Politik iFokus

Politik

Etikettmiljö-klimat
Läst 1076 ggr
CarlS
0

Regeringen minskar skyddet...

Naturskyddsföreningen
Pressmeddelande 2004-04-14

Regeringen minskar skyddet av natur i vårbudgeten

Anslagen till biologisk mångfald kommer att sänkas i regeringens vårbudget, trots att miljöminister Andreas Carlgren lovat motsatsen i flera intervjuer de senaste dagarna.
- Naturskogar som aldrig att kan ersättas kommer att försvinna på grund av det här beslutet, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Anslaget i statsbudgeten till biologisk mångfald används till att bevara skyddsvärd natur och arter, t.ex. genom att köpa in mark för att kunna avsätta reservat. Ett av syftena är att nå miljömålen som riksdagen beslutat om. Enligt Svenska Dagbladet idag kommer regeringen i den ekonomiska vårpropositionen att minska anslagen till biologisk mångfald de kommande åren med ungefär 100 miljoner kronor per år i förhållande till tidigare budgetar. Minskningen kommer att allvarligt drabba möjligheterna till skydd av värdefulla naturområden, menar Naturskyddsföreningen.

- Riksdagen har beslutat om ambitiösa mål för att skydda naturskogar i Sverige. Det är mål som redan är minst tio år försenade. Med sänkta naturvårdsanslag dröjer det ännu längre. Följden blir minskad rikedom i våra skogar och ytterst blir allemansrätten mindre meningsfull, säger Mikael Karlsson.

Beskedet från miljöminister Andreas Carlgren i Svenska Dagbladet kommer trots att han så sent som i onsdags till flera medier garanterat att anslaget inte skulle minskas. Naturskyddsföreningen hade då uttryckt oro för att den halva miljard som regeringen i en debattartikel aviserat skulle satsas på bl.a. forskningsåtgärder kring havsmiljön skulle tas från anslaget till biologisk mångfald. I dagens SvD motiverar miljöminister Andreas Carlgren urholkningen av naturvårdsanslaget med satsningar på havsområdet.

- Regeringen spelar ut miljömålen mot varandra, istället borde det logiska för att nå miljömålen vara att bredda miljöarbetet och förstärka miljöbudgeten, säger Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Världen över arbetar både rika och fattiga länder för att stoppa förlusten av höga naturvärden. Vid FN:s toppmöte i Johannesburg 2002 slog stats- och regeringscheferna i världen fast att förlusten av biologisk mångfald ska upphöra till år 2010. Samma mål har lagts fast inom Europeiska Unionen.

- När regeringen nu minskar anslagen sviker Sverige det internationella miljöarbetet. Naturvård måste få kosta pengar, säger Klas Hjelm, naturvårdschef på Naturskyddsföreningen.

Läs artikeln i Svenska Dagbladet:
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15096138.asp src="http://www.svensknatur.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

För frågor kontakta:
Mikael Karlsson, ordförande , 070-3162722
mikael.karlsson@snf.se
Klas Hjelm, chef naturvårdsavdelningen 070-2082391
klas.hjelm@snf.se
Anders Grönvall, presschef Naturskyddsföreningen, 070-655 46 19
anders.gronvall@snf.se

------------------------------------------
Bli medlem i SNF och stöd vårt natur- och miljöarbete!
http://www.naturskyddsforeningen.se/snf/medlem.cfm src="http://www.svensknatur.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
Handla böcker, CD-skivor och naturprylar i Naturbutiken:
http://www.naturbutiken.snf.se src="http://www.svensknatur.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
------------------------------------------
Detta är ett nyhetsbrev från Naturskyddsföreningen. Det går till intresserade i olika ämnen inom natur och miljövård. Skicka det gärna vidare till andra du tror är intresserade av innehållet.
Här kan du ändra dina person- och adressuppgifter eller avsluta din prenumeration:
http://www.naturskyddsforeningen.se/snf/e-nyhetsbrev/index.htm src="http://www.svensknatur.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
-------------------------------------------
Har du frågor om nyhetsbrevet? Skriv ett brev till info@snf.se
Naturskyddsföreningen, Box 4625, 116 91 Stockholm, tfn 08-702 65 00

