknas som normal.
- Det är okej att supa varje helg. Ofta ett måste. Jag tror att många ungdomar har alkoholproblem utan att det syns pga sättet de super på är okej. Jag har både hört många ungdomar och läst bloggar där ungdomar skriver där de kan säga/skriva så här: "Jag söp inte i helgen, det var skitjobbigt, brukar alltid supa annars, har aldrig haft så tråkig som då."
- Hur kul är det inte att glömma bort hur "kul" man hade kvällen innan?
Fortsättning följer!
Källor: UNF.se, CAN.se

En mycket viktig fråga som jag håller med om till fullo.
Hade alkoholen introducerats i samhället idag hade den blivit förbjuden. Våra kroppar är inte gjorda för att dricka alkohol. Kroppen måste gå på högvarv för att avgifta sig under ruset och då är det främst lever och njurar som gör grovjobbet.
Frågan är varför människor frivilligt häller i sig dessa drycker för att sedan bli fåniga, dumma, klumpiga och ibland göra bort sig totalt.
Varför???

Kan inte låta bli att tänka på:
"Alkohol är inblandat i 30% av alla dödsolyckor"
Detta innebär ju att 70% av alla dödsolyckor orsakas av nyktra personer
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Jag dricker alkohol
Därför att jag inte dricker så mycket att jag får skador av alkohol.
Jag begår inga våldsbrott
Dom vingårdar som producerar det vinet som jag dricker utnyttjar inte människor utan är hårt jobbande personer med en brinnande entusiasm för det dom gör
För att jag inte missbrukar alkohol så min son ser inget alkoholmissbruk hemma
För mig är alkohol (i form av vin) något som jag njuter av och tycker är gott. Två glas vin gör en god måltid godare, får mig avslappnad efter en hård dags arbete och gör mig inte negativt påverkad.
Två glas vin om dagen är bra för hälsan vilket många undersökningar visar.
Så vad jag försöker säja är att alkohol som så mycket annat är farligt om det används på fel sätt. Men att sluta med eller förbjuda något bara för en del av oss inte kan hantera det är helt fel väg att gå.
Sverige framför allt har ett mycket konstigt sätt att se på alkohol precis som du säger. Man får man inte dricka något under veckan men det är okej att bli skitfull på helgen. Jag blir lika förvånad varje gång jag kommer till Sverige och ser 40, 50-åringar fulla på stan. Likadant när man går på någon släktmiddag där det skall drickas grogg inte för att det smakar bra utan för att bli påverkad. Att det nästan bara är i Sverige som lådviner är stort visar att svensken dricker sitt vin mest för alkoholens skull och inte för smaken.
I min rätt stora bekantskapskrets ser jag inte ett sådant uppförande. Där träffas man och dricker lagom. Man kan träffas och ta ett par glas vin och på sommaren kanske en Bloody Mary eller likande. Inte tusan blir folk snörfulla.Men man umgås ofta på en restaurant eller pub och äter något gott och dricker ett par glas vin innan man åker hem.
Sedan är det alltid farligt med statistik. Om alkohol är inblandad i 30% av alla dödsolycker betyder det att dom inte skulle hänt om personerna varit nyktra eller hur många av dom skulle hänt ändå?
För man kan säga att sex är inblandat i 100% av alla våldtäkter så borde vi inte förbjuda sex. Klamydia och andra sjukdomar har ökat enormt dom sista åren så sex är ett mycket farligt njutningsmedel som är totalt onödigt om man inte skall fortplanta sig.
Sveriges alkoholpolitik med systembolaget och storebrorssyndromet har inte fungerat. Är det inte dags att tänka lite annorlunda och framför allt inte hela tiden straffa den stora majoriteten av befolkningen som sköter sig. Så du pratar om en minoritet i samhället. Det är samma som med den minoriteten som äter dåligt och kostar vår sjukvård massor av pengar. Inte kan man förbjuda en viss sorts mat eller ha ett systembolag för mat så att du bara får köpa en viss mängd kalorier om dagen.
Det ÄR en väldigt märklig inställning till alkoholen i Sverige, en inställning som inte finns i sydeuropa. Varför kan man ju undra…….
Sen är det ju stor skillnad på att dricka ett gott vin för att njuta och att supa sig full. Det går liksom inte att jämföra, det är två helt skilda saker.
Det finns en anledning till att det bildades ett Systembolag, nämligen att Sverige höll på att supa ihjäl sig. Hembränningsapparaterna puttrade i de flesta stugor.
Här finns lite fakta om detta

