Politik iFokus

Politik

Etikett: ordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 3435 ggr
[postmortum91]
0

Vem skulle du vilja träffa?

Jag har en fråga, om ni fick välja någon ni skulle träffa, en känd person alltså. Personen kan vara död eller levande, vilken skulle ni vilja träffat då? och varför?

Jag skulle vela träffa Hitler och Jesus (oavsett om han var guds son eller en rövare)

Hitler hade jag velat träffa för att höra vad han skulle säga om andra världskriget, och höra hur han resonerar kring saker och ting. Ta själv reda på om han var ett Geni eller en Dåre.

Jesus är rätt uppenbart varför, han är så omtalad, jag hade verkligen velat träffa denne man för att få reda på vem han egentligen var.

blombuketten
0

Karl Marx. Skulle väldigt gärna vilja diskutera hans manifest och hur han egentligen tänkte. Jag får inte manifestet att gå ihop med det som sedan hände i de s k kommunistiska länderna. Skulle vara mycket intressant att samtala med den mannen.

[GunillaR]
0

Jesus och Maria Magdalena. Är så himla nyfiken på om de fick några barn och om han verkligen dog på korset. Och så skulle jag fråga Jesus om var han fick sitt budskap ifrån om det var egna tankar eller om där fanns någon bakom, kanske Johannes Döparen.

Profeten Muhammed. Är lite nyfiken på vad som egentligen hände och om det verkligen är hans version som finns i Koranen. Antar att detta skulle bli ett intressant samtal.

Hitler skulle jag också vilja prata med. Jag är väldigt nyfiken på hur han fick ihop alla dessa människor omkring sig, för det var ju inte bara mördare och märkliga doktorer, utan också en drös med ingenjörer.

Tride
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle vilja träffa Indira Gandhi. Igen. Den här bilden tog jag i hennes mellanperiod, när hon hade förlorat ett val och därmed sin position som premiärminister. Under en viss tid lärde jag känna henne ganska väl. Det finns mycket jag skulle vilja samtala med henne om.

Bilden är tagen en vinterdag i hennes dåvarande hem i New Delhi. Mannen med mustachen är mr Dhawan, hennes personliga sekreterare och ständiga skugga. Vem den andra personen är vet jag inte. Han är lik hennes son, RAjiv, men jag tror inte det är han.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

[postmortum91]
0

#3 Hur kom du i kontakt med henne från första början?

En högt uppsatt politiker som jag träffat och pratat med är Margot Wallström, det är en fantastisk människa, vilken karisma hon har

Tride
0

Jag skrev till henne och bad om ett sammanträffande, vilket jag också fick. Såsmåningom utvecklade sig brevväxling och vänskap, i synnerhet under de år hon var utan formell maktposition. Mina sammanträffanden med henne resulterade också i ett antal artiklar, som bublicerades i bla DN och AB samt en bok om hur jag upplevde henne.

Här nedanför finns en länk till förlagssidans text om min senaste bok:" Andlighet och kärlek, ett kunskapsäventyr." Den handlar bla om mina resor i Indien och ett par av mina sammanträffanden med Indira Gandhi.

Något jag mycket har tänkt på den senaste tiden är ett uttalande av henne:

-Jag arbetar för Indien. Därför är jag inte pupolär i väst. De vet inte i vilken av sina små lådor de skall stoppa mig.

Andlighet och kärlek

Tride.

Tride
0

Friheten och makten

Här är en länk till en ganska nyskriven artikel kring Indien och Indira Gandhi. Länken går till min sida i facebook, där artikeln presenteras. Den är publicerad i nättidningen "Tidningen Kulturen." Tyvärr går det inte att få upp sidan med artikeln just nu, eftersom de håller på med uppdateringar. Det lär bli klart nästa vecka.

Tycker också att Wallström har verkat sympatisk. En annan politiker som jag träffade för ett antal år sedan och intervjudade var Karin Söder, som jag också gillade. Annars springer jag inte efter politiker precis. Just nu håller jag på att utvidga min artikel om IG till en lite skrift, dvs en längre essä på ca 100 sidor, planerar jag. Sammanget är intressant och komplicerat. Öst-väst, kolonialism, post-kolonialism, också detta med kvinnliga ledare i traditionellt manliga sfärer.

Tride.

[postmortum91]
0

Gud vad intressant :)
ska läsa nu, tack ^^

Tride
0

Glad

Tride.

Geru
0

Hitler skulle jag vilja träffa, förutsatt att han svarar helt ärligt på alla frågor jag ställer.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hitler, Stalin, Jesus, Muhammed, Budda osv. Alla de som påverkat historien som de gjort. Eller "Karl-Oskar och Kristina", eller de som stannade kvar, eller nån som riskerar att bli bränd som häxa, eller vem som helst från medeltiden. En viking? En träl? En afrikansk slav i Amerika? Det finns tusen.  

Kanske Marx, för att se vad han tyckte om vad hans ideer och böcker ledde till i Sovjet, Kina, Kambodja osv.

Men mest av allt skulle jag vilja träffa min pappa igen som tyvärr dog långt innan jag träffade min man, gifte mig och köpte hus. Eftersom jag bodde utomlands under en hel del år så kom jag hem kort tid innan han dog och då var han ganska dålig.   
Men jag vet, det var ju egentligen inte det tråden handlade om.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
0

Jesus vore givetvis intressant och även Moder Theresa.

Jag skulle vilja fråga henne om hennes handlingar var äkta godhet av hjärtat eller för att "säkra sig en plats i himlen"

Det finns tusen som Halvdansken skriver.

/Maria

Karmatarerskanise
0

Jag svarar inte lika djupt som ni andra och svara Michael Jackson ;)

Tride
0

#10 skulle vilja träffa din katt.TystOskyldig

Tride.

Halvdansken
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13. Elvis? Han på bilden?

Var beredd på att sitta och klia honom på magen i en timme….

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tride
0

Jaså, han heter Elvis. Men då är han ju känd också. Ja, det är den jag menar.

Tride.