CarlS
0

Så var det med det löftet! Ledsen

//CarlS

zzTCM
0

Ja miljön är väl inte direkt vad nuvarande regering prioriterar. Men det erkände ju Fredrik R själv i Rapport för en tid sedan. Vi har satsat på jobben sa han då. Nej jag tror att de kommer att falla på miljöfrågan i nästa val de har inte avsatt tillräckligt med pengar för klimathotet det är nog de flesta som prioriterar den frågan överens om. Jag tycker att det är trist om detta blir fyra förlorade år. Vi som gick i spetsen för miljöfrågor förut Ledsen Säga vad man vill om Persson han var då INTE min favorit. Men han såg iallafall miljöfrågan som en viktig fråga till skillnad mot Reinfeldt. Reinfeldt har väl också vaknat till, men lite väl sent.  Att satsa på miljön innebär ju också att man satsar på jobben på ny teknik m.m. så det borde ju passa alliansen…. Det är ju där framtidens nya jobb kommer att skapas….

Ang. Andreas Carlgren, det är synd om den mannen jag tror att han vill mycket och har stora visioner. Men han har nog inte så mycket att säga till om tyvärr. Det kan inte vara lätt att vara miljöminister i alliansen.

Ida
0

#2 Persson sa ju att han tyckte att allt var viktigt, vilket inte är så trovärdigt. Politik handlar i mångt och mycket om prioriteringar. Jag tror och hoppas att jobb och miljö i det här fallet inte behöver utesluta varandra.

Det handlar ju inte heller bara om en fördelningsfråga från regeringens sida. Det som verkligen kan göra skillnad är om alla börjar bli mer miljömedvetna genom små eller stora förändringar. Alla kan vi göra något.

zzTCM
0

Jag instämmer alla kan vi göra något och det är så skönt att de flesta resonerar på det viset nu. Men då borde ju nästa steg vara minst lika viktigt att få våra politiker att vilja gå i spetsen och påverka andra länder. Vi har ju ändå fått mycket beröm för vårat klimatarbete tidigare. Varför ska den här regeringen få ändra på det? För även om vi kan göra mycket var och en, så är nog det allra viktigaste det att världens beslutsfattare gör allt de kan.

Att invänta andra länder löser inte klimatfrågan. Då kan ju alla invänta varandra. Varför inte gå i spetsen och bli ett land som VERKLIGEN skapar nya jobb. Många tror ju att vi skulle vinna mycket på det. Undrar om inte de länder som verkligen vågar göra det kommer att vara vinnarna på alla sätt och vis.

Politik handlar i mångt och mycket  om prioriteringar instämmer helt. Alliansens miss är nog ändå att de inte prioriterat klimathotet. Det är ju först nu efter valet som de erkänner att det är en viktig fråga. Den fanns ju knappt med innan valet.

Som Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen säger "Regeringen spelar ut miljömålen mot varandra, istället borde det logiska att nå miljömålen vara att bredda miljöarbetet och förstärka miljöbudgeten"

Att inte avsätta tillräckligt med pengar till miljön nu är ju bara att skjuta problemen framför sig, förr eller senare ska notan betalas och var ska pengarna tas då?

Ida
0

#4 Nej, Alliansen "prioriterade" inte miljöfrågan inför valet. MEN som sagt, det ena behöver inte utesluta det andra. Alliansen prioriterade jobben, eftersom vi hade ca 1 miljon människor utanför arbetsmarknaden innan valet. Bara för att miljöhotet nu blir allt större kan man inte heller släppa allt annat, för då kommer det absolut inte finnas några pengar till miljösatsningar. Nu när fler kommer i arbete kommer man kanske inte behöva prioritera bort sådana här frågor i samma omfattning heller - allt hänger ihop!