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller också med om att alkoholen, som den används i Sverige, är enbart negativ. Som tur är tycker jag inte om alkohol i någon form och jag dricker på sin höjd minimala mängder om jag blir bjuden vid någon tillställning.
#3:
Detta innebär ju att 70% av alla dödsolyckor orsakas av nyktra personer
Nej, olyckor kan ju orsakas av annat än människor.. :)
#4:
I rubriken används ordet nykterist - och kanske man inte behöver vara absolutist. Att dricka som du gör känns inte som något negativt.
"Every point of view is a view from a point."
Alltså jag har inget emot människor som kanske tar sig ett glas vin till middagen på helgen. Men att jag har valt att vara absolutist är för att jag inte tycker det är någon nytta av att dricka alkohol, speciellt när jag inte tycker om alkoholsmaken.
Det är helt riktigt att man skall kunna dricka eller inte dricka för att man själv vill ha det så. Att folk skall tycka sämre om någon för att den inte dricker alkohol är löjligt och jag tror tyvär att det är ganska vanligt i Sverige. Om man inte tycker om alkoholhaltiga drycker så varför skall man då dricka.
Men samtidigt så visar du lite av den svenska inställningen när du säger "ett glas vin till middagen på helgen". Varför helgen? Varför inte till maten under veckan?
Jag dricker ett eller två glas vin på vardagar lika väl som på helgen. Jag dricker inte varje dag men dom flesta. Men jag dricker heller aldrig så att jag blir berusad. Jag umgås med många personer som har likande vanor som mig och det finns flera som inte dricker alls.
Det är det jag känner är fel i Sverige. Det är inte okej att dricka lite alkohol i veckan men det är helt okej att supa sig sketfull på helgen. Tänk om vi kunde ändra den attityden.

#7: Tycker inte om alkoholsmaken? Har alkohol en smak? har druckit åtskilliga alkoholhaltiga drycker i mina dar men någon alkoholsmak kan jag inte identifiera. Kan det vara den där beska eftersmaken av vin du menar? Den tycker jag inte heller om, så jag föredrar alkoholfritt vin som faktiskt saknar den. Däremot har jag inte funnit den eftersmaken i andra alkoholhaltiga drycker
Att jag sa helgen är för att jag tycker inte det är okej att dricka varje dag. För även vid mindre mängd alkohol varje dag så skadar det kroppen. Och visst det är upp till dig att skada din kropp. Men då vill inte jag betala för din sjukvård.
För övrigt, du som säger att alkohol inte har en smak har hyfsat dåliga smaklökar:p

#10: Jag har utmärkta smaklökar eftersom jag kännar alla andra smaker men inte den av dig beryktade alkoholsmaken, kanske det beror på att den inte finns?
Jag tror inte att alkoholen i sig smakar något, och i så fall är det väldigt svårt att bedöma vad som skulle vara alkoholsmak eftersom all starksprit är smaksatt på ett eller annat sätt.
Sen är det ju styrkan i alkoholen som upplevs både i munhålan och svalget och ibland även ner i matstrupen med mer eller mindre brännande känsla beroende på hur stark drycken är.

