Politik iFokus

Politik

Etikett: ekonomi
Läst 1366 ggr
[GunillaR]
0

Världsekonomin och media

Jag är otroligt dålig på detta med ekonomi men att någonting är megafel det börjar bli väldigt uppenbart.

Det är ju inte första gången som det "svänger" i ekonomin både här och där i världen, men det verkar ju som att USA håller i taktpinnen när det gäller att dirigera världens ekonomi.

Kanske håller det nuvarande ekonomiska systemet och tänket att braka ihop? Man spekulerar i pengavärden som egentligen inte finns. Den sk "marknaden" styr helt.

Men hur stor del har media i detta? För om inte media hade spekulerat i olika scenarier så hade inte "marknaden" drabbats av rädsla som i sin tur drar undan hela grunden som nuvarande ekonomi står på.

Vad är era tankar och ert resonemang kring detta?

[mingdie]
0

När det gäller stora ekonomiska problem som det här så spelar det inte så stor roll vad median skriver. Dom som handlar i aktier har koll på vad som händer ändå och det är framför allt ekonomisk data från olika länder och bolag som avgör om dom skall sälja eller köpa.

Idag är det inte USA som dirigerar världens ekonomi längre. Om du läser vilket land som läxade upp USA så får du ett hum om vart den ekonomiska makten ligger idag.

[GunillaR]
0

Jo, jag läste - det var Kina. Och faktiskt så håller jag med dem. Kanske det är dags för en gemensam världsvaluta.

[GunillaR]
0

Förresten vad har Kina för ekonomi, är det marknadsekonomi eller? Jag vet väldigt lite om Kina, vet bara att ordet inte är fritt där.

[mingdie]
0

Kina har en sorts marknadsekonomi men den är väldigt hårt styrd från toppen.

En världsvaluta skulle inte fungera vilket problemen i Grekland visar. Jag tror inte att euron eller för den delen EU kommer att hålla i framtiden. Det är för olika synsätt och ekonomier.

[GunillaR]
0

Du har ju rätt på så sätt att varje land har sina "idéer" och traditioner. Dessutom när det kommer korruption in i bilden så är det ju väldigt svårt att anpassa sig till omvärlden.

Men på något sätt så tror jag ändå att en gemensam valuta och skrotande av alla börser skulle var ett friskt tag.

Vad gäller media så kanske media i sig bara är ett instrument att skapa rädsla för att därmed skapa oro. Någon måste ju "informera" media, det är ju inget som de sitter och hittar på själv

(Nu vaknade min lilla konspiratoriska nerv) Flört

[cala02]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Alla har ju följt ekonomniska modeller från USA, framförallt vi i Sverige. De största ägarna av värdepapper är pensionsförvaltare i USA. Om de börjar bli rädda för att vissa länder får problem så säljer man av det innehav man har, fler följer efter och oron sprider sig. Vi har ett liknande system där våra fonbolag blir storägare av aktier och värdepapper. Som ni säkert vet så kan man köpa olika fonder, typ afrika fonder eller ryssfonder och så vidare. Har man amerikanska fonder så säljer allt fler dessa nu. Man får till slut en dominoeffekt där vissa länder drabbas hårdare än andra.

När det gäller staters ekonomi så är det så att vissa som grekland, italien, spanien etc gjort av med mer pengar än de har. Man har beräknat en budget baserat på de inkomster man har. Nu har man sett att utgifterna kommer att bli mycket större, man måste låna mer. De flesta länder har idag en valutareserv i värdepapper, därför påverkar det aktiemarknaden. Om ett land försöker sälja dessa så påverkar det priset. Marknadsekonomi är förenklat priset där utbud och efterfrågan möts så ligger "idealpriset" alla är nöjda.

Det var lättare förr då ett land hade guldreserv eller andra fasta tillgångar som var ett mått på ett lands ekonomi. Så är det inte längre, inte ens aktier motsvarar ett företags värde, utan vad man spekulerar i att aktien kan bli värd. Egentligen är det en modell som måste rasa då och då för att värdet ska hamna "rätt" igen. I alla fall då man spekulerat fel och för hårt.

Ser man på gamla Wallenberg släkten så ägde man för fabriker och bolag knutna till dessa. Nu har man fondbolag och banker och så vidare istället.

Nu blev detta långt och det är svårt att inte generalisera som jag nu gjort bland vissa saker. Men marxism eller kommunism har inte funkat, en del tar det som att kapitalism nu måste vara rätt, eftersom det är motsatsen. Därför TROR jag att en del kört på med skygglappar och inte bryr sig i samhällskonsekvenser.