Så, pengarna kommer från skattebetalarna, återigen. Och för att vi ska få in några skattepengar måste så många som möjligt ha jobb - vilket jag tycker vi är på rätt väg emot nu! :)

zzTCM
0

Allt hänger ihop instämmer helt och ja det har nog inte undgått någon att regeringen prioriterar jobben. Men återigen de har tydligen missat att man prioriterar jobben genom ATT prioritera miljön. En luft som går att andas är nog ändå det allra viktigaste att prioritera om människor SKA kunna arbeta i framtiden.

Pengarna kommer från skattebetalarna jag instämmer. Men att sänka ersättningar och nu ev. kräva sjukintyg från första dagen skapar väl ändå inte ett friskare Sverige? Att se till att så många som möjligt kommer ut i jobb är ju bra, men allt hänger ihop som du säger och ÄR lösningen en överbelastad sjukvård? Människor kommer att bränna ut sig i större utsträckning även de på vårdcentralerna som inte har resurser och ändå ska ta emot alla sjuka och hur klokt är det att människor med t.ex. influensa ska sitta och snörvla från första dagen för att få ett intyg istället för att ligga i sängen och kurera sig. Har inte den nya regeringen hört talas om smittorisker?

Men de verkar ju tro att de flesta sjuka bluffar och att de kommer att gå till jobbet istället för att vara hemma:) Vad blir då konsekvensen om sjuka människor i influensa går till jobbet? Jo, som jag ser det fler sjuka.

Pengarna kommer från skattebetalarna instämmer som sagt helt. Så det är ett gäng utbrända och allt sjukare människor som ska se till att det kommer in pengar? Människor är inga maskiner! Tänk på det ni som för tillfället är friska även ni kan bli sjuka en dag eller kan ni inte det?

http://www.alba.nu/motvallsbloggen/?p=439

zachs
0

Hurra, då kanske jag får behålla min skog och slippa få den konfiskerad till naturreservat!

CarlS
0

Vilken tur för DIG!

zachs
0

Tyvärr tror jag inte jag har sådan tur, men man kan ju alltid hoppas.

Ida
0

#6 Jag som trodde att vi diskuterade miljöpolitik och pengarna till den. ;)

Självklart blir inte folk "friskare" av att behöva visa sjukintyg från första dagen, men de kanske inte blir fullt så sjuka? ;)

Skämt åsido, inget folk verkar vara så sjukt som det svenska. Är inte det konstigt då?

För övrigt tror jag inte att många arbetsgivare kommer att kräva sjukintyg från första dagen bara för att möjligheten finns. Varför skulle de göra det?

zzTCM
0

# 10 Javisst diskuterar vi miljöpolitik!! va det inte du själv som sa att allt hänger ihop i # 5.

Ja vi har en hög sjukfrånvaro i Sverige instämmer helt. Jag tycker inte att det är speciellt konstigt. Vi är mycket sämre på förebyggande hälsovård än våra grannländer. De kombinerar alternativvården med den vanliga sjukvården i mycket större utsträckning. Det kunde kanske alliansen titta lite på istället för att se till att halva Sverige sitter på vårdcentralerna och smittar varandra med maginfluensa;)

Varför skulle de inte kräva sjukintyg från första dagen? En del människor verkar ju vilja "sätta dit" sjuka. Det är väl inte så konstigt heller att man vill att t.ex. det egna företaget ska "gå runt". Då väljer nog många att kräva intyg om man kan det.

Ida
0

#11 Jag håller med om att man borde satsa mer på preventiva åtgärder inom sjukvården. Det skulle spara mycket pengar och mycket smärta! :)

Jag tror faktiskt inte att så många arbetsgivare kommer att kräva sjukintyg om man inte verkligen tror att någon utnyttjar sjukförsäkringssystemet. Det skulle i alla fall inte jag göra.

altavista
0

åter till miljön: Alliansen återinförda regeringsstödet för flygspaninf efter skogsbränder

Allt  kostar

"växthusgaserna kommer 20 procent från skogsbränder och 18 procent från boskapsindustrin, alltså…
Nätupplagan - Nyheter*Blogg*Ekdal: 25 jan 2007 "