#12 Jo stark sprit ger en definitiv upplevelse, men jag vill knappast kalla den för smak
#10 Upp till två glas vin om dagen skadar inte kroppen. I själva verket så är det bra för kroppen så du behöver inte betala för min sjukvård.
Vid lite alkohol varje dag så har man konstaterat att fördelarna uppväger nackdelarna men om man dricker mycket vid få tillfällen under veckan så skadar det kroppen. Spanjorskerna som normalt dricker alkohol varje dag har en längre medellivslängd och mindre hjärtsjukdomar.
I Sverige så har myndigheterna alltid gått ut med att alkohol, även i små mängder är farligt. Detta är inte sant och det skulle vara bättre om dom slutade att behandla svensken som små barn och iställer behandlade dom som vuxna. Då kanske svensken skulle börja uppträda som vuxna när det gäller alkohol.

Joo, svensken kanske höll på att supa ihjäl sig… Men jag tror inte att överförmynderi är vägen att gå…
Om nu folk vill supa sig fulla och kanske t.o.m då av det, låt dem göra det. Är man mogen nog att öppna flaskan och hälla i sig får man väl stå sitt kast. MEN de ska inte tro att samhället ska finnas där och hålla handen när allt barkar åt skogen… Idag daltas det för mycket med missbrukare av alla de slag…
OK, VILL de verkligen sluta, och sluta för gott, ska de naturligtvis ha all hjälp de behöver, men självklart under hårda krav på motprestation. Supande och drogande på allmän plats såsom parker och torg ska inte vara tillåtet överhuvudtaget. JAG vill inte tvingas se dem sitta där aspackade och otrevliga.
Vill man supa ner sig kan man göra det hemma där ingen behöver se eländet!
Som jag ser det är man väl själv ansvarig för vad man stoppar i sig eller gör och ska oxå ta konsekvenserna av det. Ingen ska komma till mig och gnälla över jobbiga baksmällor och förlorade pengar.
Och varför ska jag jobba hårdare bara för att mina kollegor har supit och festat hela helgen? Kan man inte hålla sig nykter, får man väl bita ihop och låtsas som om allt är OK.
Kanske folk skulle börja tänka själva om de insåg att de måste "moppa upp" efter sig…
Det är väl som med allt annat… Man kan inte äta kakan och ändå ha den kvar. Man kan inte kräva att nån annan ska ta ansvaret för vad man själv gör.
Observera att jag i detta inlägg syftar på de som super och drogar, inte dem som tar sig en öl eller ett glas vin eller liknande då och då.
#15 Håller med dig. Tyvär så är det så idag att människor inte behöver ta ansvar för sina egna handlingar och alltid så är det någon annans fel.
# 15 - Jo det är kanske inte relevant att jämföra dagens Sverige med 1800 talets. Jag ville bara belysa varför Systembolaget kom till. På den tidien ställde supandet till fruktansvärt mycket för hela samhället.
Och tyvärr är det inte bara den som dricker som får bära bördan av supandet, utan även de följder som uppstår med rattfylleri, misshandel och annat där andra människor råkar illa ut.
Om någon vill sitta och supa ihjäl sig hemma så bekommer det inte mig det minsta eftersom det är hans/hennes val. Men i det ögonblick som supandet får följder i samhället, då är det samhällets skyldighet att rycka in både som förebyggande och påföljdsåtgärder.
Sen kan man du diskutera om systembolaget ska finnas till eller om spriten ska "släppas fri". Jag tycker att Systembolaget ska fortsätta att finnas till för att där finns mycket kunskap.
#17 Jag tycker att monopolet skall bort. Jag har en helt annan syn på kunskapen på bolaget. Varje gång jag har varit på bolaget så blir jag ledsen på hur lite dom vet om bättre viner. Det är så att man gråter ibland.
Om det var tillåtet med riktiga vinbutiker så skulle man få ett större utbud av bättre viner samt personal med bra kunskaper. Om det är konkurrens så måste man ha bra kunskaper för att göra bra ifrån sig. Då kanske svenskarna skulle upptäcka att det finns riktigt bra viner istället för dom billiga lådvinerna.
Kanske detta är skillnad från butik till annan butik. Jag fick mycket hjälp förra året då jag skulle ha ett speciellt Australiskt vin att ge bort som present. Jag tror också att lådvinemänniskorna är de som inte är så noga med vad de dricker, eller har intresse för olika viner och smaker.
Jag har många gånger gått in och berättat vad jag skulle servera både till för- huvudrätt och dessert. Och fått bästa hjälp. Så jag tror att vi använder denna kunskap hos Systembolaget för litet.
Man skulle ju kunna öppna enbart vinbutiker. Det har gjorts i Malmö och det var väldigt trevligt att gå in det för där fanns även ostar och annat trevligt. Att man delade upp i vin och öl+sprit.
Så slapp man böjen. (ska förklara för dem som inte vet)

#19: Böjen, är det nån variant på halvböj=Explorer ?
# 20 - Precis 
Jag dricker i princip inte alkohol d.f.a. jag gillar inte effekten på hjärnan och övriga kroppen.
Ja kan ta mig en öl eller ett glas vin, sedan säger det stopp. Varken kropp eller själ vill ha mer.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
Jag står till 100% på TS sida. Jag är likadan, av samma orsaker som TS. Dricker aldrig alkohol. Är en stark principmänniska.
#23 Jag har inget emot människor som inte dricker alkohol men jag blir alltid lite undrande när det är på grund av principer.
Men om den personen samtidigt är vegeterian på grund av hur djur behandlas, inte har egna djur i burar för eget nöjes skull när djur borde få vara fria, aldrig åker bil för att det bidrar till miljöförstörning och så vidare då har jag en förståelse. Sådana principmänniskor har jag respect för.
Alkohol gör att hjärnan frigör dopaminer(lyckohormon). Det är alltså inte placebo att man känner sig glad av alkohol.
Jag dricker mig full då och då eftersom det är kul att vara full och alkohol smakar gott.
Äter inte kött från butik. Vill veta att djuren levt bra. Åker kollektivt. Har en kanin som går lös i trädgården om dagarna. Hoppas du kan förstå mina principer.
Skulle aldrig drömma om att göra något så underligt som att dricka alkohol.
Det är ett gift som angriper de flesta organ i kroppen.
Jag kommer ihåg när en Norsk studie med magnetkamera kunde konstatera att hjärnan krymper och förtvinar av alkohol.
Dricker man en starköl eller en halv flaska vin så känns det lite kul i drygt en timme. Sedan känner man sig avslagen i 5-7 timmar . Är det värt det. Knappast.
Man blir mindre intelligent av sprit! Det är oerhört väldokumenterat hur omdömet försvinner, hur motoriken försvinner.
Man skulle kunna göra listan väldigt lång över allt elände som alkohol skapar.
Tusentals svenskar dör varje år av denna dödsdrog.
Är det måhända någon som vill ha oss lite mindre intelligenta ? Jaa, det tror jag nog. Det blir nog ingen revolution om man lyckas lura i folk att dricka lösningsmedel.
Utvärtes kan det kanske fylla en funktion, men att dricka det….nää, det kan knappast vara meningen.
#26 Som jag sa så har jag inget emot människor med principer. Själv har jag principen att individen är ansvarig för sina egna beslut vilket gör att jag inte avstår från något bara för att vissa inte kan hantera det.
# 25 Alla är vi olika. Jag ser inte det roliga i att vara full och förlora kontrollen. Sedan smakar inte alkoholen i sig något utan det är väl i dom olka formerna som öl, vin och spritdrycker som smaken kommer ifrån.
#28 Det är inte bara för att vissa inte kan hantera det som jag avstår. Vore ju rätt lustigt. Vi är alla olika individer. Jag instämmer även i det #27 säger. Det är ytterligare en av mina anledningar. Fick höra om det när jag var väldigt liten, så har aldrig velat ha "närmre kontakt" med alkohol.
#29 Men två glas vin om dagen gör mer nytta än det förstör. Samma sak som att fett i lagom mängd är bra för kroppen och så vidare.
Men vi tycker olika och det är bara att respektera.
#30 Jag vet, så gott som allt i lagom mängd är nyttigt sägs det. Men då den gränsen tar vid så tar mina principtankar över.
#29 Alla förlorar inte kontrollen. Jag blir enbart gladare och piggare av sprit, tråkiga människor blir roliga, man blir automatiskt intresserad och glad av sådant som man tycker är trist när man är nykter. Det är också väldigt avslappnande att tex dricka ett glas vin när man kommer hem från jobbet och ska slappna av. Min kille får mindre värk i sina axlar och rygg när han dricker eftersom det är muskelavslappnande, så han brukar ta nån öl efter jobbet. Jag har skapat måånga nya kontakter pga att jag varit mer öppen och pratat med fler efter några glas. Och som sagt, alkohol frigör dopaminer. Så ja. Det är kul att vara full helt enkelt. Det finns också en stor variation av goda drinkar, olika viner mm som är väldigt trevliga att testa på.
Sen är det ju klart det finns nackdelar, missbruk mm. Jag tänker dock inte sluta dricka pga att andra människor har beroendeproblematik.
#32 Jag försöker inte få dig att sluta heller. Förklarar bara mitt avståndstagande, inget annat.
Vet vilken inverkan det har. Jag har dock hört för många som gått över gränsen. Att inte minnas dagen efter skulle vara hemskt i mina ögon. Minns saker fotografiskt från när jag var under 5 år. Skulle kännas konstigt att inte minnas gårdagen.
Nej tack, säger jag.
#15 Jag har lite svårt för sådant synsätt. Jag skulle aldrig vilja leva i ett samhälle där någon ska sitta och välja ut vilka som har rätt till sjukvård och inte, det skulle ju inte gå. Visst, en alkoholist har själv någonstans valt att supa sönder levern, men även elitidrottare och extremsportare vet att deras intressen medför stora risker, ska de betala sin sjukvård själv? Varför är det skillnad på missbrukare och andra skadade? Det är en naturlig sak för människor att vilja berusa sig, det har vi gjort i urminnes tider och kommer nog alltid göra det också. Jag tycker inte att vården, någonsin, ska döma personerna de behandlar - vården är för alla, oavsett vilka dumma val man gjort i livet. Tycker också man bör avkriminalisera droger såatt missbrukare inte ska behöva vara rädda för att söka hjälp när de behöver det.
Har också lite svårt för det här med att man inte vill se alkoholister eller drogmissbrukare på gatorna. Visst om de är aggressiva är det inte trevligt alls, men de flesta a-lagare jag känner till vill bara prata med någon. Jag brukar prata med "såna" när de kommer fram, oftast är de trevliga och har intressanta historier att berätta(de har varit med om otroligt mycket). Förstår inte varför man ska låtsas som att problemen inte existerar. Dom är ju fortfarande människor..
Utan behandlingen min kille får för heroinberoende(metadon) hade han troligtvis inte levt idag. Han har tagit sig ur ett liv som kriminell heroinist och sköter sig som vilken människa som helst med ett vanligt jobb, villa och volvo. Inte många hade klarat av det efter att ha varit beroende i flera år; jag hade garanterat dött någonstans på vägen. Jag är väldigt stolt och tacksam över att det finns behandlingar emot drogmissbruk, utan det hade han troligtvis begått självmord för längesedan. Vissa tycker att det "bara är att sluta knarka", men har de själva suttit med en spruta i armen nån gång? Svar nej, alltså vet dom inte hur det är att ta sig ur drogmissbruk..
#33 Jo man får ju dricka med måtta. Jag tål alkohol bra så jag brukar inte ha de där problemen med minnesluckor, illamående mm. Men det är ju olika från person till person. Sen är det väl jättebra om ni inte vill dricka för det händer ju onekligen dumma saker när folk är fulla, själv tycker jag dock som sagt att det är kul. Tycker också det är naturligt att vilja testa någon gång, många nykterister "förstår inte det roliga" och det är klart de inte gör när de aldrig varit fulla någon gång.
Sen påverkar ju olika droger olika människor väldigt individuellt. Hur en alkoholist upplever en fylla skiljer sig ju antagligen från en normal person persons fylla, det är ju några receptorer i alkoholistens hjärna som reagerar väldigt starkt på just alkohol och gör att alkoholisten känner sig lycklig eller liknande medans vissa bara somnar eller mår illa.

Om det skulle vara så att man blev mindre intelligent av att dricka så borde jag vara ut stånd att sköta mitt arbete vi det här laget.
Jag tycker om att ta ett par öl när jag kommer från jobb, att sudda ut kanterna lite. Men däremot tycker jag inte om att bli berusad. Nu vid pass 50 så har man lärt sig var gränserna går!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#0 Är du medlem i IOGT-NTO?
Jag själv var medlem och satt i Värmlans styrelse fram till för en månad sedan. Jag håller såklart med i allt du säger :)
#37 Alltså jag satt i UNF värmlands styrelse :P
#36 Om du går in på sidan Illuminati där personen som sa att man blir mindre intelligent om man dricker alkohol håller till, så undrar man om det inte är motsatsen som gäller.
När det gäller alkohol så har det aldrig fungerat med förbud som vi vet. Det som måste ske är att ändra synen på alkohol och i Danmark har dom väl en annan syn skulle jag tänka mig.
Sånt här visar att systemet i Sverige inte fungerar. Sprithandeln

#39. Det ska i sanningens namn sägas att man dricker mer i Danmark, men jag tror inte att allt ligger i att alkoholen är mer tillgänglig, jag tror att en del beror på att det är just så stigmatiserat i Sverige.
Man sprider ut drickandet mer här, det är inte det där helgsupandet som i Sverige. hela förhållandet till alkohol är väldigt avslappnat. På våra gemensamma fredagsfrukostar på jobb finns det tex alltid Gammeldansk och Jägermeister på bordet, och folk tar en "lille en" tillsammans med frallorna och kaffet!

# 35:
Du säger att du tycker det är kul att bli full (eller har jag missuppfattat dig), men tror du alla omkring dig uppfattar dig som kul? Men du kanske är en av de människor som kan hålla dig mänsklig, trots att du är full
Tyvärr har jag alltför stor erfarenhet av folk som själva anser att de har jättekul och som tror att alla uppfattar dem som roliga, men som i verkligheten blir kaxiga, dryga, spydiga, pinsamma och rent ut av hotfulla.
Jag spelade in hur mina sk. vänner uppförde sig på en fest efter att bara ha druckit några öl… Det var glåpord, tafsande, slagsmål, uppkäftighet, förstörelse och nåt som kunde ha slutat med sexuellt utnyttjande… Sedan visade jag den för vännerna i nyktert tillstånd… Ingen rolig syn för de inblandade… Men det slutade med att 2 av 7 slutade dricka helt och hållet. Övriga dricker numer med måtta, och det går faktiskt att säga åt dem att uppföra sig nu. Det gick inte förut.
#41 Jag måste inflika med att jag tycker det är äckligt och obehagligt med folk som är fulla och inte kan hålla styr på sig själva. De jag träffat har uppenbart tyckt att de både haft och varit kul. Men jag bara äcklas.
#42 Nu pratar du ju om fylla.
Men om man pratar om den typen av drickande som t.ex Mingdie och Halvdansken menar hur ställer du dig då?
/Maria

Bumbleboo, jag tror att det är en åldersfråga. Man ändrar sig med tiden. Man lär sig var gränsen går.
#44 Jo, det är nog så.
/Maria

Dessutom är man däckad i 2 dagar efter en ordentlig fest numera !!
#46 Haha, ja inte orkar man lika mycket
/Maria
#43 Alkohol skadar på flera olika sätt. Så jag avstår.

Visst MajaL, det är ditt val, och inget dåligt. Jag avstår inte, och man måste inte bli full bara för att man dricker.
Nu svarade jag ju #43. Klart man inte måste bli full för man dricker. Men alkohol skadar ju även om man inte blir full.
#50 Jag tror knappast att du kan hitta någon studie som påtalar att det är skadligt om man tar sig ett glas ibland.
Regelbundet drickande i större mängd är givetvis skadligt men det är det nog ingen som säger emot.
/Maria
#51 Nej, men jag menar i längden. Jag klassar alkohol som en drog. Sådant avstår jag från. Sätter punkt för mig här.

Jag har tyvärr mest alkoholrelaterade erfarenheter av folk som tydligen inte vet var deras gränser går.
Att dricka ett glas vin till maten kan väl gå an, så länge man håller sig i skinnet. Men vissa tror ju att de kan uppföra sig hur som helst redan efter ett glas…
Med de erfarenheter jag har, skulle jag inte sörja om all alkohol bara försvann från jordens yta idag…

#34 Jag vet inte hur det ser ut där du bor, men här i stan är det inte trevliga alkisar och ondra drogbrukare på gatorna. De sitter och skrämar, slåss, kommer med otrevliga kommentarer och försöker tafsas. Många uppträder hotfullt och oftast ligger det burkar, flaskor och annat där de brukar "hänga". dessutom stinker det, eftersom de ju oftast inte har vett att gå till en toalett utan gör sina behov där de sitter, oftast i byxorna…
Jag säger inte att det är lätt att komma ur sitt missbruk, men jag vill inte heller behöva utsättas för dem på allmänna områden, såsom gator, parker och torg.
Vill de hålla på som de gör, kan de göra det där de inte utsätter allmänheten för sitt griseri…
Den dag de beslutar sig för att och vill ta sig ur sitt missbruk, ska de naturligtvis ha hjälp, men fram till dess vill jag slippa se och höra dem.
All heder åt din kille, han måste vara en enormt stark människa och har VALT det rätta livet! Men jag tror inte han heller tycker det är värst roligt att se missbrukare hänga på ofentliga platser, som han inte kan undvika…

Midsommar kommer ju nu, många kommer supa skallen av sig, bokstavligt talat i vissa fall.
Ett glas vin om dagen är tydligen bra för hjärtat. Dock är nog 1½ flaska vin förbannat dåligt för allt i kroppen, men det beror ju på om din lever hanterar det eller inte.
Dom flesta kan supa och inte bli dumma av det. Saken är den att dom människorna märks inte, dom är bara glada. Det är dom som bråkar som lämnar ett intryck, och är därför det du kommer ihåg.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Midsommar är ett svenskt fenomen som visar varför alkoholpolitiken i Sverige är så misslyckad. Jag har träffat många personer från andra länder som har besökt Sverige på midsommar och dom blir helt förundrande över den supkulturen som finns.
Deras reaktion är ofta att dom kan förstå varför ungdomar festar till eftersom det är samma över större delen av världen men att vuxna människor ligger och kräks eller raglar runt tycker dom är konstigt.
Och det är just den här attityden att folk tittar snett på någon som kanske dricker att glas eller två på vardagar men att supa sig sketfull på helger eller som nu på midsommar är helt okej och du är nästan konstig om du inte dricker då.
Inga lagar, systembolag eller tullhinder kan ändra den inställningen.
Tycker ni är starka som säger nej. Det är ju ett socialt tryck på att man ska dricka. Man ses som údda om man inte gör det. Sen tror jag man vänjer sig vid att tycka det är gott. Själv tycker jag öl kan smaka himmelskt ibland, och ett glas rött vin. Men måste erkänna att de första gångerna tyckte jag inte det. Samma sak som med snus, överlever inte utan snus efter maten (inbillar jag mig) men det smaka skit första gången. Glädjande nog ser jag många unga som inte dricker idag, bara för några år sedan var det värre i vår stad. Ett supande utan gränser, det ser de lite yngre och många tycker de gör bort sig varje helg.